Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Tack.

Dock motsäger det du citerar det jag ville ha en källa om. Dvs, citatet
- "Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch."
Stämmer inte överens med
- "On average, we find that an LSI approach has outperformed a DCA approach approximately two-thirds of the time, even when results are adjusted for the higher volatility of a stock/bond portfolio versus cash investments."

Så i en tredjedel av fallen är DCA bättre än LSI, och man kan då misstänka att den tredjedelen är när börsen är högt värderad - som den är nu. Exempelvis har Berkshire Hathaway väldigt stor andel likvida medel just nu ($122B jämfört med drygt $200B i aktier).

Den sista punkten att man måste ta hänsyn till emotionella behov är i synnerhet viktigt för nybörjare, vilket jag har poängterat tidigare i tråden.

Notera att snittavkastningen de jämför är mellan två godtyckliga tidspunkter, men vi vet lite mer om var vi befinner oss just nu. Vi har haft en uppgång sedan 2009. Det är 10 års börsuppgång. Hur länge varar en börsuppgång i snitt? Vi har dessutom olika indikationer som pekar på att högkonjunkturen avmattas och en recession är på ingång (yield-kurvor, osv). Det är inte svårt att se att det är riskabelt att sätta in en stor mängd pengar på börsen i dag, och i synnerhet för en nybörjare som inte är förberedd att se sina pengar halveras.

Fast källan om att det jag säger ligger i att titta i grafen och sedan göra matten, vilket du inte vill? Skulle du gjort det skulle du sett att du tjänat på att investera allt på en gång jämfört med att månadsspara in det, oavsett om du satt in det på all time high precis innan börskrasch. Du vill få en källa som säger precis detta, när källan är att göra matten? Jag förstår inte problemet. Är du intresserad av det så gör du detta. Måste poängtera att detta är förutsatt att du INTE RÖR investeringen på 10 år framöver.

Du kan inte "misstänka" att det är när börsen är högt värderad, för det är ren spekulation. Genom att välja att INTE sätta in allt på en gång, bevisar du att man kan tima marknaden, eller hur? Det går inte så sluta försöka.

Statistiskt går investering ner 50 % två gånger på en 15-årsperiod. Så vi bör ha haft en börskrasch redan. Betyder det att den kommer? Ja! när? INGEN VET. Kan vara imorgon eller om 10 år.

Jag säger som personen ovan, när du nu sålt av när börsen gått ner och köpt på annat som är högre värderat än tidigare gör du precis det man absolut inte ska, sälj lågt och köp högt, precis som majoriteten av folket gör.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Imorgon är det rapport i QuickBit som just nu kan vara ett av århundradens resa men kan också bli en jätteflopp. Resan var skakig redan i fredags efter ett antal dagar med stora uppgångar.
Ingen vet exakt vad rapporten kommer visa då det fortfarande är ett ungt bolag i en marknad som känns svajig.
Jag äger aktier och gjort det sen IPO via andra innehav och har även köpt på mig mer tidigare så jag håller tummarna. Många med mig har låga GAV och det kan bli många som säljer före eller efter rapport för att ta hem vinst.

Spännande lär det bli iallafall.

Definitivt! Har inget stort innehav i aktien men ser det som ett kul och intressant köp och fick mig att bli lite sugen på att tillslut investera i krypto med. Hoppas att det kan bli något av Quickbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Fast källan om att det jag säger ligger i att titta i grafen och sedan göra matten, vilket du inte vill? Skulle du gjort det skulle du sett att du tjänat på att investera allt på en gång jämfört med att månadsspara in det, oavsett om du satt in det på all time high precis innan börskrasch. Du vill få en källa som säger precis detta, när källan är att göra matten? Jag förstår inte problemet. Är du intresserad av det så gör du detta. Måste poängtera att detta är förutsatt att du INTE RÖR investeringen på 10 år framöver.

Du kan inte "misstänka" att det är när börsen är högt värderad, för det är ren spekulation. Genom att välja att INTE sätta in allt på en gång, bevisar du att man kan tima marknaden, eller hur? Det går inte så sluta försöka.

Statistiskt går investering ner 50 % två gånger på en 15-årsperiod. Så vi bör ha haft en börskrasch redan. Betyder det att den kommer? Ja! när? INGEN VET. Kan vara imorgon eller om 10 år.

Jag säger som personen ovan, när du nu sålt av när börsen gått ner och köpt på annat som är högre värderat än tidigare gör du precis det man absolut inte ska, sälj lågt och köp högt, precis som majoriteten av folket gör.

Du skriver
"Skulle du gjort det skulle du sett att du tjänat på att investera allt på en gång jämfört med att månadsspara in det, oavsett om du satt in det på all time high precis innan börskrasch.",
vilket motsägs av:
"On average, we find that an LSI approach has outperformed a DCA approach approximately two-thirds of the time, even when results are adjusted for the higher volatility of a stock/bond portfolio versus cash investments.

Att investera allting nu är också en sorts av marknadstiming. Även att köpa "billiga" bolag baserat på några kvantitativa värderingsmått (såsom P/E osv) är också en sorts marknadstiming.

Jag sålde av innan börsen gick ner eftersom jag ansåg att 20-25% ökning innehavande år var för mycket.

Jag tror inte man kan förutspå börsen på 1-2 år, men jag tror att börsen kommer att stå lägre inom 2-5 än idag. Vi får se vem som får rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ptja, om man anser sig kunnig nog att kunna förutspå marknaden så visst. Det finns helt klart markörer som talar för minskad tillväxt framöver, men ingen vet säkert. Det fanns väldigt många nay-sayers som hoppade av börsen 2015 också och titta vad som har hänt sedan dess

Tänkvärt är också att du alltså precis har minskat dina aktieinnehav efter ett par röda veckor, och samtidigt köpt på dig guld som rusat som tåget under samma period. Det låter lite som en känslomässig reaktion som lett till att du sålt aktier lågt och köpt guld högt? Det beror såklart på vad sparhorisonten för kapitalet är, och exakt när du omfördelade, men det låter känslomässigt om du frågar mig!

Jag tror man kan uppskatta ungefär var någonstans man är i en marknadscykel, men inte vad som händer inom 1-2 år. Marknaden beter sig mer slumpmässigt kortsiktigt än långsiktigt.

Jag minskade eftersom mitt innehav hade gått upp 20-25% innehavande år. Att jag köpte guld för en del av det berodde mest på att jag ville ha exponering mot guld (jag hade för stor del räntebärande). Jag vet att guld har gått upp på sistone, och jag försöker inte tima det kortsiktigt. Guld brukar i regel gå upp under recessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Du skriver
"Skulle du gjort det skulle du sett att du tjänat på att investera allt på en gång jämfört med att månadsspara in det, oavsett om du satt in det på all time high precis innan börskrasch.",
vilket motsägs av:
"On average, we find that an LSI approach has outperformed a DCA approach approximately two-thirds of the time, even when results are adjusted for the higher volatility of a stock/bond portfolio versus cash investments.

Att investera allting nu är också en sorts av marknadstiming. Även att köpa "billiga" bolag baserat på några kvantitativa värderingsmått (såsom P/E osv) är också en sorts marknadstiming.

Jag sålde av innan börsen gick ner eftersom jag ansåg att 20-25% ökning innehavande år var för mycket.

Jag tror inte man kan förutspå börsen på 1-2 år, men jag tror att börsen kommer att stå lägre inom 2-5 än idag. Vi får se vem som får rätt.

Det motsägs inte alls. Eftersom du inte vill titta på siffrorna och avkastningen varje 10 års period och göra matten så kommer vi inte längre. Skulle du gjort detta sedan 1945 så har du ju svart på vitt?

Jag har hela tiden pratat om 10 års perioder EFTER 1945, vilket jag varit tydlig med från början, texten ovan, om du läser i artikeln (vilket du uppenbart inte gjort) handlar den framför allt om åren mellan 1991 - 2004. Alltså inte bevis för eller emot vad jag sagt utan enbart att du förlorar i snitt 1.56 % avkastning per år om du är likvid istället för investerad.

För att prata om att ditt inlägg ovan så åter igen så ber du om referenser men du orkar inte ens gå in och titta på den, för då hade du vetat att den tar upp att det lönar sig i 66 % av fallen att investera allt på en gång över att dela upp investeringen på ETT ÅR, inte 10 år, ETT ÅR.

För att du ska få svart på vitt att det jag säger stämmer krävs helt enkelt att DU tittar på avkastningen varje 10 års period, 1945 - 1955, 1946 - 1956, 1947 - 1957 etc etc. och helt enkelt får svart på vitt att det jag säger stämmer. Detta "orkar" du inte och därför kommer jag säga tack för mig. Jag förstår inte varför du argumenterar, är det för att försöka sätta dit en random person på internet? För bry dig gör du uppenbarligen inte för du skulle då tagit dig tiden.

När du sedan avslutar inlägget med "Vi får se vem som får rätt" så förstår jag bättre. Du vill försöka tima marknaden, vilket du försöker när du tar ut pengar och investerar på annat vis beroende på hur börsen har gått (i ditt fall tyckte du 25 % var för bra och antog att nu går det ner). Vi har således helt olika strategier hur vi investerar. Jag tror att långsiktighet och att inte göra val beroende på vad jag tror kommer att hända är mer rätt än att göra som dig att anta att börsen kommer gå på ett eller annat vis. För ingen vet det. Kommer börsen gå ner? Självklart, kommer den gå upp mer än den går ner? Troligtvis. Så du följer din strategi och jag följer min, men jag struntar i om du "vinner" med att börsen går ner inom 2-5 år, för det är inte min strategi att försöka tima marknaden, jag kör numera månadssparande och behöver därmed inte tänka på det, jag nöjer mig med genomsnittlig avkastning över längre tid.

I vanguard skriver de även "Over a 36-month interval, immediate investment outperformed approximately 92% of the time." Så redan efter 36 månader är du nästan vid 100 %
Tänk då efter 120 månader..
- https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Det motsägs inte alls. Eftersom du inte vill titta på siffrorna och avkastningen varje 10 års period och göra matten så kommer vi inte längre. Skulle du gjort detta sedan 1945 så har du ju svart på vitt?

Jag har hela tiden pratat om 10 års perioder EFTER 1945, vilket jag varit tydlig med från början, texten ovan, om du läser i artikeln (vilket du uppenbart inte gjort) handlar den framför allt om åren mellan 1991 - 2004. Alltså inte bevis för eller emot vad jag sagt utan enbart att du förlorar i snitt 1.56 % avkastning per år om du är likvid istället för investerad.

För att prata om att ditt inlägg ovan så åter igen så ber du om referenser men du orkar inte ens gå in och titta på den, för då hade du vetat att den tar upp att det lönar sig i 66 % av fallen att investera allt på en gång över att dela upp investeringen på ETT ÅR, inte 10 år, ETT ÅR.

För att du ska få svart på vitt att det jag säger stämmer krävs helt enkelt att DU tittar på avkastningen varje 10 års period, 1945 - 1955, 1946 - 1956, 1947 - 1957 etc etc. och helt enkelt får svart på vitt att det jag säger stämmer. Detta "orkar" du inte och därför kommer jag säga tack för mig. Jag förstår inte varför du argumenterar, är det för att försöka sätta dit en random person på internet? För bry dig gör du uppenbarligen inte för du skulle då tagit dig tiden.

När du sedan avslutar inlägget med "Vi får se vem som får rätt" så förstår jag bättre. Du vill försöka tima marknaden, vilket du försöker när du tar ut pengar och investerar på annat vis beroende på hur börsen har gått (i ditt fall tyckte du 25 % var för bra och antog att nu går det ner). Vi har således helt olika strategier hur vi investerar. Jag tror att långsiktighet och att inte göra val beroende på vad jag tror kommer att hända är mer rätt än att göra som dig att anta att börsen kommer gå på ett eller annat vis. För ingen vet det. Kommer börsen gå ner? Självklart, kommer den gå upp mer än den går ner? Troligtvis. Så du följer din strategi och jag följer min, men jag struntar i om du "vinner" med att börsen går ner inom 2-5 år, för det är inte min strategi att försöka tima marknaden, jag kör numera månadssparande och behöver därmed inte tänka på det, jag nöjer mig med genomsnittlig avkastning över längre tid.

I vanguard skriver de även "Over a 36-month interval, immediate investment outperformed approximately 92% of the time." Så redan efter 36 månader är du nästan vid 100 %
Tänk då efter 120 månader..
- https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf

Nej, jag läste inte texten eftersom din länk inte fungerade, och du valde att i din citerade text att inte ta med den informationen.

Så vi får väl se var vi står någonstans om tre år. Jag tror att börsen är lägre värderad och du högre. Huvudsaken är att vi har en strategi som passar oss själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Nej, jag läste inte texten eftersom din länk inte fungerade, och du valde att i din citerade text att inte ta med den informationen.

Så vi får väl se var vi står någonstans om tre år. Jag tror att börsen är lägre värderad och du högre. Huvudsaken är att vi har en strategi som passar oss själva.

Länk inte fungerade.. Sök på artikeln så får du upp den på första länken, därför jag även länkade namnet. Ännu ett bevis på att du egentligen inte alls ville läsa referensen.

Verkar inte som du förstår alls vad jag pratat om.. Vi har två olika strategier. Du verkar tro att man kan timea marknaden medan jag menar att man inte kan det. Jag har inte någonstans nämnt vad jag tror börsen kommer stå om TRE år, jag har Enbart nämnt 10 års-perioder. Jag tror, med den historiska datan som finns, att om TIO år har en person som väljer att investera en summa direkt gentemot att välja att månadsspara in samma summa under x antal månader ha fått bättre avkastning.

Jag förstår inte varför du nämner att vi ska se om tre år? Jag har helt enkelt sagt att jag tror inte man kan timea marknaden och således försöker jag inte göra det. Därför månadssparar jag, oavsett hur börsen går. Jag har tidigare sagt att jag vet att en börskrasch kommer att hända men att ingen kan säga när. Jag har aldrig sagt att jag tror börsen är mer värderad om tre år, jag har enbart visat forskning på att desto längre tidshorisonten är, desto säkrare är man på att investeringen ger vinst.

Så din tävling med att titta om tre år och se vem som har rätt faller grovt när jag aldrig ens sagt det du säger att jag sagt. Jag har enbart pratat om 10-årsperioder och att historiskt (från 1945) har den aldrig givit en negativ avkastning, oavsett när man valt att investera..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Länk inte fungerade.. Sök på artikeln så får du upp den på första länken, därför jag även länkade namnet. Ännu ett bevis på att du egentligen inte alls ville läsa referensen.

Verkar inte som du förstår alls vad jag pratat om.. Vi har två olika strategier. Du verkar tro att man kan timea marknaden medan jag menar att man inte kan det. Jag har inte någonstans nämnt vad jag tror börsen kommer stå om TRE år, jag har Enbart nämnt 10 års-perioder. Jag tror, med den historiska datan som finns, att om TIO år har en person som väljer att investera en summa direkt gentemot att välja att månadsspara in samma summa under x antal månader ha fått bättre avkastning.

Jag förstår inte varför du nämner att vi ska se om tre år? Jag har helt enkelt sagt att jag tror inte man kan timea marknaden och således försöker jag inte göra det. Därför månadssparar jag, oavsett hur börsen går. Jag har tidigare sagt att jag vet att en börskrasch kommer att hända men att ingen kan säga när. Jag har aldrig sagt att jag tror börsen är mer värderad om tre år, jag har enbart visat forskning på att desto längre tidshorisonten är, desto säkrare är man på att investeringen ger vinst.

Så din tävling med att titta om tre år och se vem som har rätt faller grovt när jag aldrig ens sagt det du säger att jag sagt. Jag har enbart pratat om 10-årsperioder och att historiskt (från 1945) har den aldrig givit en negativ avkastning, oavsett när man valt att investera..

Hm, 3 års-perspektivet var relaterat till siffran om att 92% av fallen är det bättre att lägga in alla pengarna direkt på börsen. Och, jag skrev att vi hade olika strategier? Jag tror man kan tima marknaden, kolla bara på Berkshire Hathaway. Man kan härma deras tillgångsallokering.

Dock började diskussionen om hur en nybörjare ska göra i dagens börsklimat och då skulle jag fortfarande avråda denna av investera alla sina pengar på börsen idag. Det tar Vanguard också upp:
https://investor.vanguard.com/investing/online-trading/invest...
"Your emotions can play a role in the strategy you select."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Hm, 3 års-perspektivet var relaterat till siffran om att 92% av fallen är det bättre att lägga in alla pengarna direkt på börsen. Och, jag skrev att vi hade olika strategier? Jag tror man kan tima marknaden, kolla bara på Berkshire Hathaway. Man kan härma deras tillgångsallokering.

Dock började diskussionen om hur en nybörjare ska göra i dagens börsklimat och då skulle jag fortfarande avråda denna av investera alla sina pengar på börsen idag. Det tar Vanguard också upp:
https://investor.vanguard.com/investing/online-trading/invest...
"Your emotions can play a role in the strategy you select."

Ja, jag skrev vad forskningen säger, inte vad jag tror eller inte? Jag tror som sagt att på 10 år kommer börsen att stiga, sen kan det vara 5 år i rad med nedgång följt av 5 år av uppgång, eller hur som helst men att i slutändan ge positiv avkastning i form av snitt på ca 7 - 8 % per år. Sedan kan ett år gå upp 75 %, nästa ner 80, nästa upp 95, nästa ner 20, nästa upp 21 etc. Inte direkt en rak kurva med + 8 % per år, utan slår man ut avkastningen så ser man snittet.

Intressant att du tror man kan timea marknaden när mer eller mindre alla duktiga och kända investerare säger att det är omöjligt. Skulle vara intressant att veta vad du vet som ingen annan vet.

Sedan när du skriver att du står fast vid att nybörjare inte ska investera allt på en gång så har jag ju aldrig sagt något annat än att enligt forskning föreligger att du har bättre utfall om man investerar allt på en gång. Jag har aldrig skrivit vad jag tycker en nybörjare ska göra. Rent matematiskt och forskningsmässigt så ska man göra så om man har en summa man vill investera men inte vet hur man ska investera. Skulle jag varit nybörjare och vetat om att jag inte kommer röra pengarna på 10 år, helst inte ens titta på kontot, samtidigt som man månadssparar utöver klumpsumman så är detta rätta vägen att gå, Enligt forskningen, sen kan man tycka vad man vill. Vanguard avråder INTE att göra på detta sätt, vilket du skriver som att de gör, de säger bara att känslorna kan göra att man tar dumma beslut och väljer att sälja av när man egentligen inte borde. Vet man med sig att man kommer göra dumma val, som att ta ut pengarna när det gått ner eller liknande så ska man inte välja denna strategi för då gör man som de flesta, köp dyrt, sälj billigt, upprepa.

Jag skrev detta helt i informationssyfte till intresserade nybörjare för att visa på hur det faktiskt ligger till utifrån historik och forskning och inte komma med några egna spekulationer. Jag skulle i alla fall vilja veta detta för att själv kunna bestämma mig om hur jag vill göra med mina pengar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

@Mattiiss @kanskedet

Ni båda gör ett stort misstag och det är att ni baserar framtida avkastning på historisk avkastning.
Att börsen har gått upp varje 10års period sedan 1945 betyder INTE att den kommer göra det varje 10års period framåt! Det är något alla ska komma ihåg, det finns alltid en risk att man kommer förlora pengar oavsett om man investerar efter konstens alla regler!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Mattiiss @kanskedet

Ni båda gör ett stort misstag och det är att ni baserar framtida avkastning på historisk avkastning.
Att börsen har gått upp varje 10års period sedan 1945 betyder INTE att den kommer göra det varje 10års period framåt! Det är något alla ska komma ihåg, det finns alltid en risk att man kommer förlora pengar oavsett om man investerar efter konstens alla regler!

Fast det tycker jag att jag varit tydlig med. Jag sa tidigare "kommer det en börskrasch? Ja!, När? Ingen vet, kommer börsen gå upp mer än den går ner? Troligtvis" Så jag har aldrig sagt att det är garanterat men att det är stor sannolikhet och statistiskt har det gjort det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Kan ni säga till när ni gnabbats färdigt? Jag tycker båda har sagt samma sak tio gånger nu utan att den andre lyssnat.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Kan ni säga till när ni gnabbats färdigt? Jag tycker båda har sagt samma sak tio gånger nu utan att den andre lyssnat.

Bra jobbat, nu dödade du ju tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Bra jobbat, nu dödade du ju tråden

Haha, jag bjuder på det!

Själv funderar jag på att växla över ytterligare några procent av portföljen till några (för mig) nya räntefonder, nämligen SHB Euro Obligationsfond (europeiska statspapper) och SEB Korträntefond USD (amerikanska statspapper). Jag har redan Spiltan Räntefond och Spiltan Högräntefond så det här skulle vara för spridningens skull (EUR/USD). De är ganska dyra för att vara räntefonder (0,5-0,6%) och har naturligtvis dragit nytta av kronförsvagningen men det finns väl inget som tyder på att den svenska kronan skulle lämna sin nya position som skvalpvaluta.

Dessutom har jag tittat på Nordea Obligationsfond som investerar i svenska stats-, kommun- och hypoteksobligationer. Den är också dyr, 0,7%, men har gått +6% i år. Frågan här är hur bostadsmarknaden utvecklas och hur många kommuner som kommer att råka i trångomål de kommande åren, det finns ju en del sorgliga exempel redan...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@Mattiiss @kanskedet

Ni båda gör ett stort misstag och det är att ni baserar framtida avkastning på historisk avkastning.
Att börsen har gått upp varje 10års period sedan 1945 betyder INTE att den kommer göra det varje 10års period framåt! Det är något alla ska komma ihåg, det finns alltid en risk att man kommer förlora pengar oavsett om man investerar efter konstens alla regler!

Dock är historisk avkastning det enda vi kan förhålla oss till och med säkerhet säga någonting om. Marknader går i regel upp på grund av att ekonomier växer. Men, ingenting säger att ekonomisk tillväxt kommer att fortsätta som den har gjort historiskt, precis som du skriver. Vi skulle kunna få nolltillväxt från och med imorgon och för evigt. Det vet vi inte. Det finns ju flera indikationer som säger att västvärldens länder inte har samma ekonomisk tillväxt idag som på 1900-talet, där man menar på att det beror på mindre produktivitetsförbättringar de senaste åren.

I vilket fall som helst handlar den här tråden om investering. Frågan är då hur man ska investera om man inte ska basera framtida avkastning på historisk avkastning? Varför ens investera om börsen kan gå till 0 imorgon? Om man investerar på aktiemarknaden måste man ju trots allt tro på en fortsatt ekonomisk tillväxt och sedan hoppas att det avspeglar sig på aktiemarknaden.

Det finns en anledning till att banker osv skriver "Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Notera ordvalet här, man brukar alltså använda ordet garanti. Vilket så klart stämmer. Men att investera utan att basera det på historik blir väldigt knepigt - hur ska man göra det?

Dock håller jag med om att man inte ska uttala sig tvärsäkert om framtida avkastning eller investeringsstrategier. Jag tycker dock man ska vara lite försiktig nu givet alla signaler om avmattande högkonjunktur, i synnerhet för nybörjare. Om man känner sig osäker på aktiemarknaden, investerar alla sina sparade pengar i någon indexfond, och sedan 1-3 år senare ser sina pengar halveras i värde så är det ingen rolig upplevelse. Då kanske det är bättre att ta mindre risk.

Permalänk
Medlem

@kanskedet:
Jag är inte riktigt klar i huvudet nu och ändå tänker jag försöka svara på ditt inlägg i någon omfattning ä.

Jag baserar min investeringar på företag jag tror på istället för breda fonder (vilket jag oxå har som månadssparande men inget jag lägger mer någon som helst tid på).
Varför jag inte satsar så hårt på breda fonder är för att jag TROR att 70års ständig bred tillväxt leder oss närmare och närmare bred nergång/0-tillväxt, men det är något av det närmaste religion jag kommer och därför rekommenderar jag INGEN att följa min filosofi. Jag tittar istället på företag jag tror kommer ha en tillväxt för även om den breda tillväxten stannar av så kommer det sannolikt finnas företag som fortsätter växa och tjäna pengar.

Givetvis har inte jag heller någon spåkula så jag har gått på minor (jag tittar på dig nexstim) och kommer fortsätta gå på dem även om jag ligger på plus över hela mitt innehav.
Som det ser ut nu är det två aktier jag äger som jag själv tycker jag ligger för tungt i, det är SKF och Cortus Energy.

SKF köpte jag som en av mina första aktier då jag anser att deras kullager är så fantastiskt bra. Vilket är en dålig anledning till att köpa aktier i ett företag som inte vill tillverka kullager längre(grovt förenklat), utan vill sälja ett abonnemang för lösningar kring den roterade axeln(vilket kan vara bra men min magkänsla håller inte med).

Cortus Energy är så hög risk man kan komma och därför ser jag mitt innehav som problematiskt, deras idé är fantastisk, tiden är rätt men jag blir mer och mer orolig för att det är fel personer i ledningen. Men jag vågar inte sälja då de är inne i en så intressant fas just nu. Går allt som det ska så kommer jag (och många andra) göra mycket pengar går det, går det inte som det ska förlorar jag (och lika många andra) rätt mycket pengar.
Men jag har inte satsat mer pengar än vad jag är beredd att förlora.

Nyckeln till mitt sparande finns att läsa i förra meningen, alla pengar jag har på min avanza isk anser jag inte finns överhuvudtaget.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag dumpar svenska aktier eftersom en stor kris är i antågande. EU:s och USA:s konstiga handelshinder och en ekonomi som är dopad med negativa räntor slår tillbaka nu. Segrare blir de smarta asiaterna och även Ryssland. Jag satsar hårt på olika Rysslandsfonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Irre:

plz, tell me more

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag dumpar svenska aktier eftersom en stor kris är i antågande. EU:s och USA:s konstiga handelshinder och en ekonomi som är dopad med negativa räntor slår tillbaka nu. Segrare blir de smarta asiaterna och även Ryssland. Jag satsar hårt på olika Rysslandsfonder.

Skickades från m.sweclockers.com

När andra säljer, då är det dags att köpa mer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

När andra säljer, då är det dags att köpa mer

Hm... Vad är det nu man säger om att försöka fånga fallande knivar?

Permalänk
Medlem

Jag har två ISK, en för seriösa investeringar i stabila bolag med god utdelning och framtidsutsikt samt ett ploj-konto för småposter i uppstartsbolag och chansningar (t.ex. biotech och ny teknik). Igår såg portföljutvecklingen ut så här:

Något säger mig att det kommer vara två bolag med tvåsiffrigt rött idag...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har två ISK, en för seriösa investeringar i stabila bolag med god utdelning och framtidsutsikt samt ett ploj-konto för småposter i uppstartsbolag och chansningar (t.ex. biotech och ny teknik). Igår såg portföljutvecklingen ut så här:

https://i.imgur.com/ZW2teOY.png

Något säger mig att det kommer vara två bolag med tvåsiffrigt rött idag...

Implementa och Scand. Enviro Systems?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Implementa och Scand. Enviro Systems?

Något sånt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hm... Vad är det nu man säger om att försöka fånga fallande knivar?

fånga dem rätt?
Nej, men ligger man lång tycker jag inte man ska oroa sig. Är väl en sak om man måste ha pengarna inom 3-5 år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Hej!
Skulle behövt hjälp/tips på hur jag ska spara månadsvis!
Har sedan tidigare sparat via spiltan, ca 5 000 kr i månaden de senaste åren, samt lagt in lite mer högre summor vid enstaka tillfällen.
Utspridda på 3 aktier:
Spiltan Aktiefond Sverige
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Det har funkat bra där, så tänkte ha kvar pengarna där samt nuvarande månadssparande.
Men tänkte börja spara ytterligare 10 000 :- i månaden, som jag vill sprida ut lite!
Har funderat på det jag sett lite här och där, opti & lysa verkar enkelt och smidigt samt populärt!
Men tänker att det kanske är "bättre" att spara mer på egna val på avanza eller dylikt?

Någon som har bra insikt på det här, som har lust att hjälpa mig?

Tillägg:
Sparar för att ha möjlighet att köpa hus, äta gott, sommarstuga, bil, resa.. Vad som helst egentligen!
Inga direkta planer.. Så sparar för att spara kanske helt enkelt. hehe.

Mvh Per

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunarstorm94:

Hej!
Skulle behövt hjälp/tips på hur jag ska spara månadsvis!
Har sedan tidigare sparat via spiltan, ca 5 000 kr i månaden de senaste åren, samt lagt in lite mer högre summor vid enstaka tillfällen.
Utspridda på 3 aktier:
Spiltan Aktiefond Sverige
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Det har funkat bra där, så tänkte ha kvar pengarna där samt nuvarande månadssparande.
Men tänkte börja spara ytterligare 10 000 :- i månaden, som jag vill sprida ut lite!
Har funderat på det jag sett lite här och där, opti & lysa verkar enkelt och smidigt samt populärt!
Men tänker att det kanske är "bättre" att spara mer på egna val på avanza eller dylikt?

Någon som har bra insikt på det här, som har lust att hjälpa mig?

Tillägg:
Sparar för att ha möjlighet att köpa hus, äta gott, sommarstuga, bil, resa.. Vad som helst egentligen!
Inga direkta planer.. Så sparar för att spara kanske helt enkelt. hehe.

Mvh Per

Då du inte egentligen har ett fast mål skulle jag bara fortsätta på de du har. Finns egentligen ingen anledning att knöla med fler än dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Då du inte egentligen har ett fast mål skulle jag bara fortsätta på de du har. Finns egentligen ingen anledning att knöla med fler än dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Så som jag förstått ska opti & lysa nästan sköta sig själv, så det verkar inte vara så bökigt o:
Tänkte att det kunde vara bra att sprida ut sparandet lite, samt kul att se siffror på mer än ett ställe haha.
Men det är kanske som du säger onödigt, när jag inte direkt har ett mål som sagt..

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunarstorm94:

Hej!
Skulle behövt hjälp/tips på hur jag ska spara månadsvis!
Har sedan tidigare sparat via spiltan, ca 5 000 kr i månaden de senaste åren, samt lagt in lite mer högre summor vid enstaka tillfällen.
Utspridda på 3 aktier:
Spiltan Aktiefond Sverige
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Det har funkat bra där, så tänkte ha kvar pengarna där samt nuvarande månadssparande.
Men tänkte börja spara ytterligare 10 000 :- i månaden, som jag vill sprida ut lite!
Har funderat på det jag sett lite här och där, opti & lysa verkar enkelt och smidigt samt populärt!
Men tänker att det kanske är "bättre" att spara mer på egna val på avanza eller dylikt?

Någon som har bra insikt på det här, som har lust att hjälpa mig?

Tillägg:
Sparar för att ha möjlighet att köpa hus, äta gott, sommarstuga, bil, resa.. Vad som helst egentligen!
Inga direkta planer.. Så sparar för att spara kanske helt enkelt. hehe.

Mvh Per

Om du kör Avanza, så kan du ta in lite Avanza Emerging markets för att nå tillväxtländerna.

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-emerging...

Låg avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hm... Vad är det nu man säger om att försöka fånga fallande knivar?

When in trouble, double!

If you are in deep shit, triple it!

😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunarstorm94:

Hej!
Skulle behövt hjälp/tips på hur jag ska spara månadsvis!
Har sedan tidigare sparat via spiltan, ca 5 000 kr i månaden de senaste åren, samt lagt in lite mer högre summor vid enstaka tillfällen.
Utspridda på 3 aktier:
Spiltan Aktiefond Sverige
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Det har funkat bra där, så tänkte ha kvar pengarna där samt nuvarande månadssparande.
Men tänkte börja spara ytterligare 10 000 :- i månaden, som jag vill sprida ut lite!
Har funderat på det jag sett lite här och där, opti & lysa verkar enkelt och smidigt samt populärt!
Men tänker att det kanske är "bättre" att spara mer på egna val på avanza eller dylikt?

Någon som har bra insikt på det här, som har lust att hjälpa mig?

Tillägg:
Sparar för att ha möjlighet att köpa hus, äta gott, sommarstuga, bil, resa.. Vad som helst egentligen!
Inga direkta planer.. Så sparar för att spara kanske helt enkelt. hehe.

Mvh Per

Jag tycker du ska börja med att fundera på hur stor del av pengarna du eventuellt skulle vilja använda inom de närmaste 5 åren, samt hur du skulle reagera om de som säger sig kunna spå framtiden får rätt och värdet på dina fonder sjunker till kanske hälften under de kommande åren.
Kommer du glatt fortsätta ta bussen och bo kvar där du bor i kanske 5 eller fler år till då i väntan på att börsen återhämtar sig?

En ide kan ju vara att köra introduktionsfrågorna hos lysa/opti för att få ett hum om vilken risknivå som passar dig. Sen kan du alltid använda den informationen till egna fondval hos avanza om du vill ha mer kontroll/lägre avgift.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion