Vilket rx 5700 xt väljer ni?

Permalänk
Medlem

Har haft två Sapphirekort som jag är väldigt nöjd med, och de verkar i regel vara bland det bättre trots att de ofta är bland de billigare, så det är väl default förstahandsval utan att läsa på om en ny generation

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Och det är då Sapphire, XFX och PowerColor?

Jo. Speciellt Sapphire BRUKAR ha bra kylning inom respektive prisklass. Pulse är ju deras minst påkostade. Nu är det ju iofs inte alltid det är så som jag skrev innan, tex verkar ju XFX:s ha snålat på kylningen av minnesmodulerna, men om det verkligen har någon praktisk betydelse för minnesprestandan vet jag inte.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Har någon lagt mörke till hur strömmatningen är utformad på Red Devil?
Evoke och Pulse har nedsänkta kontakter, så att 8+6 pins kabel syns mindre.

Red Devils däremot är inte nedsänkt och mer centrerad. Alltså¨kabeln kommer antigen gå under den högra fläkten eller ligga ovanför LED belyst loggan på backplaten...
Lite dumt designermässigt kan jag tycka.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som provat att köpa direkt från AMD?
På deras sida står det "Digital River Ireland Ltd. is the authorised reseller and merchant of the products and services offered within this store."
Om det innebär att man kommer undan tull osv så är ett 5700xt för 375€/ 4000sek ganska bra pris, även om det är referensmodellen.
https://shop.amd.com/store?Action=DisplayPage&Env=BASE&Locale...

Länk
Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Någon som provat att köpa direkt från AMD?
På deras sida står det "Digital River Ireland Ltd. is the authorised reseller and merchant of the products and services offered within this store."
Om det innebär att man kommer undan tull osv så är ett 5700xt för 375€/ 4000sek ganska bra pris, även om det är referensmodellen.
https://shop.amd.com/store?Action=DisplayPage&Env=BASE&Locale...

Jo, fast du måste räkna in svensk moms.
Så...lite drygt 5000:-
Makes sense, annars skulle ju AMD kapa alla band med distributörerna.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hg:

Kanske stämde nån gång i världen men inte längre.

- Sapphire och Powercolor är högsta nivån för Radeon.
- MSI, ASUS, XFX är mellannivå. XFX har varierande kvalitet som kan vara allt mellan usel till riktigt bra. ASUS är medelmåttigt bra till extra premium pris, så undvik om möjligt.
- Gigabyte är skräp-nivå.

Klockren analys! Tycker man ska följa detta till 100%.

Alltid gillat Asus men de har verkligen inte levt upp till sitt höga pris senaste år. Gigabyte grafikkort har ofta varit skit. Detta trots att jag sitter på gigabyte 970 och nöjd, men gott om skräckexempel.

Nä, för AMD gpu blir det i första hand Sapphire och i 2a MSI eller Powercolor.

Permalänk
Medlem

Sapphire eller Powercolor faktiskt återanvända kylare från deras nvida kort till amd blir alltid något fel när jag köpte Asus vega fyfan det där va helt Bananas (som Jonas säger) köpte mig sapphire 64 nitro asgrym så för Amd sapphire eller powercolor skulle jag säga

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

@jacozz: Irland är med i EU, så ingen moms.

Det hänger på om kortet skickas från Irland eller bara betalningen går dit, men själva kortet skickas från Usa.
Lär väl köpa ett kort senare under hösten så partnerkorten hinner väl hitta en mer rimlig prisnivå under tiden.
Funderar på att vattenkyla framöver så referenskort kan vara intressant, har inte bestämt mig än.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Lutar mot referensdesign. Vill gärna få ut varmluften ur chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kör referens och är helnöjd.
Visst, det går varmare än AIB-korten, men jag har undervoltat mitt kort och kör det på 75c i full load.
Fläkten går på ~1700rpm, och det är inte knäpptyst, men då jag alltid sitter med lurar är det lugnt. Inget jag stör mig på.

Snyggt är det också!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Juus1:
Och så kommer din värmeräkning vintertid vara något lägre då refen värmer hela rummet =)?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Juus1:
Och så kommer din värmeräkning vintertid vara något lägre då refen värmer hela rummet =)?

Gör mig ingenting, vi finnar älskar värme under vintern.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

@jacozz: Irland är med i EU, så ingen moms.

Det hänger på om kortet skickas från Irland eller bara betalningen går dit, men själva kortet skickas från Usa.
Lär väl köpa ett kort senare under hösten så partnerkorten hinner väl hitta en mer rimlig prisnivå under tiden.
Funderar på att vattenkyla framöver så referenskort kan vara intressant, har inte bestämt mig än.

Väljer du AMDs egna kort och går vidare till kassan så lägger de till moms
amd rx 5700xt - €360
estimated shiping - €17

Sub total incl estimated VAT - €467 vilket motsvarar 5394kr om man växlar idag, forex Växlingskurs
1 EUR = 11,5494 SEK

Edit - fyfan vad kronan har blivit svag... gemene svennen har blivit 15% fattigare. Tacka svetsaren...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag var fast besluten att köra på AMD denna generation men det har inte kommit så många vettiga kort som är 2-slot. Är smått besviken faktiskt..

Sapphire pulse är 46.5 mm tjockt med Backplate och Ghost S1 är specat för 45 mm så kanske möjligt att få in ändå beroende på tjocklek på Backplate.

MSI mech är 46 mm vet ej om detta har Backplate.

Power Color Red dragon är helt säkert att passa och Asrock nya 2 Slots kort kommer också passa helt säkert.

Dock enbart sett 5700 tillgängliga i Tyskland ännu av Asrock.

Skulle ändå vara kul och se om någon vågade testa Sapphire om dom passar i spöket.
@Pl4yGround

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Väljer du AMDs egna kort och går vidare till kassan så lägger de till moms
amd rx 5700xt - €360
estimated shiping - €17

Sub total incl estimated VAT - €467 vilket motsvarar 5394kr om man växlar idag, forex Växlingskurs
1 EUR = 11,5494 SEK

Edit - fyfan vad kronan har blivit svag... gemene svennen har blivit 15% fattigare. Tacka svetsaren...

10.72 SEK/ Euro enligt XE currency.

10.51 hade jag turen att växla vid mitt inköp i EU via bank transfer men då tar banken ca 20 öre/euro i avgift så blev 10.71 SEK för min del.

Paypal tar dock betydligt högre avgifter.

10.92 SEK idag borde logiska kostnaden bli med banktransfer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79:
Oavsett vad är det ingen idé att köpa via amd store

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Enligt prisjakt finns det inget kort just nu som har en halvpassiv kylare (0 RPM vid vila). Stämmer detta? Kikat in ett antal tillverkar hemsidor och hittar det inte där heller. Verkar mysko?
PS: Tagga mig vid svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Enligt prisjakt finns det inget kort just nu som har en halvpassiv kylare (0 RPM vid vila). Stämmer detta? Kikat in ett antal tillverkar hemsidor och hittar det inte där heller. Verkar mysko?
PS: Tagga mig vid svar

kortet från powercolor de testade nyligen har det.

"Fördelar

Utmärkt spelprestanda

Kompetent kylarlösning

Semi-passiv fläktkurva

Nackdelar

Dålig överklockningsmarginal med testexemplaret"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu och våndas över detta. Mitt chassi är ett Define Nano S som har två pcie-slots ovan PSU:n. För tillfället sitter där ett Asus GTX 970 Rog Strix som är dual slot och med två fläktar. Det går lite för varmt för min smak, vilket märks främst i att cpu:n går upp i temperatur efter en längre tids spelande. Inget farligt, men min Ryzen 2700X är ibland uppe i närmare 70 grader med Noctua NH-U12S.

Nu funderar jag då på antingen en RX 5700 med referenskylare (319 euro från Mindfactory just nu), eller Asrock Challenger RX 5700 alternativt PowerColor Red Dragon. Frågan är bara om prisskillnaden på kanske 50 euro är värt det...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

kortet från powercolor de testade nyligen har det.

"Fördelar

Utmärkt spelprestanda

Kompetent kylarlösning

Semi-passiv fläktkurva

Nackdelar

Dålig överklockningsmarginal med testexemplaret"

Tack! Ett tag tyckte jag detta var standard på nästan alla modeller, nu verkar det flyttats mot de dyrare modellerna igen. Underligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tack! Ett tag tyckte jag detta var standard på nästan alla modeller, nu verkar det flyttats mot de dyrare modellerna igen. Underligt

De behöver ju alla ursäkter de kan hitta på för att ta upp emot 1600kr ( asus fall) extra för ett i stort sett lika snabbt men tystare kort än referens. Dumt att ge bort "funktionerna" för billigt om folk är villiga att betala.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

@Juus1:
Och så kommer din värmeräkning vintertid vara något lägre då refen värmer hela rummet =)?

Beskriv då HUR det värmer bättre.... för det gör det inte, tvärt om..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juus1:

Jag kör referens och är helnöjd.
//C

Bra.
Jag lutar åt det med.. Visserligen går den fläkten lite fort MEN jag får ut värmen ur lådan och slipper chassifläktar som väsnas i utbyte.
Summa oljud kan mycket väl bli lägre med referens och en i genomsnitt svalare dator då mindre värme tillförs inuti lådan.

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt:
KIka på tester gjorda av tex Gamer Nexus.
Vid samma ljudnivå dvs 40 dba var referenskortet hela 20grader varmare, dvs 70 på sapphire pulse vs 90 på referens.

Så ja, den värmer bättre vid samma ljud.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=maab8HKJyaY
kort klipp som ger en bild av ljudnivån från referens kort vid olika varvtal.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray det är effekten du ska kika på. Om du ställer en dator med ett referenskort och en med ett annat kort ex red devil kort och ställer de i två likadana rum med samma temp från start kommer rummet med red devil vara varmare när du mäter temp efter några timmar (om det ens är mätbar skillnad) eftersom det förbrukar mer effekt.

Skrivet av FalsktIotakt:

Bra.
Jag lutar åt det med.. Visserligen går den fläkten lite fort MEN jag får ut värmen ur lådan och slipper chassifläktar som väsnas i utbyte.
Summa oljud kan mycket väl bli lägre med referens och en i genomsnitt svalare dator då mindre värme tillförs inuti lådan.

Det är nog väldigt få tillfällen där du får en tystare dator av att du har en högljudd blower kylare. I de allra flesta moderna chassin sitter det en 120/140mm som inblås och en som utblås det bör vara mer än nog för ett grafikkort på 2-300w plus en processor på runt 100w.
Pratar vi pyttesmå chassin är det kanske annorlunda de jag tänker på är ATX och Matx.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Sapphire pulse är 46.5 mm tjockt med Backplate och Ghost S1 är specat för 45 mm så kanske möjligt att få in ändå beroende på tjocklek på Backplate.

MSI mech är 46 mm vet ej om detta har Backplate.

Power Color Red dragon är helt säkert att passa och Asrock nya 2 Slots kort kommer också passa helt säkert.

Dock enbart sett 5700 tillgängliga i Tyskland ännu av Asrock.

Skulle ändå vara kul och se om någon vågade testa Sapphire om dom passar i spöket.
@Pl4yGround

Jag hade en tanke på att klämma in pulsen. Men frågan är om det kommer för nära sidoplåten och skapar ett störande fläktljud?
Nu har jag inte mätt exakt i chassit men det stora problemet är slidern för sidoplåten, den sticker ut precis bakom bakplåten och gör att du får in en kylare som är 1-2mm tjockare än standard 2-slot(efter en helt okulär besiktning) Jag ska mäta sen och se exakt, det är inte helt omöjligt att det går in utan problem.
Sen finns det självklart kort som ditt exempel red dragon men det är ju inte så man kan välja och vraka utan att tänka efter innan man klickar köp..

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

en 120/140mm som inblås och en som utblås

= Riskokare, det blir varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

= Riskokare, det blir varmt

Vad menar du?
Min dator har bara en 120mm fläkt som utblås och jag kör Vega 56 (i turboläge) med en morphius II och Ryzen 3600x med en billig tornkylare och det är verkligen inte mer ljud från datorn än när vega kortet hade en referenskylare. Visst är processorn lite varmare än innan men det är fortfarande tystare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag hade en tanke på att klämma in pulsen. Men frågan är om det kommer för nära sidoplåten och skapar ett störande fläktljud?
Nu har jag inte mätt exakt i chassit men det stora problemet är slidern för sidoplåten, den sticker ut precis bakom bakplåten och gör att du får in en kylare som är 1-2mm tjockare än standard 2-slot(efter en helt okulär besiktning) Jag ska mäta sen och se exakt, det är inte helt omöjligt att det går in utan problem.
Sen finns det självklart kort som ditt exempel red dragon men det är ju inte så man kan välja och vraka utan att tänka efter innan man klickar köp..

Nej man måste verkligen tänka sig för innan man trycker på köpknappen men just på Sapphire Pulse och Msi Mech kortet känns det som man måste testa för är så nära max måttet och båda har Backplate.

Sedan måste man även tänka på höjden på Pcie kontakterna och med tanke på att Sapphire kortet har dessa rejält nedsänkta är dom skapta för detta chassi om tjockleken ej stoppar det.
@Pl4yGround

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.