Permalänk
Medlem

Flyttade till villa för ca 1 år sedan och grävde då in fiber för det fanns inte sen innan. Modemet kom såklart upp en fredag kl 12... Men jag jagade på bahnhof & min kommun (bahnhof kunde inte ”direkt aktivera”) och det var inga problem, alla var superhjälpsamma även om jag fick ringa 2-3 gånger till massa folk för att styra upp det så helgen blev räddad.

Var heller inga problem när jag ville prismatcha telias black friday erbjudande.

Det har aldrig krånglat detta året jag haft dem så jag är nöjd.

På jobbet har vi haft bahnhof i 5 år, aldrig krånglat.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

De klarar inte av att leverera utlovad hastighet i mitt stadsnät trots att andra operatörer kan så de rekommenderade att nedgradera hastigheten till 100/10....

Märkligt av ett så stort företag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

De klarar inte av att leverera utlovad hastighet i mitt stadsnät trots att andra operatörer kan så de rekommenderade att nedgradera hastigheten till 100/10....

Märkligt av ett så stort företag...

Vad ska du ha för hastighet då?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon39592:

Hastigheten svajar fortfarande mellan 150-250 Mbit/s ner. Upp ligger på 97-98 Mbit/s och svarstiden på 3ms, men nerhastigheten?!? Jäkla ostabild >:(

EDIT: Nu har jag mätt ett 30-tal gånger med Bredbandskollen och Speedtest. Ner 159-165Mbit/s, Upp 65-75 Mbit/s, svarstid 3-3,8ms.

Har testat med och utan router, bytt mjukvara i routern, hämtat ny ip, startat om datorn, uppgraderat drivrutiner till nätverkskortet...samma resultat oavsett...

Så här har det hållt på. Jag felanmäler, Bahnhof mäter från kontoret, inget fel enligt Bahnhof. Betalar för 250/100 då vill jag inte ha 150/50. Mög.

Testat med annan dator? Har du kontaktat den som är ägaren av fibernätet du använder?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du provat utan webbläsare? Denna metoden med CLI brukar funka bättre för mej.

Permalänk
Hedersmedlem

Svajar mellan att välja Bahnhof eller Bredband2 (10kr billigare/mån) och får väldigt blandade intryck av Bahnhof efter att ha kollat igenom den här tråden.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft strul med Bahnhof, men när jag ville ha fast IP för server och sånt så menade de på att det funkar oavsett inte så bra utan bättre med dns lookup på nätet nånstans och forward därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Svajar mellan att välja Bahnhof eller Bredband2 (10kr billigare/mån) och får väldigt blandade intryck av Bahnhof efter att ha kollat igenom den här tråden.

Haft Bahnhof i 15 år utan några större problem, därför har jag ingen erfarenhet av supporten så som en del upplever lite slö. De störninagr jag haft har legat på min lokala part.

Min enda kritik är att jag måste själv bevaka prissättningen och vid sänkningar mejla de om detta och alltid har de sänkt tom retroaktivt

Permalänk

Aldrig haft några problem med deras tjänst.
Kör 250/100 och får konstant detta när jag mäter nätet.
De få gånger det varit problem har dessa kunnat spåras till underleverantörer.
Sen att Bahnhof har en policy med att radera sina loggar är aldrig fel heller
https://utpressningskollen.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte56:

Vad ska du ha för hastighet då?

250/100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Testat med annan dator? Har du kontaktat den som är ägaren av fibernätet du använder?

Testat allt. Hade 100/10 innan och det var nästan aldrig problem. Bytte till 250/100 och då började alla problem. Svajig/ostabil hastighet/ping.

Bytte ner mig nu till 100/10 igen och allt går som tåget. Mer responsivt, bättre streaming m.m

Nätägaren vägrar ta i frågan och hänvisar till Bahnhof som säger att allt är ok enligt deras "mätningar". Inte har jag märkt att de varit hemma hos mig och mätt från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Testat allt.

Vad är "allt"?

Utifrån och in...:

  1. Din fiberleverantör kan testa fiberns kvalitet, längd, skarvning osv. De har ansvaret för hårdvaran fram till Fiberboxen.

  2. Din ISP, oavsett om det är Bahnhof eller någon annan, kommer åt din Mediakonverter direkt och kan mäta därifrån, de behöver inte mäta mer. De har givetvis ansvaret för ditt abonnemang och skall identifiera eventuella störningar på Mediekonvertern och fibern, som de rapporterar till fiberleverantören om det behövs.

Om de mäter upp de hastigheter du skall ha, inklusive kvalitet på linan (bandbredd, latency och så vidare) så är det grönt från deras sida.

Sedan landar det på din utrustning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Aldrig haft strul med Bahnhof, men när jag ville ha fast IP för server och sånt så menade de på att det funkar oavsett inte så bra utan bättre med dns lookup på nätet nånstans och forward därifrån.

Har inte de flesta "fast IP" idag? Jag har då haft samma IP sen jag började använda Telias fiber, vad jag kan minnas i alla fall. Problemfritt har det varit i två år hittills med. Dock dyrt som attan.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Nej @hocckex
IP adresserna i IPv4 räcker inte till och IPv6 har inte implementerats fullt ut. Vissa har fast IP givetvis, men de blir färre och långt ifrån alla, när IPv6 slagit igenom kan alla få varsin IP adress, även IoT enheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Har inte de flesta "fast IP" idag? Jag har då haft samma IP sen jag började använda Telias fiber, vad jag kan minnas i alla fall. Problemfritt har det varit i två år hittills med. Dock dyrt som attan.

Fast IP är inte samma sak som samma IP. Du får säkerligen samma IP tilldelat av DHCP-servern varje gång med det innebär inte att du har fast IP.
Med tanke på hur du skriver att du har samma IP så kan jag i stort sett garantera att du inte har fast IP för att då skulle du när du fått din utrustning gått in i din router och angett uppgifterna där, vilket IP, vilken nätmask och "default gateway" du ska använda dig av. Så nej, alla har inte fast IP och mycket troligt inte du.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Okej, du har högst troligtvis rätt i vad du säger. Därav av citationstecken. Förmodligen har jag inte "fast IP" men jag har garanterat haft samma IP i 2 år. Jag har ju givetvis dynamic IP inställt men jag blir alltid tilldelad samma IP av min leverantör.

Skrivet av Homdax:

Nej @hocckex
IP adresserna i IPv4 räcker inte till och IPv6 har inte implementerats fullt ut. Vissa har fast IP givetvis, men de blir färre och långt ifrån alla, när IPv6 slagit igenom kan alla få varsin IP adress, även IoT enheter.

Fullt medveten om bristen på IPv4 adresser. Antog dock att det generellt påverkade nyare kunder mer än äldre.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Vad är "allt"?

Utifrån och in...:

  1. Din fiberleverantör kan testa fiberns kvalitet, längd, skarvning osv. De har ansvaret för hårdvaran fram till Fiberboxen.

  2. Din ISP, oavsett om det är Bahnhof eller någon annan, kommer åt din Mediakonverter direkt och kan mäta därifrån, de behöver inte mäta mer. De har givetvis ansvaret för ditt abonnemang och skall identifiera eventuella störningar på Mediekonvertern och fibern, som de rapporterar till fiberleverantören om det behövs.

Om de mäter upp de hastigheter du skall ha, inklusive kvalitet på linan (bandbredd, latency och så vidare) så är det grönt från deras sida.

Sedan landar det på din utrustning.

"Allt" är olika kablar, datorer, med/utan router, olika webbläsare, olika testsidor för hastighet, olika drivrutiner för nätverkskort, olika nätverkskort i samma dator, olika mjukvaror i routern, startat om switchen i källaren till fastigheten.

Eftersom felet har uppstått efter en tid med nya hastigheten och utan att jag ändrat min hårdvaru och mjukvarukonfig är det lite omöjligt som jag ser det att fel uppstått från min sida.

Att ISP kan mäta för att få en uppskattning om anslutningens kvalitet har inte så mycket att göra med hur det ser ut från mitt håll. Lite som en optiker som mäter utifrån och in i ögat och anser att jag har ett viss fel när jag från mitt håll upplever ett annat.

Vill de inte göra mer än att "mäta" från sitt håll, ja då är de så usla på kvalitet som jag upplever på min anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

"Allt" är olika kablar, datorer, med/utan router, olika webbläsare, olika testsidor för hastighet, olika drivrutiner för nätverkskort, olika nätverkskort i samma dator, olika mjukvaror i routern, startat om switchen i källaren till fastigheten.

Jag kan inte låta bli att påpeka att du nämner inte ett ord om huruvida din utrustning klarar mer än 100Mbit/s eller rentav 1GB/s. Inte för att jävlas, men det är liksom en av de sakerna man kollar först, oavsett mjukvara och drivrutiner. Ditt kablage, är det minst Cat5E överallt, din Router klarar den över 100MB/S på WiFi 802.11n och på lina?

Har varit med om liknande situationer där allt var snyggt och prydligt men sista sladdstumpen in i Mediekonvertern var en gammal sliten Cat5 (utan bokstav) sak som inte klarade hastigheten och sänkte hela nätverket. Eller en gammal switch som bara tuffade i 10Mbit men man var för snål för att byta ut. Eller nån knasig seriekoppling via skrivaren som också sänkte nätverket... Till och med för många switchar på varandra kan ställa till det så kallad Daisy-Chain ...

Finns många felkällor utan att blanda in din ISP...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Jag kan inte låta bli att påpeka att du nämner inte ett ord om huruvida din utrustning klarar mer än 100Mbit/s eller rentav 1GB/s. Inte för att jävlas, men det är liksom en av de sakerna man kollar först, oavsett mjukvara och drivrutiner. Ditt kablage, är det minst Cat5E överallt, din Router klarar den över 100MB/S på WiFi 802.11n och på lina?

Har varit med om liknande situationer där allt var snyggt och prydligt men sista sladdstumpen in i Mediekonvertern var en gammal sliten Cat5 (utan bokstav) sak som inte klarade hastigheten och sänkte hela nätverket. Eller en gammal switch som bara tuffade i 10Mbit men man var för snål för att byta ut. Eller nån knasig seriekoppling via skrivaren som också sänkte nätverket... Till och med för många switchar på varandra kan ställa till det så kallad Daisy-Chain ...

Finns många felkällor utan att blanda in din ISP...

Det är ganska självklart att min utrustning stödjer det, varför annars skaffa den hastigheten?

Du verkar ta för givet att alla är nybörjare och inte vet vad de sysslar med? Ingen kritik mot dig personligen utan mer till Yrkesgruppen du tillhör.

Vår fastighet är certifierad för 1Gb/s till uttagen. Min router och de nätverkskort jag testat klarar av minst 1Gb/s. Kablarna jag kör är Cat 6. Kör bara kabel till min dator då wifi inte ger de svarstider jag behöver, men Wifi klarar 1900Mb/s totalt med stabil dualbanduppkoppling med 600Mb/s på 2,4 Ghz och 1300Mb/s på 5 Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Det är ganska självklart att min utrustning stödjer det, varför annars skaffa den hastigheten?

Du verkar ta för givet att alla är nybörjare och inte vet vad de sysslar med? Ingen kritik mot dig personligen utan mer till Yrkesgruppen du tillhör.

Kan tyvärr aldrig ta för givet att andra dels ger ut fullständig information, dels vet vad de pratar om. Eftersom du inte nämnde hårdvara i ditt tidigare inlägg ville jag bara vara lite tydligare.

Du har helt rätt i att man kan uppfatta folks kunskap fel, men det reder oftast ut sig med lite lyssnande och ödmjukhet. Eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Kan tyvärr aldrig ta för givet att andra dels ger ut fullständig information, dels vet vad de pratar om. Eftersom du inte nämnde hårdvara i ditt tidigare inlägg ville jag bara vara lite tydligare.

Du har helt rätt i att man kan uppfatta folks kunskap fel, men det reder oftast ut sig med lite lyssnande och ödmjukhet. Eller hur?

Absolut

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag precis flyttat in och beställt Bahnhof . Funkade inte första dan, vid 8 gick jag in på Bahnhof och öppnade chatten, fick svar direkt om att de skulle höra av sig till stadsnätet, och när jag kom hem fungera internet.

Så 5/5 på den supporten. Hastigheten är också som utlovad billigaste (100/10)

Permalänk
Inaktiv

Nej bajshof är inte pålitliga

om man har jobbat inom nätverk vet man det.

Bahnhofs egna tekniker är näst intill efterblivna och deras support finns inte.

Ett återkommande problem är att deras IP-adresser tar slut så kunder står utan internet i flera veckor.

Bahnhof är inte vad det brukade vara, i dagsläget är det riktigt dåligt och deras routing.. haha den är ett skämt.

Jag skulle rekommendera: Vilken annan ISP som helst före bahnhof (kanske inte Telia pga, deras priser)

En bit ned i samma forumdel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593186-bahnhof-konsti...

Permalänk
Medlem

Mitt Comhem-hus ska byta till Bahnhof. Vi fick ett informationspapper ang det som jag självklart har slängt, men jag minns att det stod något om router. Jag antar att man får köpa till det, någon som vet vad det kostar? Funderar om jag ska köpa denna istället för den man kan köpa av Bahnhof, vad tycker ni om det? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Permalänk
Vila i frid

TP-link du länkade till kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

hade struligt internet imorse tillsammans med grannarna som har annan operatör. Tar kontakt med Bahnhof via chatten för att felanmäla så de kan eskalera till ip-only. Får efter en halvtimme i kö reda på att jag måste felanmäla via telefon alternativt "mina sidor". På mina sidor finns ingen möjlighet att felanmäla, bara en massa guider för att testa sin egen utrustning. Efter 45 minuter i telefonkö så gav jag upp, vid det laget hade ip-only fått upp en driftstörning på sin hemsida, så någon annan operatör som faktiskt bryr sig om kunderna hade väl svarat i telefon och eskalerat problemet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ajn:

Tar kontakt med Bahnhof via chatten för att felanmäla så de kan eskalera till ip-only. Får efter en halvtimme i kö reda på att jag måste felanmäla via telefon alternativt "mina sidor".

Epost till deras support @ kundservice@bahnhof.se brukar ge svar inom 1 till 2 timmar om inte https://bahnhof.se/kundservice/driftinfo ger några hintar om vad som är på gång.

Permalänk

Min erfarenhet bland operatörer säger att Bahnhof varken är bättre eller sämre än någon annan. Anledningen till att man väljer Bahnhof är väl deras ställningstaganden mot övervakning och för ett öppet och fritt internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Epost till deras support @ kundservice@bahnhof.se brukar ge svar inom 1 till 2 timmar om inte https://bahnhof.se/kundservice/driftinfo ger några hintar om vad som är på gång.

Problemet var att de inte kände till driftstörningen och inte ville ta emot rapport om den heller, jag hade såklart kunnat maila om chatten hade gett mig information att det var ett godkänt sätt att rapportera driftstörningar. Men det var telefon eller mina sidor som gällde, och efter mycket klickande kan jag fortfarande inte hitta något sätt att göra det via "mina sidor", och förstår verkligen inte varför de inte kan ta emot rapporten via chatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epileptic_Psycho:

Min erfarenhet bland operatörer säger att Bahnhof varken är bättre eller sämre än någon annan. Anledningen till att man väljer Bahnhof är väl deras ställningstaganden mot övervakning och för ett öppet och fritt internet?

Vilket är varför man får ett Huawei-modem med deras 10Gbit/s tjänst. När väl Kina börjar avlyssna så kommer det gå supersnabbt och det kommer inte påverka hastigheten för allt annat man gör.