Regeringen: "Nolltolerans mot att barn spelar om pengar via loot-lådor"

Permalänk
Medlem

Enkelt förslag

Jag tycker att spel om/med riktiga pengar bör vara förbjudet för barn under 18 år.
Köpa okända saker som exempelvis loot lådor ska räknas som spel med pengar.

Permalänk
Medlem

Avskyr loot-lådor men det enda förbud som skall behövas för detta är att barn inte skall kunna köpa in-game-currency/in-game-items utan en vuxens kort & tillåtelse.

Däremot den lagstiftning som bör finnas kring loot-lådor är samma som kinas som visar hur mycket det kostar i genomsnitt för att få en viss drop. Är ju ganska avskräckande när det står 300$ för ditt epic-skin eller vad du nu försöker få ur din loot-låda.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

... visar hur mycket det kostar i genomsnitt för att få en viss drop. ...

Hur verifieras den angivna siffran?
Skulle förvåna mig om spelutvecklarna faktiskt delar ut dessa "vinster rent slumpmässigt och inte delar ut "vinster" baserat på spelarens beteendemönster. De har rätt bra koll på när en liten "återbetalning" leder till fortsatt spelande och när fortsatta "nitlotter" får spelaren att sluta betala för fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Förstår jag dig rätt i att det inte är produkten i sig det då är fel på, utan den effektivitet och tillgänglighet som internet innebär för försäljning och marknadsföring?

Det är en viktig skillnad, precis som när det gäller spelprodukter riktade mot vuxna.

Finns ju andra produkter riktade mot barn som innehåller slump, tex Kinderägg, men jag anser inte att de är på någotvis lika problematiska som då loot-lådor. Inte då sagt att jag gillar dem, men problematiken runt dem är inte i närheten lika stor.

Jämför Lotto med dragning två gånger i veckan, med fysiska trisslotter där man i stort sett direkt (tar viss tid att skrapa en lott) vet om man vunnit eller förlorat, och med något spel över internet där tiden mellan köp och vetskap kan vara noll. Risken för beroende och stora förluster ökar ju mer tillgängligt det är, ju snabbare man kan spela, och ju snabbare man får resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur verifieras den angivna siffran?
Skulle förvåna mig om spelutvecklarna faktiskt delar ut dessa "vinster rent slumpmässigt och inte delar ut "vinster" baserat på spelarens beteendemönster. De har rätt bra koll på när en liten "återbetalning" leder till fortsatt spelande och när fortsatta "nitlotter" får spelaren att sluta betala för fler.

Många av systemen är slumpmässiga upp till att spelaren har lagt ner en viss summa. eller inte vunnit ett visst pris, och då vinner spelaren automatiskt. Om de inte körde med slumpen alls så skulle de hamna i problem med mängder av nationella lotterilagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Detta. Dock lever vi i ett mamma-samhälle där allt skall regleras in i det minsta och misslyckas individen är det samhällets fel. Individuellt ansvar finns ej, blir det dåligt/fel är det någon annans fel.

Problemet idag är att det inte finns nånting som sätter stopp när din 8-åring knycker ditt kortnummer och spenderar 100000:- på pixlar.
Enligt vissa här i forumet så skulle det t.om. var ditt fel eftersom att du inte låser in allt, inklusive barnet.
Hade barnet däremot beställt grejer för liknande pengar så har vi ju lagar som hjälper till.

Dessa spelföretag är extremt duktiga på att trigga folk att spendera.
Och när många vuxna har svårt att stå emot så har ju barn inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur verifieras den angivna siffran?
Skulle förvåna mig om spelutvecklarna faktiskt delar ut dessa "vinster rent slumpmässigt och inte delar ut "vinster" baserat på spelarens beteendemönster. De har rätt bra koll på när en liten "återbetalning" leder till fortsatt spelande och när fortsatta "nitlotter" får spelaren att sluta betala för fler.

Spelföretagen har ju ertappats med fingrarna i kakburken många gånger över just detta.
Främst är det ju när "streamers" sitter och öppnar lådor som dom justerar oddsen för att det skall se bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte hur det ska gå till rent praktiskt? I Sverige är det förbjudet att göra TV-reklam som riktar sig till barn eller spritreklam för vuxna. Ändå förekommer detta hos viasat och canal digitals kanaler?

Free-to-play appar till mobiler är ju överösta med olika typer av betalfunktioner i spelen, för att inte tala om reklam i apparna som riktar sig till barn. Så om man inte ens kommer åt satelitkanalerna, hur ska man då kunna komma åt en spelbranch som är internationell?

De förekommer för att de inte är stationerade i Sverige, utan t.ex i Storbritannien där det är tillåtet. Sedan har EU sagt nej till försöken att stoppa reklamen. Gissar på att samma sak gällaer för reklam mot barn, att de inte är stationerade i Sverige och faller under EU's lagar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om du lever i Sverige, ja.

Exempel:
Problem:
Folk blir feta i större utsträckning.

Lösning?
Sockerskatt

=

Man vill straffa alla för att X antal individer inte klarar av att inte proppa sig fulla av godis och skölja ner det med läsk. Mammasamhälle.

Ja varför inte?
Socker är billigt som attan, och du kan använda det i nästan vilket livsmedel som helst.
Vilket gör att dålig mat även är billigare att köpa.
Men problemet är ju att du skapar en framtida kostnad för samhället (fetma, diabetes, tandvård), vilket kan motivera en skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur verifieras den angivna siffran?
Skulle förvåna mig om spelutvecklarna faktiskt delar ut dessa "vinster rent slumpmässigt och inte delar ut "vinster" baserat på spelarens beteendemönster. De har rätt bra koll på när en liten "återbetalning" leder till fortsatt spelande och när fortsatta "nitlotter" får spelaren att sluta betala för fler.

Siffran analyseras på samma sätt som spelbolag analyseras via en 3:e part.

Och klart att även om företagen inte har en direkt %-sats för att du skall få ett visst drop så har de ju en formel när det är dags att användaren ska få sitt drop om de inte fått det tidigare. Därför går det med samma metodik för företagen att beräkna hur många försök det skall krävas i genomsnitt.

Missköter bolaget detta så är det bara dra in deras tillstånd till att ha mikrotranskationer i sina spel.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Ganska många anser att det handlar om dåliga föräldrar och inte dåliga företag, vilket för mig är lite smått förvånande. Jag kan ju tycka att alla droger borde vara lagliga till exempel, för att det är ju upp till föräldrarna att se till att barnen inte köper knark. Men så funkar det ju kanske inte i verkligheten? Istället kan vi ha dom relativt bra drogerna lagliga och dom dåliga olagliga, intresset KOMMER att minska för dom dåliga drogerna. På samma sätt kommer intresset minska för dessa spel med lootlådemekanik ganska så fort när dom är olagliga och svåra att ha och göra med, eftersom att det finns ett enormt utbud av "bra" spel redan. Det handlar inte BARA om att skydda barn från sina VÄRDELÖSA föräldrar. Det handlar också om att reglera en kapitalistisk marknad i en god riktning, för kapitalism utan reglering eller korrumperad reglering är verkligen ingenting vi vill ha. Dessa företag producerar spel som med flit utnyttjar det värsta hos människan. Det om något bör regleras via lagstiftning, eller snarare och mycket mer rimligen förbjudas totalt. De som sysslat med detta bör verkligen straffas hårt. Det är skillnad på spel och spel, liksom ba.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ge inte ingen tillgång till pappas kreditkort. Gör så att föräldrarna måste godkänna via Mobilt Bank-ID om deras kreditkort ska användas nånstans.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Många av systemen är slumpmässiga upp till att ...
Om de inte körde med slumpen alls så skulle de hamna i problem med mängder av nationella lotterilagar.

Skrivet av Svensktiger:

Spelföretagen har ju ertappats med fingrarna i kakburken många gånger över just detta.

Jag har inte sagt att de inte är slumpmässiga alls, bara att sannolikheterna justeras mer eller mindre kontinuerligt.
Svårigheten är för utomstående att kunna bevisa detta utan tillgång till källkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gehga:

Ganska många anser att det handlar om dåliga föräldrar och inte dåliga företag, vilket för mig är lite smått förvånande. Jag kan ju tycka att alla droger borde vara lagliga till exempel, för att det är ju upp till föräldrarna att se till att barnen inte köper knark. Men så funkar det ju kanske inte i verkligheten? Istället kan vi ha dom relativt bra drogerna lagliga och dom dåliga olagliga, intresset KOMMER att minska för dom dåliga drogerna. På samma sätt kommer intresset minska för dessa spel med lootlådemekanik ganska så fort när dom är olagliga och svåra att ha och göra med, eftersom att det finns ett enormt utbud av "bra" spel redan. Det handlar inte BARA om att skydda barn från sina VÄRDELÖSA föräldrar. Det handlar också om att reglera en kapitalistisk marknad i en god riktning, för kapitalism utan reglering eller korrumperad reglering är verkligen ingenting vi vill ha. Dessa företag producerar spel som med flit utnyttjar det värsta hos människan. Det om något bör regleras via lagstiftning, eller snarare och mycket mer rimligen förbjudas totalt. De som sysslat med detta bör verkligen straffas hårt. Det är skillnad på spel och spel, liksom ba.

Skulle nog snarare säga att det snarare är åsikten att det både är dåliga föräldrar och företag (tycker de flesta poster som kritiserar föräldrar också är tydliga med sin åsikt om lootlådor i sig), men att problemet inte löses med förbud och lagstiftning, och att vi vill behålla friheten att göra egna val med våra pengar.

Denna diskussion skulle inte finnas om det inte var för att den omsätter så mycket som den gör, och att den stor del kommer från barn och ungdomar, skulle den omsätta lika mycket som hockeykort/magic/kulor/filmisar gjorde på deras respektive guldålder skulle det mummlas lite, men aldrig var det tal om att det behövdes lagstiftning.
Oavsett hur duktiga företagen är på att marknadsföra sig så kan ingen göra av med mer pengar än de har tillgång till, även om det är med kredit.
Så hur har barn tillgång till så mycket pengar att detta är ett problem? Kan bara se två sätt, antingen får de pengarna av sin föräldrar, och barn kommer bränna pengar de får, försvinner lootlådorna men barnen har lika mycket pengar varje månad kommer de inte automatiskt bli duktiga sparare i min åsikt, de kommer bara lägga dem på något annat.
Det andra sättet är att de otillbörligen får tag på pengarna, dvs "lånar" någons kreditkort eller värre, är inblandad i någon form av brottslighet.

Din drog analogi håller inte, vi har ett gäng lagliga droger, men både marijuana och kokain ökar sin marknadsandelar.

Menar inte att vissa marknader behöver reglering, men reglering av rätt sak för rätt orsak är väldigt viktigt för att få rätt verkan, och det enda jag tror detta skulle göra att flytta problemet i sidled, eller hamna i juridisk strid om kryphål, landsgränser och var omsättning av produkt sker m.m.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@during På min plastsyrras barns skola hamnar ungarna som inte slantar för tex fortnite seasonpass i utanförskap.
Så de föräldrar som inte har råd eller av andra anledningar inte vill betala för sina barns "beroende" brottas med flera frågor. Dels spelet i sig och hur rimligt det är att bränna pengar på pixlar, men även ungarnas sociala position.
Jag kan ju tycka att det är en ganska sjuk utveckling.

Frågan är större än vad ungarna 'bränner sina egna pengar' på.
Vanligt hasardspel är belagt med åldersgräns. Varför ska den inte appliceras på hasardspel förklädda som dator/mobil-spel?

Det går utmärkt att göra roliga spel som drar in pengar utan att det är en förklädd slot-maskin. Men det är kanske svårare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lootlådor

Många intressanta invändningar. Först - många speltillverkare gör allt de kan för att tjäna pengar (duh?!) och lyckas man skapa så stor hype att det till och med leder till utanförskap på fritids om man inte köper extramodul x till ett spel har de lyckats i den bemärkelsen. Förr var det exv Levis-jeans som skapade den hierarkin (ofta baserad på hur rika ens föräldrar är, å de som nästan är med i klicken belånar sig för att få vara med). Vi människor är så funtade att vi lätt vill rangordna oss, lättast så för våra begränsade hjärnor. Marknadskrafter vill så klart dra nytta av detta å vara den som rangordnar.

Det vi kan göra som samhälle är att försöka motverka detta igenom att på ett itererande sätt sätta upp regler, utbilda, fördöma osv. Vi kommer som samhälle alltid att vara ett steg efter, som nu med lootlådor. Det blir svårt på en global marknad att förbjuda helt men går man på exv de som säljer spelkonsol som Xbox och spelportaler typ Steam samt sätter upp lite regler kommer man en bra bit på väg. Sedan försöker man jobba hårt på de som försöker göra walk-arounds. Det tog inte många sekunder för Google att anpassa sig efter EU när de tyckte att det räckte att få 1000 kameror, bootar, fingeravtryck etc som reggade oss och reagerade när Google även stoppade in sensorer i samtliga kroppsöppningar på oss (lite målande kanske men ni fattar). Så sätter man ner foten i EU så kommer det hända saker, inte heltäckande. Sedan är draken EU inte snabbast (på gott å ont) i världen på att fatta beslut.

Det är som en del här vet (och en del inte verkar veta här) att oregelbundna belöningar i form av lootlådor står i taket på vad vår hjärna är utvecklad för att gilla. Så de har stor effekt och skapar ett ha-begär. Så den här typen av fråga är för mig inte bara en ren "dataspels"-fråga, eller ekonomifråga eller barn-far-illa fråga utan en kombination och här har vi ett samhällsansvar att ta genom bildning samt skapa underlag för beslutsfattare så vi får ett bra samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja varför inte?
Socker är billigt som attan, och du kan använda det i nästan vilket livsmedel som helst.
Vilket gör att dålig mat även är billigare att köpa.
Men problemet är ju att du skapar en framtida kostnad för samhället (fetma, diabetes, tandvård), vilket kan motivera en skatt.

TL;DR

Mer skatt är ingen lösning på ett oönskat beteende
Lär barnen sunda ekonomiska värderingar och pengars framtida värde tidigt
Förbjuda gärna skit som lotterier riktade mot barn, men ansvaret är i alla fall föräldrarnas. Det kommer alltid att finnas "destruktiva" produkter att konsumera och barnen måste få lära sig tidigt att hantera den förekomsten om de inte ska trilla dit på casino-spel eller något annat skit som vuxna.

-------------------------------------

Jag är så konstig jag, för jag tycker istället för att skatta sönder allt i det här landet som vanligt där vi redan betalar 50+ % skatt oavsett inkomst så kan man istället:

- ha fullständiga skatteavdrag på säg max 5k per vuxen och år och lika mycket per barn som täcker in träningsutrustning/ föreningsavgifter/ tävlingsavgifter. Ex två vuxna och två barn ger maximalt 10k per förälders lön i skatteavdrag. Motion är den absolut viktigaste faktorn för att förebygga skador, fetma och livsstilssjukdomar. Då har ungarna mindre tid att sitta vid datorn också eftersom de kommer att spontanidrotta mer på fritiden.

- Utbilda barn om pengars värde, och framförallt framtida värde om de investeras, redan från låg ålder. Man kan tycka att det ligger i alla föräldrars intresse, problemet är att så väldigt många föräldrar lever i krims-krams/ YOLO-världen själva och är hyperkonsumenter istället för att spara särskilt långsiktigt. Vill ha-suget för ett barn går ju över nästan direkt om man lurar över dom på något annat. Och våga skita i vad Per, Arne, Gunilla och Hassan köper för onödiga leksaker till sina ungar. När de är ungar är det ingen tävling om något. Tävla med varandra ska de göra senare i vuxenvärlden i utbildning, jobb m.m. och då har ungar med en sund ekonomisk uppfostran ett stort försprång.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Det du beskriver ser jag inte som unikt för lootlådor,utan mer att barn kan vara elaka rövhål som skapar grupper med specifika gemensamma drag, eller faktiskt väljer mer eller mindre slumpmässigt slumpmässigt väljer vilka som ska vara med och vilka som är utanför, det är de som sportar, vilka kläder du har, "nördiga" intressent, tillgång till alkohol,att man åker på semester osv. Det är iaf så jag upplevde det i åldern 10-18, och har fått samma intryck från folk plus eller minus 5 får som jag känner.

Är det annorlunda idag, eller är bara lootlådorn som är den senaste versionen av problemet? Vad kommer näst? Lag mot att sälja märkeskläder till barn? Färg och utseende kod på kläder i skolan, eller uniform? Ungdomsidrotten som kräver dyr utrustning kräver 18 årsgräns (t.ex. hockey)?

Åldersgräns är inte en nolltolerans, och likt annat som tas upp i tråden kommer det tillbaka till föräldrarna, kommer finns föräldrar som "köper ut" till sina barn, vare sig det är alkohol, nikotin, kläder eller digitala lotteri produkter.

Problemet som jag ser det är inte lådorna i sig, och att de inte försvinner förrän försäljningen av dem går ned väldigt mycket, utan om föräldrar som tillåter lådorna kan uppfostra sina barn att inte vara rövhål som exkluderar de som inte får lådor, och föräldrar som inte tillåter lådorna kan hjälpa sina barn i att antingen vara vara ok med att inte ha allt som andra har så får blir nyare generationen bättre i samhället.
Och jag tror inte statlig förbud hjälper det, det flyttar bara problemet till nästa sak.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@during Problemet här är just att man gömt ett hasardspel i ett dataspel, för att det är ett otroligt luckrativt sätt att tjäna pengar.
Hasardspel är i vanliga fall belagt med åldersgräns och en hel del andra restriktioner. Här förtydligar man att det inte ska gå att kringgå lagen.

Vad är din poäng, att folk är dåliga människor i alla fall så det behövs inga lagar alls?

och jämför du verkligen hockeyutrustning och alkohol?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om loot-låder ses som spel om pengar, borde inte spelutvecklare (som vill fortsätta sälja till vuxna) ansöka om spellicens enligt lagstiftningen från 2018?

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte satt mig in i detta närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Frankrike förbjöd ju loot lådor. Såhär gjorde Valve då för att enkelt gå runt lagen:
https://www.polygon.com/2019/10/1/20893490/cs-go-loot-box-x-r...

"The X-ray Scanner allows users to reveal the item inside any container. [...] Every container must first be placed into the X-ray Scanner to reveal the item inside before purchasing a key. The X-ray Scanner will consume the container and reveal the item inside. To use the X-ray Scanner again, the revealed item must be claimed; it is not possible to scan another Container without claiming the revealed item."

Känns som ett helt ok sätt att ordna saken på. Personen i fråga köper ju något han/hon vill ha istället för att chansa och få skit.Har inga problem med att man kan köpa saker i spel. MEN det ska inte vara random. Köper aldrig lootboxes men jag har köpt ingame items jag vill ha.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ronnie60:

Känns som ett helt ok sätt att ordna saken på. Personen i fråga köper ju något han/hon vill ha istället för att chansa och få skit.Har inga problem med att man kan köpa saker i spel. MEN det ska inte vara random. Köper aldrig lootboxes men jag har köpt ingame items jag vill ha.

Men scannern funkar ju bara en gång står det, du kan bara avstå att köpa något en gång tills nästa gång du köpt något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Då bör väl lagen träda in och förbjuda det?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ronnie60:

@mrqaffe: Då bör väl lagen träda in och förbjuda det?

Vet inte hur lagen är formulerad eller tolkas eller om texten stämmer men det står ju i den citerade texten att det bara funkar att använda skannern en gång om man inte vill ha/köper innehållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@during Problemet här är just att man gömt ett hasardspel i ett dataspel, för att det är ett otroligt luckrativt sätt att tjäna pengar.
Hasardspel är i vanliga fall belagt med åldersgräns och en hel del andra restriktioner. Här förtydligar man att det inte ska gå att kringgå lagen.

Vad är din poäng, att folk är dåliga människor i alla fall så det behövs inga lagar alls?

och jämför du verkligen hockeyutrustning och alkohol?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag menar är att vi har haft lotteri gömde i massor av saker tidigare, som hockey eller magic kort, kinderägg, diverse leksaker m.m. och att de alla borde behandlas lika om något ska göras och arbeta med det källan till problemet istället för dess nuvarande symptom.

Min poäng är att vi behöver lagar, men ofta mer viktigt, funktioner för att göra "rätt".
T.ex. Problemet: Folk springer mot rödgubbe i korsningar.
Lösning ett; Gör det olagligt att gå mot rödgubbe.
Lösning två; Se över tidsinställningarna på ljusen, gör om övergången m.m.

Med lösning ett kommer folk börja gå över på andra platser, så det krävs en lag mot att gå över gatan utanför övergångsställ, men det ställer till det något annat, så det behöver läggas in undantag osv.

När jag läste din kommentar trodde jag faktiskt att jag hade jämfört hockeyutrustning, men läser igenom det och hittar det inte specifikt. Det jag jämförde var att sporta, kläder m.m. till att ha tillgång till alkohol som en orsak till att barn och ungdomar exkluderar andra dör att de inte har tillgång till samma sak.

Hockeyutrustning var ett exempel på av sakerna som skulle förbjudas efter lootlådorna, tillsammans med dyra märkeskläder m.m. för de kan skapa utanförskap.
Alkohol är redan förbjudet, men inte pga den orsaken, så ser inte kopplingen du ville tvinga fram.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför varje gång förbud av lootboxes kommer på tal i denna typ av artiklar så är det en bild på lootboxes från overwatch. Det är ett spel jag spelat mycket men aldrig känt att jag haft någon anledning att köpa några lådor i. skulle säga att dom har en av de bättre implementeringarna av lootboxes då du alltid kan få allt som finns i lådorna bara genom att spela, och inget i lådorna ger någon fördel i spelet (dvs du har väldigt lite anledning att köpa lådorna).

undrar verkligen hur förbudet ska kunna införas utan att slå lika hårt mot alla, oavsett hur etiska deras köp i spelet är. det är trots allt otroligt stor skillnad mellan olika spel. i vissa spel får du enorma fördelar av att spendera pengar medan i andra är det inte mer än en liten genväg. problemet är att de förlorade inkomsterna från lootboxes kommer att tas någon annanstans ifrån, och rätt vad det är måste du väl köpa en subscription eller något i spel som annars varit gratis.

Permalänk
Medlem

Vad är lootlådor?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad är lootlådor?

en låda som innehåller "loot" dvs saker i spelet. Du vet inte vad lådan innehåller innan du öppnar den, så det är något av ett lotteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

en låda som innehåller "loot" dvs saker i spelet. Du vet inte vad lådan innehåller innan du öppnar den, så det är något av ett lotteri.

Aha, ja det vet jag ju. Wow kryllar ju av de där, men de kostar väl inte stålar? Loota är gratis, någon som missuppfattat eller så har jag gjort det. Wow kostar någon hundring i månaden om man prenumererar, är det det som avses?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Aha, ja det vet jag ju. Wow kryllar ju av de där, men de kostar väl inte stålar? Loota är gratis, någon som missuppfattat eller så har jag gjort det. Wow kostar någon hundring i månaden om man prenumererar, är det det som avses?

Nej i wow finns inte den typ av lootlådor som artikeln syftar på, lootlådorna i fråga är sådana du (i vissa spel) kan köpa för pengar.
spel där du kan ta fram betalkortet, köpa ett antal lådor och hoppas på att få något bra ur dom. om spelet dessutom är riktat mot barn är det nära att vara gambling för barn, därav regeringens förslag till nolltolerans.