Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Vad levererar Bahnhof för router?

Om du skaffar 10Gbit/s så blir det en Huawei-router.

Alltså.... Bahnhof som har "Internet med sekretess" som slogan och pratar om att integritetsmärka bredband skickar en router från ett företag som anklagas för att spionera för den kinesiska staten, och som ett flertal länder vill förbjuda från att leverera utrustning till de kommande 5G-näten.

En sak är säkert. om det visar sig att de gör det, så kommer de iallafall kunna skicka den informationen blixtsnabbt...

Permalänk
Medlem

För mig fungerar Bahnhof genom Telias fiber väldigt bra, har haft kortare driftstörningar ca 3ggr på ett år.
Jämfört med Felia som startade om något viktigt varje natt kl 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Full:
Klart det har, din posthistorik visar att du anser att alla fel ligger hos slutkunden och alla ska sluta klaga.

haha, det märks att du inte vet något om ISPer.
Det är OFTAST kunden som är felet inte ISPen, har jobbat på flertalet och det är alltid så.
Om de är fel på en DHCP som du tror så tror jag de hade löst det snabbare än du tror, men det är troligtvis inte det som felet är utan någon firmware bug i någon switch i ledet.
Kanske hos statsnätet eller hos dem, men det är inte alltid det lättaste att lösa samt kanske inte ens finns någon lösning till än?

Det är lätt att gnälla av sig, men om du har sådana problem skulle jag no se mig om en annan operatör.

Har du varit så dum att du tagit en operatörs mail och sedan skyller på det så har du faktist själv skitit i det blå skåpet ingen annan.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

@filbunke: Det är nog så enkelt att Bahnhof inte vill bli inblandat i handelskriget mellan USA och Kina. Det här har diskuterats väldigt länge och ändå är det mest påståenden som kommer. Frågan är vad gör Huawei som inte alla andra gör? Alla har hört påståenden men ingen vet. Det har fått mig att bli övertygad om att frågan om datasäkerhet bara används för att stärka USAs position i handelskriget.
Varför lyckas inte USAs alla dataexperter komma fram med mer fakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

haha, det märks att du inte vet något om ISPer.
Det är OFTAST kunden som är felet inte ISPen, har jobbat på flertalet och det är alltid så.
Om de är fel på en DHCP som du tror så tror jag de hade löst det snabbare än du tror, men det är troligtvis inte det som felet är utan någon firmware bug i någon switch i ledet.
Kanske hos statsnätet eller hos dem, men det är inte alltid det lättaste att lösa samt kanske inte ens finns någon lösning till än?

Det är lätt att gnälla av sig, men om du har sådana problem skulle jag no se mig om en annan operatör.

Har du varit så dum att du tagit en operatörs mail och sedan skyller på det så har du faktist själv skitit i det blå skåpet ingen annan.

Av ditt sätt att skriva så verkar du inte passa på en supportavdelning, just sayin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Av ditt sätt att skriva så verkar du inte passa på en supportavdelning, just sayin.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte längre.
Är för gammal och bitter.

Och jag jobbar inte med support längre heller så det är lugnt.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Flytta just (5 km) till ett Telia nät, testa en (xxxxx leverantör) och fick 42-47'ish ping mot innan 28-31'ish, och ljusets hastighet gäller va? oki.. byta till Bahnhof och fick pingen halverad och stabil som attans, undrar bara hur detta går till?.. samma plug ju..
Men ja, min 2-krona..

Permalänk

Vi har Bahnhof på kontoret, när vi väl fick igång det har det funkat utmärkt. Men vägen dit med strul med olika fiberleverantörer ville bahnhof inte hjälpa till med ett dugg. Fick till slut hjälp av en på kraftringen som mailade och ringde runt åt mig, även om de själva inte hade fiber indraget i byggnaden.

Bhanhof, stabilt internet men usel kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkaponka:

Bhanhof, stabilt internet men usel kundtjänst.

Det är verkligen nått jag håller med om, tyvärr är det väl så med alla kundtjänster men vissa är i alla fall lite bättre.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Finns bra och dåliga erfarenheter från all kundservice, jag har när statsnätet har felat på olika vis behövt felanmäla till Bahnhof både via telefon och mejl, alltid fått snabba svar bra respons felen har löst sig någon dag efteråt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

När det gäller väntetid tid så är nog Ownit mästare vad jag upplevt, resten är snabba med att ta en beställning av deras tjänst.. "såklart" om man väljer den telefonlinjen.
Men där emot så när man väl är framme, så har kemin/supporten stämt överens strålande hos Bahnhof, jah, alla faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@filbunke: Det är nog så enkelt att Bahnhof inte vill bli inblandat i handelskriget mellan USA och Kina. Det här har diskuterats väldigt länge och ändå är det mest påståenden som kommer. Frågan är vad gör Huawei som inte alla andra gör? Alla har hört påståenden men ingen vet. Det har fått mig att bli övertygad om att frågan om datasäkerhet bara används för att stärka USAs position i handelskriget.
Varför lyckas inte USAs alla dataexperter komma fram med mer fakta?

Vet inte vilka andra som sysslar med sånt här:

Citat:

KAMPALA, Uganda—Huawei Technologies Co., the world’s largest telecommunications company, dominates African markets, where it has sold security tools that governments use for digital surveillance and censorship.

But Huawei employees have provided other services, not disclosed publicly. Technicians from the Chinese powerhouse have, in at least two cases, personally helped African governments spy on their political opponents, including intercepting their encrypted communications and social media, and using cell data to track their whereabouts, according to senior security officials working directly with the Huawei employees in these countries.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Har du helt missat Telias äventyr i Centralasien?

Permalänk
Medlem

Ny vecka nya problem, Bahnhof exklusiv packet loss, min dator + nätverkskabel i grannes lägenhet med Telia fungerar felfritt. Plus att idag svarade Bahnhof på min felanmälan om att internet gick ned två dagar förra veckan...

Bor ni i eller i närheten av Södermanland, undvik Bahnhof som en pest. Fick reda på att för 29:- i månaden får man behålla sin email vid uppsägning, det är ungefär lika mycket billigare andra leverantörer är i Katrineholm. Blir en uppsägning vid månadsskiftet.

Permalänk
Skäggig legend

Är det bara jag som har problem just nu? Sedan igår till och från och idag från klockan 19. Inget internet alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Är det bara jag som har problem just nu? Sedan igår till och från och idag från klockan 19. Inget internet alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte haft internet sedan jag kom hem från jobbet (ca 19ish), lilla essingen (bahnhof/iponly)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror det är ett stort haveri någonstans. Men de verkar inte bry sig om att uppdatera driftinfo.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Ragin Pig:

Har inte haft internet sedan jag kom hem från jobbet (ca 19ish), lilla essingen (bahnhof/iponly)

usch... Bandhagen för mig, IPonly också...

Skrivet av Bozzeta:

Nej, jag tror det är ett stort haveri någonstans. Men de verkar inte bry sig om att uppdatera driftinfo.

Det är helt jäkla sjukt dåligt faktiskt. jag är inne och gräver i routern för att se om de kan hjälpa men då skiter jag i det helt enkelt.

Det blir bli att byta leverantör. Har haft problem med dom innan också, hemsidan de har är också ett rent jäkla skämt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Östermalm är samma sak med Bahnhof/IP Only.

Permalänk
Medlem

Låter som hela Stockholm är utslaget, men enligt andra källor över hela Sverige...
@Bahnhof
@Bahnhof AB

Hallå Bahnhof, är det ryssarna som slagit ut er eller vad händer?
Kan ni strunta i ert fredagsmys och kommunicera!

Permalänk
Medlem

Funkade för mig hela dagen och kvällen. Supernöjd med Bahnhof sedan fibern ringlade in för 4 år sedan till villan. Har la varit nere 2-3 gånger pga stadsnätet.

Bor för övrigt nere i söder. 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skäggig legend

Förlåt men... vilka rumpor de är på supporten. Nej tack för denna tid men nu är skiten uppsagd. Berättar att jag inte är nöjd med tjänsten, tiderna för downtime, utebliven information och att jag vill säga upp tjänsten.

Han som jag chattade med (satt även i telefonkö) sa efter ett långt och upprört meddelande - utan att vara arg, utan mer besvärad; fick jag: Det är en månads uppsägning.

Inget, "ber om ursäkt för detta", "Oj, någonting måste ha blivit fel", "Självklart förstår jag att ni vill säga upp"

utan kaxigt; Det är månads uppsägning.

Kräks på det faktiskt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Man börjar undra lite vilka stadsnät eller KO's alla dessa strul är hos...
Zitius har ju varit en stor bov ihop med Bahnhof tex..

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

@IceKey:
Saken är att det inte är stadsnätets utrustning eller nät som felar, det är Bahnhofs egna utrustning som felar. Stadsnätet får inte reparera/byta ut denna utrustning utan det måste en Bahnhof tekniker göra.

Plus att Bahnhof verkar ha några mjukvaru/firmware problem med switchar eller DHCP servrar som gör att servern tappar kundens IPV4 access/IP lease.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@IceKey:
Saken är att det inte är stadsnätets utrustning eller nät som felar, det är Bahnhofs egna utrustning som felar. Stadsnätet får inte reparera/byta ut denna utrustning utan det måste en Bahnhof tekniker göra.

Plus att Bahnhof verkar ha några mjukvaru/firmware problem med switchar eller DHCP servrar som gör att servern tappar kundens IPV4 access/IP lease.

Hade inga problem igår som det rappoterades om, trots att det är andra som rappoterar om det här nere i Skåne och tom i samma kommun. Dom med Telias Öppna Fiber har haft problem, medans jag som sitter med ViaEuropa inte har haft problem. Satt och lirade BF V på kvällen och kollade på IPTV senare på kvällen. Inga problem, vilket är märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@filbunke: Har du helt missat Telias äventyr i Centralasien?

Whataboutism:

Citat:

Whataboutism innebär att man bemöter kritik genom att visa på brister hos motparten. Avsikten är att få det att framstå som att den som kritiserar ägnar sig åt hyckleri. Ett exempel kan vara att bemöta påståenden om risker med legalisering av cannabis med att alkohol också är farligt – men tillåtet.

Men, nej, jag har inte missat Telias äventyr i Centralasien. Men tråden handlar om Bahnhof, som då hävdar att de är de som står upp för vissa saker? Och då kanske man inte skall ägna sig åt köpa utrustning från företag som ägnar sig åt samma saker som ett företag, som Telia var minoritetsägare i, gjorde?

Argumenten för Bahnhof är ju inte precis deras lysande kundtjänst eller tjänstens drifttid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Whataboutism:

Men, nej, jag har inte missat Telias äventyr i Centralasien. Men tråden handlar om Bahnhof, som då hävdar att de är de som står upp för vissa saker? Och då kanske man inte skall ägna sig åt köpa utrustning från företag som ägnar sig åt samma saker som ett företag, som Telia var minoritetsägare i, gjorde?

Argumenten för Bahnhof är ju inte precis deras lysande kundtjänst eller tjänstens drifttid.

Du skrev "Vet inte vilka andra som sysslar med sånt här:" och jag gav dig ett exempel. Då kommer du med det nya modeordet.
Du borde veta att det är de olika staterna som bestämmer hur tekniken ska användas. Den operatör som finns i ett land har bara att spela med.

Permalänk
Medlem

Jag är en som hållit fanan högt för Bahnhof alla år jag haft dem. De delar inte ut deras användare till alla advokater som vill stämma folk osv, jag uppskattar lite extra skydd. (Även om jag förhoppningsvis inte behöver det.) Jag har inte haft några egentliga driftstörningar som kan härledas till Bahnhof. Har det varit nått, så har det varit Göteborgs stadsnät som strulat.
Men nu börjar jag känna mig ganska trött faktiskt.

4 ÅR SEDAN: När vi flyttade in i nuvarande lägenhet, tog det över en månad innan vi kunde få vårt eget bredband flyttat hit.
Då kunde jag förstå det, för han som lämnade lägenheten hade sagt upp sitt bredband (Med valfri operatör, hör inte hit) lite sent och vi fick lägenheten två veckor innan, mot att vi tog flytt städet. Vi var dock inte utan internet, vi pluggade helt sonika in oss i väggen och förra hyresgästens för sent uppsagda internet servade oss väl, tills det gick ut och Bahnhof kunde plugga in sin kabel.

IDAG: Skall vi byta lägenhet med grannen dörr i dörr. Han har annat bolag. Han har fått beskedet att hans abonnemang flyttas lördagen den 31/8 till hans nya (Vår gamla) lägenhet. Allt ser normalt ut.

Så får jag ett mejl från Bahnhof, där de skriver att de inte kan planera flytt av mitt abonnemang för att anslutningen jag vill ha redan är upptagen.
??? Behövs det examen i raketforskning för att förstå att nuvarande hyresgäst har ett internet abonnemang. ???
Vi får se om vi blir utan internet en tid efter flytten?
Nu är Bahnhof troligtvis billigaste alternativet för 100/100 i området. Men om de lämnar mig internetlös, är jag fan sugen på att byta bara för att markera att det fan inte är OK. hur svårt skall det vara? Om någon tekniker nu ens behöver vara vid ett kopplingsskåp och byta anslutning på en kabel för det andra bolaget, får fan i mig min ISP var där och på tårna också! Annars väljer jag en annan som är med i matchen.

Internet är en del av samhällets bas funktion idag, det skall fungera. Det SKALL finnas rutiner så folk kan flytta utan att bli utan!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag är en som hållit fanan högt för Bahnhof alla år jag haft dem. De delar inte ut deras användare till alla advokater som vill stämma folk osv, jag uppskattar lite extra skydd. (Även om jag förhoppningsvis inte behöver det.) Jag har inte haft några egentliga driftstörningar som kan härledas till Bahnhof. Har det varit nått, så har det varit Göteborgs stadsnät som strulat.
Men nu börjar jag känna mig ganska trött faktiskt.

4 ÅR SEDAN: När vi flyttade in i nuvarande lägenhet, tog det över en månad innan vi kunde få vårt eget bredband flyttat hit.
Då kunde jag förstå det, för han som lämnade lägenheten hade sagt upp sitt bredband (Med valfri operatör, hör inte hit) lite sent och vi fick lägenheten två veckor innan, mot att vi tog flytt städet. Vi var dock inte utan internet, vi pluggade helt sonika in oss i väggen och förra hyresgästens för sent uppsagda internet servade oss väl, tills det gick ut och Bahnhof kunde plugga in sin kabel.

IDAG: Skall vi byta lägenhet med grannen dörr i dörr. Han har annat bolag. Han har fått beskedet att hans abonnemang flyttas lördagen den 31/8 till hans nya (Vår gamla) lägenhet. Allt ser normalt ut.

Så får jag ett mejl från Bahnhof, där de skriver att de inte kan planera flytt av mitt abonnemang för att anslutningen jag vill ha redan är upptagen.
??? Behövs det examen i raketforskning för att förstå att nuvarande hyresgäst har ett internet abonnemang. ???
Vi får se om vi blir utan internet en tid efter flytten?
Nu är Bahnhof troligtvis billigaste alternativet för 100/100 i området. Men om de lämnar mig internetlös, är jag fan sugen på att byta bara för att markera att det fan inte är OK. hur svårt skall det vara? Om någon tekniker nu ens behöver vara vid ett kopplingsskåp och byta anslutning på en kabel för det andra bolaget, får fan i mig min ISP var där och på tårna också! Annars väljer jag en annan som är med i matchen.

Internet är en del av samhällets bas funktion idag, det skall fungera. Det SKALL finnas rutiner så folk kan flytta utan att bli utan!

Båda problemen är något du skulle stöta på hos vilken operatör som helst, antagligen får du meddela dem när du vet att den andra kundens nät har blivit nerkopplat.

Permalänk
Medlem

Bahnhof eller Bredband2.

Bahnhof brukar ge mer stabila hastigheter, medans Bredband2 brukar ha lägre ping.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME