Asus Rtx 2060 Dual Evo 70°C?!

Permalänk
Medlem

Asus Rtx 2060 Dual Evo 70°C?!

Köpte min dator för inte så länge sen. presterar jätte bra. men har lite problem med temps på rtx 2060. när gpun är under load tx bf5 så är temperaturen 69-75°C. det låter också. jag har ett phanteks p400a med en fläkt fram och en bak. kan det bero på att jag har för lite fläktar? är det normalt? jag läste lite och några säger att dem har samma för höga temps på 2060. kan någon hjälpa mig?

Visa signatur

CPU: i5 9600k 4.7 ghz
GPU: asus rtx 2060 dual 6gb
RAM: 16gb hyperx fury rgb
MB: aorus z390 elite

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ja det är normalt. 70 grader är inte speciellt farligt, du kan börja oroa dig när du närmar dig 88 °C.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ja det är normalt. 70 grader är inte speciellt farligt, du kan börja oroa dig när du närmar dig 88 °C.

Tror du jag kan sänka temperaturen genom attt sätta en till fläkt framme?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Den låter ganska mycket

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

70 grader är helt normalt och det är säkert där tillverkaren har programmerat kortet att lägga sig. Dual-kylaren är inte den bästa så den kommer helt enkelt att låta lite när den är igång. Att lägga till fläktar kommer inte att göra att kortet går kallare eftersom det är designat för att ligga på 70 grader. Däremot kan det möjligtvis hjälpa kylaren så att den åtminstone blir lite tystare men jag tror att den skillnaden blir väldigt marginell, om ens märkbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

70 grader är helt normalt och det är säkert där tillverkaren har programmerat kortet att lägga sig. Dual-kylaren är inte den bästa så den kommer helt enkelt att låta lite när den är igång. Att lägga till fläktar kommer inte att göra att kortet går kallare - eftersom det är designat för att ligga på 70 grader -, däremot kan det möjligtvis hjälpa kylaren lite så att den åtminstone blir lite tystare men jag tror att den skillnaden blir väldigt marginell, om ens märkbar.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DaVeZeD:

Nä, det brukar inte hjälpa speciellt mycket. Du kan testa att byta kylpasta på kortet men kommer inte bli någon mirakel till förbättring. Som @Andreaz1 säger så finns det en temperature target som grafikkortet säger hur varmt kortet får bli när den överklockar sig själv. Ofta körs korten i en högre frekvens än vad som står på förpackningen då korten överklockar sig själva.

Du kan undervolta kortet och få ner strömförbrukningen och värmeutvecklingen https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Skrivet av DaVeZeD:

Den låter ganska mycket

70 °C är en hyfsad bra temperatur om man kyler med luft, man kan nå lägre med vatten men det är också ganska dyrt. mitt gamla 980Ti gick i 82 °C i load men det var känt för 980 Ti att de var rätt så varma.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaVeZeD:

Prova att undervolta kortet. Samma prestanda, lägre strömförbrukning= lägre temperatur = lägre fläkthastighet.

Finns en bra guide på Swec som Jonas författat. Busenkelt och helt harmlöst:

https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...