Muskampen 2025: Segraren korad!

Esxi i förebyggande syfte eller bara Freenas

Permalänk

Esxi i förebyggande syfte eller bara Freenas

Tjena!

Har köpt en ny server, hade en gammal kontorsdator innan som server och bytte nu till en Dell T310

Spec
2xHotswap PSU (Totalt 800w)
4xHDD Hotswap
ECC ram
Xeon CPU
4xGB nätverksportar
6st SATA+Raidkort till hotswap

Första tanken var, som min gamla server, att bara köra freenas på den. Men det finns ju så mycket mer möjligheter med en server,
Vet inte exakt vad jag ska labba eller köra med, så det lutar ju åt Esxi i förebyggande syfte. Eller bara Freenas.
Har aldrig kört Esxi så har ingen erfarenhet i detta

Allt är ju inviduellt med vad är era tankar?

Här är min nuvarande setup:
Pi 3B Pi-Hole och PiVPN
Kontorsdator Freenas 3xHDD i raidz för lagring av foton
NAS 2xHDD med filmer och serier
HTPC libreelec för uppspelning från NASen
PC W10 för redigering av foton och gaming

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Medlem

Esxi är trevligt men stödjer inte softraid så bra, dvs din zfs diskgrupp blir kanske lite klurig att få till.
Jag stod själv i valet och kvalet för något år sedan och valet föll på proxmox, det är i princip debian med kvm förpackat med ett trevligt webinterface liknande det som finns på esxi. Eftersom det är ”vanlig” debian i botten så kan man köra zfs lvm eller vad man vill till diskarna. Själv kör jag själva proxmoxen på en USB sticka och alla diskar bildar en zfs pool som i sin tur är delad till VM och lagring. Väldigt smidigt med containrar också, kör tex pihole nas torrentklient guacamole mm i olika containrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2,4 Ghz och en espressobryggare från KRUPPS.

Permalänk
Skrivet av toz:

Esxi är trevligt men stödjer inte softraid så bra, dvs din zfs diskgrupp blir kanske lite klurig att få till.
Jag stod själv i valet och kvalet för något år sedan och valet föll på proxmox, det är i princip debian med kvm förpackat med ett trevligt webinterface liknande det som finns på esxi. Eftersom det är ”vanlig” debian i botten så kan man köra zfs lvm eller vad man vill till diskarna. Själv kör jag själva proxmoxen på en USB sticka och alla diskar bildar en zfs pool som i sin tur är delad till VM och lagring. Väldigt smidigt med containrar också, kör tex pihole nas torrentklient guacamole mm i olika containrar.

Det visste jag inte om esxi men då kan jag räkna bort det direkt då jag ska köra ZFS.
Proxmox har jag aldrig hört talas om men ska absolut kolla in detta Tack för tipset!

En orelevant fråga, vad använder du torrent till idag? Tro mig, har använd det sen det kom, men idag med alla hårda lagar så undrar man ju? Är det samma material som förr? (Anser den fråga okej och inget om innehåll om olagligheter eller copyright skyddat material)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenSea:

Det visste jag inte om esxi men då kan jag räkna bort det direkt då jag ska köra ZFS.
Proxmox har jag aldrig hört talas om men ska absolut kolla in detta Tack för tipset!

En orelevant fråga, vad använder du torrent till idag? Tro mig, har använd det sen det kom, men idag med alla hårda lagar så undrar man ju? Är det samma material som förr? (Anser den fråga okej och inget om innehåll om olagligheter eller copyright skyddat material)

I ditt läge hade jag installerat esxi på en sticka och sedan kollat om du kan skicka igenom sata-kontrollern till din freenas vm. Då kan du presentera diskarna direkt till freenas utan att hanteras i esxi.

Detta kräver att cpun stödjer vt-d.

Som torrentclient kan jag varmt rekommendera deluge.

Permalänk
Medlem

Torrents, nej inte i samma utsträckning som för några år sedan, kör rtorrent i en container som också kör nordvpn Client, hämtar magneter via vpn också så det borde vara safe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@toz: Hoppas jag tolkar dig fel, det är inte bara magnetlänkar du ska hämta via vpn för att hålla din IP gömd via torrents.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Esxi är den stabilaste hypervisorn till FreeNAS om du följt diskussionen på FreeNAS forumet under flera år.

Viktigaste är att du har ett HBA, i IT mode, med firmware anpassat till vad FreeNAS kräver.
Dvs INTE i RAID mode, confat som JBOD. Sen lägger du en pcie pass through till FreeNAS VM.
Enklast är att skaffa ett HBA som är väl utbrett. Tex IBM1015 omflashat (instruktioner på freenas forumet), eller någon instegs LSI-HBA variant. Jag har själv ett 9211-16i.
Jag har kört denna setup över 4 år.

Kör en router med Proxmox i botten, med pci passthrough till pfsense. Det fungerar bra på den. Samma borde räcka till FreeNAS. Men har inte vågat släppa lös min FreeNAS data på proxmox ännu. Inte tillräckligt många success reports på Forumet av folk med skills att utvärdera stabiliteten.

Duvet, så länge allt går bra är det generellt väldigt få till inga konstigheter. Där när skiten börjar gå åt helvette och systemet behöver flexa sina muskler som kassa setups kommer upp till ytan. Då jävlar haglar problemen och quirksen. Det är DÅ man vill att FreeNAS ska göra sitt jobb. Det är då man önskar man satt en korrekt beprövad setup.

Mängden folk som tappat all sin data för att dem kört ett RAID kort, eller ESXi med varje disk enskilt överlåten till VM:en, är ...tillräckligt för att även den mer risklystne borde dra öronen åt sig.
Sök lite på FreeNAS forumet - folk är väldigt hjälpsamma, om du följer etiketten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zRk-:

Sök lite på FreeNAS forumet - folk är väldigt hjälpsamma, om du följer etiketten.

= Fråga inget som inte redan är besvarat av manualen.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

@LemurenSwe:
Du har ju inte fel...

Men, så tillvida man inte kan hänvisa vad man inte förstår ur den relevanta sektionen i manualen.
Visa man försökt = allt vunnet.

Permalänk
Skrivet av zRk-:

Esxi är den stabilaste hypervisorn till FreeNAS om du följt diskussionen på FreeNAS forumet under flera år.

Viktigaste är att du har ett HBA, i IT mode, med firmware anpassat till vad FreeNAS kräver.
Dvs INTE i RAID mode, confat som JBOD. Sen lägger du en pcie pass through till FreeNAS VM.
Enklast är att skaffa ett HBA som är väl utbrett. Tex IBM1015 omflashat (instruktioner på freenas forumet), eller någon instegs LSI-HBA variant. Jag har själv ett 9211-16i.
Jag har kört denna setup över 4 år.

Kör en router med Proxmox i botten, med pci passthrough till pfsense. Det fungerar bra på den. Samma borde räcka till FreeNAS. Men har inte vågat släppa lös min FreeNAS data på proxmox ännu. Inte tillräckligt många success reports på Forumet av folk med skills att utvärdera stabiliteten.

Duvet, så länge allt går bra är det generellt väldigt få till inga konstigheter. Där när skiten börjar gå åt helvette och systemet behöver flexa sina muskler som kassa setups kommer upp till ytan. Då jävlar haglar problemen och quirksen. Det är DÅ man vill att FreeNAS ska göra sitt jobb. Det är då man önskar man satt en korrekt beprövad setup.

Mängden folk som tappat all sin data för att dem kört ett RAID kort, eller ESXi med varje disk enskilt överlåten till VM:en, är ...tillräckligt för att även den mer risklystne borde dra öronen åt sig.

Man kanske ska låta bli att krångla i dagsläget, Freenas har jag ganska stor koll på ändå och min Pi sköter nätverket i dagsläget (Pi-Hole + PiVPN)

I min nya server sitter ett H200 raid kort i och jag har faktiskt hört detta innan så alla filer och HowTo finns hemma för att flasha om kortet till IT mode Bara väntar på att mina HDD slädar ska levereras som inte följde med (Fick beställa från kina zzZZzzZZ)

ALLT finns ju faktiskt om Freenas, finns inga "nya" fel, allt finns på forumet eller google så det brukar ju vara rätt lätt att lösa saker därigenom. (Förutom mitt problem som uppstått xD Kan inte köra update eller kolla efter tillgängliga plugins att tanka ner, nånstans blockeras det men hittar inget nånstans, ingen block i Pi-Hole)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@toz: Hoppas jag tolkar dig fel, det är inte bara magnetlänkar du ska hämta via vpn för att hålla din IP gömd via torrents.

Laddar magnetlänken och kör torrentklienten via vpn, Är det något jag missat så tar jag tacksamt emot infon, trodde jag gjort det man kan för att skydda sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går att köra virtuella maskiner i FreeNAS med bhyve.

Permalänk
Medlem

Esxi på ett USB och diskkontrollern i passthrough till en freenas vm. Sedan kan du dela ut utrymmet som en share på nätverket tillbaka mot esxi för att lagra dina andra VM i freenas.

Som sagts tidigare kan man köra proxmox och dela ut diskarna därifrån. Men du får inget web-gui för att hantera diskarna och dina shares på samma sätt som freenas.

Fördelen med en hypervisor till att börja med är att du kan låta dina raspberry pi gå vidare till nya roliga projekt och köra pihole och pivpn som virtuella maskiner.

Permalänk
Medlem

@zRk-: Problemet är att manualen ofta är väldigt basic, och egentligen bara försöker beskriva vad en rubrik innebär, men inte alls hur inställningarna fungerar eller skiljer sig från varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Det går att köra virtuella maskiner i FreeNAS med bhyve.

Har verkligen inte blivit vän med bhyve, försökte köra det innan jag gav upp och körde esxi istället.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av CymbalCrasher:

@zRk-: Problemet är att manualen ofta är väldigt basic, och egentligen bara försöker beskriva vad en rubrik innebär, men inte alls hur inställningarna fungerar eller skiljer sig från varandra.

Det händer väl sådana fall dyker upp. Samtidigt, hade manualen varit skriven för att tant på COOP skulle få ihop det, hade ..en hel ny radda problem dykt upp

För att fortsätta ta forumet i "försvar" (tydligen?) så tycker jag att det är ALDRIG folk får spö av att inte ha läst ordentligt i manualen, NÄR det finns referenser och försök till tolkningar att reda ut.

Jämför tex med hur det såg ut på pfsense forumet, så är freenas motsvarighet sjunde himlen.