Permalänk

API XML fil att spara på datorn

Hej,

har ett API här:

https://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Ringerike/Hønefoss/fore...

Vad jag undrar är om jag nu sparar detta I datorn som XML fil så kommer den ju att bli utdaterad och gammal ju? Jag behöver ju trotts allt spara den på datorn för att ta emot data från den och välja vilka filer jag vill ha som följande?

$xml = simplexml_load_file('inventory.xml'); echo $xml->book[0]->title; echo "<br>" . $xml->book[0]->description;

Hur kan jag använda denna XML fil utan att den ska utdateras?

Permalänk

okej fattar nu. Kan ju länka den I första raden I $xml = simplexml_load_file('inventory.xml');

sedan ta ut data

Permalänk
Medlem

Det är liksom själva grejen med öppna API. Du anropar källan direkt. Sedan kan du ju dock själv bygga in ett cachelager på din sida så du inte anropar källan hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det är liksom själva grejen med öppna API. Du anropar källan direkt. Sedan kan du ju dock själv bygga in ett cachelager på din sida så du inte anropar källan hela tiden.

Jag ser, har du kod på hur jag lägger chache? Ska kolla sen men underlättar om du kan ge ett exempel.

Tackar för övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta kan vara emot reglerna för API:et, värt att kolla upp om det är ok först.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!