Permalänk

Fixa coil whine grafikkort

Hej, jag har nu haft ett 1080 i ett par år och nu har jag tillslut blivit trött på coil whine och undrar om någon annan har fixat ett linkande problem. Jag letar inte efter en halvdan lösning som underklockning eller minska spänningen.

Har någon bytt ut komponenterna som gjort ljud och har det hjälpt?
Har någon limmat eller på något annat vis ändrat komponenterna och har det funkat?
Sen om det skulle funka finns det någon som är bra på att löda etc i Linköping för jag är extremt dålig på det.

Permalänk
Medlem

@HarIngetBraAnvändarnamn: Är det konstant eller främst under loadingscreens där du får skyhög framerate? V-sync kan ju lindra i spel där du exempelvis inte behöver mer än 60fps. Annars är det väl bara diverse ljuddämpningskit eller att byta chassi som kan minska upplevelsen av problemet tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Tror inte du kan göra det själv på nått vettigt sätt för ska det göras på riktigt så handlar det om att gjuta fast trådarna i spolarna, gjutmassa går nog att skaffa men det ska helst göras i vakuum så att den tränger in överallt och har du ingen vakuumkammare blir det dyrt, dessutom är det bökigt att göra när en spole redan är monterad.
https://www.gleitmo.se/ingjutningsprodukter-elektronik-2/
https://mak.se/ingjutning.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Vi har en elektronikförening på universitetet men de verkar inte ha en vakumkammare.
Kan man inte bara böja/dra i kopparlindningen och hoppas på det bästa?
Kommer det hjälpa att byta ut induktorn eller kan det vara mer än just den nuvarande induktorn som gör problemet som inte hjälps av att ha en annan induktor?
Får ha en fläkt eller något igång för att maskera det ofrekventa oljudet.

Permalänk
Medlem

Om det är något komponentbyte som hjälper mot coil whine så skulle det i så fall vara nätaggregatet. Har du testat kortet i andra datorer för att utesluta att det är din kombination av komponenter som orsakar det? Om du har möjlighet att låna hem ett nätagg skulle jag rekommendera att du testar det men om problemet kvarstår finns det tyvärr inte mycket annat att göra än att köpa ett annat kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Finns tyvärr inget lätt eller ens bra sätt att fixa det vad jag vet.
Långa kablar så dator kan ställas i garderoben eller nått kanske.. Alternativt slutna hörlurar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HarIngetBraAnvändarnamn:

@mrqaffe: Vi har en elektronikförening på universitetet men de verkar inte ha en vakumkammare.
Kan man inte bara böja/dra i kopparlindningen och hoppas på det bästa?
Kommer det hjälpa att byta ut induktorn eller kan det vara mer än just den nuvarande induktorn som gör problemet som inte hjälps av att ha en annan induktor?
Får ha en fläkt eller något igång för att maskera det ofrekventa oljudet.

Det är nog helt omöjligt att komma åt att böja och dra i trådarna, i konstruktioner med höga krav så gjuter man ihop spolarna och kan du få tag i massiva spolar i rätt värde så går de väl tekniskt att byta ut om du verkligen vill men jag vet inte var du kan hitta rätt komponenter och jag antar att mycket är specialtillverkat snarare än standarddelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarIngetBraAnvändarnamn:

@mrqaffe: Vi har en elektronikförening på universitetet men de verkar inte ha en vakumkammare.
Kan man inte bara böja/dra i kopparlindningen och hoppas på det bästa?
Kommer det hjälpa att byta ut induktorn eller kan det vara mer än just den nuvarande induktorn som gör problemet som inte hjälps av att ha en annan induktor?
Får ha en fläkt eller något igång för att maskera det ofrekventa oljudet.

Japp, det är induktorn som skapar ljudet, fungerar som en lite högtalare när kortet går från hög last (ritar en bild) och sen låg last (bilden färdig, väntar på att börja med ny bild). Så ju högre FPS ju mer låter den, eftersom basfrekvenser (under 50 hz) kräver större area :P.

Det du ska söka efter är så solida induktorer som möjligt där kopparlindningen inte kan röra sig.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

@ågren: Nätaggregatet bör ju leverera samma spänning osv oavsett vilket det är så länge det inte är trasigt. Sen borde det väl inte spela någon roll heller eftersom moderkortet också har power delivery samt grafikkortet gör likadant. Vet inte om det är så men jag har ett hum om det.
Jag byggde 2 likadana system och bara mitt har extrem coil whine så det är ju bara en fråga om tur men det går såklart fixa men med hur mycket ansträngning/budget är vad jag undrar över.

Permalänk

@Esseboy: Så byte av induktorn hade vart enda möjliga lösningen?
Tror du man skulle kunna minska på ljudet om man bänder på tråden om det är en öppen en?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarIngetBraAnvändarnamn:

@ågren: Nätaggregatet bör ju leverera samma spänning osv oavsett vilket det är så länge det inte är trasigt. Sen borde det väl inte spela någon roll heller eftersom moderkortet också har power delivery samt grafikkortet gör likadant. Vet inte om det är så men jag har ett hum om det.
Jag byggde 2 likadana system och bara mitt har extrem coil whine så det är ju bara en fråga om tur men det går såklart fixa men med hur mycket ansträngning/budget är vad jag undrar över.

https://eu.mouser.com/ProductDetail/Pulse-Electronics/PA13201...

Kolla vilken induktans de har, men tror de bör vara runt 100 nH. Har dock ingen aning om spolen jag länkade ger coil whine

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

@mrqaffe: Ja då får man nog bara leva med det. Att hitta rätt komponent att byta med isf blir nog omöjligt. Märket är kfa2 så det är ett mindre billigt märke så man vet ju aldrig men det finns så klart inte scheman osv. Får ta en kik bakom kylaren och se hur det ser ut men jag tänker nog inte ta loss den då jag inte vet om det ens är möjligt att lösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarIngetBraAnvändarnamn:

@Esseboy: Så byte av induktorn hade vart enda möjliga lösningen?
Tror du man skulle kunna minska på ljudet om man bänder på tråden om det är en öppen en?

Nja, då skulle jag försöka sätta lite epoxy eller liknande på den, borde dämpa ljudet i all fall.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Om det är något komponentbyte som hjälper mot coil whine så skulle det i så fall vara nätaggregatet. Har du testat kortet i andra datorer för att utesluta att det är din kombination av komponenter som orsakar det? Om du har möjlighet att låna hem ett nätagg skulle jag rekommendera att du testar det men om problemet kvarstår finns det tyvärr inte mycket annat att göra än att köpa ett annat kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde det var tvärt om. Att visa nätaggregat får coil whine av vissa grafikkort?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HarIngetBraAnvändarnamn:

@ågren: Nätaggregatet bör ju leverera samma spänning osv oavsett vilket det är så länge det inte är trasigt. Sen borde det väl inte spela någon roll heller eftersom moderkortet också har power delivery samt grafikkortet gör likadant. Vet inte om det är så men jag har ett hum om det.
Jag byggde 2 likadana system och bara mitt har extrem coil whine så det är ju bara en fråga om tur men det går såklart fixa men med hur mycket ansträngning/budget är vad jag undrar över.

Nja, nätdelen ger ju en pulserande spänning och inte perfekt dv, pulsationernas frekvens kan påverka hur saker vibrerar.
Det finns en del konstruktioner med höga krav på spänningstabilitet där man använder flera switchade nätdelar i stället för en, lite likt flera faser men mer avancerat och sedan kopplar man ihop det magnetiskt. Tekniken finns men det skulle bli för dyrt i nått som måste vara så billigt som en dator och för det mesta gör det inget med lite rippel i en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@yrfhar: Jag glömde helt bort 6pin från psu. Nu var det även ett bra tag sen lag letade vart det lät ifrån och jag kanske kommer ihåg fel så jag får kolla om igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja, nätdelen ger ju en pulserande spänning och inte perfekt dv, pulsationernas frekvens kan påverka hur saker vibrerar.
Det finns en del konstruktioner med höga krav på spänningstabilitet där man använder flera switchade nätdelar i stället för en, lite likt flera faser men mer avancerat och sedan kopplar man ihop det magnetiskt. Tekniken finns men det skulle bli för dyrt i nått som måste vara så billigt som en dator och för det mesta gör det inget med lite rippel i en dator.

Man ska nog ha ripple långt utöver ATX-standarden för att få spoltjut av 12V från PSUn, handlar ju om max 0,1-0,2 volt. Annat är det när GPUn drar på för fullt efter varje bild renderats, då svajar spänningen med 5-20% beroende på.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

@mrqaffe: Att hitta vart ljudet kommer ifrån exakt var inte lätt men det är inte nätaggregatet som gör oljud utan grafikkortet eller möjligen moderkortet isf vare sig orsaken är nätaggregatet eller inte. Det låter vid alla fps beroende på hur mycket ström som tas men mycket mer vid 1000+ fps vilket väl är förväntat. Med ex max grafikinställning i spel på 50 fps 1080p så är ljudet som minst. Sen kan det ligga på < 50% stabil 144 fps och göra ljud i vissa men inte andra spel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HarIngetBraAnvändarnamn:

@mrqaffe: Att hitta vart ljudet kommer ifrån exakt var inte lätt men det är inte nätaggregatet som gör oljud utan grafikkortet eller möjligen moderkortet isf vare sig orsaken är nätaggregatet eller inte. Det låter vid alla fps beroende på hur mycket ström som tas men mycket mer vid 1000+ fps vilket väl är förväntat. Med ex max grafikinställning i spel på 50 fps 1080p så är ljudet som minst. Sen kan det ligga på < 50% stabil 144 fps och göra ljud i vissa men inte andra spel.

Om delarna inte är av högsta kvalitet så kan det bli oljud pga kombinationer av delar, det blir resonanser snarare än att en specifik del är ensam orsak och det är ju det som gör det extra svårt att åtgärda för en nätdel eller grafikkort kan vara knäpptyst i en kombination men låta som en summer i en annan. Det är tyvärr för dyrt att bygga allt med riktigt bra komponenter så det byggs nått som fungerar tillräckligt bra för att man ska gå med vinst med förväntad mängd reklamationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.