Jag fick en ny dator "ny" fungerar till LoL utmärkt. men inte mer.

Permalänk
Medlem

Jag fick en ny dator "ny" fungerar till LoL utmärkt. men inte mer.

HP Compaq 8100 Elite SFF Heter datorn! Jag laddar upp en bild på vad jag har i datorn just nu....
Bild på specifikationer! samt länk till hur datorn ser ut uppifrån.

Dator spec: http://www.bilddump.se/bilder/20190803185301-46.162.109.236.p...
http://www.bilddump.se/bilder/20190803185322-46.162.109.236.j...

Jag vill ev byta ut moderkort OCH Nätagg. De måste gå att modifiera. (Moderkortet är lätt utblockat då man kan vända både nätagg, fläck & CD läsare ur vägen..

Kan ni komma med rekomendationer om vadf jag bör göra?

Jag har inte råd med ny dator. Men ett nytt moderkort kostar ca 400-650kr på ebay. Jag är bara osäker på vilket som 100% Fungerar!
Uppskattar verkligen om ni hjälper mig!
Mvh

Förresten, ligger mitt nätagg på gränsen just nu???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

HP Compaq 8100 Elite SFF Heter datorn! Jag laddar upp en bild på vad jag har i datorn just nu....

Jag vill ev byta ut moderkort OCH Nätagg. De måste gå att modifiera. (Moderkortet är lätt utblockat då man kan vända både nätagg, fläck & CD läsare ur vägen..

Jag har inte råd med ny dator. Men ett nytt moderkort kostar ca 400-650kr på ebay. Jag är bara osäker på vilket som 100% Fungerar!
Mvh

Du får ju inte bättre prestanda bara för du byter ut moderkort och nätagg..

Permalänk
Medlem

första gen i5a är inte mycket idag att ha. Du borde spara till nya saker. Ingen mening att kosta på det där nått

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Att byta nätagget är nog bara att glömma, det där nätagget är inte standard någonstans ser det ut som. Möjligtvis att det går att byta moderkortet, men kylarlösningen ser knepig ut och det är inte säkert att det är något standardformat på moderkortet heller.

Men varför vill du byta just moderkortet och nätagget? Ingen av de delarna kommer ju förbättra prestandan på datorn. Vill du ha bättre prestanda i spel så är det främst grafikkortet du bör byta ut, men det är nog inte så lätt heller eftersom du måste ha ett lågprofilskort som får plats i lådan och som nätagget klarar.

Mitt råd är att sälja datorn om det går, och spendera pengarna du tänkt lägga på att uppdatera den på en begagnad dator i lite vettigare format istället. För en tusenlapp eller två så går det säkert att hitta en dator med bättre prestanda och som faktiskt går att uppgradera i framtiden. Försök att hitta en dator med ett vanligt ATX-chassi och moderkort, så har du något att bygga vidare på.

Permalänk
Medlem

Ett lågprofil 1050 grafikkort och en snabbare cpu (som nuvarande moderkort stödjer) är nog lösningen.

Konstigt att den uppgraderats med ett 1030. Väldig snåluppgradering om det ska spela enklare spel med låg strömförbrukning, kör på 1050

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sälj datorn för någon tusenlapp eller två till någon som behöver en kontorsdator och lägg undan lite pengar och köp en begagnad dator som är avsedd för gaming.

Att lägga ned energi på att byta enstaka delar i det här bygget är inte värt mödan även om du sparar en eller två hundralappar (max)

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem

Det är ytterst få delar som går att byta i en sådan dator.
Saker som CPU, grafikkort, minne och hårddisk är väl det som skulle kunna gå.
MEN du är väldigt begränsad pga moderkortets stöd (oftast väldigt dåligt) samt den speciella layout dessa OEM-datorer bygger på.
Bättre att spara dig lite huvudvärk och börja fundera på en bättre dator istället. Kolla på marknaden här efter något begagnat.

Skrivet av Sudaxo:

Mvh

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt så finns inte mycket att göra med denna dator, visst kan du köpa ett något kraftigare grafikkort typ 1050 och en försöka hitta i7 till ditt gamla chipset men personligen skulle jag se det som att slänga pengar i sjön, din dator utöver media/kontors-grafikkortet är trots allt 10 år gammal.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är original för den okunniga som inte fatta det. Okej moderkortet har samma storlek som andra 1155/6 kort. varför jag vill byta är för jag har ddr5 minnen. tänkte sälja en hårddisk plus mitt 1030 till en vän för att köpa ett annat kort 1050 var tänkt. fattar ni nu?

Till den som skrev att det är svårt att byta moderkort pga mjukvara/bios eller hur de va. Tack! de va det jag undrade.

Förresten, mina hårddiskar kostar 1200:-. 850:- för nand 3d och nån 100lapp för den andra. dessutom kan jag väl förfan modda chassit efter ett nytt nätagg för 2-300 på blocket. då har jag sammanlagt lagt 900 HÖGST. Om nu något av moderkorten skulle gå att fungera.

Permalänk
Medlem

förresten så spelar jag lol på High med 90-110 fps just nu. Men vore nice med en uppgradering. (fläktarna är inte konstiga bara för det sitter ett plast hölje du lyfter av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

Nätaggregatet är original för den okunniga som inte fatta det. Okej moderkortet har samma storlek som andra 1155/6 kort. varför jag vill byta är för jag har ddr5 minnen. tänkte sälja en hårddisk plus mitt 1030 till en vän för att köpa ett annat kort 1050 var tänkt. fattar ni nu?

Till den som skrev att det är svårt att byta moderkort pga mjukvara/bios eller hur de va. Tack! de va det jag undrade.

Förresten, mina hårddiskar kostar 1200:-. 850:- för nand 3d och nån 100lapp för den andra. dessutom kan jag väl förfan modda chassit efter ett nytt nätagg för 2-300 på blocket. då har jag sammanlagt lagt 900 HÖGST. Om nu något av moderkorten skulle gå att fungera.

DDR5?? okidoki, glasklart varför du vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att byta nätagget är nog bara att glömma, det där nätagget är inte standard någonstans ser det ut som. Möjligtvis att det går att byta moderkortet, men kylarlösningen ser knepig ut och det är inte säkert att det är något standardformat på moderkortet heller.

Men varför vill du byta just moderkortet och nätagget? Ingen av de delarna kommer ju förbättra prestandan på datorn. Vill du ha bättre prestanda i spel så är det främst grafikkortet du bör byta ut, men det är nog inte så lätt heller eftersom du måste ha ett lågprofilskort som får plats i lådan och som nätagget klarar.

Mitt råd är att sälja datorn om det går, och spendera pengarna du tänkt lägga på att uppdatera den på en begagnad dator i lite vettigare format istället. För en tusenlapp eller två så går det säkert att hitta en dator med bättre prestanda och som faktiskt går att uppgradera i framtiden. Försök att hitta en dator med ett vanligt ATX-chassi och moderkort, så har du något att bygga vidare på.

2 upvotes

2 dummhuvuden, varför skulle det vara dumt att satsa på att byta mioderkort. Det är ju där allt hänger ihop? eller ska jag smälla i ett 1070ti 6gb nu direkt med öppet chassi? ni fattar trögt, sen om någon kunnig vet, Hur är det med mina hårddiskar. dom stöds egentligen inte enligt specifikationen av mkortet

Permalänk
Medlem

@Sudaxo: Tror att du fått något om bakfoten. Vilket minne är det du har? Det är iaf inte ddr5. Om det är ddr4 du har så måste du byta ut moderkortet precis som du vill göra men då kommer inte processorn att passa i moderkortet och då måste du byta den också. Det sämsta med datorn är processorn så jag skulle kika på att byta ut den + moderkortet mot en 3570k / 3770k alt 4590k / 4470k med ett moderkort som passar. Dock så skulle jag nog personligen sålt allt och försöka få ihop åtminstonde 4000kr och köpt en begagnad burk här i marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

håll dig ifrån forumsdelen om du inte klarar av öl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

2 upvotes

2 dummhuvuden, varför skulle det vara dumt att satsa på att byta mioderkort. Det är ju där allt hänger ihop? eller ska jag smälla i ett 1070ti 6gb nu direkt med öppet chassi? ni fattar trögt, sen om någon kunnig vet, Hur är det med mina hårddiskar. dom stöds egentligen inte enligt specifikationen av mkortet

nu får du lugna ner dig.. vet inte om du är helt seriös med den här tråden. Det här med kunskap, så tror jag att dom flesta här har med kunskap om dator än du!, och det var ju därför du ställde en fråga här i forumet, för att få hjälp.. Skriva att folk är dum ihuvudet kommer hjälpa dig jättemycket med dina dator problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudaxo:

2 upvotes

Du bad om hjälp och får riktiga rekommendationer men säger att folk fattar trögt och är dumhuvuden...? Drygt.

Skrivet av Sudaxo:

Ja,
240W räcker inte till vidare mycket vid full load.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem

Vad håller ni på med? Kolla hans historik. Don't feed the...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

nu får du lugna ner dig.. vet inte om du är helt seriös med den här tråden. Det här med kunskap, så tror jag att dom flesta här har med kunskap om dator än du!, och det var ju därför du ställde en fråga här i forumet, för att få hjälp.. Skriva att folk är dum ihuvudet kommer hjälpa dig jättemycket med dina dator problem..

Det är man väl om man byter ämne och börja påstå och diskutera hurvida ett moderkort ska hjälpa mig, och att ett 1030 är snålt då de köptes december 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeez:

@Sudaxo: Tror att du fått något om bakfoten. Vilket minne är det du har? Det är iaf inte ddr5. Om det är ddr4 du har så måste du byta ut moderkortet precis som du vill göra men då kommer inte processorn att passa i moderkortet och då måste du byta den också. Det sämsta med datorn är processorn så jag skulle kika på att byta ut den + moderkortet mot en 3570k / 3770k alt 4590k / 4470k med ett moderkort som passar. Dock så skulle jag nog personligen sålt allt och försöka få ihop åtminstonde 4000kr och köpt en begagnad burk här i marknaden.

Jag har ddr5 mkinne liggandes, det var just detta jag ville få svar på. Då lugnar jag mig och drar tillbaks frågan från början. Trodde processorn struntade i ramminne. plus jag trodde inte processorn var så dålig som ni säger. ajja, kör på då. Tack för dit svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noon:

håll dig ifrån forumsdelen om du inte klarar av öl.

Dricker ej, drogar ej.. Vill bara ha svar för engångskull på vad jag frågar. Inte massa som undrar varför jag har de grafikkortet varför jag ska göra det. och att nätagget inte skulle kunna gå att byta ut.

Permalänk
Medlem

Och jag gjorde bort mig, det är ddr4. ber om ursäkt igen. Men egntligen, skit samma, varför inte säga att de ej kommit ut än så jag vet. Jag fick nämligen dom på en företagsbeställning till jobbet som jag snodde med mig, där stod något om ddr5 måste varit reklam. Jag har lixom inte försökt sätta i de....
Nu kan ni sekulera i hur vida jag ljuger eller ej, ha en trevlig lördagkväll. Byter ut moderkortet imorgon då, nätagg 750w?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst pga. påhopp och en tråkig/otacksam attityd.

Skrivet av Sudaxo:

2 upvotes

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...