Permalänk
Medlem

Skakig bild från DVD-recorder till CRT

Hej!

Har nyss införskaffat mig en inspelningsbar DVD spelare med märke Sony RDR HX870.
Syftet är att göra inspelningar när jag spelar gamla tv spel typ Playstation 1.
Jag har dock märkt ett problem med bilden. Som TV använder jag Bang&Olufsen MX7000 som jag kopplat
DVD spelaren till via rgb scart.
Bilden blir lite skakig när man tittar på inspelningarna efteråt från hårddisken på dvd spelaren.
Samma sak om jag spelar vanliga DVD filmer så blir bilden skakig. Mest markant i den övre delen av skärmen.
Har gjort en fabriksåterställning men det ändrade ingenting.
Om jag kopplar mitt Playstation 1 via rgb scart direkt in till TVn så blir bilden perfekt.
Är det signalomvandlingen i dvd spelaren som spökar? Går det att åtgärda?
Dock om jag kopplar spelaren via HDMI till min LCD TV så blir bilden inte alls skakig.
Någon som kan tänkas ha nån teori om vad som försigår?
Bilden är inte katastrofalt skakig men blir jobbig i längden att titta på.

Förtydligade rubriken från "Skakig bild från Sony RDR HX780"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@NickeP86: Tolkar jag dig rätt nu?

1) Du får skakig bild när du kör från Sony RDR HX780 till bildrörsteven B&O MX700 via scart? Oavsett vad du tittar på, inspelning, DVD-skiva och så vidare?

2) Du får problemlös bild när du kör Sony RDR HX780 till din LCD-TV via HDMI?

3) Du får också problemlös bild när du kör PS1 direkt till B&O MX700 via scart?

4A) Är det samma scart-kabel som vid (1) eller använder du (4B) gamla PS1-lösningen med kompositvideo och scart-adapter? Om jag minns de här gamla prylarna rätt är (4A) inte möjlig

Om svar är att det fungerar problemfritt och du kör PS1-lösningen (4B) så pekar det mesta på scart-kabeln du använder. Nu slängde jag min sista scart-kabel vid en utrensning men har testat hundratals kombinationer med scart under 00-talet. Kvaliteten på en scart-kabeln har stor betydelse. En kabel som fungerar problemfritt i en situation kan också fungera besvärligt i en annan. Särskilt långa kablar får problem med interferens och crosstalk i olika former. Synkproblem som kan leda till flimmer är vanligt när kabeln inte håller.

Jag köpte på mig en riktigt robust och extra skärmad tvåmeterskabel för testerna och det löste det mesta. Vet inte hur det är med tillgängligheten med sådana kablar nu. Men jag skulle börja med en ny kabel och hålla den så kort som möjligt.

Det kan också ha att göra med hur själva TV:n och DVD-recordern sänder ut signalen. Till exempel att recordern skickar RGBS-signal (RGB med Sync på kompositvideo) medan TV tar emot kompositvideo – eller viceversa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tolkar jag dig rätt nu?

1) Ja, bilden blir skakig om jag kopplar tv-spel via RGB ingång 1 på dvd-spelaren samt kollar på inspelningar. Vissa DVD filmer är rätt skakiga också, dock inte alla har jag märkt vid senare tester. Om jag testar RGB ingång 2 på DVD spelaren så blir färgerna jättestarka, nästan blinkande.

2) Bilden blir inte skakig på LCD-TV via HDMI. Nackdelen med det är att upplösningen blir ful och ganska mycket lag så det är inget alternativ för mig att använda LCD-TV.

3) Bilden blir mycket bra när jag kör alla konsoler via scart direkt in till MX7000 TVn.

4A) Ja, det är samma typ av RGB scart, ingen scart adapter. Med andra ord använder jag två olika scart kontakter. En för DVD spelaren och en för Playstation 1 konsol.

Har ingen större koll på om de scartkablar jag använder mig för DVD spelaren är av större kvalité men kan tänka mig att det är lågpriskablar möjligen. Har testat 3 st olika nu, scart till scart kablar, blir samma resultat av alla tre.
Och de jag har testat nu är extremt korta.
Har försökt att leta efter scart till scart kabel med bra kvalité men de verkar rätt utdöda vid det här laget tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NickeP86: Vad jag minns från förr är ett enkla scart-kablar som var fullkopplade, dvs hade alla pinnar kopplade i högre grad gav problem med interferens och crosstalk. Som exempel att ifall jag hade DVD-spelaren på, inkopplad till TV men hade TV:n på annan ingång eller på Tv-mottagaren så kunde luma-signalen från DVD-spelaren läcka över. Jag fick DVD:ns meny som en svag skugga som rörde sig över bilden. Sådant försvann med enkelkopplade scart-kablar eller bättre kablar.

Det du upplever skulle också kunna vara att DVD-recordern inte är så bra på att putta ut interlace video. Men det brukar synas som du får en flimrande linje som omväxlande är där och inte varannat svep.

Permalänk
Medlem

Kan du gå in på DVD:ns meny och output inställningar för SCART, kanske man kan testa att ändra där - brukar stå PAL, PAL-SECAM or NTSC. Se om det blir någon skillnad när du ändrar.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag fick DVD:ns meny som en svag skugga som rörde sig över bilden. Sådant försvann med enkelkopplade scart-kablar eller bättre kablar.

Det du upplever skulle också kunna vara att DVD-recordern inte är så bra på att putta ut interlace video. Men det brukar synas som du får en flimrande linje som omväxlande är där och inte varannat svep.

Vad innebär egentligen enkelkopplad scart-kabel?

Här finns en bild på den kabel jag använder.

https://imgur.com/a/4PLeHQr

Jag känner inte igen att det blir som en flimrande linje på bilden.
När jag kör RGB på utgång som heter Line 3-TV så blir bilden mycket klar och fin. Dock så märker jag i system menyn att linjer som finns på menyn fladdrar. Så någon form av störning är det. Detta fladder blir värre när jag kopplar in en konsol via DVD spelaren för att spela in. Uppspelningarna blir även dom fladdriga så det kanske är TVn som krånglar?

Om det nu skulle vara dålig kabel så antar jag inte att scartkablar från Biltema är tillräckligt pålitliga?

Kanske denna?
https://www.dustinhome.se/product/5007510265/kabel-for-video-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Kan du gå in på DVD:ns meny och output inställningar för SCART, kanske man kan testa att ändra där - brukar stå PAL, PAL-SECAM or NTSC. Se om det blir någon skillnad när du ändrar.

Har testat dessa menyer utan att någonting nämnvärt hände dessvärre.

Permalänk
Rekordmedlem

Enklare skartkablar brukar ha tveksam kvalitet på ledarna för bildsignalen medans bättre brukade ha 3 separata koaxer som höll rätt impedans och hade täta och separata skärmar det brukade synas tydlig skillnad i hur mycket färgerna blödde (särskilt rött) och i kantskärpa.
Men tänk också på att en dvd inspelare i sig försämrar bilden då den ju blir mpeg 2 komprimerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enklare skartkablar brukar ha tveksam kvalitet på ledarna för bildsignalen medans bättre brukade ha 3 separata koaxer som höll rätt impedans och hade täta och separata skärmar det brukade synas tydlig skillnad i hur mycket färgerna blödde (särskilt rött) och i kantskärpa.
Men tänk också på att en dvd inspelare i sig försämrar bilden då den ju blir mpeg 2 komprimerad.

Ok! Hur vet man att en scart kabel har 3 separata koaxer? Tänkte på ifall jag skulle försöka skaffa mig en kvalitékabel.

Permalänk
Medlem

Minns när man använde SCART att de platta var bäst som t ex https://www.philips.se/c-p/SWV3672S_10/platt-scart-kabel eller liknande, på andra plats kom "tjocka" som t ex https://www.harveynorman.ie/tvs-headphones/tv-and-audio-acces...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Ok! Hur vet man att en scart kabel har 3 separata koaxer? Tänkte på ifall jag skulle försöka skaffa mig en kvalitékabel.

Man kollar på specen eller fysiskt, har du nån "noname svart med plasthölje på kontakter" så är det nog ingen kvalitetskabel.
Bättre kablar brukar tex ha metallkontakter för att uppnå bättre skärmning.
Typ så här

Skrivet av Quorthon:

Minns när man använde SCART att de platta var bäst som t ex https://www.philips.se/c-p/SWV3672S_10/platt-scart-kabel eller liknande, på andra plats kom "tjocka" som t ex https://www.harveynorman.ie/tvs-headphones/tv-and-audio-acces...

Formen har ingen jättebetydelse och de bästa kablarna jag hade på den tiden var runda, det var Ixos av 6 kabel.
Men om du tänker dig i budgetsegmentet så är det ju kanske så att platta kablar är bättre än runda just för att de förhoppningsvis innehåller separatskärmade bildledare för det är ju enklare att göra nån typ av "usel" tri-eller sexaxial där signalledarna delar skärm om kabeln är rund i stället för platt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NickeP86:

Jag känner inte igen att det blir som en flimrande linje på bilden.
När jag kör RGB på utgång som heter Line 3-TV så blir bilden mycket klar och fin. Dock så märker jag i system menyn att linjer som finns på menyn fladdrar. Så någon form av störning är det. Detta fladder blir värre när jag kopplar in en konsol via DVD spelaren för att spela in. Uppspelningarna blir även dom fladdriga så det kanske är TVn som krånglar?

Utan att se det själv så låter din beskrivning ganska mycket som ett väntat problem med interlace video. Kanske inte något du får bort.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jepp, det var så jag tänkte angående platta. Hi-End kablar behöver man sällan ifrågasätta....

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok. Då kanske det inte är någon idé att skaffa en 700 kronors kabel om det nu inte skulle hjälpa. Känns överambitiöst.
Jag har sett Youtube videor på en man som spelar in från sin dvd spelare, han kör t.om en äldre dvd modell än vad jag har plus att han kör via tjock tv. Han får absolut inga fladdriga videor efter att han lagt upp dom på tuben.

Här är videon om ni har tid att kika.
https://www.youtube.com/watch?v=qV0NnJlReX8&t=1481s&ab_channe...

Det är därför jag tänker att antingen är det tjall med TVn eller DVD spelaren eller så har jag sån maximal otur att jag har fel på bägge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

@Laxpudding: Ok. Då kanske det inte är någon idé att skaffa en 700 kronors kabel om det nu inte skulle hjälpa. Känns överambitiöst.
Jag har sett Youtube videor på en man som spelar in från sin dvd spelare, han kör t.om en äldre dvd modell än vad jag har plus att han kör via tjock tv. Han får absolut inga fladdriga videor efter att han lagt upp dom på tuben.

Här är videon om ni har tid att kika.
https://www.youtube.com/watch?v=qV0NnJlReX8&t=1481s&ab_channe...

Det är därför jag tänker att antingen är det tjall med TVn eller DVD spelaren eller så har jag sån maximal otur att jag har fel på bägge.

Men där är det ju fel bildfrekvens det handlar om, han pratar om "pal 60" vilket är ett "hitte på format" som inte följer de vanliga standarderna utan är en palsignal med bildfrekvensen från ntsc.
Vad är det egentligen du vill göra, varför vill du spela in tvspel till dvd och inte på nått mer modernt sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NickeP86:

Det är därför jag tänker att antingen är det tjall med TVn eller DVD spelaren eller så har jag sån maximal otur att jag har fel på bägge.

TV:n fungerar ju utmärkt när du kör spelen direkt. Och det är enbart när DVD-recorden skickar en analog signal du får flimmer. Inte när du kör HDMI till din LCD. Kan finnas flera förklaringar men det är uppenbart att det är i just den analoga signalen du fallerar något. Modellen RDR HX870 är från 2007 enligt prisjakt så det kan mycket väl vara något analogt utgångsteg som är skadat eller försämrats.

Recordern verkar i alla fall ha fläckfri uppspelning via HDMI om du vill kolla igenom det du spelat. Mer att du där har en gammal LCD-TV som inte är så rolig eller står felinställd.

Permalänk
Bildexpert

Väldigt många DVD-inspelare (och moderna TV-apparater i överlag) har väldigt svårt att tolka progressiva 15KHz-signaler korrekt. På Playstation (1) är bootskärmen i 480/576i men majoriteten av spelen körs i 240/288p (även om undantag finns). På en CRT får du då en tämligen stabil om än lågupplöst bild medan en enhet som istället tolkar signalen som interlaced/sammanflätad kommer att ge väldigt påtagliga artefakter. Det är ffa tydligt i spel där sprites blinkar, exempelvis om karaktären just har tagit skada.

Om jag inte minns helt fel så har MX7000 eller 8000 ett läge som den kallar för deinterlace. Det är dock ingen traditionell deinterlace eller linjedubbling (det vore omöjligt då TV:n är begränsad till 15KHz) utan det enda den gör är att inte byta fält vid scanning, så om du spelar Playstation genom en DVD-inspelare och får ut 576i skulle du kunna aktivera det för att simulera det utseendet som 288p har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV:n fungerar ju utmärkt när du kör spelen direkt. Och det är enbart när DVD-recorden skickar en analog signal du får flimmer. Inte när du kör HDMI till din LCD. Kan finnas flera förklaringar men det är uppenbart att det är i just den analoga signalen du fallerar något. Modellen RDR HX870 är från 2007 enligt prisjakt så det kan mycket väl vara något analogt utgångsteg som är skadat eller försämrats.

Recordern verkar i alla fall ha fläckfri uppspelning via HDMI om du vill kolla igenom det du spelat. Mer att du där har en gammal LCD-TV som inte är så rolig eller står felinställd.

Ok! Kanske får kolla efter en nyare DVD modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men där är det ju fel bildfrekvens det handlar om, han pratar om "pal 60" vilket är ett "hitte på format" som inte följer de vanliga standarderna utan är en palsignal med bildfrekvensen från ntsc.
Vad är det egentligen du vill göra, varför vill du spela in tvspel till dvd och inte på nått mer modernt sätt ?

Jo, majoriteten av videon handlar dessvärre om det. Blir lite fundersam till hur han har kopplat. Verkar som han använder sig av composite kablar in till dvd spelaren vilket inte ger så snygg bild kan tyckas.

Varför jag vill spela in via DVD är väl mest för att det är den enda metoden jag kan komma på då jag absolut vill spela på CRT TV. Finns det mer inspelningstips så tar jag mer än gärna emot det!

Permalänk
Bildexpert 📺

@NickeP86: Jag tror svaret ligger mycket i det @nissling beskriver ovan med att konsolen egentligen putsar ut 288p genom 576i där DVD-recorden tolkar detta som 576i och spelar in det som 576i. Sedan putsar recordern ut detta i 576i utan förmågan kunna ta hänsyn till att källan är 288p. Detta är vad recorden är byggd för. 2007 var det här med att strömma/spela in spel något väldigt märkligt och då handlade funktionen om att spela in TV-sändningar att material från början avsett för en värld av 576i

När DVD-recorden sedan skjuter ut bild via HDMI i 720p eller 1080p kommer den att skala och deinterlaca 576i-inspelningen av 288p på rätt sätt. Men recordern saknar högst troligt förmågan att alstra den ursprungliga 288p-bilden när den ska köra ut 576i.

Samma problem riskerar också inträffa med 1080i över HDMI, men där kan de-interlace i TV:n vara bättre på att återskapa ursprungsrutorna. CRT kör bara på med vad den får.

Finns inga enkla lösningar. Vet i alla fall att detta är ett generellt problem för de som pysslar med retrokonsoler.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för ditt svar! Kan man tänka sig att det här är ett problem för alla inspelningsbara dvd apparater?
Tänkte om man skulle försöka sig på en nyare modell eller kanske bäst att skrota idén totalt?
Synd, hade verkligen velat börja dokumentera.

Tänkte på youtube klippet jag länkade. Hans inspelningar blir inte dåliga. Där blir resultaten väldigt stabila istället och han spelar in på en dvd som är äldre än min. Eller så gör han något mer som inte framgår i videon.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NickeP86: Tror dock inte en DVD-recorder från hyllan kommer att hjälpa. Utan du behöver finna utrustning som hanterar 288p och kanske 240p (från 60 Hz/NTSC-världen) med just retrokonsoler. Detta är inget du normalt läser dig till någonstans utan måste få tag på information från andra entusiaster som testat. Finns alltid mer information från nordamerika men där har du problemet att de sitter med utrustning avsett för 240p/NTSC/60 Hz-domänen och hur detta omsätts för 288p/PAL/50 Hz-domänen är alltid en öppen fråga.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NickeP86: Du har också ett alternativ att helt enkelt skippa CRT:n när du väl kör spel i syfte att spela in dem. Och istället gå på en modern TV med låg latens i spelläget och lita på recorderns uppskalning. Samsungs och LG:s 2019-modeller är de med allra lägst latens på marknaden.

Fortfarande en hel del okända faktorer och att testa och se som gäller här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Varför jag vill spela in via DVD är väl mest för att det är den enda metoden jag kan komma på då jag absolut vill spela på CRT TV. Finns det mer inspelningstips så tar jag mer än gärna emot det!

Det går ju att splitta signalen och köra ena delen till en skärm och den andra till nån modernare signalbehandlingsprocess som deinterlacear skalar och digitaliserar bilden och låter dig spela in på en dator.

Det kanske funkar att köra signalen genom en gammal hederlig videoprocessor typ en DVDO iscan eller en Faroudja om du bara vill förbättra "stabiliteten"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av NickeP86:

@Laxpudding: Tack för ditt svar! Kan man tänka sig att det här är ett problem för alla inspelningsbara dvd apparater?
Tänkte om man skulle försöka sig på en nyare modell eller kanske bäst att skrota idén totalt?
Synd, hade verkligen velat börja dokumentera.

Jag skulle nog sätta mina pengar på att alla gör det. De chippen som är vanligt förekommande i DVD-inspelare (t.ex. Faroudja FLI2310) är ökända för att hantera progressiv 15KHz felaktigt. Utöver det ska man ha i åtanke att DVD-formatet i sig är bundet till 576/50i och 480/59.94i då strömmen från MPEG-dekodern strikt måste följa de satta standarderna.

Det man skulle kunna göra är att påtvinga en linjedubbling från 576/50i till 576/50p i efterhand, vilket kanske eller kanske inte går beroende på vilken videoredigerare du använder. Väldigt mycket jobb och i slutändan polerar du bara något som egentligen inte kan bli bra, men de värsta artefakterna borde du få bort.

Om du har ett "modernt" fångskort av något slag kan det vara värt att prova med en mer dedikerad videoprocessor. XRGB-Mini har väldigt bred kompatibilitet men är utgången och tämligen dyr. OSSC är betydligt billigare men är också med begränsad i mån av apparater som den fungerar med. Då får du förstås splitta signalen på något vis men var se över att motståndet blir rätt.

Permalänk
Medlem

@Nissling: Känns det här som en vettig lösning för mitt behov?

https://www.youtube.com/watch?v=xbX0i5HdVy4&ab_channel=Spiria...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quorthon:

Minns när man använde SCART att de platta var bäst som t ex https://www.philips.se/c-p/SWV3672S_10/platt-scart-kabel eller liknande, på andra plats kom "tjocka" som t ex https://www.harveynorman.ie/tvs-headphones/tv-and-audio-acces...

Jag minns också att platta var mina favoriter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker är märkligt här är att när jag överförde mina hårddisk inspelningar till en DVD+RW skiva. La in den i datorn och tänkte ladda upp den till youtube för att ni skulle få se resultatet av den skakiga bilden jag upplevde från DVD spelaren. Dock var filformatet i .VOB och det gick inte Youtube med på att ladda upp så jag fick konvertera filerna i Wondershare Filmora i filformatet .mp4 och .mov. När jag skulle ladda upp filerna till Youtube så fann jag till min förvåning att all skakighet var borta. Hur kommer detta sig??

Här har ni mina resultat. Vad anser ni om kvalitén, är det dugligt eller bara skräp?

https://www.youtube.com/watch?v=P7gX4fofjds&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=G_52Vk7goC8&t=27s

https://www.youtube.com/watch?v=YDu1artBkTs

https://www.youtube.com/watch?v=j8GByovqKJI

Klippen är från Playstation 2 PAL (RGB), Playstation 1 Regionsfri (RGB) NES PAL (Composite) Commodore 64C PAL (RGB) och Amiga 500 PAL (RGB).
Finns även ett kort klipp från en Atari 1040 STFM (PAL) via RF men gick tydligen inte att få färg via den signalen.

Kritik tas tacksamt emot!

En annan sak jag tänkte på gällande Commodore 64 inspelningen. Varför är det en vit kant i vänstra hörnet på skärmen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

En sak jag tycker är märkligt här är att när jag överförde mina hårddisk inspelningar till en DVD+RW skiva. La in den i datorn och tänkte ladda upp den till youtube för att ni skulle få se resultatet av den skakiga bilden jag upplevde från DVD spelaren. Dock var filformatet i .VOB och det gick inte Youtube med på att ladda upp så jag fick konvertera filerna i Wondershare Filmora i filformatet .mp4 och .mov. När jag skulle ladda upp filerna till Youtube så fann jag till min förvåning att all skakighet var borta. Hur kommer detta sig??

Här har ni mina resultat. Vad anser ni om kvalitén, är det dugligt eller bara skräp?

https://www.youtube.com/watch?v=P7gX4fofjds&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=G_52Vk7goC8&t=27s

https://www.youtube.com/watch?v=YDu1artBkTs

https://www.youtube.com/watch?v=j8GByovqKJI

Klippen är från Playstation 2 PAL (RGB), Playstation 1 Regionsfri (RGB) NES PAL (Composite) Commodore 64C PAL (RGB) och Amiga 500 PAL (RGB).
Finns även ett kort klipp från en Atari 1040 STFM (PAL) via RF men gick tydligen inte att få färg via den signalen.

Kritik tas tacksamt emot!

En annan sak jag tänkte på gällande Commodore 64 inspelningen. Varför är det en vit kant i vänstra hörnet på skärmen?

Vob är en kontainer (likt mkv) och videofilerna på en dvd-video är alltid kodade som mpg2 med en maximal video bitrate på 9.8 Mbit/s. Den totala bitraten inklusive "allt" (tex ljudet/menyer textning) får vara 10,08 Mbit/s.
Du behöver egentligen bara plocka isär vob-en så kan du få den rena videofilen om det är den du vill ha, en dvd kan ju innehålla en del annat än bara en video så det är därför man packar ihop innehållet enligt vissa standardregler så att bild, ljud och menyer synkar med varandra och samma principer gäller ju även nyare hd format, det är sällan man har en ren videofil på nått annat ställe än vid redigering för åtminstone kommersiella filmer har ju ofta flera ljudspår i olika format och språk, undertexter och så nått menysystem.

När du plockar ut mpg videon och kodar om den så kan det ju vara så att du de-interlacear den så det som kommer ut blir progressiv video i stället. Det går ju faktisk även att koda om mpg 2 videosar och ev få dem bättre för (om jag inte missminner mig) en i-frame innehåller all information i bilden och utgår man ifrån den (ock kastar alla b och p frames) och kodar om till nyare format så kan man dra nytta av nyare komprimeringsalgoritmer så en moderna omkodare borde plocka ut bara i frames och göra om allt annat för att få optimalt resultat i ett nytt format.
"nackdelen" bli ju att du i så fall bryter all kompatibilitet med dvd men ska du inte mastra en dvd så spelar det kanske ingen roll.

Det var ju sånt här man höll på med i slutet på 90 talet, det känns väldigt retro att tänka dvd redigering och mpg 2 idag ....

Jag har å andra sidan också nån dvd video inspelare nånstans i huset för jag har köpt någon/några på secondhand butiker när de ofta brukar kosta bara några tior.

http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/index.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NickeP86:

När jag skulle ladda upp filerna till Youtube så fann jag till min förvåning att all skakighet var borta. Hur kommer detta sig??

Det bekräftar precis det som vi beskriver ovan, att flimret orsakas av hur DVD-recordern hanterar 288p och hur den inte kan alstra en 576i-signal på rätt sätt. Men att videon som sådan kodas korrekt. Algoritmerna hos Youtube/mp4-convertern upptäcker 288p-signalen och hanterar den rätt. Nu är vi också i en domän där interlace video inte längre behövs.