Populäraste World of Warcraft Classic-servrarna kan ha över 10 000 spelare i kö

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Xinpei:

Decursive fungerade (vad jag vet) även i WOTLK. Däremot kommer inte gamla addons fungera i "Classic" eftersom de kör med sin nuvarande motorversion.

Ja de löste det genom att skapa en knapp för varje medlem i ens party eller raid till slut. I vanilla så var decursive bara en enda knapp som automatiskt körde rätt spell på den som var närmast eller man hade konfat mest prioritet för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av bruj:

Det är väl snarare nuvarande "retail wow" med bfa som lever på gammal nostalgi och hoppet att det ska bli som det en gång var igen. Vanilla var helt enkelt ett bättre spel än nuvarande wow.

Vanilla var inte ett bättre spel än nuvarande Wow, det är bara din subjektiva åsikt.

LG 38GL950G 175hz 3840x1600 | 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 STRIX OC 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | SteelSeries Apex Pro TKL | SteelSeries Rival 500 / Model O- | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av muSashi:

Vanilla var inte ett bättre spel än nuvarande Wow, det är bara din subjektiva åsikt.

Och att det inte är det är din subjektiva åsikt.

Jag tycker personligen Vanilla var mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av muSashi:

Vanilla var inte ett bättre spel än nuvarande Wow, det är bara din subjektiva åsikt.

Frågan är om man kan kalla den nuvarande versionen av WoW för ett spel ens.

Förr var halva spelet resan fram till maxlevel och upptäcka allt men idag kan jag i princip kolla på min andra skärm samtidigt som jag lvlar o bara trycka en massa knappar för att göra skada.

Eller så köper man helt enkelt en boost och hoppar över halva spelet..

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av ExcZist:

Kanske skulle slutat med privat servrar för länge sen , det är ju bara nostalgi

Det ju dock just vad det är.
Privatserverarna var dessutom svårare pga att annars hade folk tappat intresset såpass mycket snabbare.

Classic är nostalgi.

Att vänta 6 månader på att få lite gear i Molten Core är brutalt tråkigt. Och på off-raid hours så ska man, helt obligatoriskt, farma mats för sig själv OCH resten av guilden. Så du har inte mycket fritid över.

Förövrigt så är det liksom inte samma spel.
I vanilla kunde exempelvis night elves använda shadow meld för att dra en hel aimed shot (hunter) eller mind control (priest). Men det går inte i Classic. Det finns så många 1.12 ändringar att spelet inte alls är detsamma. Klassbalansen för bl.a PVP är ju rätt skev. Många klasser som folk drömmer tillbaka om är inte alls så som de kommer ihåg.

Glöm inte bort att alla Battlegrounds är crossrealm så vi kommer inte ha server rivals eller dylikt som pågår i ett år. De har dessutom ökat antal honor XP du behöver för PVP ranks, pga just crossrealm.

Glöm inte bort att vi lever i 2019 där alla tjatar om META, BIS, GottaGoFast och twitch maymays.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av Gyhlen:

Efter 3 veckor kommer servrarna vara nere på Medium/High pop utan kö då dom flesta har tröttnat och inser att nostalgin är bäst i minnet.

Finns spelare som inte var med på Vanilla tiden och som inte har en aning om hur spelet var då och jag tror att de med glädje spelar classic eftersom det är ett helt nytt spel för dem. WOW idag kan ju inte jämföras med hur det var förut då de ju gjort om precis allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Dom som startar att spela wow på classic-versionen är väl dom enda som kommer uppleva original spelet fullt ut, övriga kommer inse hur krävande spelet var med allting... ta sej runt, level som tar betydligt mer tid, instanser utan pug och direkt access samt mycket mycket mer grind på allt, ingenting var gratis och epic var verkligen epic. Några gillar det men de flesta är nog nu för slappa att det blir en smärre chock. Startade själv i efterföljande TBC när det släpptes där svårighetsgraden fortfarande fanns kvar men de värsta avarterna i spelet polerats av (mestadels i större grupp instanser).

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av unpronounceable:

Köandet är ju en del av classic-upplevelsen

Undrar om gamla Decursive kommer fungera igen? Det vart stort uppror när det gick sönder då TBC släpptes.

Motorn är samma som i BFA så addons från Classic kommer inte att fungera.
Så det blir ingen one click healer.
Däremot finns redan ett gäng addons portade till Classic.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 1080TI | HAF 922 | Crucial 525G | Seagate XT 4TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013

Tror jag inte kommer att gå tillbaka till vanilla/classic igen då jag vid den åldern jag var då hade mycket mer tid att spela. Det jag däremot saknar från just vanilla är avsaknaden av inflation på gear och dessa catch-up-mekanismer som används i ”modern”. Det var så skönt med konceptet att får man item A så förblir det så bra som när du fick det, men att självklart efterkommande item B är bättre. Catch-up, war/titanforging, sockets, leech och *@n och hans moster urvattnade glädjen av att få det item du suktat efter i veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av spjakarn:

Tror jag inte kommer att gå tillbaka till vanilla/classic igen då jag vid den åldern jag var då hade mycket mer tid att spela. Det jag däremot saknar från just vanilla är avsaknaden av inflation på gear och dessa catch-up-mekanismer som används i ”modern”. Det var så skönt med konceptet att får man item A så förblir det så bra som när du fick det, men att självklart efterkommande item B är bättre. Catch-up, war/titanforging, sockets, leech och *@n och hans moster urvattnade glädjen av att få det item du suktat efter i veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig här, jag har svårt att se att jag kommer spela Classic - ser inte riktigt meningen efter att jag spelade som allra mest just under den perioden i mitt liv. Då kunde jag raida sju dagar i veckan och farma pots efter raidet (för vem behöver sova).

Den tiden finns helt enkelt inte idag med barn och sambo - då är det betydligt lättare att hoppa in och köra några mythic + (som för övrigt är det bästa blizzard lagt in i wow sedan classic).

Då (på vanillatiden) clearade vi även Naxx och allt content innan dess så jag kommer aldrig uppleva något nytt om inte blizzard slänger in ny content i classic. Det blir liksom inget incitament att spela kan jag känna, men det är ju såklart olika för alla personer.

Oavsett tycker jag det är kul att Classic lanseras så att alla som inte hade möjlighet att köra det då får känna på det spelet man själv älskade och la så oerhört mycket tid på. Det kanske inte blir likadant nu när allting redan är kartlagt och det säkerligen kommer finns addons för precis allt men ändå stor skillnad mot retail såklart! Kommer ihåg när vi körde Four Horsemen och det inte fanns några bossmods, då gäller det att folk i guildet antingen kunde programera egna eller väldigt bra kommunikation.. och många bra gearade tanks ;).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Blizzard nu för tiden är som ett dåligt skämt, folk skrek efter fler serverar vad gör dom öppnar 2 stycken och sedan en 3:e i EU och varnar oss sedan för långa köer? WTF?

Många har inte ens fixat en sub än, den 27:e kommer alla PVP servrar få sinnessjuka köer!

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair X470 VII Hero - G.Skill @ 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Haziza:

Många har inte ens fixat en sub än, den 27:e kommer alla PVP servrar få sinnessjuka köer!

Är inte det del av the vanilla-experience?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Haziza:

Blizzard nu för tiden är som ett dåligt skämt, folk skrek efter fler serverar vad gör dom öppnar 2 stycken och sedan en 3:e i EU och varnar oss sedan för långa köer? WTF?

Många har inte ens fixat en sub än, den 27:e kommer alla PVP servrar få sinnessjuka köer!

Skrivet av Illernos:

Är inte det del av the vanilla-experience?

Jo, men det är en mycket tråkig del. Jag kommer köra teamviewer på maskinen hemma och starta köandet från jobbet och hålla mig inloggad tex för att hinna med något alls på kvällen. Mina polare har svårt att bestämma sig mellan Shazzrah och Gehennas... Jag har själv inte köpt sub men blir nog ikväll så jag kan fixa char / namn.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Alltså, det är ju inte bara köerna in... tänk att stå där och vänta på att mobsen ska spawna i startzonerna.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av saturday_sun:

Alltså, det är ju inte bara köerna in... tänk att stå där och vänta på att mobsen ska spawna i startzonerna.

Svårt att förklara känslan för folk. Men det som var så meningslöst i retail var att det räcker att glida förbi och kasta en spell eller bara tagga så fick man update. Tagga, tagga, tagga, dps, dps, dps och så vidare. Så jäkla pointless.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av saturday_sun:

Alltså, det är ju inte bara köerna in... tänk att stå där och vänta på att mobsen ska spawna i startzonerna.

Blev sjukt less på det under stress-testerna för Classic. Tänker inte spela så mycket till en början. Började mitt i (TBC, iofs) och det är en upplevelse med lagom mycket folk runt mig som jag vill ha

i9-7920X 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av Illernos:

Är inte det del av the vanilla-experience?

Faktiskt inte.

Lirade på: Talnivarr samt Stormscale i vanilla. Var typ aldrig kö i EU släpp iaf. Likaså vid gates.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av downup:

Det jag är mest rädd för att börja classic är att man väljer fel server för x-antal spelare vid 60. Man vill ju gärna kunna få en 5-man hyffsat lätt. Har en färdig grupp på 1 tank 1 healer 1 dps. Så kommer alltid behöva 2 dps för 5manna

Tror inte det kommer vara några problem, kanske liten risk RP server.

Skrivet av Kamaon:

Har dem sagt hur många som kan vara online samtidigt på classic? Många säger att vanilla servrar låg på runt 2,5-3,5k, så man får hoppas på åtminstone 5k med så få realms.

Vet inte exakt antal men de kommer vara många fler än innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Det är positivt att servrarna är överfulla. Det är grunden för en livlig och aktiv server i framtiden efter att alla som är vana vid konsolspel eller retail wow har lämnat. Jag har själv inte tid att spela, annars hade jag också stått i kö. Det är härligt med spel där man inte behöver vara hjärndöd för att kunna bli "långvarig" i spelet. Vanilla wow var ett MMO som uppmuntrade social interaktion så även om spelandet blev repetitivt efter ett tag (precis som med alla spel som någonsin skapats) så behövde man inte stänga av hjärnan eftersom den social biten fanns alltid kvar. Receptet för ett framgångsrikt spel är inte svårt. Problemet är att det är enklare att skapa ett spel som gör aktieägarna glada.

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av heinekenbeer:

Då gjorde du nog något galet?

Tror inte jag kunde gjort något annorlunda då. Spelade visserligen som warrior först, vilket var en lite långsammare klass i starten.

Men ska bli spännande o prova på originalet igen. Även om man bara kan ägna kanske max en halvtimme per kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Galvanizer:

Tror inte jag kunde gjort något annorlunda då. Spelade visserligen som warrior först, vilket var en lite långsammare klass i starten.

Men ska bli spännande o prova på originalet igen. Även om man bara kan ägna kanske max en halvtimme per kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg till om du vill vara med och raida år 2021 då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av gabriel15:

Frågan är om man kan kalla den nuvarande versionen av WoW för ett spel ens.

Förr var halva spelet resan fram till maxlevel och upptäcka allt men idag kan jag i princip kolla på min andra skärm samtidigt som jag lvlar o bara trycka en massa knappar för att göra skada.

Eller så köper man helt enkelt en boost och hoppar över halva spelet..

Att man kan köpa en boost (vilket gick att göra även i vanilla) är verkligen ingen orsak att påstå att Retail inte är ett spel.

Angående vanilla så är det en sak att något är svårt eller tar tid pga. faktorer som att mobs har mer HP och du gör mindre skada.. men detta var inte den största orsaken varför det tog tid utan den största orsaken var korkade designval så som enbart ha en GY för en hel zon. Eller för den delen se till att en mob har 1% dropchans på ett questitem i ett quest som är vitalt för att questa ordentligt. Det i kombination med att Blizzard inte tog sig tid att lansera nog många quest och därför tvinga spelaren till ett onödigt grindande av random mobs är inte svårt. Det tar bara tid och denna tid är en orsak varför Vanilla, i vissa aspekter, var en ren och skär pina. En pina som vissa av dessa "Vanilla was superior" antingen glömt eller i vissa fall inte ens vetat om eftersom de aldrig spelat vanilla.

Oberoende så verkar din definition av "spel" vara ganska skevt och subjektivt men framfört som något objektivt.

Skrivet av AdoringFan:

Det ju dock just vad det är.
Privatserverarna var dessutom svårare pga att annars hade folk tappat intresset såpass mycket snabbare.

Classic är nostalgi.

Att vänta 6 månader på att få lite gear i Molten Core är brutalt tråkigt. Och på off-raid hours så ska man, helt obligatoriskt, farma mats för sig själv OCH resten av guilden. Så du har inte mycket fritid över.

Förövrigt så är det liksom inte samma spel.
I vanilla kunde exempelvis night elves använda shadow meld för att dra en hel aimed shot (hunter) eller mind control (priest). Men det går inte i Classic. Det finns så många 1.12 ändringar att spelet inte alls är detsamma. Klassbalansen för bl.a PVP är ju rätt skev. Många klasser som folk drömmer tillbaka om är inte alls så som de kommer ihåg.

Glöm inte bort att alla Battlegrounds är crossrealm så vi kommer inte ha server rivals eller dylikt som pågår i ett år. De har dessutom ökat antal honor XP du behöver för PVP ranks, pga just crossrealm.

Glöm inte bort att vi lever i 2019 där alla tjatar om META, BIS, GottaGoFast och twitch maymays.

Tåls att nämnas att många av de som faktiskt ser fram emot Vanilla är samma personer som spelade det när det lanserades eller i närliggande tid. Folk som var tonåringar då och hade väldigt mycket fritid men idag har jobb, familj eller andra sysslor som tar upp tid. Därför finns det chans att vissa servrar kommer vara lika öde som Retail inom några månader. Sedan privatservrar är en dålig riktlinje att hålla med tanke på alla "döda" konton det finns samt alla bottar och annat skräp som rör sig omkring.

Skrivet av Haziza:

Blizzard nu för tiden är som ett dåligt skämt, folk skrek efter fler serverar vad gör dom öppnar 2 stycken och sedan en 3:e i EU och varnar oss sedan för långa köer? WTF?

Många har inte ens fixat en sub än, den 27:e kommer alla PVP servrar få sinnessjuka köer!

Kanske har och göra med att de sonderar marknaden istället för att öppna en massa servrar som riskerar att stå tomma? Du vet.. det som ett företag gör för att inte se ut som ett skämt?

Skrivet av saturday_sun:

Alltså, det är ju inte bara köerna in... tänk att stå där och vänta på att mobsen ska spawna i startzonerna.

Verkade inte vara ett problem under stresstestet utan de verkar infört dynamisk spawnrate. Alltså ju fler som är i ett område ju fler mobs spawnar. Inte i närheten av lika fort som i BFA men ändå fortare än under vanilla.

Skrivet av AdoringFan:

Faktiskt inte.

Lirade på: Talnivarr samt Stormscale i vanilla. Var typ aldrig kö i EU släpp iaf. Likaså vid gates.

Du menar döda servrar? Spelade själv på Al'akir och vissa dagar kunde det vara 4K i kön före mig.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Malusch:

Minns du om man började minska exp-mängden mellan levlarna i vanilla? Det tog 30 dagar för mig att nå lvl 60 på den tiden i vanilla...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av spjakarn:

Minns du om man började minska exp-mängden mellan levlarna i vanilla? Det tog 30 dagar för mig att nå lvl 60 på den tiden i vanilla...

Skickades från m.sweclockers.com

Fullt möjligt om man spelade 16h per dag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Xinpei:

Verkade inte vara ett problem under stresstestet utan de verkar infört dynamisk spawnrate. Alltså ju fler som är i ett område ju fler mobs spawnar. Inte i närheten av lika fort som i BFA men ändå fortare än under vanilla.

När jag var inne sist Classic var tillgängligt att testa så var det många som stod och väntade och väldigt få mobs. Kanske att det korrigeras då.

Folk är ju inte heller vana än att groupa upp för att hjälpas åt.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av saturday_sun:

När jag var inne sist Classic var tillgängligt att testa så var det många som stod och väntade och väldigt få mobs. Kanske att det korrigeras då.

Folk är ju inte heller vana än att groupa upp för att hjälpas åt.

Nog för att man fick vänta men det var inte i närheten av lika hemskt som det var i vanilla. Då kunde man få stå och vänta i timmar istället för som nu typ 1-2 minuter per mob. Detta var dock under det senaste stresstestet.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Xinpei:

Nog för att man fick vänta men det var inte i närheten av lika hemskt som det var i vanilla. Då kunde man få stå och vänta i timmar istället för som nu typ 1-2 minuter per mob. Detta var dock under det senaste stresstestet.

Jag började spela 2006, så då var det kanske relativt lugnt, men jag minns att det var rätt mycket då med.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Malusch:

Som sagt, det var ett extremt tidsödande spel förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Malusch:

Om man räknar på 10 dagar played.
Men troligen kommer det snittet att minska dramatiskt då de flesta spelare har lite bättre koll på saker och ting och kör inte rank1 av sin main nuke hela vägen till 60

Räknar själv med 6-7 dagar played.
Skulle kunna gå fortare men jag planerar att göra elite quests och dungeons för quests och levla en proffession under tiden.