Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff
Vaddå? skulle en "kompensationsmagnet" ta ut magnetfältet från högtalaren? Då slutar ju den att fungera istället!?

jag vet inte riktigt hur de fungerar, men de ska ta bort magnetfältet på utsidan av magneten...spolen sitter ju på insidan så den borde ju inte påverkas...haha...å andra sidan så är det ju utvändigt magnetfält jag är ute efter...tänker för mycket på högtalare....
men kan man begränsa magnetfältet lite snyggt så....
jaja jag borde kanske sova istället

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
jag vet inte riktigt hur de fungerar, men de ska ta bort magnetfältet på utsidan av magneten...spolen sitter ju på insidan så den borde ju inte påverkas...haha...å andra sidan så är det ju utvändigt magnetfält jag är ute efter...tänker för mycket på högtalare....
men kan man begränsa magnetfältet lite snyggt så....
jaja jag borde kanske sova istället

Det kanske är möjligt, fast jag har då aldrig hört talas om en sådan. Är det verkligen möjligt att påverka dett yttre magnetfältet utan att det inre påverkas?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

kan man kontrollera belysningen i rummet med discolitez, eller kommer taklampan att blinka då?
letade lite på discolitez.com men hittade inget jag fattade.
om inte vore det kul om nån kunde tipsa mig om ett program som funkar bättre. alltså bara av och på med lampor och andra apparater styrt från datorn.

Visa signatur

"Drömmar kan ingen annan än den som är i dem ta ifrån dig" Citat av mig på fyllan
"Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

Permalänk
Medlem

det borde inte vara så svårt med rälen eller liknande

Permalänk
Medlem

nä men ett program att styra det med behövs
reläna e ju bara att koppla på comporten
sen går man in i programmet å knappar lite så tänds taklampan, fläkten går igång osv.

Visa signatur

"Drömmar kan ingen annan än den som är i dem ta ifrån dig" Citat av mig på fyllan

Permalänk
Medlem

eller paralellporten, och till paralellporten är det ju inget svårt att skriva ett litet program..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylle
kan man kontrollera belysningen i rummet med discolitez, eller kommer taklampan att blinka då?
letade lite på discolitez.com men hittade inget jag fattade.
om inte vore det kul om nån kunde tipsa mig om ett program som funkar bättre. alltså bara av och på med lampor och andra apparater styrt från datorn.

"DiagLitez" på discolitez.com är ju till för att bara aktivera och deaktivera de 32 olika kanalerna genom parallellporten. Men som sagt, det bästa är ju att snickra ihop ett eget program till det där man isåfall kan lägga in en massa kuliga finesser...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok och det funkar till alla olika kretsarna som finns på discolitez.com
självklart vore det kul med ett eget program, har lite ideér men är inte så bra på att programera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ok och det funkar till alla olika kretsarna som finns på discolitez.com
självklart vore det kul med ett eget program, har lite ideér men är inte så bra på att programera

jomenvisst gör det det. funkar till min 32-bitare iaf (en modifierad version av den på discolitez hemsida)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok kan nån kanske lista ut vilka relän som vore bra att använda?
Dom snackade om triacs på discolitez.com men såna har jag aldrig använt så det känns lite riskabelt.
vad för spänning ger paralellporten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ok kan nån kanske lista ut vilka relän som vore bra att använda?
Dom snackade om triacs på discolitez.com men såna har jag aldrig använt så det känns lite riskabelt.
vad för spänning ger paralellporten?

Triacs är lite knepiga fast de klickar åtminstone inte.
Parallellporten brukar ge 3,3V fast INTE mycket ström alls! Kretsen 74374 orkar inte heller dra ett relä, så du gör bäst i att ha ern servokrets med en transister isåfall. Då kan du ju mata transistorn med 12V och därmed använda ett "vanligt" relä med 12VDC primätspänning och 230VAC sekundär. Om det nu är 230VAC-saker du ska kontrollera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm ok du menar att jag får en impuls i basbenet och sen har jag en ledning från en molex på 12VDC som då släpps igenom resistorn och går till reläet som då öppnar för 230VAC.
Vad som då behövs är väl lika många transistorer och relän som man vill ha uttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saftblandare

skulle ju vara fränt att ha så att när den börjar gå över tex 50 C så börjar den lysa eller något liknande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm ok du menar att jag får en impuls i basbenet och sen har jag en ledning från en molex på 12VDC som då släpps igenom resistorn och går till reläet som då öppnar för 230VAC.
Vad som då behövs är väl lika många transistorer och relän som man vill ha uttag.

Så kan man ju göra om man vill. Jag tänkte mer på att servokretsen skulle styras av 74374 (som i fyrdubbel upplaga ger dig 32 kanaler ut från parallellporten). Och vips har du 32 relä som antingen blinkar fint efter musiken (m.h.a. discolitez), blinkar efter schema (discolitez) eller helt manuell styrning (också dicolitez).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vattenkylningsmod funderar på att i sommar köpa ett bra vattenkylningskit och sätta i min gammla p2 låda och sen från den dra slangar till min ordinära dator för att slippa allt oväsen vad tror ni om de ska nog göra en stor baytank och sen ha lite plexi i och ccfl rör uv ljus såg att gtek tror jag hade nåt sorts uv reagerande medel som man har i vattnet så det blir självlysande. nån som kan göra ritningar

Permalänk
Avstängd

hehe bra ide

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde använda mer än en punkt på fyra rader, bara en tanke.

Annars var det en bra idé

Permalänk
Medlem

hehe ok men jag måste komma på en bra lösning till tank-chassit.
det är så at den är ett helt stycke som sitter över själva stommen funderar på att göra en metall platta som 5.25. och dra ut slangarna där eller på baksidan en bit under nätagget.
sen mellan vilka pinnar på kontakten ska man sätta en sån där sak så man kan starta bara vattenkylningen.
jag hade inte tänkt ha nåt annat i lådan utan bara låta den vara igång hela tiden

Permalänk
Medlem

Om man har ett stort och tungt chassi att släpa med så man man använda följande mood.

Krävs nog att man fäster hjulen och handtaget ordentligt, hjulen med vinklade järn från botten och sen är det väll att nite (bulta) fast handtaget i taket.

Tänk på att chassit måste va ganska stabilt för att det itne ska vika sig där nere vid hjulen, kasnke förstärningar är på sin plats.

Edit: Givetvis kan man fästa handtaget på ovansidan om man har trångt med plats eller om man behöver 5.25" platsen. Men tänk på att då är det bara skallarna som håller den på plats då, ordentliga brickor bör användas.

Permalänk
Medlem

och alla bilar som kör omkring där man går och liknande borde inte de skita ner hela chassit lite

Permalänk
Medlem

eller ifall den skulle tippa p.g.a. ojämn mark? glömde det

Permalänk
Medlem

jag skulle nog göra någon form av fästanordning så att jag kan plocka bort hjulen när jag vill...och sen bredda litegrann så att den inte välter
kanske fixa lite fjädring också så att man kan gå offroad så att säga?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

mmm de skulle nog vara en bra ide. vad sägs om min ide här ovanför

Permalänk
Medlem

Hmm, är det bara jag som inte brukar gå ut i skogen med burken?
Det använder jag hunden till.

Kunna ta bort hjulen.. Det kan ju va nått, annars kan man ju fälla in dom i bakre hörnet, och sätta en täckplåt på baksidan.

Men jsälva idén är ju att hjulen inte ska va i marken när man ine använder handtaget.

Permalänk
Medlem

jo smartast vore att kunna fälla in hjulen tycker jag och så kan man ju bygga nån liten låda över toppen av lådan där handtaget är

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga en radiostyrd vagn och mointera chassit på?

Permalänk
Medlem

vaför inte bara bära chassit som alla andra gör?

Permalänk
Medlem

denna till hdd-leden? http://djepix.mine.nu/lys.wmv

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk

aaa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Satan:-) det var fräckt me glowPad
Ska skaffa lite plexi och fixa till en MartinuZ skylt å sätta på sidan av datorn.. sen en bit med nått annat på fronten

Synd att sajten INTE var på engelska..

Du kan finska eller? Vet du hur starka dioderna måste vara? eller funkar det typ med vilken som helst?

menar du hemsidan metku.net? om isf kan du välja det på engelska...

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Avstängd

en tanke jag har bara när man ska fixa med sin chassi... varför inte tejpa fast en stor dildo på chassit o måla den grön? den e inte bara fin utan man kan bära datorn i den!! fast då får man nog använda grovare saker som.......spik?

Visa signatur

xp2000+Tbred@1912mhz - ASUS-A7S333 - 256DDR ram - gforce2 mx400 64mb - 12gb hd