Tjutande bromsar. Tips om vad man kan göra mottages.

Permalänk
Medlem

Tjutande bromsar. Tips om vad man kan göra mottages.

Jag med min älskade Passat *ironi* igen.

Denna gång med fråga som är dum att ställa för jag är totalzipp på bilar men frågar i frustration om uppslag vad det kan vara som gör att bromsarna tjuter/skriker så in i helv.....

"Bara" när bilen har stått ett tag. Vet inte om det är alla bromsar runtom eller om det är någon på vardera sidan bilen. Fram är det iallafall. Kan vara bak med.

Det är som om när jag bromsar "första gången" att det låter så katter i området trycker kuddar i öronen och hundar svimmar av ljudchocken. När bilen har rullat hundratalet meter så avtar det, ungefär som att skivor/belägg/kolvar blivit "uppvärmda" och då "löper bättre". Ni ser, jag kan inte ens förklara.

Handlar man i ett köpcenter och det tar ett tag så tjuter de igen, inte lika djävligt men ändå så jag vill ligga ner i passagerarsätet i skam och köra så ingen ser mig. För att inte tala om "garaget" under Ikeavaruhuset. Alla kajor som sitter där flyr till närbeliggande orter. Försöker i de fallen hoppa på tomgång på ettan så jag ska slippa bromsa de första hundratalet metrarna.

Vill som sagt bara ha uppslag om vad ni tippar vad det kan vara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Ibland kan det fastna småsten på bromsskivorna/bromsklossarna som skapar oljud.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk

Säkert klossarna som är slut. Bara att byta ut dessa. Troligtvis främre då de bakre nöts knappt bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Bara när bilen stått ett tag? Definiera "ett tag".
Brukar du dra handbromsen?

Enligt min amatörkunskap gällande bilar så är det helt klart så att skrikandet är relaterat att bilen stått ett tag. Rost kan troligtvis vara inblandad.
Översyn av bromssystemet är en rekommendation, mer frekvent användande av bromsen (icke-ecodriving) kan lösa det tillfälligt.

Permalänk
Medlem

Dåliga bromsklossar troligen, men..

Nu kan jag inte Passat, men på de bilar jag haft sitter även bromsklossarna fast med några små "spännen" eller liknande. Små clips som spänner mot klossarna så de inte hänger löst mellan skivan och kolven. De brukar vara ganska sköra och gå sönder, och då kan de börja gnissla. Kostar inte många kronor om man kan hitta dem löst, men ibland säljs de bara tillsammans med nya klossar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Ibland kan det fastna småsten på bromsskivorna/bromsklossarna som skapar oljud.

Inget grus. Mer nedan.....

Skrivet av broderick:

Säkert klossarna som är slut. Bara att byta ut dessa. Troligtvis främre då de bakre nöts knappt bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Klossarna ser bra ut. Mer nedan........

Skrivet av Mieriola:

Bara när bilen stått ett tag? Definiera "ett tag".
Brukar du dra handbromsen?

Enligt min amatörkunskap gällande bilar så är det helt klart så att skrikandet är relaterat att bilen stått ett tag. Rost kan troligtvis vara inblandad.
Översyn av bromssystemet är en rekommendation, mer frekvent användande av bromsen (icke-ecodriving) kan lösa det tillfälligt.

Står den ett dygn så tjuter det så djur flyr. Står den en timme efter körning så tjuter det men inte på nivån att folk och fä flyr. Mer nedan.....

Skrivet av Nioreh83:

Dåliga bromsklossar troligen, men..

Nu kan jag inte Passat, men på de bilar jag haft sitter även bromsklossarna fast med några små "spännen" eller liknande. Små clips som spänner mot klossarna så de inte hänger löst mellan skivan och kolven. De brukar vara ganska sköra och gå sönder, och då kan de börja gnissla. Kostar inte många kronor om man kan hitta dem löst, men ibland säljs de bara tillsammans med nya klossar.

Ok. Skriver lite mer nedan.........

Sådär. Tack för svar och ursäkta mig. Bommade helt att skriva att en vän till familjen som är "hobbymeck" bör fjädrar fram på bilen och han kollade i samma veva in bromsarna och sa "de ser ju fina ut". Han slipade kanterna på skivorna även om han inte såg något speciellt. Ingen rost på skivorna och inget grus. Hämtade bilen dagen efter hos honom och bromsarna skrek så jag tror nog hans grannar undrade vad f-n det var som tjöt förbi deras hus.......

Trrampar jag till på bromsen så försvinner tjutet tills bromsarna släpps och jag börjar rulla igen. Som sagt, tills det att bilen rullat hundratalet meter för sen blir de tysta. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Inget grus. Mer nedan.....

Klossarna ser bra ut. Mer nedan........

Står den ett dygn så tjuter det så djur flyr. Står den en timme efter körning så tjuter det men inte på nivån att folk och fä flyr. Mer nedan.....

Ok. Skriver lite mer nedan.........

Sådär. Tack för svar och ursäkta mig. Bommade helt att skriva att en vän till familjen som är "hobbymeck" bör fjädrar fram på bilen och han kollade i samma veva in bromsarna och sa "de ser ju fina ut". Han slipade kanterna på skivorna även om han inte såg något speciellt. Ingen rost på skivorna och inget grus. Hämtade bilen dagen efter hos honom och bromsarna skrek så jag tror nog hans grannar undrade vad f-n det var som tjöt förbi deras hus.......

Trrampar jag till på bromsen så försvinner tjutet tills bromsarna släpps och jag börjar rulla igen. Som sagt, tills det att bilen rullat hundratalet meter för sen blir de tysta. :/

Plocka bort bromsbeläggen och slipa rent där dom sitter. Smörj sedan med lämpligt fett och montera tillbaka.
Det borde göra susen, kolla samtidigt om dina belägg har skrikplattor monterade på baksidan. Saknar dom skrikplattor kanske det kan vara något att tänka på.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Hur är skicket på länkarmar och tillhörande bussningar?
Hade liknande problem att det skrek så in i bänken när man antingen accade eller bromsade och då var det bussningarna på länkarmarna som var helt kassa.

Permalänk

Har du testat skrapa bort den yttersta beläggningen på skivorna? Gasa och bromsa samtidigt i 100meter i ca 40km/h

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Här är en väldigt bra video som går igenom 5 st olika orsaker, på alla de bilar vi har haft har det alltid varit någon av dessa orsaker.

" I cover checking brake pad and brake rotor wear, brake contamination, brake hardware, brake lubrication, and the dust shield. "

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Vet att man köpte typ sådana här till gamla Volvo bromsar förr;
länk

Monteras mellan belägg och oket. Men verkar inte finnas någonstans längre ?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk

Hur gammal är bilen? Kan vara bromsoken som ligger emot och kärvar pga rost, trasig gummitätning, smuts osv...svårt att mecka med sånt om det är en nyare passat med elektronisk handbroms tyvärr

En fråga till, när du kört en runda och känner på med handen på bromsskivorna är de riktigt heta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Plocka bort bromsbeläggen och slipa rent där dom sitter. Smörj sedan med lämpligt fett och montera tillbaka.
Det borde göra susen, kolla samtidigt om dina belägg har skrikplattor monterade på baksidan. Saknar dom skrikplattor kanske det kan vara något att tänka på.

Utgår från att familjevännen kollade upp sånt när han konstaterade att allt såg "bra" ut. Men bra tips på allt, önskar att jag kunde hålla på själv. :/

Skrivet av Undie:

Hur är skicket på länkarmar och tillhörande bussningar?
Hade liknande problem att det skrek så in i bänken när man antingen accade eller bromsade och då var det bussningarna på länkarmarna som var helt kassa.

Ok. Noterar det som förslag att kolla upp. Tack. Som sagt ovan, önskar jag kunde hålla på själv.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har du testat skrapa bort den yttersta beläggningen på skivorna? Gasa och bromsa samtidigt i 100meter i ca 40km/h

Familjevännen sa att han skrapade även om det inte behövdes. Ska testa tipset att gasbromsa. Tack.

Skrivet av Extremaz:

Här är en väldigt bra video som går igenom 5 st olika orsaker, på alla de bilar vi har haft har det alltid varit någon av dessa orsaker.

" I cover checking brake pad and brake rotor wear, brake contamination, brake hardware, brake lubrication, and the dust shield. "
https://www.youtube.com/watch?v=ZvtjnxpFRbU

Kollade på den häromdagen och insåg att jag inte fattade ett dugg.

Skrivet av Gamerouge:

Vet att man köpte typ sådana här till gamla Volvo bromsar förr;
länk

Monteras mellan belägg och oket. Men verkar inte finnas någonstans längre ?

Skriver upp det tipset. Tack.

Skrivet av broderick:

Hur gammal är bilen? Kan vara bromsoken som ligger emot och kärvar pga rost, trasig gummitätning, smuts osv...svårt att mecka med sånt om det är en nyare passat med elektronisk handbroms tyvärr

En fråga till, när du kört en runda och känner på med handen på bromsskivorna är de riktigt heta?

Skickades från m.sweclockers.com

Bilen är en 2008. Skivorna känns inte varma. Jepp, elektronisk parkeringsbroms. :/

En annan vän lyfte bilen runtom och snurrade på hjulen och de rullar inte fritt men kärvar inte just precis tyckte vännen. Men man ser på höger fram att det är som märke på skivan efter bromskloss. Inte rostmärken utan mer som om man hade hållt gummi mot och det blivit märke efter den. Ofc inte gummi, mer av dålig förklaring.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Min bil (Nissan Leaf) tjøt som bara tusan nær jag backade. Fick på nya klossar och skivor, utan att det hjælpte. Till slut fick mekanikern slipa och putsa något som hadde med parkeringsbromsen och handbromsen att gøra, då førsvann det. Kan før øvrigt vældigt lite om bilar.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

Vad har du för årsmodell på passaten? För på vissa med elektronisk handbroms så kärvar den och inte riktigt släpper förens man kört en bit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Du behöver:

1. smörja baksidan av belägget som ligger an mot oken. Rätt så redigt med bromsfett. Detta minskar vibrationer.

2. Fila ner kanterna på beläggen om dom är raka. DVS så dom är lite fasade. Har man ett helt platt belägg mot skivorna så uppstår dessa ljud.

Hade samma problem med min bil med när jag köpte billigare belägg.

Alternativt köpa nya belägg som har skrikplattor installerade och är fasade från början.
Kostar inte så farligt på ebay/autodoc.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Det absolut första du ska göra är att byta bromsbeläggen. Då gamla belägg har en tendens att bli "glasade" dvs lite härdade och du kan få detta fenomen plus att bromsverkan blir lite sämre, märks mest om du kör fort och vill stanna snabbt. Vid vanlig körning märks det mindre. De kan se fina ut men är det inte!
Beställ via Autodoc, dom har ofta superbra priser.

Permalänk
Medlem

Väldigt många tipps till höger och vänster men de flesta verkar missa att det bara låter i början av färden. Jag är visserligen ingen mekaniker men om problemet kommit senaste ~månaden så tror jag att det enkla svaret beror på kylan. Om det däremot började direkt efter din kompis mekade med bilen så är det mindre troligt.

Mina bromsar tjuter vid första bromsningen varje gång den stått en stund i minusgrader, tydligen så kan det bara så enkelt att isen som bildats gör att den skriker. Andra anledningar, och nu gissar jag, kan vara att metallens temperatur påverkar.

Om din bil, likt min, bara tjuter en kort stund i kall väderlek samtidigt som den bromsar bra så hade jag låtit det vara.

Skrivet av Gripen333:

Det absolut första du ska göra är att byta bromsbeläggen. Då gamla belägg har en tendens att bli "glasade" dvs lite härdade och du kan få detta fenomen plus att bromsverkan blir lite sämre, märks mest om du kör fort och vill stanna snabbt. Vid vanlig körning märks det mindre. De kan se fina ut men är det inte!
Beställ via Autodoc, dom har ofta superbra priser.

Behöver inte nödvändigtvis vara så.
För två vintrar sedan bytte en verkstad belägg framtill och de tjöt ändå. Förra vintern bytte jag baktill och de tjöt även då.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd. Försökte med broms & gas" men hjälpte ingenting. Får höra med granne som svartmeckar om han kan lista ut vad som tjuter. Ska irritera honom och tipsa om allt ni har skrivit här.

Kommer dröja ett tag, har inte råd just nu och samtigt gör tjutandet mig fnoskig. Är teknisk idiot och kan inte kolla själv för jag vet inte ens vad jag ska titta på/efter. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Kontrollera om bromsoken kan röra sig lätt och att inte någon bromskolv kärvar för det låter på din beskrivning som om det beror på att ett belägg rör vid bromsskivan när bilen stått ett tag och flyter inte oken eller om kolvarna inte dras tillbaka lätt så kan det innebära extra oljud när bromsarna inte använts på ett tag och när man kört en bit så hoppar delarna rätt och bromsskivan roterar fritt tills man verkligen bromsar.
Det kan vara vettigt att rengöra och smörja oken tex när man skiftar hjul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontrollera om bromsoken kan röra sig lätt och att inte någon bromskolv kärvar för det låter på din beskrivning som om det beror på att ett belägg rör vid bromsskivan när bilen stått ett tag och flyter inte oken eller om kolvarna inte dras tillbaka lätt så kan det innebära extra oljud när bromsarna inte använts på ett tag och när man kört en bit så hoppar delarna rätt och bromsskivan roterar fritt tills man verkligen bromsar.
Det kan vara vettigt att rengöra och smörja oken tex när man skiftar hjul.

Låter som du har rätt. Något med oken. Mitt problem är att jag har inte ens tummen mitt i handen, den är under hälen någonstans. Men ska höra om det finns någon i ambirongerna som är mer kunnig som kan kolla upp det. Tack.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontrollera om bromsoken kan röra sig lätt och att inte någon bromskolv kärvar för det låter på din beskrivning som om det beror på att ett belägg rör vid bromsskivan när bilen stått ett tag och flyter inte oken eller om kolvarna inte dras tillbaka lätt så kan det innebära extra oljud när bromsarna inte använts på ett tag och när man kört en bit så hoppar delarna rätt och bromsskivan roterar fritt tills man verkligen bromsar.
Det kan vara vettigt att rengöra och smörja oken tex när man skiftar hjul.

Borde det då inte låta hela tiden i början och inte bara när TS bromsar?

Jag kanske skrev det i mitt tidigare inlägg (för lat för att kolla ) men i min okunskap tycker jag de flesta tipsen här missar att det endast låter när han bromsar och endast en mycket kort stund efter att bilen stått stilla.

Till TS:
Låter det även när det är plusgrader? Min bil tjuter som sagt även den som en stucken gris när man bromsar de första 1-3 gångerna, men bara vid minusgrader.

Permalänk
Medlem

VAG (Volkwagen / Audi) har haft problem med sina bakre bromsok sedan åtminstone 90-talet. Bytte själv på min förra Passat (2003) och även grannens (2001) då oken kärvade.
Enklaste är att byta ut både oken bak med klossar istället för repsats, passa på att byta skivor när du en gång är och river eller någon annan gör det då det tar inte många sekunder.
Köp från Tyskland reservdelar så sparrar du en hel del pengar.
Ingen svår sak att göra själv men rekommenderas att man är två vid luftning av bromssystemet och sätt en bit plastfolie mellan locket och hålet på bromsvätskebehållaren, gör så att det inte läcker ut så mycket bromsvätska när oket tas bort.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Bromsa hårt med både vanlig broms och dra i handbromsen rejält när du rullar innan du ställer bilen så tror jag att den blir tyst. Fick göra så med min passat. Jag hade elektrisk handbroms på min. För övrigt den sämsta bil jag har haft.

EDIT
Har du provat släppa handbromsen via reglage i bagageutrymmet?
Är din handbroms elektrisk så prova det. Annars vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Borde det då inte låta hela tiden i början och inte bara när TS bromsar?

Nä. Tänk på att om oken sitter som berget så kan det krävas rejält tryck för att de ska släppa igen. Och då ligger ena sidans belägg på först, och sedan kanske mot skivan hela tiden ett tag innan det antingen släpper eller helt enkelt slipar ner till frispel igen.

Då blir det lite lätt de optimala förutsättningarna för hjulhusmusik. Som att köra fingret med exakt rätt friktion runt ett vinglas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Ibland kan det fastna småsten på bromsskivorna/bromsklossarna som skapar oljud.

Varenda gång bilen stått ett tag? Hmm, fast nä..

Ts, hur längesen var det du bytte bromsbelägg?
Kanske de är påväg att ta slut och de har slitits ner till skrikvarnarna (många belägg har någon beläggning nära där beläggen nästan är slut som gör att det tjuter/skriker/gnisslar

Ps: Bara noobs planerar sin körning så illa att man måste bromsa.. ;D

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring