Permalänk
Medlem

Bluescreen med errorkod

Hej. Får lite panik nu då jag har viktiga filer som jag dumt nog inte backat upp.

Kommer till en bluescreen varje gång jag försöker starta datorn. Får error 0xc0000225. Finns några alternativ att trycka på, bland annat återställning vilket bara tar mig tillbaka till den blåa skärmen. Sedan finns det ett Components diagnostic test som tog ca 2 timmar. Allting passed

Vad kan jag göra?

Permalänk

@sexlaxar: Koppla in hårddisken i en annan dator för att försöka rädda dina filer. Installera sedan om Windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@sexlaxar: Koppla in hårddisken i en annan dator för att försöka rädda dina filer. Installera sedan om Windows.

Detta är den enda laptopen jag har :/ man kan väl inte koppla in till stationär?
Förstår inte ens hur jag ska kunna installera om Windows, återställningsalternativet funkar inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Detta är den enda laptopen jag har :/
Förstår inte ens hur jag ska kunna installera om Windows, återställningsalternativet funkar inte

Skickades från m.sweclockers.com

Är det Windows 10 eller annat operativsystem du har i datorn? Du kan koppla in disken i en annan dator, T.ex en kompis och rädda filerna den vägen, du kan även skapa ett installations media från en annan dator med T.ex Windows Media Creation till. Vad jag hittade om den felkoden så är det dags att installera om, kan även vara så att disken inte mår bra och har tappat boot filer som gör att du inte kan starta.

Så ur med disken och i med den i en annan dator och spara det som behöver sparas och hoppas på att disken inte är för dålig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är det Windows 10 eller annat operativsystem du har i datorn? Du kan koppla in disken i en annan dator, T.ex en kompis och rädda filerna den vägen, du kan även skapa ett installations media från en annan dator med T.ex Windows Media Creation till. Vad jag hittade om den felkoden så är det dags att installera om, kan även vara så att disken inte mår bra och har tappat boot filer som gör att du inte kan starta.

Så ur med disken och i med den i en annan dator och spara det som behöver sparas och hoppas på att disken inte är för dålig.

Man kan inte lösa det med Ubuntu? Eller iaf spara filerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har du tillgång till en annan fungerande dator så skapa en Linux Live USB-sticka och boota från den för att kunna kopiera undan filerna.
Ladda ner t.ex. denna image https://ubuntu.com/#download
Du skapar sedan en bootbar Linux sticka med detta verktyg: https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as...

Sätt sedan USB-stickan i den krånglande datorn och välj att boota från USB-minnet, var noga med att endast välja att testa ubuntu och ej installera det.

Du kan även prova köra dessa kommandon från den inbyggda kommandotolken i den krånglande datorn:
Skriv BOOTREC / FIXMBR och tryck sedan på ENTER.
Skriv BOOTREC / FIXBOOT och tryck sedan på ENTER.
Skriv BOOTREC / REBUILDBCD och tryck sedan på ENTER.

Men då det rör sig om viktiga filer så hade jag inte mixtrat med hårddisken innan jag lyckats ta backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Har du tillgång till en annan fungerande dator så skapa en Linux Live USB-sticka och boota från den för att kunna kopiera undan filerna.
Ladda ner t.ex. denna image https://ubuntu.com/#download
Du skapar sedan en bootbar Linux sticka med detta verktyg: https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as...

Sätt sedan USB-stickan i den krånglande datorn och välj att boota från USB-minnet, var noga med att endast välja att testa ubuntu och ej installera det.

Du kan prova köra dessa kommandon från den inbyggda kommandotolken i den krånglande datorn:

Skriv BOOTREC / FIXMBR och tryck sedan på ENTER.
Skriv BOOTREC / FIXBOOT och tryck sedan på ENTER.
Skriv BOOTREC / REBUILDBCD och tryck sedan på ENTER.

Men då det rör sig om viktiga filer så hade jag inte mixtrat med hårddisken innan jag lyckats ta backup.

Är det inte möjligt att spara ner filer till usb från Windows via Linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sexlaxar: Jo, sätt i en extra usb-sticka förutom den du bootar med.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sexlaxar:

Är det inte möjligt att spara ner filer till usb från Windows via Linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är precis det jag beskriver i mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ja, det är precis det jag beskriver i mitt inlägg.

Oj förlåt. Läser era inlägg lite för snabbt
Hur stor risk är det att det förstör mer än att hjälpa? Har svårt att få tag i en annan laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Man kan inte lösa det med Ubuntu? Eller iaf spara filerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Eventuellt så borde du ju kunna starta med en Linux dist via USB och föra över det viktiga till en USB disk, skapa Installations media bör väll oxå gå, men vet inte vilka program man använder i Linux för att skapa en bootbar USB.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hittade en HDD med Windows på som jag koppla in i laptopen. Kan jag göra nått från den HDDn/Windows?

Nu finns alltså en hårddisk med ett fungerande Windows på laptopen och en hårddisk som har bluescreenproblemet

Skrivet av anon12433:
Skrivet av BM-Mods:

Så dum jag är. Självklart kan jag spara över filerna till den fungerande hårddisken. Frågan är om jag kan resetta den andra hårddisken härifrån