Testpilot: Logitech G502 Lightspeed – välbalanserad perfektion

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Logitech G502 Lightspeed – välbalanserad perfektion

Logitech rycker ut sladden ur en välkänd favorit och testpilot Björn "Deriveh" Höjing värmer upp musmattan för ännu ett mustest.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Fördelar

* Mycket bra prestanda

* Stabil prestanda

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Bra test! Man blir faktiskt sugen på att uppgradera till den, men priset avskräcker då jag redan sitter på en fullt funktionell Logitech G403 Wireless samt 4st Steelseries Rival-möss av olika varianter. Så det finns inte mycket som motiverar ett köp för mig mer än "vill ha"-faktorn. Kanske kan bli ett köp på BF eller annan rea, vem vet.

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz | Noctua NH-D15 | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | Asus Z370-E | 32GB DDR4 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD | Seagate Ironwolf 10TB + X antal mindre HDDs
Monitor: Asus ROG PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS G-Sync | Samsung 55" Q7FN QLED (120Hz)
Foto: Canon EOS 80D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II | Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jag kör med den trådade G502 enbart för den har världens bästa scrollhjul, som man kan frihjula.

I övrigt så passar inte min hand så bra på denna mus, vilket gör att många av knapparna är oanvändbara, dessutom kommer jag ofta åt knapparna över "aim" knappen på sidan vilket kan bli irriterande i spel innan man tar bort assignement för dessa.

De borde ha möss i olika storlekar Small medium big

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Kampanjkod
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010

@VillhaÜberPC: Det är faktiskt 2 separata fall i denna typ av recension , en mus kan prestera jätte bra men om den tappar kontakten var 5:e minut ? Ja du förstår.

OT: bra recension

LOQUE | 3700X | X470i | 2x8GB | 1TB m.2 | 2080TI | PG279Q | PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006

Bra recension! Går i tankarna kring ny mus (trådlöst) men är lite osäker ännu på vad som skall inhandlas. G pro verkar vara den som lockar mest i nuläget.. Men man skulle ju vilja prova en hel del av dem innan man bestämmer sig (g703,g603,gpro och nu denna haha!) sitter med en g403 som känns okey.. Något tung dock när man spelar quake, de flesta andra spel fungerar bättre då de inte är lika snabbt men denna sladd stör jag mig på enormt =p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av VillhaÜberPC:

Fördelar

* Mycket bra prestanda

* Stabil prestanda

Finns denna knapp om man vill rätta eller komma med förbättringar på artiklar:

Edit, den undre så klart, markerade fel.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Nackdel: Vikten
Löjligt tung mus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Den trådade G502 jag fortfarande äger men som ligger i en låda var helt klart bra. MEN den hade en defekt i det att scrollhjulet var rejält clunky när man kopplade ur freescroll. Den väsnades och krävde lite för mkt kraft och det var svårt att konsistent trycka ner middle mouse button. G900 som det blev istället har ett mkt distinktare och tystare scrollhjul, även om det inte är perfekt heller. Men freescroll i sig går ju inte att leva utan. Så min fråga är om det fortfarande är samma scrollhjul som på den trådade modellen?

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Nivity:

Löjligt tung mus.

Detta är definitivt något som är välkänt och förvånande att det inte står med i testet.

Beroende på handstorlek så är G502:an lite väl "platt" på ett kilformat sätt så om man trycker på den blir det som att skjuta iväg en pil och den blir svår att kontrollera.

G403 har en mer rundad form och fungerar mycket bättre och är lättare och helt plötsligt behöver man inte kämpa för att hålla kvar musen.

ASUS Z370-F // i7-8700K // Noctua NH-D15 // 2x8GB HyperX Fury // MSI GTX 1080 Gaming X // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Define C TG // EVGA Supernova G3 850W

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av skreen:

Detta är definitivt något som är välkänt och förvånande att det inte står med i testet.

Beroende på handstorlek så är G502:an lite väl "platt" på ett kilformat sätt så om man trycker på den blir det som att skjuta iväg en pil och den blir svår att kontrollera.

G403 har en mer rundad form och fungerar mycket bättre och är lättare och helt plötsligt behöver man inte kämpa för att hålla kvar musen.

Även om det är välkänt så kan vi inte förvänta oss att författaren fångar upp precis allting, därtill är testpiloterna en personlig reflektion och det är möjligt att Deriveh inte upplevde den som speciellt tung, eller helt enkelt är van vid tyngre möss sedan tidigare.

Detta visar också varför kommentarsfältet är ett så bra tillägg, när användare kan dela med sig av egna reflektioner och läsaren får en bredare bild av produkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Bra recension, köpsuget blev rätt stort faktiskt!

Väntar nu bara på ett vettigt trådlöst tangentbord också från Logitech så är man hemma!

R > MSI X470 AC | Ryzen 7 2700X - H100i | 32Gb 3200Mhz | 1080Ti STRIX |
G > EVGA Z97 Classified | i7 4790K - Stock | 32GB 2400Mhz | RTX 2060 |
B > MSI GT75 Titan 8RG | i9 8950HK | 32Gb 2666Mhz | GTX 1080 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Laine:

Även om det är välkänt så kan vi inte förvänta oss att författaren fångar upp precis allting, därtill är testpiloterna en personlig reflektion och det är möjligt att Deriveh inte upplevde den som speciellt tung, eller helt enkelt är van vid tyngre möss sedan tidigare.

Detta visar också varför kommentarsfältet är ett så bra tillägg, när användare kan dela med sig av egna reflektioner och läsaren får en bredare bild av produkten.

För att inte att inte köpa något bara baserat på en enda recension, särskilt på något så individuellt som en mus.

Alltid bra att läsa några olika recensioner, gärna av någon som faktiskt testat produkten och inte bara i bästa fall packat upp och kopplat in den och gjort ett ordbajsreferat av specarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Nivity:

Löjligt tung mus.

Skrivet av skreen:

Jag har alltid haft tyngre möss (120-130g) utan sladd. Nu köpte jag en G903 hero wireless då jag ville ha trådlöst men ändå en mus som passar mig. Jag provade G502 som var otroligt liten, mycket mindre än jag förväntade mig. Annars är designen på den rätt skön jämförelsevis med G903 ambidextrous version. Den väger dock ca 110g utan extra vikter eller laddpuck (för laddningsbara musmattan som jag inte har). så den kändes lättare, och utan sladd så kändes allt mer naturligt för just mig.

Men G502 har alltid fått bra resultat i reviews och tester så det förvånar mig inte ett dugg att den får guld. Dock "inga nackdelar" känns fel.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2008

Jag äger en G502 (icke trådlös) men tycker helt klart att själva sidorna i gummi och plast samt botten är en klar nackdel.
Dessa ytor har en speciell textur som lätt samlar upp diverse skit och jag har ofta behövs ta bort och göra rent musen (mer än med andra möss).
Sedan så har texturen på sidorna som är lite mer av gummi tagit en del stryk och slitage som gör att den inte känns lika premium(ser inte så snyggt ut heller). Annars håller jag med om att det är en väldigt bra produkt, älskar frisläpp på scrollen.

Kör i dagsläget en G900 som jag inte ser något fel med.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Nivity:

Löjligt tung mus.

Jag lägger till vikter i mina och har gjort det i evigheter. Det är inte alla som gillar fjäderlätta möss.

Vet inte hur fötterna är på denna men min senaste G502 spectrum glider absurt bra på min hårda musmatta. Helt underbart att den rör på sig så fort man bara tänker tanken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av anon127948:

Jag lägger till vikter i mina och har gjort det i evigheter. Det är inte alla som gillar fjäderlätta möss.

Vet inte hur fötterna är på denna men min senaste G502 spectrum glider absurt bra på min hårda musmatta. Helt underbart att den rör på sig så fort man bara tänker tanken.

Det är långt ifrån alla som gillar blytunga möss också.
Är man ute efter att en mus bara ska glida så är en lättare mus också bättre.
Vill man ha minimal friktion går det enkelt att lösa med hyperglides, lätt mus och en plastmatta eller shiden kai (inget jag gillar för jag vill ha glid + kontroll när jag spelar)

Men att G502 lightspeed inte har några nackdelar alls håller jag verkligen inte med om.
För det första är laddkabeln allt annat än vettig, ja den är bättre än tidigare reviews utav "laddkablar" till trådlösa möss. Men inget jag personligen skulle spela med alls.

Inte efter att man faktiskt använt möss med BRA kablar eller ännu bättre paracords.

Men jag förstår också att testpilot reviews är mer inriktade för personliga åsikter. Och oftast har de ju inte testat så stort omfång utav produkter de recenserar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Dec 2008

Passform, scrollen, 3 knappar vid tummen och kompetent mjukvara även helt trådlös med Logitech PowerPlay.
Det va vissa irriterande moment för att installera den då jag körde med den äldre versionen av logitechs mjukvara att hitta musen och synka den till musmattan.

Bytte ifrån en Logitech G903 och formen är bättre, extra knappar (om man inte räknar att 903 och knappar på höger sida också, vilket jag aldrig blev van vid att använda) Samma mjukvara, och fungerar på powerplay mattan.

Jag personligen har lagt i fler vikter då jag tidigare ägde en ASUS ROG Spatha som va väldigt tung, den musen(asus) led av många problem och efter andra gången den havererade bytte jag helt enkelt in den.

Intel i9 9900k - Crucial Ballistix Sport 32GB @ 2900MHz - EVGA GeForce GTX 1080 SC - Corsair AX 1200W 80+ GOLD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

Fördel: Snygg design!?
Tack för dagens garv.
Bra jobbat med recensionen i övrigt.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2006

Köpte en men var tvungen att lämna tillbaka den efter en vecka eller så eftersom vänster musknapp inte fungerade ordentligt.

Det fysiska klicket hände före den registrerade ett musklick så den släppte när man höll ner knappen om jag inte ansträngde mig.
Den dubbelklickade ibland också men det var relativt ovanligt.

Inet sa att de inte kunde återskapa problemet så om någon köpte en begagnad från butiken i Malmö så var det nog min.

I övrigt var den trevlig, är fortfarande intresserad av en trådlös mus men vet inte om det blir en från Logitech.

Speldator - Crosshair VII Hero | 3700X | 16GB @ 3200MHz | RTX 2080 | 1TB 970 EVO | Win 10 Pro
Server - 4790k | 32GB | 5x3TB RAID-Z | FreeBSD 12
Laptop - HP Envy x360 13 | 3700U | 16GB | 512 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Bra test!

Den är verkligen snygg. Snygg design var ordet! Jag har vanliga G502 proteus spectrum och den är så snygg. Det enda som är lite fult är sladden (svansen hehe) men denna åtgärdar ju det problemet så får väl bli en sådan någon gång

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2013

Har en G Pro idag men sugen på denna!
Jag spelar mkt fps med ganska hög sensitivitet vad är då bäst, Tung eller Lätt mus?:)

Morderkort: Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Processor: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB - Grafikkort: Gigabyte Extreme ED Aorus 1080ti 11GB - Interminne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB PRO - SSD: Samsung 970 EVO 250GB, Samsung 860 EVO 1TB, Samsung 850-Series EVO 500GB - Processorkylning: Corsair Hydro H115i RGB Platinum - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: Corsair RM850X 850W v2 - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: CM Masterkeys Pro S, Headset: Kingston HyperX Cloud Flight, Skärm: Dell S2417DG 24-tums 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Nov 2016

Bra recension! Dock väldigt svårt att gå över till något när man hållit sig till Steelseries i många år.

Fractal Design Define C | 3700X | 2080Ti | 32GB DDR4 | 1TB SSD
ARCTIS PRO + GAMEDAC | RIVAL 650 | APEX M750 | PG279Q | Valve Index

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014

Tack för kommentarerna och synpunkterna. Som skrevs ovan så är det här mina högst subjektiva synpunkter. Jag upplevde inga nackdelar med musen, sen har jag inte testat hur många möss som helst i mitt liv, 5-6st nu på sistone bara.

Ryzen 2700 @4ghz, Corsair h115i, 4x ML140 PRO, Asus B450-i, G-Skill Flare X DDR4 2x8gb @3200mhz cl14, Palit RTX 2080ti Pro Gaming OC 11gb, 2xSamsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair RM750x, Phanteks Evolv mITX tempered glass, Acer X34A 1440p 100hz IPS G-sync
Galleri chassimod Allspark | Bygglogg AIO custom loop, monitor-mount

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Mycket bra och välskriven recension! Har sedan länge en Logitech G602 som jag iofs är nöjd med men G502 Lightspeed verkar riktigt lovande, bra specifikationer och snyggt utseende. Kanske är dags för ett byte.

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Alienware AW3418DW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Jag har haft en G502 Proteus Core i flera år och har precis, för någon dag sedan, bytt över till G Pro.

Att slippa sladden är riktigt skönt och det funkar helt felfritt än så länge.
G502 - iaf den jag hade, vägde en hel del mer även utan vikterna i, och nu när jag har G Pro så föredrar jag den lägre vikten men båda funkar.

Det jag stört mig på med G502 är gummit på sidorna vid tummen och ring/lillfingret.
De ytorna blir så jävla smutsiga och är ett helvete att göra rent, för det är små, små mellanrum i gummit där smutsen gömmer sig. Jag har försökt ta en nål eller tandpetare för att få ut all skit men det är som sagt ett rent helvete.

@Ozzed du som har en Proteus Spectrum, har du inte upplevt samma sak? Kanske bara jag som är skitig om händerna...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Galadhnen:

Jag har haft en G502 Proteus Core i flera år och har precis, för någon dag sedan, bytt över till G Pro.

Att slippa sladden är riktigt skönt och det funkar helt felfritt än så länge.
G502 - iaf den jag hade, vägde en hel del mer även utan vikterna i, och nu när jag har G Pro så föredrar jag den lägre vikten men båda funkar.

Det jag stört mig på med G502 är gummit på sidorna vid tummen och ring/lillfingret.
De ytorna blir så jävla smutsiga och är ett helvete att göra rent, för det är små, små mellanrum i gummit där smutsen gömmer sig. Jag har försökt ta en nål eller tandpetare för att få ut all skit men det är som sagt ett rent helvete.

@Ozzed du som har en Proteus Spectrum, har du inte upplevt samma sak? Kanske bara jag som är skitig om händerna...

Inte så farligt för min del, men så har jag också nojja på att vara ren om händerna när jag sitter vid datorn. Mitt problem är snarare att det fastnar hår under musen som kan vara knepigt att få bort, men det blir väl så när man har 3 katter och 2 kaniner som går lösa i lägenheten

Min lösning på det har varit att tillfälligt ta ett ark hushållspapper och lägga under musen och sen köra runt den i åttor en stund så försvinner det. Tryckluft funkar också OK. Är musen smutsig så brukar jag torka med en glasögonservett så håller den sig ren ett bra tag tack vare att man får en antistatbeläggning som gör att damm och grejer håller sig borta längre.

Jag uppskattar faktiskt gummit då det gör att man är mer stabil i Apex Legends. Min G500 som jag hade innan blev ganska hal rätt fort.

Ja, jag inser att man skulle kunna dra minst 50 sexskämt i min post men.. Jag är mogen vuxen och proper så jag låter bli

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av MrWhizeguy:

Bra recension! Går i tankarna kring ny mus (trådlöst) men är lite osäker ännu på vad som skall inhandlas. G pro verkar vara den som lockar mest i nuläget.. Men man skulle ju vilja prova en hel del av dem innan man bestämmer sig (g703,g603,gpro och nu denna haha!) sitter med en g403 som känns okey.. Något tung dock när man spelar quake, de flesta andra spel fungerar bättre då de inte är lika snabbt men denna sladd stör jag mig på enormt =p

Jag skulle rekommendera att du går med en trådad mus om du bryr dig om vikt. G403 väger 87 gram de flesta trådlösa väger över 90 och många väger över hundra inklusive g502 som är känd för att vara en tung mus. Ifall man stör sig på sladden kan man alltid skaffa en mouse bungee. Men alla tycker olika och det är ditt val, så hoppas du hittar en mus som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Isnialan:

Jag skulle rekommendera att du går med en trådad mus om du bryr dig om vikt. G403 väger 87 gram de flesta trådlösa väger över 90 och många väger över hundra inklusive g502 som är känd för att vara en tung mus. Ifall man stör sig på sladden kan man alltid skaffa en mouse bungee. Men alla tycker olika och det är ditt val, så hoppas du hittar en mus som passar.

Så är det ju, därav ligger intresset mest på G pro som ligger på 80g. Har ej bungie men jag har kabeln upphängd i skärmen istället med ett "clips" som hjälper lite, men men. Time will tell! Än så länge kan man ju vänta då man ändå spelat med sladd sedan barnsfötter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Logitech gör mig aldrig besviken.

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana