Permalänk
Medlem

Kommer du få med reaktion på ungen när du unveilar datorn?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Kommer du få med reaktion på ungen när du unveilar datorn?

Det vore ju rätt kul att få till

Är försiktig med att lova för mycket då jag knappt hinner med tillvaron som det ser ut nu med två småttingar.

Inskolning på förskola har medfört att barnen sover lite oroligt så tiden för inspelning har inte riktigt räckt till. Förhoppningsvis blir det klart ikväll.

En bild på Alvin och hans dator blir det nog allt

Permalänk

Om du vill ha en prism kylare ( original från 3700x ) kan jag donerar en om du står för frakten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

@trisse_123:

Oj, vad snällt av dig!! Det vore ju superhäftigt att slänga in en sådan med. Självklart kan jag stå för frakten. PMa ditt nummer så swishar jag :).

Tack ännu en gång. Håll utkik efter uppdaterade bilder

Permalänk
Medlem

Prestandatest 7 spel!

Då var det dags för prestandatest av denna fantastiska lilla burk.

Med telefonen på stativ mitt framför trynet får jag reservera mig för lite halvtaskigt/ointressant gameplay. I BFV och CS finns vissa guldkort till spelsekvenser - har inte hunnit tagga dem ännu.

Utgångsläget är 1080p Ultra som sedan ändras till High, i vissa fall fler inställningar.

Obs. CPU och GPU körs oklockad. Vid 3.9ghz kan jag se upp till ca +10% i fps.

Skickar med spec en gång till samt pris för resp del. Allt är nytt förutom RX580 8GB:

Chassi - Thermaltake Level 20 MT (720kr)
Moderkort - MSI B450M Gaming Plus (880kr)
Processor - Ryzen 1600 (989kr)
RAM - HyperX 2666 CL16 16GB (640kr)
SSD - Toshiba 240gb (320kr)
PSU - EVGA 550w B3 Bronze (650kr)
GPU - Gigabyte RX 580 8GB (1200kr)
BLING - NZXT HUE+ (gåva från @Tekanna218 - TACK!)

Slutsumma: 5 399kr (!)

PUBG

CS GO dödsmatch

CS GO match - offrade en 7 dagars avstängning för att göra klart testerna...

Battlefield 5 (1/2) - Två spelsekvenser för att visa att variation i FPS/bana

Battlefield 5 (2/2)

Apex Legends - så ringrostig att jag glömt hur vissa vapen avfyras

Fortnite - helt värdelös på detta, sorry.

Insurgency Sandstorm - det här spelet straffar en hårt om man forcerar sig fram då det är svårt att upptäcka fienden och TTK tiden är extremt kort.

Anthem - fråga mig inte varför, men jag slänger med det här

Enjoy!

Permalänk
Medlem

Spelar GTAV när han är nio. Hardcore

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@miizoo: Du testade inte spelet som han skulle spela?

INS: Sandstorm är sjukt dåligt optimerat. Min monsterrig får bara 70-100 fps beroende på inställningar.

För övigt ruggigt bra siffror för 5400kr

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

@miizoo: Du testade inte spelet som han skulle spela?

INS: Sandstorm är sjukt dåligt optimerat. Min monsterrig får bara 70-100 fps beroende på inställningar.

För övigt ruggigt bra siffror för 5400kr

Äger varken GTA 5 eller Overwatch därav fick det utebli

Misstänker att det kommer rulla på fin fint i ca 80fps, kanske något mer i Overwatch, där med.

Edit: Han kommer lira Fortnite för det mesta :). På tal om det, märkliga fps drops i epic som försvann helt på high.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Äger varken GTA 5 eller Overwatch därav fick det utebli

Misstänker att det kommer rulla på fin fint i ca 80fps, kanske något mer i Overwatch, där med.

Edit: Han kommer lira Fortnite för det mesta :). På tal om det, märkliga fps drops i epic som försvann helt på high.

Skickades från m.sweclockers.com

Googlade lite och folk säger "turn shadows down", vet inte om det har fixat deras problem för det skriver ju dom aldrig
Men testa det kanske? Dra ned shadows till high typ? Kan vara ett optimeringsproblem.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 499 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass - Black/Red - Chassi - Miditower - Svart (539 kr hos Webhallen)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB (795 kr hos Inet)
PSU: Corsair VS550 550W (529 kr hos NetOnNet)
Summa: 3 362 kr

Annars skulle jag köpa CPU, Mobo, minnen och chassit nytt och leta begagnat på Gpu & SSD.

Sällan jag köpt nytt av dessa 2 saker pga folk byter så ofta och sjunker snabbt i pris
@Sh4d0wfi3nd

Jag byggde ihop ngt liknande åt ett av barnen:
Ryzen 2600 (Sålde spelen), typ 1200kr
16GB ddr 2666 550kr på en fyndhörna
Corsair tx550 550kr
In-win 301 700kr
500GB samsung ssd 600kr, inet black friday tror jag
gtx 1060 3GB 1500kr
Moderkort...lol....ngt MSI B450 750krkr

Blev visst 5850kr ser jag.

Men det var ju en del grejor jag kunde kapat på och få bort en slant, tex. chassi och moderkort.

Permalänk
Medlem

Byggde en för min systerson jag med för några månader sedan för samma pris ( nästan 6500kr med skärm, tangentbord och möss samt headset)
Ryzen 3 1200 ( 600kr )( bättre/liknar än i5 6400/7400 om tittar noga )
GTX 1060 8gb ( 1990 kr från Inet )
B450m moderkort (800kr)
8GB 3000mhz ram 500kr
650w mission SG simmodulär psu (500kr)
Kolink chassi 4 RGB fläktar (750kr)
240GB ssd (300kr)
Mission SG RGB paket ( tangentbord,möss+ möss matta och headset ) 400kr
Begagnad Acer skärm 24" 144hz GN24HL eller nåt sånt hette den ( 700kr)
Jag hade en 2 TB hdd som ligger och samlar damm
Han blev jätteglad över denna födelsedag present

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.

Sweclockers forum är helt fantastiskt, sjukt givmilda människor det finns.

Tack till @trisse_123 för doneringen av en Wraith Prism kylare och ett stort tack till @Tekanna218 som förutom HUE+ donerat Phanteks vita extensions!

Monterar de sista delarna så fort kylaren dyker upp i brevlådan.

Tänkte köra igenom Gears 4 innan 5an med några vänner, kanske blir ett prestandatest av det också.

Nya bilder kommer under fredagen, då jag avser lämna över burken till syrran i väntan på födelsedagen 10/10

Så kul att kunna ge honom något man själv hade drömt om att få som 9 åring!

Permalänk
Medlem

@miizoo: Flera benchmarks åt folket!!!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@Tekanna218:

Då får det bli något spel till!

Gears 4 och Hunt Showdown kanske

Permalänk
Medlem

Wraith Prism och Phanteks extensions installerade!

Benchmark omgång 2 i full gång. Stock och 3.9ghz. Spelar in med AMD Relive istället, notera att det kan påverka någon enstaka fps 2-3.

- Hunt Showdown
- Gears Of War 4
- Forza Horizon 4
- PUBG @ 3.9ghz
- CS @ 3.9ghz
+ något mer ur Microsoft Store

Till dess, nya bilder med kylare och kablar på plats.

Permalänk
Medlem

Det blev riktigt häftigt, speciellt för det priset!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Blev riktigt cleant!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det blev riktigt häftigt, speciellt för det priset!

Skrivet av Tekanna218:

Blev riktigt cleant!

Tack! Benchmarks on the way :). Syrran dök upp med lillgrabben, så den fick stanna kvar i Skövde till nästa helg. Kan passa på och testa några spel till.

Radeon Adrenalin 19.9.2 verkar ha gett en mindre boost i fps. Får nästan testa om BFV.

Lägger till Metro Exodus i upcoming bench

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Tack! Benchmarks on the way :). Syrran dök upp med lillgrabben, så den fick stanna kvar i Skövde till nästa helg. Kan passa på och testa några spel till.

Radeon Adrenalin 19.9.2 verkar ha gett en mindre boost i fps. Får nästan testa om BFV.

Lägger till Metro Exodus i upcoming bench

Skickades från m.sweclockers.com

Aa gört! Jag tjackade faktiskt BFV i helgen och testade lira på laptopen. Det rullar på i 60-70 fps. Märker att cpun flaskar en del, vilket e synd, men det är helt klart spelbart.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Prestandatest: Hunt, Metro, Gears 4 & Forza

Chassi - Thermaltake Level 20 MT (720kr)
Moderkort - MSI B450M Gaming Plus (880kr)
Processor - Ryzen 1600 (989kr)
RAM - HyperX 2666 CL16 16GB (640kr)
SSD - Toshiba 240gb (320kr)
PSU - EVGA 550w B3 Bronze (650kr)
GPU - Gigabyte RX 580 8GB (1200kr)
KYLARE - Wraith Prism (gåva från @trisse_123 - TACK!)
BLING - NZXT HUE+ samt Phanteks vita extensions (gåva från @Tekanna218 - TACK!)

Slutsumma: 5 399kr (!)

Slutar inte förvånas över hur mycket prestanda man får för en relativt liten peng.

Metro strula enormt med riva tuner, fick gå över till AMDs egna variant.

CS och PUBG ville inte alls leka med AMDs överlagring, får slänga in dessa i veckan.

Inspelat med AMD ReLive, drar ner fps med 2-4%.

Allt i 1080p Ultra

Forza Horizon 4

Metro Exodus ULTRA

Metro Exodus HIGH

Gears of War 4

Hunt Showdown EDIT: Notera att GPU usage går ner vid FPS drops runt 40fps. Ooptimerat?

Hunt Showdown 3.9ghz OC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Skrivet av miizoo:

Hunt Showdown EDIT: Notera att GPU usage går ner vid FPS drops runt 40fps. Ooptimerat?
https://youtu.be/cz2Y6_hadzM

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt!
Byggde ett liknande till min systerson, fast en i6500 + 290x 4GB. Verkar rulla på bra!

Att GPU-usage går ned kan ju också ha att göra med att CPU inte hinner mata GPU tillräckligt snabbt. Alltså att CPU flaskar i dessa lägen. Har för mig att min systerson kan råka ut för liknande situationer, framförallt i Fortnight vilket verkar kräva en hel del CPU-kraft när det är många spelare inne på plan samtidigt och härjar.. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Grymt!
Byggde ett liknande till min systerson, fast en i6500 + 290x 4GB. Verkar rulla på bra!

Att GPU-usage går ned kan ju också ha att göra med att CPU inte hinner mata GPU tillräckligt snabbt. Alltså att CPU flaskar i dessa lägen. Har för mig att min systerson kan råka ut för liknande situationer, framförallt i Fortnight vilket verkar kräva en hel del CPU-kraft när det är många spelare inne på plan samtidigt och härjar.. : )

Tack!

Sitter och pular med överklock på CPU och ram.

Lyckades få upp minnena (HX426C16FB2K2/16, stock 2666mhz 16-18-18-39) i 2993mhz, 14-16-16-34 utan errors i memtest :). MSI har fiffiga förinställningar man kan välja i Bios, smidigt om man inte orkar gissa sig fram.

Mild överklockning på CPU till 3.8ghz med 1.3v. Kör Prime95 över natten för att vara safe.

Helt ok score i Cinebench R20

gratisbilder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snyggt! Att klocka en 6500 är dock en tradigare historia... Ej upplåst, började visa på instabilitet efter 80 MHz på CPU och minne, då man måste höja allt som går mot basklockan. Han överlever! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Ser bra ut!

Tack! Sitter fin fint med Hue+ och kablarna

Vet inte om jag ska avrunda med ovan tester, eller finns det sug för något annat spel när ändå burken ligger här fram till helgen? Helst ur Microsoft Store.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Snyggt! Att klocka en 6500 är dock en tradigare historia... Ej upplåst, började visa på instabilitet efter 80 MHz på CPU och minne, då man måste höja allt som går mot basklockan. Han överlever! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja, egentligen duger rätt mycket för spel i 1080p 60hz, särskilt på High inställningar som knappt skiljer sig från Ultra...

Ibland framställs en processor som dålig/otillräcklig först efter att den sats i relation till en annan, ofta dyrare variant. Visst medför det fördelar, men till syvende og sidst, är det ett måste för kidsen som knappt märker skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Tack! Sitter fin fint med Hue+ och kablarna

Vet inte om jag ska avrunda med ovan tester, eller finns det sug för något annat spel när ändå burken ligger här fram till helgen? Helst ur Microsoft Store.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa streama!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Testa streama!

Har funderat på det ett tag. Ont om egen tid, inte en vettig ursäkt men som småbarnsförälder väger man minuter i guld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Har funderat på det ett tag. Ont om egen tid, inte en vettig ursäkt men som småbarnsförälder väger man minuter i guld.

Skickades från m.sweclockers.com

Äsch, det var bara en idé. Tror nog att den där maskinen streamar utan problem.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

COD Modern Warfare BETA

3.8ghz & 2993mhz (14-16-16-34)