Sony Playstation 4 når 100 miljoner sålda enheter på rekordtid

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 4 når 100 miljoner sålda enheter på rekordtid

På fem år och sju månader har Sony krängt 100 miljoner spelkonsoler i Playstation 4-familjen, som därmed är den konsol som snabbast nått milstolpen, tätt följd av Playstation 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad över hur PS5 kommer prestera, vad som sitter i och hur mycket den kommer kosta, men lär inte köpa någon till en början. Köpte precis en PS classic och kommer nog nöta retro via retroarch i fortsättningen. Så länge NPCs har samma korkade AI, dvs ingen AI alls, så blir inte spelen roligare för att de blir mer tungdrivna rent grafiskt. Det som å andra sidan kanske lockar mest med PS5 är bakåtkompatibiliteten med PS4. Sitter själv på en bas-ps4 och om spelen jag redan har skulle gå att skala och och samtidigt flyta lite bättre så blir det nog ett köp ändå. Men fet återstår att se.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Undrar hur många Xbox one konsoler som sålt under samma period.One,S och X då alla dessa ingår i samma serie.
Sitter själv med X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har en PS4 som samlar damm till fördel för Xbox One X. Ska väl damma av PS4an någon dag för att lira någon eller några enstaka ps-exklusiva titlar men....oklart när

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Undrar hur många Xbox one konsoler som sålt under samma period.One,S och X då alla dessa ingår i samma serie.
Sitter själv med X

Skickades från m.sweclockers.com

Senast jag kollade så låg ps4/slim och pro på typ 90 miljoner och one/S och X strax under 40 miljoner. De siffrorna var nog höst/vinter 2018 och kan inte säga om de var äkta eller påhittade siffror var nog någon youtube video eller så jag såg. Så Xbox kanske ligger på runt 50 nu om det inte tog fart när de släppte One S utan Skivläsaren. ¨
Och det är ju faktiskt riktigt bra även om det ser dåligt ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Redan en ny generation i framkant?

Tyckte det var igår PS3 och Xbox 360 var nuvarande.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Undrar hur många Xbox one konsoler som sålt under samma period.One,S och X då alla dessa ingår i samma serie.
Sitter själv med X.

"Niko Partners analyst Daniel Ahmad estimated 41 million units were sold by the end of 2018"
Så lägg på 6 månader plus att vi vet att Xbox One X verkar sälja ganska bra och det lär väl vara närmare 45 miljoner sålda vid det här laget. Oavsett vad är det tillräckligt både för en ny version och utvecklarstöd i paritet med vad PS5 kommer ges.

Antal sålda exemplar känns mindre relevant numera, alla spel kommer komma till bägge konsolerna med undantag för en handfull exklusiva, typ Halo för Xbox och God of War för PS5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Den nuvarande konsolgenerationen sjunger dock på sista versen och nya versioner från både Sony och Microsoft är att vänta till år 2020"

Intressant, har alltid sett ny generation som ny arkitektur. Och att hela generationsköret dog ut med PS4 och Xbox One.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Redan en ny generation i framkant?

Tyckte det var igår PS3 och Xbox 360 var nuvarande.

Fast vintern 2020 är fortfarande 17 månader bort och din befintliga konsol kommer ju inte sluta fungera utan vi kan nog räkna med att nya spel kommer komma till Xbox One och PS4 till iaf 2023-2024, eller tio år efter release.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

"Den nuvarande konsolgenerationen sjunger dock på sista versen och nya versioner från både Sony och Microsoft är att vänta till år 2020"

Intressant, har alltid sett ny generation som ny arkitektur. Och att hela generationsköret dog ut med PS4 och Xbox One.

Ny generation == Nya spel funkar inte på den gamla modellen.
Men eftersom arkitekturen är samma så kommer väl de flesta spel portas,
däremot har ju alla spel till X och Pro krav på sig att fungera även på 2013 års modeller vilket nog är ett värre handikapp men det är ju samtidigt en stor marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Intressant, har alltid sett ny generation som ny arkitektur. Och att hela generationsköret dog ut med PS4 och Xbox One.

Fast det kommer vara tillräckligt stora skillnader för att tala om ett generationsskifte. Dessutom så måste alla spel till PS4 Pro och One X gå att spela på sina företrädare. Detta ska vi absolut inte vänta oss från Xbox Two och PS5, även om det givetvis är så att första åren kommer många spel släppas till bägge generationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Redan en ny generation i framkant?

Tyckte det var igår PS3 och Xbox 360 var nuvarande.

De var aktuella innan HL2: Ep 2, CoD: MW, Bioshock, Crysis och Mass Effect släpptes. Det var ett tag sen nu

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av pacc:

Ny generation == Nya spel funkar inte på den gamla modellen.
Men eftersom arkitekturen är samma så kommer väl de flesta spel portas,
däremot har ju alla spel till X och Pro krav på sig att fungera även på 2013 års modeller vilket nog är ett värre handikapp men det är ju samtidigt en stor marknad.

Ja det var ungefär så jag tänkte men inte fick fram på ett tydligt sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Första gången jag hoppat över en konsolgeneration, lär blir fler också. Då behovet av bra internetuppkoppling är ett krav. Man är väl en bakåtsträvare, men jag är inte det minsta intresserad av att spela online heller.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

En av alla dessa 100 miljoner sålda PS4 är min PS4 Pro

Jag skaffade pro och byggde en racing simulator i vardagsrummet med ratt och stol, duger finfint än.

Tyckte inte det var så länge sedan PS4 lanserades, men kul att PS5 är på g och med Ray Tracing, hoppas de får till kylningen bara och priset inte blir för högt (Hoppas bara den blir bakåtkompatibel med DVD läsare så man kan köra sina PS4 titlar i PS5). Fast framöver blir det nog digitalt utan läsare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En av alla dessa 100 miljoner sålda PS4 är min PS4 Pro

Jag skaffade pro och byggde en racing simulator i vardagsrummet med ratt och stol, duger finfint än.

Tyckte inte det var så länge sedan PS4 lanserades, men kul att PS5 är på g och med Ray Tracing, hoppas de får till kylningen bara och priset inte blir för högt (Hoppas bara den blir bakåtkompatibel med DVD läsare så man kan köra sina PS4 titlar i PS5). Fast framöver blir det nog digitalt utan läsare.

Jag är ganska säker på att PS4 använder Blu Ray.
Redan PS3 har Blu Ray. Men den klarar även att läsa DVD.
Har använt min PS3 till att spela upp både Blu Ray och DVD filmer utöver att spela spel (har Bluetooth fjärrkontrollen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Undrar hur många Xbox one konsoler som sålt under samma period.One,S och X då alla dessa ingår i samma serie.
Sitter själv med X

Här är siffror från 1 juni.

http://www.vgchartz.com/article/437098/switch-vs-ps4-vs-xbox-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

"Den nuvarande konsolgenerationen sjunger dock på sista versen och nya versioner från både Sony och Microsoft är att vänta till år 2020"

Intressant, har alltid sett ny generation som ny arkitektur. Och att hela generationsköret dog ut med PS4 och Xbox One.

Så Jaguar/GCN till Zen2/RDNA+ innebär inte ny arkitektur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Snälla sluta posta siffror från vgchartz.
Dom har alltid fel och även när dom citerar riktiga källor så har dom fel. Dom är ett stående skämt inom den här branchen. Även när npd group och superdata. Dom som faktiskt jobbar med detta, eller när MS, Sony och Nintendo kommer med riktiga siffror så uppdaterar dom inte sina. Dom har jämt fel. Sluta ens tänka pa den sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Snälla sluta posta siffror från vgchartz.
Dom har alltid fel och även när dom citerar riktiga källor så har dom fel. Dom är ett stående skämt inom den här branchen. Även när npd group och superdata. Dom som faktiskt jobbar med detta, eller när MS, Sony och Nintendo kommer med riktiga siffror så uppdaterar dom inte sina. Dom har jämt fel. Sluta ens tänka pa den sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Siffrorna i den artikeln stämmer överens med denna artikel av Sweclockers, påstår du att de ljuger med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Siffrorna i den artikeln stämmer överens med denna artikel av Sweclockers, påstår du att de ljuger med?

Kolla igenom resten av deras siffror från tidigare släpp. Dom updaterar inte även när info kommer om att dom har fel. Det är inte med elakhet när jag säger att dom ses som ett skämt.
Dom gissar sig fram. Nu så hade jag fel för jag kollade inte länken. Kommer fortfarande inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Kolla igenom resten av deras siffror från tidigare släpp. Dom updaterar inte även när info kommer om att dom har fel. Det är inte med elakhet när jag säger att dom ses som ett skämt.
Dom gissar sig fram. Nu så hade jag fel för jag kollade inte länken. Kommer fortfarande inte göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Signaturmaterial på den

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Första gången jag hoppat över en konsolgeneration, lär blir fler också. Då behovet av bra internetuppkoppling är ett krav. Man är väl en bakåtsträvare, men jag är inte det minsta intresserad av att spela online heller.

Mitt nätverk är helt uselt, men jag kan använda min ps4 utan problem. Som oftast så stänger jag av wifi på min ps4 så slipper system försöka ansluta till diverse ställen i evigheter när jag sitter där på en låst loading skärm..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ipac:

Så Jaguar/GCN till Zen2/RDNA+ innebär inte ny arkitektur?

Skickades från m.sweclockers.com

FYI
#18005855

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Ja där åtkommer ju "arkitekturen är samma". Men frågan får väl riktas till pacc då.

Men definitionen av generation har ni prickat rätt. Dvs det syftar the end of the day på mjukvara.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande roligt med min PS4 Pro. Köpte Black Flag på PSN för en spotstyver, och det gav mig en del roliga timmar. Håller man bara utkik så har PSN ibland riktigt bra rabatter.

Jag har egentligen alltid varit en PC-kille, men jag få erkänna att PS4 har varit billigt per nöjestimme och otroligt problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast det kommer vara tillräckligt stora skillnader för att tala om ett generationsskifte. Dessutom så måste alla spel till PS4 Pro och One X gå att spela på sina företrädare. Detta ska vi absolut inte vänta oss från Xbox Two och PS5, även om det givetvis är så att första åren kommer många spel släppas till bägge generationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

PS5 kommer vara bakåtkompatibel

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

PS5 kommer vara bakåtkompatibel

Jo men det har inget med diskussionen att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

PS5 kommer vara bakåtkompatibel

Fast bakåtkompatibilitet är inget unikt från generation till generation. Xbox 360 kunde spela vissa Xbox-spel, Xbox One både 360- och Xbox-spel. PS2 kunde spela PS1 och PS3 kunde spela både PS1- och PS2-spel. Wii U kan spela Wii- och Gamecube-spel osv.

Vad jag talade om är kompatibilitet åt bägge hållen, och när den bryts kan vi tala om en ny generation. Vilket kommer ske med alla PS5-specifika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Mitt nätverk är helt uselt, men jag kan använda min ps4 utan problem. Som oftast så stänger jag av wifi på min ps4 så slipper system försöka ansluta till diverse ställen i evigheter när jag sitter där på en låst loading skärm..

Skickades från m.sweclockers.com

Såg först nu att du skrivit. Men det funkar utan uppkoppling altså. Dom nya spelen man köper innehåller dom en uppdaterad fw eller måste man ladda ner den då för att spela?

Nu är det i och för sig pc det gäller och lite ot men GTA5 blev också det sista pc spelet jag köper. Då det för det första låg typ på 10 dvd skivor och det räckte inte var tvungen att ladda ner säkert 10-20 gb till. Inte nog med det spelet går att spela offline typ 3 gånger eller om det var med 3 dagars mellanrum sen var man tvungen att logga in. Och då för att spela spelet igen var man tvungen att kanske uppdatera 5 gb till *suck* Som alternativ får man ta med sig datorn till någon som har bra uppkoppling och uppdatera...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd