Permalänk
Medlem

De/dem

Det är väldigt många sweclockare som inte kan skillnaden mellan "de" och "dem" i skrift.

Så här är mitt försök att bringa klarhet.

"De" används som subjekt. Och "dem" används som objekt. Fast det kan vara lite krångligare än så. När man fått in känslan för det går det dock bra med distinktionerna.
Ett exempel:
De kastar snöbollar på dem.
"De" är subjekt som gör något. Och "dem" är objektet som får något gjort mot dem.
Om man är osäker, skriv "dom" eller "de" rakt av. Helst inte "dem". Det ser inte bra ut.

Eller om man är vass på engelska kan man tänka att "de" är they, och "dem" är them. Så, översätt till engelska och tillbaka till svenska.

Permalänk
Medlem

En för mig väldigt enkel regel är att översätta till vi och oss.
Vi = de och oss = dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

En för mig väldigt enkel regel är att översätta till vi och oss.
Vi = de och oss = dem

Ja, det finns många enkla trick. Tycker det är så synd att alla inte kan.

Var själv riktigt dålig på de/dem tills jag lärde mig. Och då föll det på plats.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Vi/oss funkar inte alltid imo. Funnits gånger då jag fått det till oss men det tydligen ändå blir de så jag blev frustrerad.

När jag fick veta om they/them så vill jag tro att jag satt större delen av de/dem. Har inte haft lika många som klagat på det sedan dess iallafall.
Dock svårt att översätta ibland så man får ändra om i meningen för att det ska passa i en engelsk mening. Är jag tveksam blir det de då det I majoriteten av fallen tydligen ska vara just de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Det handlar nog oftast om att folk skriver "dem" i tron att det är så "dom" stavas. För annars hade det förmodligen varit ungefär lika vanligt att se "de" i stället för "dem", men så är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Meh, jag har gett upp hoppet när det gäller detta. När "dom" till och med blivit okej att använda i skolan i skrift så är det en förlorad kamp. Funderade ett tag på att skoja till det genom att använda de/dem i tal men faller för lätt tillbaka till att använda "dom" i tal.

Detta påminner mig om när personer använder "han" istället för "honom". Låter korthugget när man pratar, ex: "skulle hämta han" istället för "skulle hämta honom". Frågade en kollega varför hon gör så men fick inget bra svar. Dialekt?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Meh, jag har gett upp hoppet när det gäller detta. När "dom" till och med blivit okej att använda i skolan i skrift så är det en förlorad kamp. Funderade ett tag på att skoja till det genom att använda de/dem i tal men faller för lätt tillbaka till att använda "dom" i tal.

Detta påminner mig om när personer använder "han" istället för "honom". Låter korthugget när man pratar, ex: "skulle hämta han" istället för "skulle hämta honom". Frågade en kollega varför hon gör så men fick inget bra svar. Dialekt?

Di/dom (dvs, de/dem i talad form) var normalt talspråk för bara några generationer sen. Lever kvar hos äldre i vissa dialekter.

"Han" som objektsform var också normalt förr, och finns kvar i talspråk hos många, även hos mig.
"Jag såg honom" säger jag som "Ja så'n", "Jag såg henne" som "Ja så'na" och "Jag såg det" som "Ja så't".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Meh, jag har gett upp hoppet när det gäller detta. När "dom" till och med blivit okej att använda i skolan i skrift så är det en förlorad kamp. Funderade ett tag på att skoja till det genom att använda de/dem i tal men faller för lätt tillbaka till att använda "dom" i tal.

Detta påminner mig om när personer använder "han" istället för "honom". Låter korthugget när man pratar, ex: "skulle hämta han" istället för "skulle hämta honom". Frågade en kollega varför hon gör så men fick inget bra svar. Dialekt?

Språket är dynamiskt, även gamla stofiler som vi får försöka köpa att man lär ut det annorlunda idag än när vi var knattar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Internet kommer att förstöra språket helt ta bara alla särskrivningar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför alla har så stora problem med detta. Det är väl ungefär samma som engelskans de=they och dem=them? Och jag stöter inte på att folk skulle skriva fel där.

Har dock hört från en kompis, att deras svensklärare lär ut att "alltid använda dem"! Hur kan detta få ske?!

Själv använder jag "dom" när jag pratar. Ibland faktiskt i skrift också, beror på situation och hur formellt man vill uttrycka sig. Men skulle hellre be folk skriva "dom" om man är osäker. Det ser inte så fint ut, men det är åtminstone inte rakt ut fel.

Permalänk
Medlem

Problemet är att väldigt många uttalar både "de" och "dem" likadant - nämligen som "dom". Detta innebär ju att när de lär sig tala så lär de sig inte skillnaden mellan "de" och "dem" eftersom i talspråket är det ingen skillnad.
Detta följer sedan med i skriftspråket, vilket är fullt naturligt.

Permalänk
Medlem

Suck, det finns väl värre saker än folk som inte kan skillnaden på de och dem. Det finns många som inte kan hantera vanlig punkt och frågetecken. Samma med folk som inte kan hantera enkel meningsuppbyggnad, utan skriver ihop meningar. Jag ser exempel på det i den här tråden.

Särskrivningar har en egen liten plats, tveklöst.

Oj oj, jag ser att den här tråden kan spåra...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

"Ja, det finns många enkla trick. Tycker det är så synd att alla inte kan."

"inte kan dem."

Du missade ett enkelt användningsområde där; men det är väl för att du själv inte kan skilja på dem!

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig är ju dom intaget i SAOL från 1998 som alternativ till både de och dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

äsch, låt språket utvecklas och forma sig. att försöka bevara det är en förlorad kamp, se bara hur språket såg ut för 50 år sedan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

En bra tumregel är följande: Om du är osäker, säg meningen i huvudet (eller högt) men byt ut de/dem till jag/mig. Om "jag" passar bättre in så ska det vara "de". Är det "mig" så ska det vara "dem".

Exempel:
Jag är snäll - De är snälla
Det var dumt av mig - Det var dumt av dem

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ferrat:

Ska man vara petig är ju dom intaget i SAOL från 1998 som alternativ till både de och dem

Skickades från m.sweclockers.com

Lite relaterat. Läste "Bara knyt, Alfons!" för treåringen igår kväll, ett exemplar från när jag var liten – tryckt 1988. Visserligen en barnbok, men noterade att "dom" används friskt. Så att det ordet är en ny trend för en lat generation och så vidare som diskussionerna ibland landar i är nog lite efterkonstruktion.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Dom = de, dem.

Lätt och alla förstår.

Permalänk
Medlem

@kaput: Gammal är väl kanske att ta i men har läst väldigt mycket genom åren; är nog del av skillnaden, vilket intresse man har av språket. Tar exempelvis emot för mig att använda för mycket förkortningar eller använda slarvigt "chattspråk".

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Rekordmedlem

Dem som skriver svengelska är irriterande liksom dem som försöker byta betydelse på vedertagna uttryck genom att använda de felaktigt och vi får inte glömma dem som missbrukar prefix och luddiga förkortningar ty allt för många har ultrasmalbandsanslutning till internet för dem skriver att dem kopplar upp sig med hastigheter i millibit/s området... Jag är skeptisk.
https://www.sprakochfolkminnen.se/download/18.41318b851483519...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många regler i vårt Svenska språk är helt vridna enligt mig men så är det väl i nästan alla språk. Bara det går att förstå vad folk menar så är det lugnt enligt mig.
Det känns som att en del regler existerar enbart för att kunna se vem som tagit Svenska på allvar i skolan, det har ju knappast med intelligens att göra som vissa verkar tro.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

värst av allt är det när folk skriver utan vare sig versaler eller skiljetecken gärna också helt utan något försök till styckesindelning ibland lyckas dem däremot hitta ett komma som slängs in likt en artonåring hinkar bärs ,,det vill säga att dem saknar helt finess.

jag kan förstå folk som stavar fel det är endå något vi alla gör emellanåt och vissa har svårare för det än andra men jag har ingen förståelse för folk som inte ens verkar göra en anstränging att få sin text att se bra ut,,det är en sak om man skriver avslappnat till sina polare eller kanske till och med forum som sweclockers. men jag ser det asså ganska ofta när de typ skriver i mer officiella sammanhang.

Är man osäker på hur man skriver så kan man testa att läsa texten högt i huvudet, kommer du till ett ställe i texten där du gör en paus så behövs det troligtvis en punkt eller komma. Mycket svårare än så är det inte.

För att inte tala om hur enkelt det är att skriva ut versaler, det lär man sig väl innan man ens får kliva in i klassrummet? Som någon annan var inne på så behöver det absolut inte tyda på någon bristande intelligens men däremot visar det på lathet och respektlöshet för personen som ska läsa texten.

Disclaimer: Jag är ganska kass på grammatik och att korrekturläsa det jag skriver, speciellt om det är i forum och dyl. Hycklare? Javisst

Permalänk
Medlem

Håller med trådskaparen och vill lägga till mitt bidrag, användandet av ”mindre” när det skall vara ”färre”.

Exempel från P1: ”Den ekonomiska krisen har lett till att folk köper mindre skor och mindre kläder”
Så mycket dyrare är inte ett par 45or än ett par 43or så att det skulle vara lönt?

Här även hittat ett exempel på en felaktig ihopskrivning. På en trasig hiss: ”Delar är beställda. Mer information kommer efterhand” Antingen menar de ”... i efterhand” eller ”...efter hand” men att få informationen när det är klart verkar dumt varför jag misstänker en felaktig ihopskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nåt annat som ofta används lite knasigt är var och vart.

Var - en plats
Vart - en riktning

Var bor du?
Vart ska du?

..eller om man bör ovanför Gävle: Vars bor du?, vars ska du? (ungefär som dom)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Finns kanske en del som kan skillnaden, men sedan vet hen inte om det själva, hur duktiga di är. Men då man kan testa ens förmåga, på denna häringa länken.

SvD Quiz Kan du skilja på de och dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Förstår faktiskt inte varför alla har så stora problem med detta. Det är väl ungefär samma som engelskans de=they och dem=them? Och jag stöter inte på att folk skulle skriva fel där.

Har dock hört från en kompis, att deras svensklärare lär ut att "alltid använda dem"! Hur kan detta få ske?!

Själv använder jag "dom" när jag pratar. Ibland faktiskt i skrift också, beror på situation och hur formellt man vill uttrycka sig. Men skulle hellre be folk skriva "dom" om man är osäker. Det ser inte så fint ut, men det är åtminstone inte rakt ut fel.

Låter som jag hörde en finskalärare säga att det är bara och prata tills man blir van med språket och kan se hur fel det blir.
iofs, så är det från perspektivet av ett helt nytt språk.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

"Ja, det finns många enkla trick. Tycker det är så synd att alla inte kan."

"inte kan dem."

Du missade ett enkelt användningsområde där; men det är väl för att du själv inte kan skilja på dem!

Den andra meningen refererar inte nödvändigtvis till den första, utan kan lika gärna handla om diskussionen i generella drag, vilket utelämningen av "dem" verkar antyda.

Han menade alltså: Tycker det är så synd att alla inte kan [skilja på de och dem].

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

En bra tumregel är följande: Om du är osäker, säg meningen i huvudet (eller högt) men byt ut de/dem till jag/mig. Om "jag" passar bättre in så ska det vara "de". Är det "mig" så ska det vara "dem".

Exempel:
Jag är snäll - De är snälla
Det var dumt av mig - Det var dumt av dem

"De är snälla, det var dumt av dom." Låter bättre enligt mitt tycke. "Dem" låter gammaldags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

De gängse tumreglerna är dåliga

Skrivet av FabriciusRex:

Det är väldigt många sweclockare som inte kan skillnaden mellan "de" och "dem" i skrift.

Så här är mitt försök att bringa klarhet.

"De" används som subjekt. Och "dem" används som objekt. Fast det kan vara lite krångligare än så. När man fått in känslan för det går det dock bra med distinktionerna.
Ett exempel:
De kastar snöbollar på dem.
"De" är subjekt som gör något. Och "dem" är objektet som får något gjort mot dem.
Om man är osäker, skriv "dom" eller "de" rakt av. Helst inte "dem". Det ser inte bra ut.

Eller om man är vass på engelska kan man tänka att "de" är they, och "dem" är them. Så, översätt till engelska och tillbaka till svenska.

Skrivet av Xcorp:

En för mig väldigt enkel regel är att översätta till vi och oss.
Vi = de och oss = dem

Skrivet av Corvidae:

En bra tumregel är följande: Om du är osäker, säg meningen i huvudet (eller högt) men byt ut de/dem till jag/mig. Om "jag" passar bättre in så ska det vara "de". Är det "mig" så ska det vara "dem".

Exempel:
Jag är snäll - De är snälla
Det var dumt av mig - Det var dumt av dem

Ingen av tumreglerna ovan är bra, för de täcker bara in två av tre fall. Heter det enligt de tumregler ni föreslår "de flesta gillar glass" eller "dem flesta gillar glass"?

Nej, eftersom "de" inte bara är ett pronomen, utan även en artikel, är följande tumregel mycket bättre:

Om ordet "oss" fungerar (meningsbyggnadsmässigt; inte nödvändigtvis betydelsemässigt) på samma plats i meningen ska det vara "dem". Annars ska det vara "de". Exempel är guld:

  • "Erik kan hämta dom."
    "Erik kan hämta oss" är en rimlig mening. Därmed ska det vara: Erik kan hämta dem.

  • "Dom är snälla."
    "Oss är snälla" är inte en rimlig mening. Därmed ska det vara: De är snälla.

  • "Ge mig dom där bollarna."
    "Ge mig oss där bollarna" är inte en rimlig mening. Därmed ska det vara: Ge mig de där bollarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"Dom" kan jag förlåta, men "mej", "sej", "dej" etc irriterar mig.. Och att använda versal för ord som "du" i mitten av en mening gör mig bara arg.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell