AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Utlovad" boost är fel ordval. Problemet är väl snarare att folk köper AMD och förväntar sig att boosten skall fungera som Intel's boost. Men var någonstans har AMD sagt att deras boost fungerar som Intel's boost?

Är den inte utlovad om det står på produktsidan? Fungerar annorlunda är väl inte samma sak som går inte att uppnå för 94%?

Det är det här oändliga försvaret av AMDs marknadsföring jag inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tycker du inte själv att mängden passivt aggressiva påhopp i detta inlägg var lite väl i överkant? Även intels 9900k kan droppa enkärne boost frekvens med tillräckligt tung belastning i stock läge. Och lämnar du tillbaka din CPU för garanti ärende för det kommer säljaren bli en aning förvånad. Techpowerup noterade att enkärne boost på 9900k med en tråd lastad varierade mellan 4.7GHz och 5GHz beroende på typ av belastning

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-9900k/17.htm...

Självklart förväntar jag mig inte att en boost eller turbo skall vara för evigt, men det är stor skillnad mot att majoriteten inte ens kommer upp till det öht.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Fast du påtalade just att det billiga bordet kunde klocka en 3900x lika bra, vilket kanske inte var helt sant.

Skickades från m.sweclockers.com

My bad. När man kör med vattenkylning och "över"klockar CPUn till 4,0 GHz all-core (vilket för de flesta normala fall betyder lägre absolut prestanda, något man ser i testet av 3900X) slår man i maximal VRM-temperatur. Du får poäng för den!

Och är som sagt något högre prestanda med stock än OC, detta är med ASRock X570 Taichi

Men det är ett totalt ointressant sidospår. Diskussionen är kring boost och i samma B350-test ser man indikation på att moderkortet har i praktiken noll påverkan på prestanda

Relevanta linjen här är den blåa, prestanda med ASUS Prime B350-Plus (som verkar vara rätt crappigt) är inom felmarginalen från ASRock X570 Taichi vid "stock" med en standardkylare (vilket rimligen borde innefatta AMDs "nominal conditions").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

My bad. När man kör med vattenkylning och "över"klockar CPUn till 4,0 GHz all-core (vilket för de flesta normala fall betyder lägre absolut prestanda, något man ser i testet av 3900X) slår man i maximal VRM-temperatur. Du får poäng för den!

Och är som sagt något högre prestanda med stock än OC, detta är med ASRock X570 Taichi

Men det är ett totalt ointressant sidospår. Diskussionen är kring boost och i samma B350-test ser man indikation på att moderkortet har i praktiken noll påverkan på prestanda
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-on-cheap-b350-motherboard/images/performance.jpg
Relevanta linjen här är den blåa, prestanda med ASUS Prime B350-Plus (som verkar vara rätt crappigt) är inom felmarginalen från ASRock X570 Taichi vid "stock" med en standardkylare (vilket rimligen borde innefatta AMDs "nominal conditions").

Givet samma SMU och agesa med samma vcore (inklusive vrm förluster och växlingsfrekvens), vddg och Soc samt sleep state funktioner så kommer alla am4 bord bete sig rätt lika ja, att sedan köra all core OC på en 3900x är nog inte jätte smart när den sämst presterande kärnan/ccx kluster blir den limiterande faktorn när andra ccxer kan gå 2-250MHz högre utan problem vid samma spänning. Ska man prompt klocka så ska man CCD/CCX klocka för att få ut mesta möjliga prestanda.

Vad det gäller boost på moderkort med olika agesa & smu's och spänningar så ser det däremot betydligt annorlunda ut, detta är med samma processor på olika moderkort med samma kylning & temp förhållanden, det som skiljer är moderkort och dess mjukvara samt inställningar som sätts i full auto.

Som synes så är det dessutom med CB R20 vilket inte är fullt lika snäll last som R15, videon finns här https://youtu.be/o2SzF3IiMaE

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...

Geekbench

En sak som stödjer både att der8auer inte dabbat sig samt att CCPC2 nog knappast påverkar maximal frekvens är att Geekbench 4 uppvisar rätt snarlika resultat för 3900X (har inte tittat på någon annan CPU).

Lägger man till ".gb4" till en resultat URL får man massor med detaljer kring ett test, bl.a. listas genomsnittlig frekvens för varje deltest. GB4 är specifikt designat för simulera "interaktiva" laster, så man har en "cool-down" period inför varje deltest och testet körs bara 1-2 sekunder.

I ".gb4" informationen listas också högsta frekvens som uppmäts i något deltest. I min jämförelse mellan Windows och Linux sorterade jag resultaten på "multi-core resultat" och plockade ut högsta uppmätta frekvensen på resultat 26-50 (fanns då 5333 resultat för Windows och 725 resultat för Linux, så alla är ur topp 1 % för Windows och topp 4 % för Linux).

Noll resultat var 4600 MHz eller högre! Medel och högsta för Windows var 4450/4508 MHz medan det var 4399/4540 MHz för Linux. Notera att här är resultat som inte är multipel av 25 MHz möjligt då det är genomsnittlig frekvens över ett test, d.v.s 1-2 sekunder. Här kan man säga att om genomsnitt är 4508 betyder det att CPUn minst kört i 4525 MHz i något läge.
...

Intressant att läsa, tycker att det personligen inte gör något att 3900X inte når 4.6GHz (jag tittar mer på prestandan), men tycker som tellus att det är otroligt korkat av AMD att de inte sa 4.4 eller något istället (så hade folk blivit positiva till det istället).
Dock undrar jag varför du inte sorterade på "singel-core resultat" då det borde innehålla de högsta frekvenserna på en kärna, eller hur?
Kan vara en tankevurpa från mig dock

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Givet samma SMU och agesa med samma vcore (inklusive vrm förluster och växlingsfrekvens), vddg och Soc samt sleep state funktioner så kommer alla am4 bord bete sig rätt lika ja, att sedan köra all core OC på en 3900x är nog inte jätte smart när den sämst presterande kärnan/ccx kluster blir den limiterande faktorn när andra ccxer kan gå 2-250MHz högre utan problem vid samma spänning. Ska man prompt klocka så ska man CCD/CCX klocka för att få ut mesta möjliga prestanda.

Vad det gäller boost på moderkort med olika agesa & smu's och spänningar så ser det däremot betydligt annorlunda ut, detta är med samma processor på olika moderkort med samma kylning & temp förhållanden, det som skiljer är moderkort och dess mjukvara samt inställningar som sätts i full auto.

https://i.imgur.com/N4xwPIM.png

Som synes så är det dessutom med CB R20 vilket inte är fullt lika snäll last som R15, videon finns här https://youtu.be/o2SzF3IiMaE

Fast han har en (eller möjligen några enstaka) CPU-sample av ett och det resultat HU får är vare sig konsistent med der8auer eller resultaten i GB4 databasen (om man listar resultat med X570-moderkort).

Har börjat tvivla lite på HU, t.ex. är deras jämförelse av spelprestanda mellan 3600 och 9600K annorlunda än SweClockers, Gamers Nexus och TechPowerUp som alla tre har samstämmiga resultat, bara HU som får det till att 3600 skulle vara den bättre CPUn i spel.

Det är självklart inget "bevis", men nog borde lite varningsklockor ringa om der8auers test (som AMD i sak inte verkar ha några problem med) och resultaten i GB4 är koherenta sinsemellan men inte matchar vad HU fått, eller?

Några X570 exempel i GB4 (taget resultat bland de med absolut högst ST-resultat)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14510329.gb4 (3900X @ 4343 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14510323.gb4 (3700X @ 4244 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14509919.gb4 (3700X @ 4261 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14509368.gb4 (3900X @ 4345 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14172635.gb4 (3700X @ 4460 MHz)

Vill bara påpeka: personligen skiter jag fullständigt i vilken maximal frekvens min 3900X kommer ha bara den är stabil under Ubuntu 18.04 och presterar som förväntat (och har noll intresse av att överklocka vare sig CPU eller minne, att det fungerar korrekt är det enda som spelar någon roll på system som kommer rulla 24/7).

Men som jag redan skrivit, tyvärr lär detta bli en snackis då det just nu faktiskt inte går att begripa vad "maximal frekvens" på Ryzen 3000 serien faktiskt är tänkt att representera. AMD kommer behöva förklara sig här och risken är tyvärr överhängande för class-action

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Intressant att läsa, tycker att det personligen inte gör något att 3900X inte når 4.6GHz (jag tittar mer på prestandan), men tycker som tellus att det är otroligt korkat av AMD att de inte sa 4.4 eller något istället (så hade folk blivit positiva till det istället).
Dock undrar jag varför du inte sorterade på "singel-core resultat" då det borde innehålla de högsta frekvenserna på en kärna, eller hur?
Kan vara en tankevurpa från mig dock

Sorterade på MT lite av gammal vana. Sorterar man på ST för Intels K-modeller får man resultat på 6-7 GHz för 9900K/9700K/9600K... Sorterar man däremot efter MT får man bort alla som kört med en delmängd av CPU-kärnorna aktiva.

Men har gjort en snabbskott på att sortera 3900X efter ST. Då dyker det upp ett system med frekvens på 4999 MHz, nog inte helt konventionell kylning... På första sidan (topp 25 resultaten) är det ändå bara 6 st som når >=4576 MHz (allt över 4575 Mhz har minst varit uppe i 4600 MHz).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast han har en (eller möjligen några enstaka) CPU-sample av ett och det resultat HU får är vare sig konsistent med der8auer eller resultaten i GB4 databasen (om man listar resultat med X570-moderkort).

Har börjat tvivla lite på HU, t.ex. är deras jämförelse av spelprestanda mellan 3600 och 9600K annorlunda än SweClockers, Gamers Nexus och TechPowerUp som alla tre har samstämmiga resultat, bara HU som får det till att 3600 skulle vara den bättre CPUn i spel.

Det är självklart inget "bevis", men nog borde lite varningsklockor ringa om der8auers test (som AMD i sak inte verkar ha några problem med) och resultaten i GB4 är koherenta sinsemellan men inte matchar vad HU fått, eller?

Några X570 exempel i GB4 (taget resultat bland de med absolut högst ST-resultat)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14510329.gb4 (3900X @ 4343 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14510323.gb4 (3700X @ 4244 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14509919.gb4 (3700X @ 4261 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14509368.gb4 (3900X @ 4345 MHz)
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14172635.gb4 (3700X @ 4460 MHz)

Vill bara påpeka: personligen skiter jag fullständigt i vilken maximal frekvens min 3900X kommer ha bara den är stabil under Ubuntu 18.04 och presterar som förväntat (och har noll intresse av att överklocka vare sig CPU eller minne, att det fungerar korrekt är det enda som spelar någon roll på system som kommer rulla 24/7).

Men som jag redan skrivit, tyvärr lär detta bli en snackis då det just nu faktiskt inte går att begripa vad "maximal frekvens" på Ryzen 3000 serien faktiskt är tänkt att representera. AMD kommer behöva förklara sig här och risken är tyvärr överhängande för class-action

Du glömmer dock det viktigaste när det kommer till max boost, vilken agesa och smu som borden använder, 94% av resultaten hos Roman/der8auer var satta med en 1.0.0.3xx agesa vilket är den som har sämst single core boost av 1.0.0.1 och 1.0.0.2 med tillhörande smu, körde då HW unboxed en variant av 1.0.0.2 på gigabyte extreme plankan så är det höga odds att det boostar mycket högre än med 1.0.0.3 som de körde som Roman fick info av.

Att skyffla misstankar på HW unboxed enbart för att de visar resultat man inte håller med om blir lite fel för min del, HW unboxed kör exempelvis med tweakade subtimings på en del tester och man får se upp med vilka in-game inställningar som nyttjas, inte alla kör samma nämligen och det spelar roll, mycket stor roll för utfall i tester.

Edit: Sen har Wendell påvisat samma sak i hans videos angående boost och agesa/smu/inställningars påverkan och Wendell har jag absolut inga problem att lita på, få personer jag har den tilliten till av techtubers.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sorterade på MT lite av gammal vana. Sorterar man på ST för Intels K-modeller får man resultat på 6-7 GHz för 9900K/9700K/9600K... Sorterar man däremot efter MT får man bort alla som kört med en delmängd av CPU-kärnorna aktiva.

Men har gjort en snabbskott på att sortera 3900X efter ST. Då dyker det upp ett system med frekvens på 4999 MHz, nog inte helt konventionell kylning... På första sidan (topp 25 resultaten) är det ändå bara 6 st som når >=4576 MHz (allt över 4575 Mhz har minst varit uppe i 4600 MHz).

Tackar! Nyttig info
Går det på något sätt att utröna om de 6 systemen kördes i stock?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Är den inte utlovad om det står på produktsidan? Fungerar annorlunda är väl inte samma sak som går inte att uppnå för 94%?

Det är det här oändliga försvaret av AMDs marknadsföring jag inte förstår.

Det som "Står på produktsidan" Är "Max Boost Clock 4.6GHz" Inget om hur ofta, hur länge, under vilka förutsättningar etc etc. Så jag skulle säga att de har rena händer här.

Så "oändligt försvar? Nej knappast. Det finns mycket man kan säga om en produkt eller en produktserie när den är färdig, Men såsom Ryzen är nu, med ny AGESA, Nya UEFI osv så ofta att man tappar räkningen så är det från min synvinkel svårt att kritisera dem för de "jobbar ju" på problemet.

Om de sagt "Här är AGESA 1.0.0.4ABB". Det är så bra det kommer bli, ses till Ryzen 4000. Då hade jag blivit sur ock sagt "Hallå stopp! Ni är inte färdiga än! Produkterna är inte färdiga!" Men som läget är nu, när de aktivt hela tiden jobbar på att förbättra saker så skall man inte gnälla tycker jag, etersom slutresultatet då kan bli att man som kundförmedlar att om inte produkten är perfekt vid lansering så är det ingen mening att ens släppa den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Folk som verkligen vill ha dom sista hz eller alla kärnor på max hela tiden, manuel OC är riktigt simpelt.
Sätter man också datorn på 30m strömsparläge så blir blir extra "slitage" minimalt då idle sätts ur spel med manuell OC.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Folk som verkligen vill ha dom sista hz eller alla kärnor på max hela tiden, manuel OC är riktigt simpelt.
Sätter man också datorn på 30m strömsparläge så blir blir extra "slitage" minimalt då idle sätts ur spel med manuell OC.

Önskar AMD / M/B tillberkare gav bättre tillgång till OC config i bios (CCX/CCd, och att top-voltage går sätta med top MHz, och lägre voltage när CPUn klockar ner sig under icke-last även när man har OC igång). Men jag antar detta är en sådan sak som bara går när man har en uppsjö personal som Intel (Iaf i nuläget )

Permalänk
Medlem

Är inne på overclock.net forumet ibland för mitt Asus X370 Prime pro bord och någon där som ligger på 5204 bios skriver:
"So i bought a 3900x and use it with x370 prime PRO the experience is like 1st ryzen gen like we are beta testers ...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är inne på overclock.net forumet ibland för mitt Asus X370 Prime pro bord och någon där som ligger på 5204 bios skriver:
"So i bought a 3900x and use it with x370 prime PRO the experience is like 1st ryzen gen like we are beta testers ...."

Jag hoppade på gen 1 rätt snabbt och hade inga problem. Det som var kinkigt då var väl endast ramhastigheter?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Testade en funktion i bios på mitt z390-kort kallat "MCE" och fick utan att göra något annat 4.6GHz (dvs +300MHz) all core på min i5 9600k.
Antar att det är denna funktion AMD låtsas ha i nuläget med sin +200MHz funktion.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Testade en funktion i bios på mitt z390-kort kallat "MCE" och fick utan att göra något annat 4.6GHz (dvs +300MHz) all core på min i5 9600k.
Antar att det är denna funktion AMD låtsas ha i nuläget med sin +200MHz funktion.

MCE (multi core enhancement) är moderkortstillverkarnas grej och inte AMDs. Påtal om +200 MHz, har Robert från AMD gått och gömt sig eller har han skrivit något det senaste?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som "Står på produktsidan" Är "Max Boost Clock 4.6GHz" Inget om hur ofta, hur länge, under vilka förutsättningar etc etc. Så jag skulle säga att de har rena händer här.

Så "oändligt försvar? Nej knappast. Det finns mycket man kan säga om en produkt eller en produktserie när den är färdig, Men såsom Ryzen är nu, med ny AGESA, Nya UEFI osv så ofta att man tappar räkningen så är det från min synvinkel svårt att kritisera dem för de "jobbar ju" på problemet.

Om de sagt "Här är AGESA 1.0.0.4ABB". Det är så bra det kommer bli, ses till Ryzen 4000. Då hade jag blivit sur ock sagt "Hallå stopp! Ni är inte färdiga än! Produkterna är inte färdiga!" Men som läget är nu, när de aktivt hela tiden jobbar på att förbättra saker så skall man inte gnälla tycker jag, etersom slutresultatet då kan bli att man som kundförmedlar att om inte produkten är perfekt vid lansering så är det ingen mening att ens släppa den.

Fast jag har aldrig sett min 3600X vara i "närheten" av 4,4GHz, just nu ser jag inte någon större skillnad på min X och den vanliga 3600.
När allt var på Auto med 1.0.0.2 så boostade min till max 4250MHz oavsett vilka laster jag testade.
Nu med 1.0.0.3 boostar den till max 4225 vilket är 25MHz mer än non X.

Klart att man blir småsur när man ändå förväntar sig att se 4,4GHz någon gång men aldrig får uppleva det även om det skiljer ganska lite i prestanda. Klockar jag manuellt så är min cpu ändå helt ok men auto med PBO är den just nu vad jag skulle kalla ett fiasko.

Sitter på ett X470-I och en H100i Pro så varken VRM eller temperatur är ett större problem för denna propp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Fast jag har aldrig sett min 3600X vara i "närheten" av 4,4GHz, just nu ser jag inte någon större skillnad på min X och den vanliga 3600.
När allt var på Auto med 1.0.0.2 så boostade min till max 4250MHz oavsett vilka laster jag testade.
Nu med 1.0.0.3 boostar den till max 4225 vilket är 25MHz mer än non X.

Klart att man blir småsur när man ändå förväntar sig att se 4,4GHz någon gång men aldrig får uppleva det även om det skiljer ganska lite i prestanda. Klockar jag manuellt så är min cpu ändå helt ok men auto med PBO är den just nu vad jag skulle kalla ett fiasko.

Sitter på ett X470-I och en H100i Pro så varken VRM eller temperatur är ett större problem för denna propp.

Jag säger inte att användare inte har problem. Men ni skriker "AMD LJUGER! DE MÅSTE FIXA SIN TEXT!", Vilket jag tycker är fel och det är inte så jag vill ha det. Gjorde de så så skulle ju de som har pissig boost nu fortsätta ha pissig boost, men mmm vad mysigt för nu ljuger ju inte AMD längre?

Nej tack. Det som skall skrikar (om man måste skrika) är "Fixa eran Agesa så att vi når upp i maxboost. Vi är vuxna och bildade nog att begripa att det bara skulle vara ibland och en eller ett par sekunder åt gången, men vi vill ändå se den!". Det är dit jag vill och det är det jag krigar för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag säger inte att användare inte har problem. Men ni skriker "AMD LJUGER! DE MÅSTE FIXA SIN TEXT!", Vilket jag tycker är fel och det är inte så jag vill ha det. Gjorde de så så skulle ju de som har pissig boost nu fortsätta ha pissig boost, men mmm vad mysigt för nu ljuger ju inte AMD längre?

Nej tack. Det som skall skrikar (om man måste skrika) är "Fixa eran Agesa så att vi når upp i maxboost. Vi är vuxna och bildade nog att begripa att det bara skulle vara ibland och en eller ett par sekunder åt gången, men vi vill ändå se den!". Det är dit jag vill och det är det jag krigar för.

Vadå begripa och vara bildade nog att förstå att det bara skulle vara ett par sekunder åt gången? Hur skulle vi begripa det? Du var ju själv exalterad över t,ex PBO +200 MHz innan release om jag inte minns fel.

Nu orkade jag leta upp diskussionen vi hade. Visserligen var den om överklockning men du har ju uppenbarligen sugit i dig dom där maxboost-specifikationerna också.

Citat:

Bland annat Buildzoid pratade ju i någon PCB-breakdown video om att PBO kommer kunna överklocka över XFR så även om processorn är specad till säg 4.6Ghz boost så kommer man kunna nå högre på enstaka kärnor, alltså högre än högsta boost-frekvensen. Att kalla det för "dåligt" tycker jag är missvisande.

Nå högre, i en millisekund för prestandaboost? Pratade du om när man öppnar en webbläsare då eller?

Citat:

Ryzen 1000 och Ryzen 2000-serien kommer ju inte ens upp i sin max-turbo på alla kärnor vid manuell OC så der kan jag gå med på är "dåligt" beroende på vad man har för ingång, men här pratas det alltså om att enstaka kärnor kommer kunna klockas över sin automatiska max-boost,

(jag tog mig friheten att klippa ut lite ur inläggen som är citerade)

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hoppade på gen 1 rätt snabbt och hade inga problem. Det som var kinkigt då var väl endast ramhastigheter?

Jo, han överdriver nog det var mest RAM jag jobbade med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Roman verkar vara under uppfattningen att boost frekvens ska uppnås oavsett belastning och strömuttag vilket blir direkt felaktigt och det borde han rimligen veta om.
https://youtu.be/DgSoZAdk_E8

Jo, klart lasten spelar roll, jag har nu sett 5.2 GHz på min 3900x på två olika kärnor, men det var med typ knappt någon last alls, med last går den snabbt ned till mellan 4.4 och 4.5 på de bästa kärnorna. Det med bios 2703 och PBO avstängt under Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill inte att AMD ska fixa sin text utan fixa min CPU istället
Det som förvärrar situationen ännu mer är ju att AMD drar ner boost frekvensen med nyare AGESA, och rimligare hade kanske varit att annonsera sin boost något lägre säg 4,4 eller 4,5 för 3900X men sedan faktiskt se till att PBO +200 faktiskt innebar något för idag är det ju som att klicka i en tom rum ruta.
If PBO "+200" then do nothing ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, klart lasten spelar roll, jag har nu sett 5.2 GHz på min 3900x på två olika kärnor, men det var med typ knappt någon last alls, med last går den snabbt ned till mellan 4.4 och 4.5 på de bästa kärnorna. Det med bios 2703 och PBO avstängt under Linux.

Jag misstänker att Linux klockfrekvens rapportering kanske inte stämmer jättebra, en del har rapporterat uppåt 7.5GHz vilket jag med rätt stor säkerhet kan säga att processorn inte boostar till, max boost programmerat i en 3900x är exempelvis 4650MHz (om jag inte minns fel) alltså 46.5 multipel som högst i stock om perfekta förhållanden uppnås. Den ska rent tekniskt inte kunna boosta högre utan ändrad PB genom PBO

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag vill inte att AMD ska fixa sin text utan fixa min CPU istället
Det som förvärrar situationen ännu mer är ju att AMD drar ner boost frekvensen med nyare AGESA, och rimligare hade kanske varit att annonsera sin boost något lägre säg 4,4 eller 4,5 för 3900X men sedan faktiskt se till att PBO +200 faktiskt innebar något för idag är det ju som att klicka i en tom rum ruta.
If PBO "+200" then do nothing ungefär.

Det är inte enbart AMD som ska fixa din CPU om vi ska vara lite drygpetiga då det inte är processorn/kisel i sig som felar, det som strular för dig är ditt moderkort och dess mjukvara, enligt vad jag fattat landar din boostfrekvens likadant på alla dina kärnor? Alltså din CPU går i konstant all core frekvens? har du slagit på global c states i din bios? Kör du Ryzen balanced med senaste chipset drivarpacket? Vad kör du för vcore inställningar samt LLC justeringar? Vilken Windows version kör du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är inte AMD som ska fixa din CPU om vi ska vara lite drygpetiga då det inte är processorn/kisel i sig som felar, det som strular för dig är ditt moderkort och dess mjukvara, enligt vad jag fattat landar din boostfrekvens likadant på alla dina kärnor? Alltså din CPU går i konstant all core frekvens? har du slagit på global c states i din bios? Kör du Ryzen balanced med senaste chipset drivarpacket? Vad kör du för vcore inställningar samt LLC justeringar? Vilken Windows version kör du?

Visst är det moderkortet som begränsar men det är ju AGESA som styr detta och det är ju AMD som gör AGESA om jag inte är helt fel ute så bollen ligger ändå hos AMD anser jag.
När jag kör allt på auto och med pbo påslaget så boostar mina kärnor olika på tidigare bios, inte på AGESA 1.0.0.3+ där alla kärnor ligger relativt konstant.
När jag kört 1.0.0.2 så såg jag som sagt 4250MHz på en kärna ibland med allt på auto inget pillande på LLC eller Vcore, jag ställer mina minnen bara till 3600MHz 14-14-14-28 osv.
Senaste drivers och provat både Ryzen balanced och windows, även testat avinstallera Ryzen balanced för att installera det igen som någon tidigare beskrivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland upplever jag det nästan som att folk stör sig på att andra köper något som är vassare än en 3600 enbart för att 3600 har bäst price/performance.

Förutom den ytterst väsentliga frågan om hur man verkligen planera använda sin dator så tycker jag det glöms bort ibland att en vass GPU + vass skärm påverkar den totala prisbilden avsevärt mer än enbart CPUn. En riktigt bra skärm, tangentbord och mus gör ju hur mycket som helst för den totala upplevelsen vid datorn, på sätt och vis mer än exakt vilken CPU man väljer (oftast åtminstone). Så frågan är vad man ska prioritera in sitt inköp.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget finns det väl inte en poäng med att förneka att det finns stora problem med boost-frekvenserna som AMD behöver yttra sig om. Vissa verkar nå 4.6ghz, men betydligt fler gör det inte (flera "studier" har påvisat detta).

Jag tror inte många är besvikna på prestandan, utan enbart falsk marknadsföring. Företag ska inte få lov att komma undan med lovord de inte kan hålla, oavsett om det är intel, amd eller nvidia. Det gäller alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vadå begripa och vara bildade nog att förstå att det bara skulle vara ett par sekunder åt gången? Hur skulle vi begripa det? Du var ju själv exalterad över t,ex PBO +200 MHz innan release om jag inte minns fel.

Nu orkade jag leta upp diskussionen vi hade. Visserligen var den om överklockning men du har ju uppenbarligen sugit i dig dom där maxboost-specifikationerna också.
Nå högre, i en millisekund för prestandaboost? Pratade du om när man öppnar en webbläsare då eller?
(jag tog mig friheten att klippa ut lite ur inläggen som är citerade)

Jag får ju ut 4625Mhz redan nu (4675 med tidigare UEFI) så det finns absolut en funktion i XFR som låter en kliva upp över Maxboost, den är bara lite trasig just nu.

I dina urklipp så tycker inte jag att jag säger "Fan vad nice det skall bli med AMD's boost som kommer ligga klistrad mot exakt det som står på kartongen hela tiden", utan det jag ser i de inläggen du citerar är en subtil elegant försiktig optimism om vad som komma skall. Jag, liksom alla andra, hade tillgång till endast förhandsinformation så man gör ju det man har av det man får.

Återigen... Jag tror inte att processorerna kommer fortsässa fungera så som de gör nu. Vi kommer se bättre boost, bättre AGESA etc. de är inte färdiga.

Om det däremot var så att 1.0.0.3AB var "det slutgiltiga", ja, då hade jag också skrikit mig hes om att de skulle tvingas ändra vad som står på kartongen. Men det är ju inte så, det stämmer ju inte. Ta't lugnt, folk. Sitt ner i båten. Det blir bätttre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare, AMD kommer att bli "tvungna" att yttra sig om några dagar när de skall presentera 3950X. Det skall blir intressant. Robert Hallock kommer nog aldrig mer att få yttra sig offentligt, tyvärr för honom.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ibland upplever jag det nästan som att folk stör sig på att andra köper något som är vassare än en 3600 enbart för att 3600 har bäst price/performance.

Förutom den ytterst väsentliga frågan om hur man verkligen planera använda sin dator så tycker jag det glöms bort ibland att en vass GPU + vass skärm påverkar den totala prisbilden avsevärt mer än enbart CPUn. En riktigt bra skärm, tangentbord och mus gör ju hur mycket som helst för den totala upplevelsen vid datorn, på sätt och vis mer än exakt vilken CPU man väljer (oftast åtminstone). Så frågan är vad man ska prioritera in sitt inköp.

Jag hade beställt en 3900X men köpte en 3600X för att ha tills jag fick tag på en 3900X eftersom tillgången var låg på 3900X när de släpptes.
Men eftersom min 3600X inte presterar som den ska så tänker jag inte lägga 6000:- på en produkt som med stor säkerhet inte heller kommer att prestera som den ska.
När AMD löst sina problem så klickar jag hem en 3900X det första jag gör men när läget är som det är så väntar jag på AGESA 1.0.0.4 och hoppas att det löser alla problem.

Intressant att enbart 10% av 3600X når upp i boost, 15% på 3700X når upp i son boost vilket är på tok för dåligt.
https://youtu.be/DgSoZAdk_E8

Visa signatur