Permalänk
Medlem

Utmaning! Burk för 5500kr

Hej!

Systersonen fyller 9 år i början av oktober. Min syster har ingen möjlighet att lägga ut mer än 5500 kr för en burk, av dessa sponsrar jag 2000 kr.

Utöver ovan ska hon köpa bord, stol, skärm tillbehör mm.

Detta är inte lätt, skulle därför uppskatta all form av hjälp och kritik från er.

Förutsättningar

- datanovis lillkille på 9 år
- spelar idag Fortnite, GTA V, Overwatch på Brorsans dator
- 1080p 60hz

Utkast, majoriteten av delarna från Amazon.de

Chassi - Thermaltake Level 20 (köpt 700kr)
Moderkort - MSI B450 Gaming Plus (köpt 800kr)
Processor - Ryzen 1600 (Köpt 989kr)
RAM - 2666mhz CL 16 16gb (500kr letar beg marknad)
SSD - WD Green M.2 240gb (330kr)
PSU - EVGA 550w B3 Bronze (600kr)
GPU - Sapphire RX 570 4G (1500kr)

Tot 5419 kr

Tack på förhand!

EDIT: gick på förslaget nedan och letade intensivt efter en Ryzen 1600. Fann en för 989 kr i oöppnad förpackning på tradera, fick gratis frakt så jag slog till!

Blir nog vettigt detta!

Kommer lägga upp bilder och lite prestandatal när allt är klart- om någon är nyfiken, håll utkik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Hej!

Systersonen fyller 9 år i början av oktober. Min syster har ingen möjlighet att lägga ut mer än 5500 kr för en burk, av dessa sponsrar jag 2000 kr.

Utöver ovan ska hon köpa bord, stol, skärm tillbehör mm.

Detta är inte lätt, skulle därför uppskatta all form av hjälp och kritik från er.

Förutsättningar

- datanovis lillkille på 9 år
- spelar idag Fortnite, GTA V, Overwatch på Brorsans dator
- 1080p 60hz

Utkast, samtliga delar från Amazon.de

Chassi - Thermaltake Level 20 (köpt 700kr)
Moderkort - MSI B450 Gaming Plus (köpt 800kr)
Processor - Ryzen 1200 (600kr)
RAM - HyperX 2666 CL 16 16gb (730kr)
SSD - WD Green M.2 240gb (330kr)
PSU - EVGA 550w B3 Bronze (600kr)
GPU - Sapphire RX 570 4G (1500kr)

Tot 5 260kr

Tack på förhand!

Det är nog mycket bättre att sikta in sig på begagnat.
I alla fall något som kostar ~8000 i nypris och då är det inte omöjlig att det finns en del garanti kvar heller.
Finns en del på marknaden som kan vara av intresse.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Hej!

Systersonen fyller 9 år i början av oktober. Min syster har ingen möjlighet att lägga ut mer än 5500 kr för en burk, av dessa sponsrar jag 2000 kr.

Utöver ovan ska hon köpa bord, stol, skärm tillbehör mm.

Detta är inte lätt, skulle därför uppskatta all form av hjälp och kritik från er.

Förutsättningar

- datanovis lillkille på 9 år
- spelar idag Fortnite, GTA V, Overwatch på Brorsans dator
- 1080p 60hz

Utkast, samtliga delar från Amazon.de

Chassi - Thermaltake Level 20 (köpt 700kr)
Moderkort - MSI B450 Gaming Plus (köpt 800kr)
Processor - Ryzen 1200 (600kr)
RAM - HyperX 2666 CL 16 16gb (730kr)
SSD - WD Green M.2 240gb (330kr)
PSU - EVGA 550w B3 Bronze (600kr)
GPU - Sapphire RX 570 4G (1500kr)

Tot 5 260kr

Tack på förhand!

3200 MHz ram är inte mycket dyrare och kan ge ganska stora prestanda ökningar ifall spelet är CPU bundet

SSD borde också bytas till ett mot SATA gränssnittet för att lämna M.2 porten för framtida uppgraderingar samt att det är billigare att återanvända en SATA SSD ifall ni vill göra det.

I övrigt så går det inte att göra speciellt större förändringar med er budget.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@miizoo:

Är du beredd på att köra en bit? Finns många fina fynd i SweC marknad. Tex denna plus en SSD?

https://www.sweclockers.com/marknad/172350-vattenkyltparvum-s...

https://www.dustinhome.se/site/sec/content/tt/index.html?tt=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tack för tipset, prioriterar AM4 plattformen då jag avser uppgradera hans processor till nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

3200 MHz ram är inte mycket dyrare och kan ge ganska stora prestanda ökningar ifall spelet är CPU bundet

SSD borde också bytas till ett mot SATA gränssnittet för att lämna M.2 porten för framtida uppgraderingar samt att det är billigare att återanvända en SATA SSD ifall ni vill göra det.

I övrigt så går det inte att göra speciellt större förändringar med er budget.

Tänkte chansa med en överklockning till 2999 och hoppas på det bästa.

3200 överväger jag. Det är främst PSUt som Tomshardware rekommenderar att vara försiktig med. Men i testet pressades 580w mot ett 450w psu, ett liknande scenario är otänkbart i hans system med 550w dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@miizoo: Ville bara flika in gällande uppgradering av AM4, budget kortet A320 finns inte med ännu men ditt kort verkar finnas med. https://www.extremetech.com/computing/290468-not-all-am4-moth...

Permalänk
Medlem

Du är nog inne på rätt spår, men jag skulle nog också rekommendera att köpa begagnat. Om varje hundralapp är viktig så är det svårt att få ihop det i den prisklassen. Men, om jag skulle rekommendera något så är det följande:

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Beställ sedan via mailboxde.com. Mindfactory har gratis frakt inom Tyskland om du beställer mellan midnatt och 06.00, men då tillkommer kanske 200kr på frakt via mailboxde.

Sen skulle jag nog rekommender att gå upp till Ryzen 1400, 1600 eller 2600 för att få mera än 4 trådar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Skulle också kolla på begnat i denna prisklassen och köpa delar eftersom men alla fynden går riktigt fort även här på Sweclockers marknad.

Säg en Ryzen 5 2600 alternativ 2600X + B450 moderkort

annars säljs även första skylake modellerna i 6600K alternativt 6700K för bra priser nu och även Z170 moderkorten gäller att vara ganska snabb dock när något dyker upp

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på en APU, typ 2400G/3400G, istället. Så slipper du kanske CPU uppgraderingen nästa år, samt att du kan lättare uppgradera grafiken genom att sätta i ett grafikkort ifall det behövs?
Då behöver du ju inte köpa grejer i onödan.
De extra pengarna, kan nu ju lägga på större SSD/bättre nätaggregat/snabbare minne/liknande.

Grafikdelen där i är väl kompetent nog att dra runt de ni är ute efter med lite nerdragna inställningar tills vidare i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Förstår faktiskt inte varför denna myten lever vidare, hastigheten på RAM-minnen har minimal påverkan och är definitivt inte det första man bör kolla på. Så det faktum att 3200 skulle "ge ganska stora prestanda ökningar" stämmer inte. Satsa istället på mängden minne.

"Faster RAM will give your PC better performance in certain specific benchmarks, but in terms of actual benefit to most users, having more RAM available is almost always better than having faster RAM. So if you’re on the fence about purchasing 8GB of DDR4 RAM with a speed rating of 3200 or 16GB of DDR4 RAM with a rating of 2400, go with the second option every time. It also means that overclocking RAM in the system BIOS is rarely worth the effort."

https://www.howtogeek.com/303455/how-does-ram-speed-and-timin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Anders9110: Förstår faktiskt inte varför denna myten lever vidare, hastigheten på RAM-minnen har minimal påverkan och är definitivt inte det första man bör kolla på. Så det faktum att 3200 skulle "ge ganska stora prestanda ökningar" stämmer inte. Satsa istället på mängden minne.

"Faster RAM will give your PC better performance in certain specific benchmarks, but in terms of actual benefit to most users, having more RAM available is almost always better than having faster RAM. So if you’re on the fence about purchasing 8GB of DDR4 RAM with a speed rating of 3200 or 16GB of DDR4 RAM with a rating of 2400, go with the second option every time. It also means that overclocking RAM in the system BIOS is rarely worth the effort."

https://www.howtogeek.com/303455/how-does-ram-speed-and-timin...

Offtopic men: är det inte så att en RyzenCPU märker större förbättring medan i princip alla andra platformar märker minimalt? Eller har jag också gått på den myten?

Ontopic: Med den budgeten får jag hålla med en tidigare talare om en APU (CPU/GPU i samma) och att uppgradera i framtiden eller satsa på begagnat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 499 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass - Black/Red - Chassi - Miditower - Svart (539 kr hos Webhallen)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB (795 kr hos Inet)
PSU: Corsair VS550 550W (529 kr hos NetOnNet)
Summa: 3 362 kr

Annars skulle jag köpa CPU, Mobo, minnen och chassit nytt och leta begagnat på Gpu & SSD.

Sällan jag köpt nytt av dessa 2 saker pga folk byter så ofta och sjunker snabbt i pris
@Sh4d0wfi3nd

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Möjligt, rätta mig i så fall om jag har fel! Men med tanke på att detta bygge innehåller en Ryzen 1200 så bör fokuset fortfarande inte ligga på RAM-hastigheten, snarare att man lägger de pengarna på en bättre CPU.

Edit: Till TS, jag hade köpt begagnat alla dagar i veckan för den budgeten, betydligt bättre prestanda per krona än att köpa helt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Budget dator

Annars skulle jag köpa CPU, Mobo, minnen och chassit nytt och leta begagnat på Gpu & SSD.

Sällan jag köpt nytt av dessa 2 saker pga folk byter så ofta och sjunker snabbt i pris

Länken fungerar inte för mig.

Skrivet av fromis:

@Sh4d0wfi3nd: Möjligt, rätta mig i så fall om jag har fel! Men med tanke på att detta bygge innehåller en Ryzen 1200 så bör fokuset fortfarande inte ligga på RAM-hastigheten, snarare att man lägger de pengarna på en bättre CPU.

Edit: Till TS, jag hade köpt begagnat alla dagar i veckan för den budgeten, betydligt bättre prestanda per krona än att köpa helt nytt.

Helt klart håller jag med om det!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@miizoo Som många säger vore såklart det bästa alternativet att köpa lösa delar beggat, då hela paket för bra pris är relativt sällsynta.

Som referens skulle du kunna få ihop datorn i min signatur fast med ett GTX 970 istället för 1070 för under 5k. Visst det är inte bästa uppgraderingsmöjligheterna men hittar du en i7-6700k istället lär grabben klara sig länge på det, speciellt med hjälp av lite överklockning.

Permalänk
Medlem

Bästa pang för pengarna man kan få, enligt egen erfarenhet, är att köpa en gammal workstation, typ dell eller liknande och slänga in ett grafikkort. Kolla t.ex IT-auktion.se och liknande sidor efter billiga grejer.

@fromis I korta drag: Ryzen har ett vad dom kallar infinity fabric som binder ihop chippen i cpun och snabbare ram resulterar i snabbare fabric. Det finns mer info om man googlar lite

Givetvis får man ju avväga mhz vs caslatency. 3200mhz på cl14 är ungefär lika snabbt som 3600mhz cl16, tror t.o.m att 3200mhz cl14 är lite snabbare. En grov men snabb uträkning man kan göra är MHZ / CL, dvs hastighet delat på caslatency - högre är bättre. Som sagt en väldigt grov/sloppy uträkning men man får ett hum om hur snabbt det är.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Varför inte satsa på en APU, typ 2400G/3400G, istället. Så slipper du kanske CPU uppgraderingen nästa år, samt att du kan lättare uppgradera grafiken genom att sätta i ett grafikkort ifall det behövs?
Då behöver du ju inte köpa grejer i onödan.
De extra pengarna, kan nu ju lägga på större SSD/bättre nätaggregat/snabbare minne/liknande.

Grafikdelen där i är väl kompetent nog att dra runt de ni är ute efter med lite nerdragna inställningar tills vidare i alla fall.

Detta är inte aktuellt. Med senaste drivrutinerna verkar RX 570 4GB ge 1060 en rejäl match. Även om det släpar lite i Fortnite nöjer nog sig lillen med detta.

Tvekar mest på PSUt egentligen.

Begagnat är uteslutet i dagsläget. Kan ev se mig om för en 1600 för rätt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Sh4d0wfi3nd: Möjligt, rätta mig i så fall om jag har fel! Men med tanke på att detta bygge innehåller en Ryzen 1200 så bör fokuset fortfarande inte ligga på RAM-hastigheten, snarare att man lägger de pengarna på en bättre CPU.

Edit: Till TS, jag hade köpt begagnat alla dagar i veckan för den budgeten, betydligt bättre prestanda per krona än att köpa helt nytt.

Frågan är om 8gb räcker för spel och istället sträcka sig till en 1600..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Sh4d0wfi3nd: Möjligt, rätta mig i så fall om jag har fel! Men med tanke på att detta bygge innehåller en Ryzen 1200 så bör fokuset fortfarande inte ligga på RAM-hastigheten, snarare att man lägger de pengarna på en bättre CPU.

Edit: Till TS, jag hade köpt begagnat alla dagar i veckan för den budgeten, betydligt bättre prestanda per krona än att köpa helt nytt.

Ryzen mår bra av högre hastighet, ja. Men. Skillnaden exponeras först i situationer där cpu blir flaskhals, ofta med hjälp av ett starkare grafikkort.

I 1080p med RX 470 på höga inställningar hävdar jag att skillnaden är mer eller mindre betydelselös, högst 2-3fps mot 3200.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ontopic: Med den budgeten får jag hålla med en tidigare talare om en APU (CPU/GPU i samma) och att uppgradera i framtiden eller satsa på begagnat.

En APU är ett skämt i jämförelse med RX570 som ts har valt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@miizoo Som många säger vore såklart det bästa alternativet att köpa lösa delar beggat, då hela paket för bra pris är relativt sällsynta.

Som referens skulle du kunna få ihop datorn i min signatur fast med ett GTX 970 istället för 1070 för under 5k. Visst det är inte bästa uppgraderingsmöjligheterna men hittar du en i7-6700k istället lär grabben klara sig länge på det, speciellt med hjälp av lite överklockning.

Tack för tipset.

Intel är uteslutet då jag föredrar AM4 i de datorer jag bygger, främst med anledning av uppgraderingsmöjligheten.

Bästa tipset så långt än nog att snegla på en beg 1600 och nöja mig med redan valda delar. Morbror får helt enkelt torska lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Bästa pang för pengarna man kan få, enligt egen erfarenhet, är att köpa en gammal workstation, typ dell eller liknande och slänga in ett grafikkort. Kolla t.ex IT-auktion.se och liknande sidor efter billiga grejer.

@fromis I korta drag: Ryzen har ett vad dom kallar infinity fabric som binder ihop chippen i cpun och snabbare ram resulterar i snabbare fabric. Det finns mer info om man googlar lite

Givetvis får man ju avväga mhz vs caslatency. 3200mhz på cl14 är ungefär lika snabbt som 3600mhz cl16, tror t.o.m att 3200mhz cl14 är lite snabbare. En grov men snabb uträkning man kan göra är MHZ / CL, dvs hastighet delat på caslatency - högre är bättre. Som sagt en väldigt grov/sloppy uträkning men man får ett hum om hur snabbt det är.

Att köpa en workstation är lika med ful låda, då moderkorten ofta har egna anslutningar för front panel och dyl. Innebär att en 9 åring inte ens vill ta i den med tång.

Workstation hävdar jag är ett uruselt köp sett till långsiktighet. För en htpc, fine.

Fråga en 9 åring, vad vill du helst ha: Thermaltake Lvl 20 och spela Fortnite eller Dell Optiplex 7010 och spela Fortnite med i7 4970?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Tack för tipset.

Intel är uteslutet då jag föredrar AM4 i de datorer jag bygger, främst med anledning av uppgraderingsmöjligheten.

Bästa tipset så långt än nog att snegla på en beg 1600 och nöja mig med redan valda delar. Morbror får helt enkelt torska lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

En som säljer 1600X här:
https://www.sweclockers.com/marknad/172659-gott-blandat-ryzen...
Dock alltid lurigt att köpa över nätet om man inte kan handla mellan fyra ögon.

Annats tycker jag att du har fått ihop en rätt vettig dator i trådstarten som du senare kan uppgradera med tex 3600.

Köper man begagnat kan man ibland komma billigare undan om man köper paket, typ moderkort, cpu och ram ihop istället för att shoppa enskilda delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

En som säljer 1600X här:
https://www.sweclockers.com/marknad/172659-gott-blandat-ryzen...
Dock alltid lurigt att köpa över nätet om man inte kan handla mellan fyra ögon.

Bra tips! Behöver dock möta ca 900kr+ som budgivningen ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det går snåla fram en speldator pga ålder. 30fps är 30fps oavsett ålder.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Bra tips! Behöver dock möta ca 900kr+ som budgivningen ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Begagnat 780 för 690kr (snarlik prestanda med rx570)
https://www.tradera.com/item/341372/361851714/msi-nvidia-gtx-...
161 positiva och noll negativa omdömen så det ser ju bra ut på den fronten.
Dock alltid lite lurt med äldre kort eftersom man inte vet hur länge de håller.

Vilket gör att du kan du höja budget på cpu-delen och köpa en ny 2600 för 1490kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714714

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag tror inte det går snåla fram en speldator pga ålder. 30fps är 30fps oavsett ålder.

Delar inte din åsikt. 30fps lever PS4an på.

Har du en sett en överklockad 1200 med RX 570 prestera?

Utan OC(!)
https://youtu.be/JAUh4YvU8s8

Med OC mot 8600k med RX 570 i båda.
https://youtu.be/zsjVE7LWgw0

Vart ser du 30fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Att köpa en workstation är lika med ful låda, då moderkorten ofta har egna anslutningar för front panel och dyl. Innebär att en 9 åring inte ens vill ta i den med tång.

Workstation hävdar jag är ett uruselt köp sett till långsiktighet. För en htpc, fine.

Fråga en 9 åring, vad vill du helst ha: Thermaltake Lvl 20 och spela Fortnite eller Dell Optiplex 7010 och spela Fortnite med i7 4970?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha Jo de e sant! Det ska ju SE snabbt ut. Jag kan donera en nzxt hue+ om du står för frakten 😊 då jävlar kommer det lysa iaf!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Begagnat 780 för 690kr (snarlik prestanda med rx570)
https://www.tradera.com/item/341372/361851714/msi-nvidia-gtx-...
161 positiva och noll negativa omdömen så det ser ju bra ut på den fronten.
Dock alltid lite lurt med äldre kort eftersom man inte vet hur länge de håller.

Vilket gör att du kan du höja budget på cpu-delen och köpa en ny 2600 för 1490kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714714

Tack!
Visste faktiskt inte hur pass väl 780 presterade, bra tips.

Skickades från m.sweclockers.com