AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, men jag accepterar att jag får ut 80mbit/s när jag betalar för 100/100, för att det är UPP TILL
Precis som "MAX BOOST 4.6GHz" inte innebär "Alltid, garanterat 4.6GHz"

Som både Tellus, The Squonk och Ozzed nämnt så är ALLA resultat från DerBauers tester gjorda med AGESA som gimpar boost; om alla dessa system hade körts på den AGESA som boostar bäst, hur hade det då sett ut?

Nu märker vi ord, men jag tolkar inte "max boost 4.6ghz" som "up to 4.6ghz boost". Bredbandsbolagen skriver "Upp till 100mb/s", inte "max 100mb/s".

Som jag förstått det så sliter 1.0.0.2 (som boostar bättre) mer på processorn, vilket är varför beteendet ser ut som det gör i 1.0.0.3.

Permalänk
Medlem

Stora problemet är nog inte cpun, utan övriga saker som gör att den inte boostar 4,6ghz..Jag skulle tro att jag kan få upp alla 3900 till boost 4,6ghz om jag körde de i min setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nä, detta handlar inte om att göra en höna av en fjäder, utan det handlar om att man inte ska acceptera något som "nästan" är som utlovat. Om man låter företag komma undan med sånt här så är det början av slutet. Det gäller att hålla företag ansvariga och skyldiga för vad de utlovar, säljer och producerar.

Hade du accepterat om Ica tog betalt för 1kg nötfärs som det sedan visade sig innehålla 900g? Hade du accepterat om du fick 90l bensin när du betalade för 100l?

ica brukar ta betalt o ge 900g (och har fyllt på med vatten för skillnaden).

Hur ofta kan en vanlig förare nå förbrukningen specad av biltillverkare? nästan aldrig, även när de gör sitt bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Exakt detta jag menar. Produkten är säkerligen jättebra, men man kan inte spä på specen och lura kunden. Hade man istället testat och ställt krav på partnertillverkare så hade man antagligen sluppit problemen detta medfört. Jag förstår att Amd ville släppa produkterna när dom gjorde pga sitt jubileum, men de är inte färdiga och hade behövt testas och justeras mer innan de släpptes på marknaden.

Det känns som det flyger grejer över huvudet på dig. En Max boost upp till osv betyder ju just det. Med dina hårda krav skulle t. ex varenda ISP i hela universum få stänga ner för att de inte levererar """""utlovad""""" hastighet... Men det är ju inte så det fungerar. Har AMD sagt att alla examplar kommer upp i det? Nej.

Men till och med med gimpad AGESA så visar min 3900X 4575Mhz som max. Ska jag stämma AMD för 25Mhz tycker du? Vilken skillnad gör det i verkligheten? Känns som om folk stirrar sig blinda på siffror, glömmer bort prestanda i verkligheten, och måste hitta någon liten petitess att hacka på eftersom Zen2 är en så solid plattform i övrigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu märker vi ord, men jag tolkar inte "max boost 4.6ghz" som "up to 4.6ghz boost". Bredbandsbolagen skriver "Upp till 100mb/s", inte "max 100mb/s".

Som jag förstått det så sliter 1.0.0.2 (som boostar bättre) mer på processorn, vilket är varför beteendet ser ut som det gör i 1.0.0.3.

Och jag tolkar "max boost" som upp till, vi tolkar olika helt enkelt.

Ja, jag är medveten om att ASUS sa att 1.0.0.2 sliter mer på processorn, men om du har sett det, så vet du ju också att ASUS i samma meddelande sa att det är på väg en AGESA/BIOS/UEFI med mer möjligheter för användaren att styra boost-beteende, så vad är det du gnäller om egentligen?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Och jag tolkar "max boost" som upp till, vi tolkar olika helt enkelt.

Ja, jag är medveten om att ASUS sa att 1.0.0.2 sliter mer på processorn, men om du har sett det, så vet du ju också att ASUS i samma meddelande sa att det är på väg en AGESA/BIOS/UEFI med mer möjligheter för användaren att styra boost-beteende, så vad är det du gnäller om egentligen?

Vilka udda påhopp du gör. Du får varva ner och läsa mina inlägg en gång extra istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det känns som det flyger grejer över huvudet på dig. En Max boost upp till osv betyder ju just det. Med dina hårda krav skulle t. ex varenda ISP i hela universum få stänga ner för att de inte levererar """""utlovad""""" hastighet... Men det är ju inte så det fungerar. Har AMD sagt att alla examplar kommer upp i det? Nej.

Men till och med med gimpad AGESA så visar min 3900X 4575Mhz som max. Ska jag stämma AMD för 25Mhz tycker du? Vilken skillnad gör det i verkligheten? Känns som om folk stirrar sig blinda på siffror, glömmer bort prestanda i verkligheten, och måste hitta någon liten petitess att hacka på eftersom Zen2 är en så solid plattform i övrigt.

Vad man faktiskt kan och bör förvänta sig är att minst en CPU-kärna vid något tillfälle når specificerad boost, mer än så kan man inte begära. Problemet är att väldigt få system når ens dit, både der8auer och Level1Techs säger ju detta. Värst är det för 3900X där mindre än 10 % av systemen uppnår målet.

ISP:er har väl knappast motsvarande problem längre, eller? Kör ComHem/kabelTV hemma, peak är ~10 % högre än vad jag betalar för. Kör Telia öppen fiber med Bahnhof som leverantör i sommarstugan, där är peak nästan x10 över vad jag betalar för (första sekunderna när man går från noll-last-till-full-tilt får man strax under 1 Gbit/s som är kapaciteten in i huset, men betalar för 100 MBit/s).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig sagt att det inte är en solid plattform, det är inte vad inlägget handlade om. Du verkar ta det personligt istället för att se det objektivt.
Om Amd säger att den boostar till 4.6ghz, men den boostar till 4.4ghz -då är det falsk marknadsföring.
Även om det är 25mzh så är det falsk marknadsföring, dock kanske mer acceptabelt för kunden. Men faktum kvarstår ju att kunder betalat X summa pengar för att få det specen säger. Om man inte kan leverera vad specen säger så är antingen produkten trasig eller så har tillverkaren visat en glädjespec och gjort sig skyldig till falsk marknadsföring.

Spelar ingen roll överhuvudtaget om den kan komma upp i det efter X antal nya uppdateringar mm. Den säljs nu och med nuvarande versioner på AGESA.

Edit: Enligt Amds hemsida är max boost clock 4.6
Där står inte någonstans att ”under vissa tillfällen och med ett specifikt bios KAN man eventuellt nå 4.6ghz. Där står helt enkelt max boost 4.6.

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-3900x

Länk
Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är en bra presterande processor som många andra men AMD är faktiskt dem som har kontrollen över hela cirkeln i ett större perspektiv.
Det är dom som sätter specar även för moderkorts tillverkare så att skylla på Asus eller någon annan för att min cpu inte boostar en enda gång till boost frekvensen är ju bara dumt även om varken temp eller vrm är en stoppande faktor just nu.
AMD sätter mini specen för moderkortet, amd gör AGESA så i min värld är det falsk marknadsföring.
Viss når väldigt sällan bilar upp till sin förbrukning men där har man en testcykel du kan köra för att jämför med, i detta fall så lovar AMD något enbart 5% av alla 3900X köpare får uppleva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad man faktiskt kan och bör förvänta sig är att minst en CPU-kärna vid något tillfälle når specificerad boost, mer än så kan man inte begära. Problemet är att väldigt få system når ens dit, både der8auer och Level1Techs säger ju detta. Värst är det för 3900X där mindre än 10 % av systemen uppnår målet.

ISP:er har väl knappast motsvarande problem längre, eller? Kör ComHem/kabelTV hemma, peak är ~10 % högre än vad jag betalar för. Kör Telia öppen fiber med Bahnhof som leverantör i sommarstugan, där är peak nästan x10 över vad jag betalar för (första sekunderna när man går från noll-last-till-full-tilt får man strax under 1 Gbit/s som är kapaciteten in i huset, men betalar för 100 MBit/s).

Skrivet av Olsson80:

Jag har aldrig sagt att det inte är en solid plattform, det är inte vad inlägget handlade om. Du verkar ta det personligt istället för att se det objektivt.
Om Amd säger att den boostar till 4.6ghz, men den boostar till 4.4ghz -då är det falsk marknadsföring.
Även om det är 25mzh så är det falsk marknadsföring, dock kanske mer acceptabelt för kunden. Men faktum kvarstår ju att kunder betalat X summa pengar för att få det specen säger. Om man inte kan leverera vad specen säger så är antingen produkten trasig eller så har tillverkaren visat en glädjespec och gjort sig skyldig till falsk marknadsföring.

Spelar ingen roll överhuvudtaget om den kan komma upp i det efter X antal nya uppdateringar mm. Den säljs nu och med nuvarande versioner på AGESA.

Edit: Enligt Amds hemsida är max boost clock 4.6
Där står inte någonstans att ”under vissa tillfällen och med ett specifikt bios KAN man eventuellt nå 4.6ghz. Där står helt enkelt max boost 4.6.

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-3900x

CPPC2 kan ju växla frekvens 1000 gånger i sekunden, så att man når specificerad boost är inte samma sak som att ett visst program skall avläsa en viss boost vid ett visst tillfälle. Som läget är nu så känns det som folk skulle vara nöjda bara AMD la in fakerapportering i AGESA som sa åt HWINFO64 mfl att "jorå titta här vad vi boostar bra", men då missar man ju poängen, och att göra en gruipptalan av att en viss siffra aldrig dyker upp i ens favoritavläsningsprogram är ju löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

CPPC2 kan ju växla frekvens 1000 gånger i sekunden, så att man når specificerad boost är inte samma sak som att ett visst program skall avläsa en viss boost vid ett visst tillfälle. Som läget är nu så känns det som folk skulle vara nöjda bara AMD la in fakerapportering i AGESA som sa åt HWINFO64 mfl att "jorå titta här vad vi boostar bra", men då missar man ju poängen, och att göra en gruipptalan av att en viss siffra aldrig dyker upp i ens favoritavläsningsprogram är ju löjligt.

Har du ens sett klippet från der8auer? Han säger ju att han följer AMD's rekommendationer att använda cinebench r15 single, hwinfo och 500ms..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hade du accepterat om Ica tog betalt för 1kg nötfärs som det sedan visade sig innehålla 900g? Hade du accepterat om du fick 90l bensin när du betalade för 100l?

OffTopic: Det är ju ungefär det du får i vanliga affären... Vet en som jobbade på ett större ställe där man injicerade saltvatten i köttet för att få upp vikten, men gillade inte det så slutade där efter ett tag... Bensinen ja... du får en del etanol med så inte 100% bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du ens sett klippet från der8auer? Han säger ju att han följer AMD's rekommendationer att använda cinebench r15 single, hwinfo och 500ms..

Ja jo jo jag har väl sett... Ja ja. Men känns ändå som han försöker skjuta myggor med Fälthaubits. Hela diskussionen är ju löjligt löjeväckande. Men ja om nu AMD själva är så korkade så de tror att 500ms är tillräckligt att fånga upp något som kanske bara händer en gång på tusen per sekund så ja då har de målat in sig i ett hörn och får skylla sig själva. Hade varit bättre om de varit ärliga och sagt att CPPC2 är så snabb att även om 100% av kretsarna boostar som de skall så är det mycket liten sannorlikhet att mätprogram kommer hinna fånga upp det. Man kan liksom inte ändra på fysikens lagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja jo jo jag har väl sett... Ja ja. Men känns ändå som han försöker skjuta myggor med Fälthaubits. Hela diskussionen är ju löjligt löjeväckande. Men ja om nu AMD själva är så korkade så de tror att 500ms är tillräckligt att fånga upp något som kanske bara händer en gång på tusen per sekund så ja då har de målat in sig i ett hörn och får skylla sig själva. Hade varit bättre om de varit ärliga och sagt att CPPC2 är så snabb att även om 100% av kretsarna boostar som de skall så är det mycket liten sannorlikhet att mätprogram kommer hinna fånga upp det. Man kan liksom inte ändra på fysikens lagar.

Nu har vi alltså gått till att du tror att det kommer fixas i uppkommande BIOS-versioner till att CPCC2 är så snabbt att det är sannolikt att mätprogram inte ens hinner mäta och att det är därför möjligt att alla kretsar går upp till 4.6 GHz, men att det inte hinns med. Dom få % som fick 4.6 GHz med 3900x hade helt enkelt turen på sin sida att programmet avläste precis då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu har vi alltså gått till att du tror att det kommer fixas i uppkommande BIOS-versioner till att CPCC2 är så snabbt att det är sannolikt att mätprogram inte ens hinner mäta och att det är därför möjligt att alla kretsar går upp till 4.6 GHz, men att det inte hinns med. Dom få % som fick 4.6 GHz med 3900x hade helt enkelt turen på sin sida att programmet avläste precis då.

Är väl kanske en kombination av båda? Det här är ju en historia som utvecklar sig hela tiden och AMD har inte sagt ett dyft än. Kan ju hända att eftersom Der8auer nu har kontakt med dem och hans undersökning når ut till många mäniskor så känner AMD sig dels pressade att säga något, och dels att uppdatera AGESA. Vi får se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju precis detta det handlar om, att Amd gått ut med felaktiga specar som ingen (eller drygt 5%) kan nå, inte ens med Amds mätmetod.

Permalänk
Medlem

Att köpa en Ryzen 3000 är som att köpa grisen i säcken vilket är HELT oacceptabelt. Detta är helt uppenbart med facit i hand och borde inte ens gå att diskutera. Om Bulldozer misslyckandet var grund nog för en stämning är detta garanterat det.

Min 3700X gör 4369MHz i R20, skall följa AMDs instruktioner och upprepa med R15. Hur som helst, jag kan personligen bjuda på 31MHz. Det är en piss i Mississippi och påverkar inte nämnvärt i praktiken. Men hade inte kiselgudarna visat sin gunst hade jag lika gärna kunnat få en potatis som inte orkade mer än ~4.1GHz. I vilken värld är detta okej?

Om detta nu går att lösa med upphottade AGESA versioner så är det givetvis bra. Jag hoppas verkligen på det. Men varför väntade man inte en månad eller två till för att säkerställa konsekvent prestanda? Hurrm... 7/7 meme-power...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

En massa prat om klockfrekvenser, men jag hade även gärna sett hur temperaturer skiljer sig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kollade på hans resultat och tänkte jäklar vilken bra vrm det där Asrock-moderkort måste ha.
VRM-temperatur på 39 grader max trots att processorn drog 149watt och 4732,8MHz klockfrekvens.

Hans VRM har ju lägre temperatur än vad mitt kort får med en Ryzen 3600 som maxar ut på 88watt, och mitt kort ska ändå klara att pumpa ut 720A

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

OffTopic: Det är ju ungefär det du får i vanliga affären... Vet en som jobbade på ett större ställe där man injicerade saltvatten i köttet för att få upp vikten, men gillade inte det så slutade där efter ett tag... Bensinen ja... du får en del etanol med så inte 100% bensin.

Aha men dåså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Det är ju precis detta det handlar om, att Amd gått ut med felaktiga specar som ingen (eller drygt 5%) kan nå, inte ens med Amds mätmetod.

Fast det står ju inte "*Med CB15, en tråd, 500ms mätintervall i HWINFO64" på kartongen, eller hur? Utan det är något de sagt till Der8auer. Att många inte får de frekvenserna med den mätmetoden betyder ju inte att frekvenserna aldrig uppnås.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det står ju inte "*Med CB15, en tråd, 500ms mätintervall i HWINFO64" på kartongen, eller hur? Utan det är något de sagt till Der8auer. Att många inte får de frekvenserna med den mätmetoden betyder ju inte att frekvenserna aldrig uppnås.

Så du menar att inte ens AMD vet hur man ska få fram maximal klockfrekvens?
Varför skulle AMD berätta om en metod som inte skulle gynna deras egna siffror? Verkar ju helt konstigt i min värld.

Lite som att Bugatti när någon biltidning ska testa deras toppfart, så ber Bugatti dom att testa bilen i motvind i uppförsbacke och med ett tändstift bortplockat, och hoppas på att få en massa dålig publicitet.

Givetvis så har AMD föreslagit en testmetod som är så fördelaktig för deras egen vinning som möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att CPCC2 skulle vara för snabb för alla program låter som en halvdassig ursäkt.
I R20 får jag en SC poäng på 460-480 beroende på om jag kör stock eller med PBO. Jämfört med många sajter som får ~500p i samma test.
Jag kör 3AB och är medveten om att jag får sämre boost pga det. Men när folk säger att 100MHz hit eller dit inte gör någon skillnad så kan jag ju se svart på vitt att det gör en ganska stor skillnad.
Hoppas verkligen att AMD på något sätt löser detta framöver.

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Har precis gjort ett test med Prime95 satt på small fft i prime95 under totalt 4 minuter.
Först körde jag 2 minuter innan jag nollade statistiken, och körde sedan 2 minuter till.

Min Ryzen 3600 med en kylare på 210w tdp fick följande resultat:
edit: på Asus X570-E med ABB-agesa (senaste)
68.8 grader cpu-temp
3.8GHz (all core, vilket är en bit ifrån 4.15-4.2 som den idlar på)
Effektmätare i väggen visade en spik på 193w, men lade sig sen på 168w

Min i5-9600k med 150w tdp kylare fick:
edit : på Gigabyte Z390 Gaming x moderkort som aldrig uppdaterat bios på.
68 grader cpu-temp
4.3GHz (All core, vilket är samma som när den idlar..)
Effektmätare i väggen visar 186w

Så min intel håller all core boosten även vid last (om nu inte Prime95 anses vara en lätt last?)

https://www.bildtagg.se/bild/w4zoeicxy36aeam6q3syzux

edit : 4.3 givetvis, inte 4.4

Så det är väl därför man antar att AMD borde fungera likadant, men med temperaturen sjunker klockfrekvensen där istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det står 4.6 boost, vilket inte ens uppnås med Amd’s mätmetod. Hur skall då en vanlig användare få det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har precis gjort ett test med Prime95 satt på small fft i prime95 under totalt 4 minuter.
Först körde jag 2 minuter innan jag nollade statistiken, och körde sedan 2 minuter till.

Min Ryzen 3600 med en kylare på 210w tdp fick följande resultat:
edit: på Asus X570-E med ABB-agesa (senaste)
68.8 grader cpu-temp
3.8GHz (all core, vilket är en bit ifrån 4.15-4.2 som den idlar på)
Effektmätare i väggen visade en spik på 193w, men lade sig sen på 168w

Min i5-9600k med 150w tdp kylare fick:
edit : på Gigabyte Z390 Gaming x moderkort som aldrig uppdaterat bios på.
68 grader cpu-temp
4.3GHz (All core, vilket är samma som när den idlar..)
Effektmätare i väggen visar 186w

Så min intel håller all core boosten även vid last (om nu inte Prime95 anses vara en lätt last?)

https://www.bildtagg.se/bild/w4zoeicxy36aeam6q3syzux

edit : 4.3 givetvis, inte 4.4

Så det är väl därför man antar att AMD borde fungera likadant, men med temperaturen sjunker klockfrekvensen där istället.

Nu är ju en 9600k en 95W TDP processor också så den har rätt gott om utrymme att boosta sin frekvens, 4.3 är dessutom för Intel inte en hög frekvens, här kan man kanske säga att intel varit konservativa med all core boost då den faktiskt kan hålla kvar boost på 4.3 äve under hård last.

Min 3900X kan i ren stock hålla sig på 4.1-4.15GHz på alla 12c/24T under Blender & Prime vilket är bra mycket högre än basfrekvensen, lättare saker så håller den sig mellan 4.15 och 4.3GHz all core, anledning till att den inte kan hålla 4.3GHz för allt är enkelt, temperatur och ström, det går inte att krana ur hur mycket som helst på liten yta, även Intel får problem med det på större processorer.

Att en 3600 inte håller maxboost under prime är inte jättekonstigt om man kikar på hur mycket ström den faktiskt drar med sin betydligt lägre TDP, du kör vad jag vet ett x570 bord med en av de sämre VRM delarna så förlusterna i ditt system är nog en mycket stor andel av ström draget i slutändan vilket gör att ström förbrukad av 3600 under testet kan vara avsevärt lägre än 9600k och trots detta kan leverera prestanda som slåss med just 9600k.

Det är lätt att säga att a eller b kan minsann c men man lär också titta på varför och vad det i slutändan gör.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Nej, det står 4.6 boost, vilket inte ens uppnås med Amd’s mätmetod. Hur skall då en vanlig användare få det?

Nej det står 4.6GHz Max Boost

Detaljer spelar roll när folk är så noggranna som dom är.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

du kör vad jag vet ett x570 bord med en av de sämre VRM delarna så förlusterna i ditt system är nog en mycket stor andel av ström draget i slutändan vilket gör att ström förbrukad av 3600 under testet kan vara avsevärt lägre än 9600k och trots detta kan leverera prestanda som slåss med just 9600k.

Det är lätt att säga att a eller b kan minsann c men man lär också titta på varför och vad det i slutändan gör.

Jag har gjort mig av med MSI och köpt ett Asus X570-E Rog Strix Gaming dock, eller var det det Asus-moderkortet som du menade var ett av de sämre?

edit: Dock så ska man ta effektmätaren med en gnutta salt, då den inte känns helt tillförlitlig. Den där 193w spiken är osäker på om det hade med systemet att göra då den inte har gjort om detta. Har testat igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har gjort mig av med MSI och köpt ett Asus X570-E Rog Strix Gaming dock, eller var det det Asus-moderkortet som du menade var ett av de sämre?

Då har du gjort ett bra byte men ett x570 bord står fortfarande för runda slängar 10-15w före psu förluster mer förbrukning jämfört x470 och x370, dra av ytterligare vid väggen så säg 20W totalt så kommer du närmre den förbrukning ett mer energisnålt system med 3/400 serien bord kan åstadkomma med en Zen2.

Att bara kika på vid väggen för att säga "processorn drar så mycket" utan att faktiskt titta på vad komponenter drar i resten av burken blir lite galet, det var min poäng. Även Intels chipset drar mycket mindre ström än X570 så din jämförelse haltar än mer för vad processorerna drar under prime.

https://www.extremetech.com/computing/294596-amds-x570-chipse...

Det bästa sättet att faktiskt mäta processorns törstighet är att ampere klampa 8pin kabeln som på AM4 används uteslutande för Vcore/SoC

Visa signatur