Permalänk

ITX Speldator

Hej!

Lite bakgrund; Har idag en Dell AIO Inspirion 7775 som jag är så fruktansvärt trött på. Det är inget större fel på den egentligen (Ryzen 7, RX580) men den blir varm som ett as så just nu har jag nån slags ghetto uppsättning med en fläkt bakom och bakpanelen öppen, jag måste köra razor cortex & speed fan, och stänga ner allt annat än spelet för att grafikkortet inte ska lägga av och tanken var liksom från början att den skulle vara snygg på skrivbordet.

HURSOMHELST, jag har inte byggt en egen dator på säkert 20år (överdriver inte), så det senaste veckorna har jag försökt sätta mig in i komponenter. Jag vill ha; någonting som är framtidssäkrat; liten formfaktor; och som klarar i princip allt. Pris är inte jätteviktigt men söder om 25,000 helst. Jag har landat lite i ITX de senaste dagarna och skulle uppskatta lite feedback på nedan.

Placering & Övrigt: NZXT Kraken X52 (240mm) i fronten och NZGT Kraken G12 + Kraken M22 (120MM) där bak med en i toppen NZXT AER RGB 2 120mm. En fullsize PSU får nog plats men finns det någon fördel? Skärm behöver jag inte eftersom AIOn har en fin 4k skärm som jag tänkte använda. Kanske slänger på en HDD, men jag rullar inte på mer än 600-700gb idag. Använding är 90% spel 10% officepaketet och surf.

Lagt till bild från komponentkoll också men allt får inte plats där och ROG Strix kortet har inte kommit än vad jag vet.

Tack!

Chassi: NZXT 210i
CPU: Ryzen 3600
GPU RTX 2080 (Vilken? Har ändå tänkt skruva av fläkten)
RAM: Corsair Vengence RGB PRO 16gb 3200mhz
CPU Kylning: NZXT Kraken X52 (240mm)
GPU Kylning: NZGT Kraken G12 + Kraken M22 (120MM)
Fläkt: NZXT AER RGB 2 120mm
Moderkort: ROG Strix X570-I Gaming
HDD: Corsair MP600 1TB
PSU Corsair SF750 750w
Annat: Cablemod pro series

Permalänk
Medlem

skrev fel

Permalänk
Medlem

ITX är inte Ryzens starka sida. Det du har där är ett bra moderkort, men 3kkr är mer än processorn vilket är helt bakvänt. Dessutom så har du en hel del delar som du betalar en massa premium på utan att få särskilt mycket. För 25k kan du trycka in ett RTX2080Ti i nedanstående paket och det kombinerat med ett I7 9700 är bättre alla dagar i veckan.
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-9700 (3 990 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC (6 090 kr hos Komplett)
Chassi: NZXT H210 - Matte White (999 kr hos Webhallen)
Moderkort: MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC (1 766 kr hos Elgiganten)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (999 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 (1 743 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Arctic Freezer 34 eSports DUO Svart/Vit (479 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Fläkt: Corsair ML120 Premium PWM fläkt 120 mm (2-pack) (249 kr hos Elgiganten)
Summa: 18 433 kr

Motivering, del för del:

  • CPU - Just p.g.a. ITX-formfaktorn som en 3700X faller bort. Spara in 1300 på moderkort och lägg på processorn.

  • GPU - RTX2070 Super är en bättre deal än en RTX2080 (om du inte kan få tag på den som går på rea för 6500:-. Ventus är en hyfsad modell, kör med RTX2080-varianten och är nöjd.

  • RAM, 3200MHz/CL16 är en ur en bra pris/prestanda-synpunkt. 2790:- kronor för 16GB är inte det.

  • MP510 presterar riktigt väl, du kommer inte önska efter mer på många år. Du kan t.o.m. gå billigare på en 660P och ändå vara riktigt nöjd, men nu när vi ändå fräsar på när det kommer till budgeten så!

  • Anledningen till att ta normalstora nätaggregat är för att de är billigare. Det får plats utan problem. Måste det ett SFX-nätagg till så satsa på Power: Enermax Revolution SFX 550W för 1000:-

  • CPU-kylaren behöver inte vara överdånig, en vanlig luftkylare får plats i chassit. Den här presterar väl och passar med den svart-vita looken. Gillar du inte den och kör med LP-minnen, sikta på Webhallen: Cryorig H5 för 399:-

  • Finns det en speciell anledning till att köra Windows Pro för dig? Annars kör på Home för halva priset.

  • Om du inte aktivt söker efter RGB och bara vill ha lite ventilation i chassit så sikta på dessa i fronten. Bra kvalité, fungerar också som radiatorfläktar.

Vill du överklocka så sikta på en K-modell, men byt moderkortet till Webhallen: Asrock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac. Detta då jag tror att VRMen på MSI-kortet inte riktigt hanterar en OCad I7/I9 särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Köp ett B450 moderkort, för halva priset.
vanlig nvme SSD, halva priset mot den där. alt Sata M.2 SSD. Du märker inte av skillnaden ändå om du inte gör en arbetsdator eller flyttar extremt stora filer varje dag.
Skaffa andra ramminnen, för en trejdedle av priset.
Dessa tex är snabbare och väldigt mycket billigare. https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
luftkylare är tystare och mer pålitigt än AIO. köp det.

Köp 2080 Super, om du vill ha max prestanda, i högre upplösningar, (samma pris) annars kan då gå med någon annan Supermodell. 2070 super eller 2060super är bra val för dom flesta

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Du har fel, Ryzen är perfekt för ITX, särskilt senaste gen eftersom dom har fler kärnor än Intel i varje prisklass samt att PBO maximerar prestandan mot temperaturerna, Intel är inte det bästa valet. Har använt bla 9900K, 5960X, 6950X, 4690K, 4790K, 1950X, 1800X, 1700X, 2600, 2700X, och nu senast 3900X.

Jag har hyfsat stor erfarenhet av att bygga väldigt små ITX system med Ryzen och Intel, bla Ncase M1, Ghost S1, Cerberus X, flera andra chassin. Det var specifikt med Ryzen som ITX fick sig ett enormt lyft, för 1800X möjliggjorde för första gången 8K/16T med kylning som var hanterbar i ett litet chassi på under 10 liter.

Om jag hade varit TS hade jag köpt en 3900X eller en 3700X, med en AIO som tar in luft, och ett grafikkort med AIO. Det är så jag själv kör i dagsläget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Icecrystal: Du har fel, Ryzen är perfekt för ITX, särskilt senaste gen eftersom dom har fler kärnor än Intel i varje prisklass samt att PBO maximerar prestandan mot temperaturerna, Intel är inte det bästa valet. Har använt bla 9900K, 5960X, 6950X, 4690K, 4790K, 1950X, 1800X, 1700X, 2600, 2700X, och nu senast 3900X.

Jag har hyfsat stor erfarenhet av att bygga väldigt små ITX system med Ryzen och Intel, bla Ncase M1, Ghost S1, Cerberus X, flera andra chassin. Det var specifikt med Ryzen som ITX fick sig ett enormt lyft, för 1800X möjliggjorde för första gången 8K/16T med kylning som var hanterbar i ett litet chassi på under 10 liter.

Om jag hade varit TS hade jag köpt en 3900X eller en 3700X, med en AIO som tar in luft, och ett grafikkort med AIO. Det är så jag själv kör i dagsläget.

Mvh

Vilket moderkort rekommenderar du? Läste att VRMen på B450/X470-korten var ok i bästa fall. Dessutom är inte en flashning av BIOSen det första man ger sig på om man inte byggt en dator på 20år.

Permalänk

Tack för feedback!

Speciellt gällande RAM & GPU. Anledningen till att jag gick på ett X570 kontra e.g. B540 är väl egentligen ur ett framtidsäkringsperspektiv för att ha stöd för PCIe4 men det kanske inte är värt det?

Jag är nog ganska inne på ryzen Gen 3 ändå, jag har svårt att motivera intel både ur thermal perspektiv men prestanda också, kan dom ens mäta sig kostnadsmässigt om man väljer ett billigare moderkort.

När det gäller AIOn så tittade jag främst på temperatur säkningarna som gjorts i tester på nästan 20c vilket jag tyckte var ganska imponerande och jag kanske är naiv men är dom inte ganska mycket plug and play med tanke på att det inte är något custom system där man behöver hålla på och fippla med medium.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Jag hade köpt X570 från Gigabyte, det är dyrt men det håller extremt hög kvalité och har många bra funktioner, om TS är långsiktig är det väl spenderade kronor istället för att vara dumsnål och köpa ner sig enbart för att spara.

Över 3-4 år så är inte 1000 kr särskilt mycket per dag datorn används.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED