Permalänk

Audio desync windows 10

Hej hoppas tråden är lagom rätt placerad.
Som rubriken lyder så handlar det om audio desync.
Det har pågått ett par månader men har kommit och gått för att tillslut stanna
Oavsett Youtube,Netflix,Vlc,Wmp,Chrome,Firefox,Opera eller Edge har gjort någon som helst inverkan på problemet.
filmerna/klippen börjar syncat men på bara ett par minuter så märker man att ljud och bild inte längre är på samma bana.
jag har provat i princip allting som kommer upp på förstasidan på google när man söker Audio descync win10

Mobo Gigabyte z77x-d3h Bios F18g
Cpu intel core i5-3570k @stock
Ram Kingston kingston khx1866c10d3/8g 32gb
Gpu Nvidia asus strix gtx 980
SSD intel 330(?) 180gb
hdd seagate barracuda 5400rpm 1000gb
Psu corsair tx 850
Os Win 10 home 64-bit

Det senaste jag provade var att uppdatera bios, har även provat blåsa rent gamla drivrutiner och installera nya.
har ingen större lust att installera om windows om det går att undvika.
att köpa nytt system är inget alternativ som nybliven tvillingfarsa och bostadsägare (annars hade det varit rätt kul att stoppa datorn i kantviken på jobbet )
Kanske köpa dedikerat ljud?
frustrerad som få!

hoppas det finns någon magiker här som kan hjälpa mig. Trevlig helg allihop

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, jag testade att köra med ett billigt USB-ljudkort som jag hade liggandes och det löste problemet. Har kört ljudet genom det sen dess. Är väl ungefär lika bra ljudmässigt som moderkortets men jag är ju ingen audiofil direkt. Testa att köpa ett för en hundring och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och löste det, otroligt nog, genom att stänga av snabb uppstart. Hittade den lösningen nånstans på nätet, och det funkade!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av hubbe88:

Hade samma problem, jag testade att köra med ett billigt USB-ljudkort som jag hade liggandes och det löste problemet. Har kört ljudet genom det sen dess. Är väl ungefär lika bra ljudmässigt som moderkortets men jag är ju ingen audiofil direkt. Testa att köpa ett för en hundring och se om det hjälper.

känns som en väldigt smärtfri lösning, tror inte jag heller skulle märka någon skillnad.

Skrivet av cyklonen:

Jag hade samma problem och löste det, otroligt nog, genom att stänga av snabb uppstart. Hittade den lösningen nånstans på nätet, och det funkade!

snabbstarten är avstängd redan