Permalänk
Medlem

100% CPU (Apex Legends)

Microsoft Windows 7
Intel Core i5 3470 3.20Ghz
8GB Ram
GeForce GTX 1060 3GB

Som rubriken lyder så ligger min CPU användning konstant på 98-100% när jag försöker spela Apex Legends. Det är i stort sätt omöjligt när det hackar och laggar hela tiden. Jag har försökt med olika inställningar, drivrutiner och ominstallerat spelet. Ingenting har hjälpt. Min CPU är helt okej när jag spelar andra spel. Då går det utan problem, vilket gör mig ganska förvirrad.

Några ideer om vad som kanske kan orsaka detta? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

Microsoft Windows 7
Intel Core i5 3470 3.20Ghz
8GB Ram
GeForce GTX 1060 3GB

Som rubriken lyder så ligger min CPU användning konstant på 98-100% när jag försöker spela Apex Legends. Det är i stort sätt omöjligt när det hackar och laggar hela tiden. Jag har försökt med olika inställningar, drivrutiner och ominstallerat spelet. Ingenting har hjälpt. Min CPU är helt okej när jag spelar andra spel. Då går det utan problem, vilket gör mig ganska förvirrad.

Några ideer om vad som kanske kan orsaka detta? Tacksam för svar

Vad får du för FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Vad får du för FPS?

När det inte hackar och fryser så får jag väl runt 200fps. När det laggar så är det typ som om min mus slutar fungera och typ stannar och hoppar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

När det inte hackar och fryser så får jag väl runt 200fps. När det laggar så är det typ som om min mus slutar fungera och typ stannar och hoppar.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det stannar och hoppar kan bero på överhettning av din CPU.

Prova att lägga grafikinställningar på högsta. Är de redan på högsta så lägg en framerate limit på 100 om du har en 60Hz skärm.
På så sätt kommer du få ner din CPU-usage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Att det stannar och hoppar kan bero på överhettning av din CPU.

Prova att lägga grafikinställningar på högsta. Är de redan på högsta så lägg en framerate limit på 100 om du har en 60Hz skärm.
På så sätt kommer du få ner din CPU-usage.

Hur kollar jag om min CPU överhettar när jag spelar det spelet? Jag försökte göra som du sa och det hjälpte tyvärr inte.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@ifxbee: Är inte apex cappat till 144 fps?
Vad kör du för inställningar i spelet? Tänker framförallt på texture streaming budget.

Sen kan du ladda ner hwmonitor för att se hur du belastar gpu, CPU osv samt temperaturer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem med min i5 4570S att Apex Legends drog 100% på CPU oavsett inställningar. Enda lösningen för mig tyvärr var att uppgradera mitt system.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ifxbee:

Microsoft Windows 7
Intel Core i5 3470 3.20Ghz
8GB Ram
GeForce GTX 1060 3GB

Som rubriken lyder så ligger min CPU användning konstant på 98-100% när jag försöker spela Apex Legends. Det är i stort sätt omöjligt när det hackar och laggar hela tiden. Jag har försökt med olika inställningar, drivrutiner och ominstallerat spelet. Ingenting har hjälpt. Min CPU är helt okej när jag spelar andra spel. Då går det utan problem, vilket gör mig ganska förvirrad.

Några ideer om vad som kanske kan orsaka detta? Tacksam för svar

Kan av egen erfarenhet som en gamer på en 4670K @ 4.3Ghz säga att min processor är flaskhalsen i ungefär 90% av alla moderna spel och detta med ett GTX1070 @ 2560 x 1440

Finns alltså inte en chans att din processor inte flaskar de absolut flesta titlarna på marknaden.
Kan helt enkelt vara så att du inte hållt ett lika mycket vagande öga på din processoranvändning i andra spel.

Att du får 200FPS är i övrigt ganska så amazing, jag får 40-100 beroende på var jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

När det inte hackar och fryser så får jag väl runt 200fps. När det laggar så är det typ som om min mus slutar fungera och typ stannar och hoppar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur får du 200fps med en så pass "gammal" dator?
jag får 40-80 fps med nästan alla inställningar på low med:

Intel Core i5 4670K 3,4GHz överklockad till 4.2GHz
16GB ram
GeForce GTX 970 3.5GB

grafikkortet borde vara någorlunda likvärdigt. över lag borde jag nog ha mer prestanda tack vare CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@ifxbee: Är inte apex cappat till 144 fps?
Vad kör du för inställningar i spelet? Tänker framförallt på texture streaming budget.

Sen kan du ladda ner hwmonitor för att se hur du belastar gpu, CPU osv samt temperaturer

Cappen var väl en "bug" som kom med season 1? Ska vara ocappat egentligen om jag förstått det rätt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Hur får du 200fps med en så pass "gammal" dator?
jag får 40-80 fps med nästan alla inställningar på low med:

Intel Core i5 4670K 3,4GHz överklockad till 4.2GHz
16GB ram
GeForce GTX 970 3.5GB

grafikkortet borde vara någorlunda likvärdigt. över lag borde jag nog ha mer prestanda tack vare CPUn.

Kör du med 1440p eller 1080p?
Får runt 57 till 115fps med en i7 920 4.2/3ghz med ett 980ti 1080p ultra om jag inte minns helt fel utan att kolla upp mitt klipp på Youtube.
Men kör du i 1440p så kan du ju sänka till 1080p 😁

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zippeer:

Cappen var väl en "bug" som kom med season 1? Ska vara ocappat egentligen om jag förstått det rätt

Japp, kom med första(?) uppdateringen innan season 1

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kör du med 1440p eller 1080p?
Får runt 57 till 115fps med en i7 920 4.2/3ghz med ett 980ti 1080p ultra om jag inte minns helt fel utan att kolla upp mitt klipp på Youtube.
Men kör du i 1440p så kan du ju sänka till 1080p 😁

Borderless windowed 1080p
Anti-aliasing TSAA
Texture streaming budget Medium 3GB
Texture filtering Anisotropic x2
Model detail medium
Impact marks medium

allt annat som jag inte har listat är på low/disabled.
läste att anti-aliasing ger -2/3% fps så inte mycket där.
kanske det är model detail som drar ner fps? eller texture filtering. får väl prova sänka helt enkelt

Permalänk
Avstängd

Är inte detta Apex Legends en mod på Titanfall? Dvs samma grafikmotor med samma buggar osv..to.m den där ''tangentbordsbuggen'' är kvar i Apex efter Titanfall (Att datorns tangentbord får engelsk layout efter spelandet) men är kvar på svensk..man ser ner till höger ''SWE'' efter man har spelat spelet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Borderless windowed 1080p
Anti-aliasing TSAA
Texture streaming budget Medium 3GB
Texture filtering Anisotropic x2
Model detail medium
Impact marks medium

allt annat som jag inte har listat är på low/disabled.
läste att anti-aliasing ger -2/3% fps så inte mycket där.
kanske det är model detail som drar ner fps? eller texture filtering. får väl prova sänka helt enkelt

Tycker det låter mycket konstigt då din processor är väl snabbare än min gamla 920?😮
Har dock texture streaming budget på off då jag inte streamar.
Men allt annat ska vara på max,ska länka dig videon sen så kan du se.
Vet inte hur bra det funkar att dela mobil versionen av Youtube 😑

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ExcZist:

Har dock texture streaming budget på off då jag inte streamar.

Den inställningen är lite dåligt ordad, det har inget med streaming att göra utan är mer kvalisorten på texturer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Min FPS ligger på 100-130 nu när jag har ändrat lite. Ska sätta fps cap på 100 och se hur det blir sen.

https://prnt.sc/n51txd - Det är en screenshot av min HWMonitor, visar GPU och CPU. Vet inte riktigt vad jag ska tyda av den mer än att den ligger på 100% väldigt ofta. Temperaturer vet jag inte mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Den inställningen är lite dåligt ordad, det har inget med streaming att göra utan är mer kvalisorten på texturer

Ja där ser man,har dock inte märkt någon större skillnad. Det var därför jag stängde av den.😅
Men då vet jag att den inställningen har med kvalitén på texturerna. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

Min FPS ligger på 100-130 nu när jag har ändrat lite. Ska sätta fps cap på 100 och se hur det blir sen.

https://prnt.sc/n51txd - Det är en screenshot av min HWMonitor, visar GPU och CPU. Vet inte riktigt vad jag ska tyda av den mer än att den ligger på 100% väldigt ofta. Temperaturer vet jag inte mycket om.

Verkar som att din CPU maxar på 2.7GHz, en i5 3470 har en basfrekvens på 3.2GHz och ska kunna köra turbo upp till 3.6GHz enligt Intels specar: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/68316/in...

Temperaturerna ser väldigt låga ut så inget problem där, men något verkar begränsa din klockfrekvens på din CPU. Vad är det för dator/moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

Min FPS ligger på 100-130 nu när jag har ändrat lite. Ska sätta fps cap på 100 och se hur det blir sen.

https://prnt.sc/n51txd - Det är en screenshot av min HWMonitor, visar GPU och CPU. Vet inte riktigt vad jag ska tyda av den mer än att den ligger på 100% väldigt ofta. Temperaturer vet jag inte mycket om.

Skrivet av b1ghen:

Verkar som att din CPU maxar på 2.7GHz, en i5 3470 har en basfrekvens på 3.2GHz och ska kunna köra turbo upp till 3.6GHz enligt Intels specar: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/68316/in...

Temperaturerna ser väldigt låga ut så inget problem där, men något verkar begränsa din klockfrekvens på din CPU. Vad är det för dator/moderkort?

Den har också turbo upp till 3.60 GHz, om det är aktiverat i bios. Det är inte så att någon slags energispar är aktiverat? som b1ghen säger ser temperaturerna bra ut.

du kan börja med att kolla efter engerispar i kontrollpanelen, eller om du kanske har något slags utility program installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifxbee:

Microsoft Windows 7
Intel Core i5 3470 3.20Ghz
8GB Ram
GeForce GTX 1060 3GB

Som rubriken lyder så ligger min CPU användning konstant på 98-100% när jag försöker spela Apex Legends. Det är i stort sätt omöjligt när det hackar och laggar hela tiden. Jag har försökt med olika inställningar, drivrutiner och ominstallerat spelet. Ingenting har hjälpt. Min CPU är helt okej när jag spelar andra spel. Då går det utan problem, vilket gör mig ganska förvirrad.

Några ideer om vad som kanske kan orsaka detta? Tacksam för svar

Prova detta:

Ändra dina energiinställningar i windows till "performance". Det låter konstigt att det ska lösa problemet, men har funkat för folk förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Tycker det låter mycket konstigt då din processor är väl snabbare än min gamla 920?😮
Har dock texture streaming budget på off då jag inte streamar.
Men allt annat ska vara på max,ska länka dig videon sen så kan du se.
Vet inte hur bra det funkar att dela mobil versionen av Youtube 😑

Nu vet jag inte hur bra Apex trådar men en i7-920 är ingen "dålig" cpu samt har ht så den kan köra 8 trådar jmf med en äldre i5 om klara 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Prova detta:

Ändra dina energiinställningar i windows till "performance". Det låter konstigt att det ska lösa problemet, men har funkat för folk förut.

Hur gör jag det?

Edit: Gjorde det och får fortfarande 2.7. Har ASUS P8Z77-V LX2 (LGA1155) moderkort.

Permalänk
Medlem

Skulle jag vara dig så skulle jag dra ner allt på low då det ger en liten fördel då vissa modeller i spelet blir mindre (stenar m.m ) jag har en dator på 6-7 år och ligger runt 60-65 fps lite lägre på vissa ställen men flytter på bra och som någon nämde tidigare kolla över din streambuget den drar ner väldigt mkt som titanfall 1 och 2 gjorde/gör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Borderless windowed 1080p
Anti-aliasing TSAA
Texture streaming budget Medium 3GB
Texture filtering Anisotropic x2
Model detail medium
Impact marks medium

allt annat som jag inte har listat är på low/disabled.
läste att anti-aliasing ger -2/3% fps så inte mycket där.
kanske det är model detail som drar ner fps? eller texture filtering. får väl prova sänka helt enkelt

du kör borderless windowed och klagar på prestanda? testat fullscreen?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2