Permalänk

Köpråd av skärm till PS 5 nu?

Hej!

Som rubriken lyder så är jag ute efter en skärm som kommer funka bra till ps 5.

Jag har en pro nu som jag lirat på min LG C7 i över 1 år nu och jag är mer än nöjd men jag vill ha en skärm igen för variation beroende av spel.

Jag har två alternativ som jag ser det, antingen köpa en 24" nu och sälja den till nästa år och köpa en 4k eller lägga ner lite mer pengar på en 24-"27 4k skärm för runt 3000 på black friday.

Jag kommer köpa en skärm oavsett så att vänta ett år är inget alternativ.

Mina funderingar är: Om jag ska köpa skärm nu/black friday undrar jag vad finns det på ute på marknaden?
Är min budget på ca 3000kr för lite?
Vilka egenskaper borde vara viktiga för en skärm till ps 5?

Mvh Manuel

Permalänk
Avstängd

Om du oavsett kommer köpa en skärm varför inte vänta ett år och se vad som finns då?

Permalänk

@cider123: Jag vill ha en nu snart. Köper jag en icke 4k så säljer jag den till nästa år men om det inte rör sig så mycket i pris på skärmar under ett år vill jag köpa en nu.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blixtinho: Playstation 5 finns ännu inte. Exakta specar och funktioner är inte avslöjade. Detta betyder två saker:

(1) Du vet inte vilka funktioner du ska välja i dagens skärmar för att matcha PS5
(2) Dagens skärmar saknar antagligen de möjligheter PS5 ska erbjuda. Skärmtillverkarna vet heller inte exakt vad som ska komma. Och det tar tid att utveckla hårdvara.

Här blir det dessutom en till punkt:

(3) PS5 är en konsol och TV-apparater svarar mot behoven hos konsoler. Bildskärmar svarar mot behoven hos en dator.

Vad alla räknar med blir viktigt för PS5 är sådant som möjligheten att köra dynamisk HDR och HDMI-VRR, förmodligen under 48 Gbps FRL. Det vill säga ett förverkligande av funktionerna från senaste HDMI-utvecklingen.

Där finns det idag ingen datorskärm som svarar mot något av detta ovanstående en PS5 förväntas ge i fråga om teknik. Finns ett par TV-modeller som har detta, främst Samsungs och LG:s bättre modeller. Men annars är det alltså sak samma vad du än köper ur aspekten "lämplig för PS5".

Permalänk

@Laxpudding: Att man inte vet vad PS5 kommer ha för hårdvara och vad som exakt kommer krävas för bra bild etc är nägot jag vet. Vi är "bara" ett år från release så jag har snarare tänkt att en bra skärm idag borde vara en bra skärm om ett år om det inte sker något drastiskt (?).

Jag får nog köpa en 60hz 1ms med bra färger nu till black friday och se vad som erbjuds längre fram när man vet mer om ps5.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blixtinho: Precis så - en bra skärm idag gör vad den kan med PS4. Finns annars ingen egentlig anledning till att välja någon skärm baserat på millisekundspecar.