Google Stadia får Red Dead Redemption 2 till lanseringen den 19 november

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia får Red Dead Redemption 2 till lanseringen den 19 november

Det blir ett dussin spel till Google Stadia vid lansering. Inledningsvis handlar det om bekanta titlar, däribland hela Tomb Raider-trilogin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken trist utveckling, hoppas denna lösning aldrig kommer helt ersätta stationära kraftpaket för oss som gillar egna lösningar.

Det här blir en <valfri-snabbmatsrestaurang>-meal.

Samt att Google kommer väl spionera så hårt det bara går kring spelpreferenser, moraliska val, etc, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Vilken trist utveckling, hoppas denna lösning aldrig kommer helt ersätta stationära kraftpaket för oss som gillar egna lösningar.

Det här blir en <valfri-snabbmatsrestaurang>-meal.

Samt att Google kommer väl spionera så hårt det bara går kring spelpreferenser, moraliska val, etc, etc.

Du behöver inte oroa dig, den kommer inte ersätta PC mer än konsoller har lyckats ersätta PC. Alltså inte alls. Och känner vi Google rätt kommer detta hamna på https://killedbygoogle.com/ om 3-4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Vilken trist utveckling, hoppas denna lösning aldrig kommer helt ersätta stationära kraftpaket för oss som gillar egna lösningar.

Det här blir en <valfri-snabbmatsrestaurang>-meal.

Samt att Google kommer väl spionera så hårt det bara går kring spelpreferenser, moraliska val, etc, etc.

Fast conceptet är ju grymt. Behöver bara anpassa det till alla nördar också. Molnlösning för privatpersoner, dvs du kan boosta upp din dator vid behov under en begränsad tid.

Som standard har du en modern PC. Men sen när du vill köra din partikelsimulering i Matlab så boostar du upp till 128 kärnor och tusentals gig RAM. Och vips är simuleringen färdig.

Eller vill du vara begränsad av fysiska delar? Jag tycker det är bättre att köpa (prenumerera?) på digitala delar till mitt virtuella bygge

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Du behöver inte oroa dig, den kommer inte ersätta PC mer än konsoller har lyckats ersätta PC. Alltså inte alls. Och känner vi Google rätt kommer detta hamna på https://killedbygoogle.com/ om 3-4 år.

Jag tror Stadia har ganska bra potential att få fäste ändå.
Kan de bara få in stadia-appen i smart TVs så behövs inte ens nå vidare extra kringutrustning. Det är en ganska bra grund att stå på i så fall.
Jag kan redan strömma spel till min TV från steam med handkontroll/mus-tangentbord endast med steam-appen i TVn.
Det där borde gå att få till även med stadia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta kan va framtiden vi ser och denna typ av tjänst kommer förmodligen ta död på både konsol och speldator i framtiden, dock lär det dröja. Men kolla på tex spel som dom flesta nu laddar ner istället för att köpa en fysisk skiva. Utvecklingen går mot molnet som Bill Gates förutspådde. I takt med att bredband utvecklas och fler får det kommer denna typ av tjänst att öka. Det kommer va väldigt attraktivt för folk som vill spela men inte lägga ut pengar på själva datorn eller konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Detta kan va framtiden vi ser och denna typ av tjänst kommer förmodligen ta död på både konsol och speldator i framtiden, dock lär det dröja. Men kolla på tex spel som dom flesta nu laddar ner istället för att köpa en fysisk skiva. Utvecklingen går mot molnet som Bill Gates förutspådde. I takt med att bredband utvecklas och fler får det kommer denna typ av tjänst att öka. Det kommer va väldigt attraktivt för folk som vill spela men inte lägga ut pengar på själva datorn eller konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fy fan va drygt och vara i kö på att spela Precis som Blizzard när man vill lira lite på deras servrar..

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Vi får hoppas för Googles skull att spelutbudet inte får ett mediokert betygssnitt, då kan man säga att Stadia-lanseringen får dussinspel 🥁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Just Dance? Kör inte det med någon form av kamera eller något? Hur löser de detta?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Snart i reklam från Nvidia.

Stadia rakt i ditt ansikte i GeForce Experience. Varför inte betala mer än vad du behöver?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag hel del förhoppningar kring det här. Vill spela ibland med brollan. Mest för att ha något gemensamt så man hörs av oftare.
Men han har PS4 och en sådan har jag ej. Jag har inget emot konsolen, men det ska till en investering med både konsol och playstation + i så fall.
Låter helt enkelt billigare att båda två har stadia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte förvånad att den typiska SweClockers-användaren är negativt inställd till att använda såna här tjänster själv (det är jag också), men det blir ju enormt mycket billigare om man kör spel enbart såhär. Systemkraven verkar vara på nivån Core 2 Duo E6400, motsvarande Intel HD 3000, 4 GB RAM. Jämför priset på en sån dator plus en hundralapp i månaden mot vad som skulle krävas för att få samma spelprestanda lokalt. Du kan lätt köpa en dator för 5000 kr och köra Stadia i 7-8 år för samma pris som en schysst speldator (15k i det exemplet).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag köpte Stadia Founder's Edition samma kväll som den presenterades, så (förhoppningsvis) får jag den på lanseringsdagen eller kort därefter. Jag ser flera fördelar med det här. Vissa speltitlar som inte är reaktionskrävande kan jag absolut tänka mig att spela på Stadia över lokal hårdvara, och eftersom hårdvaran sitter i Googles moln behöver jag inte tänka på om min rigg har vad som krävs för nästa stortitel.

Att kunna åka hem över jul och spela mina spel på laptopen med en Stadia-kontroll är faktiskt riktigt tilltalande. Tyvärr har päronen 4G-baserat bredband, och svenska operatörers datamängder är hysteriskt eftersatta i en värld där tjänster som Stadia börjar breda ut sig. Stadia Pro kommer ÄTA gigabyte under korta spelsessioner, så initialt kommer jag ändå spela där jag har åtkomst till riktigt bredband.

Men, det har potential för framtiden. Längre fram när 5G är utbrett och datamängderna justerats för den nya verkligheten ser jag stor potential i Stadia. Darksiders: Genesis kommer jag garanterat spela på Stadia, kanske även Baldur's Gate III längre fram. Ska bli väldigt intressant att se hur bra det fungerar vid lanseringen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du behöver inte oroa dig, den kommer inte ersätta PC mer än konsoller har lyckats ersätta PC. Alltså inte alls. Och känner vi Google rätt kommer detta hamna på https://killedbygoogle.com/ om 3-4 år.

Också svårt att se att det ersätter något helt och hållet. Men konsolmarknaden har ju i stor grad påverkat vilka spel som kommer till PC och hur bra de är anpassade. Det har varit en frustration i många år, men nu är ju konsolerna så lika PCs i sin arkitektur så det är ett mindre problem än förr.

Däremot kan jag lätt se att streaming kommer utgöra en väldigt stor del av hur vi spelar i framtiden. Om man inte ser den potentialen vet jag inte hur man tänker. OK om den inte är just Googles lösning, men rent teoretiskt och praktiskt så är det ju i så extremt många fördelar och nya möjligheter som streaming låser upp.

Sen kommer det självklart alltid finnas en klick entusiaster i alla scener/marknader som har andra krav. HIFI nördarna frodas ju lugnt, trots (och kanske mer och mer på grund av) musikstreaming.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Livsnjutare 😎

Även om jag har tillgång till både speldator och moderna konsoler så tilltalar Stadia på något sätt ändå... Mest kanske för att tekniken är relativt ny och man vill testa ?

En lokal upplevelse är dock alltid det bästa tror jag, inga kompressions-artefakter på grafiken som lätt förekommer vid streaming, absolut lägsta latensen - ja fördelarna med lokal gaming är många - men det kräver ju sin hårdvara också om man vill spela AAA-titlar i högre grafikinställningar.

Så jag kommer säkert testa Stadia, mest för att se vad det går för.
Men väntar nog några månader efter release så ev. barnsjukdommar etc hinner fixas.

Men RDR2 på Stadia med höga inställningar @ 3440x1400 60fps hade varit nice...
Tror ni det är en möjlighet ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag tror Stadia kan bli riktigt nice för att spela casual, jag förhandsbokade för länge sedan och ser fram emot att rida omkring i RDR2 i 4k med 60 fps. Även att kunna spela på resor etc, är ett stort plus! Men jag tror aldrig det kommer ersätta min PC för CS:GO och PUBG och liknande spel. Jag tror det är helt olika segment, helt enkelt.

Jag är riktigt taggad och hoppas verkligen att det kommer bli bra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Just Dance? Kör inte det med någon form av kamera eller något? Hur löser de detta?

Google har anställda på sina datacenter som dansar framför kameran och sedan streamas detta direkt till dig. Så smidigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Om folk med typ 50-100 Mbps-bredband kan köra Red Dead Redemption 2 i 4K, fina inställningar och 60 fps så är det sjukt imponerande.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Att spelstreaming är framtiden är det nog inget snack om. Om det blir nu med Stadia är ju dock en annan fråga, men förr eller senare kommer den stora massan att spela på det sättet tror jag.

Själv kommer jag testa på gratisversionen av Stadia som släpps nästa år. Blir den tillgänglig ungefär samtidigt som Cyberpunk släpps hade varit trevligt då man själv saknar en dator som kommer orka driva det spelet.

Permalänk
Medlem

Mysigt - äntligen en titel som verkligen lockar!

Ska bli väldigt intressant att se vad Stadia går för. Är emellertid rädd att det inte kommer kännas tillräckligt rappt. Införskaffade en Steam Link för något år sedan och tyckte att både bild och responstider var för dåliga med den. Har svårt att se hur något som ligger på Googles moln ska kunna bli bättre. Men jag hoppas det, verkligen

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag köpte Stadia Founder's Edition samma kväll som den presenterades, så (förhoppningsvis) får jag den på lanseringsdagen eller kort därefter. Jag ser flera fördelar med det här. Vissa speltitlar som inte är reaktionskrävande kan jag absolut tänka mig att spela på Stadia över lokal hårdvara, och eftersom hårdvaran sitter i Googles moln behöver jag inte tänka på om min rigg har vad som krävs för nästa stortitel.

Att kunna åka hem över jul och spela mina spel på laptopen med en Stadia-kontroll är faktiskt riktigt tilltalande. Tyvärr har päronen 4G-baserat bredband, och svenska operatörers datamängder är hysteriskt eftersatta i en värld där tjänster som Stadia börjar breda ut sig. Stadia Pro kommer ÄTA gigabyte under korta spelsessioner, så initialt kommer jag ändå spela där jag har åtkomst till riktigt bredband.

Men, det har potential för framtiden. Längre fram när 5G är utbrett och datamängderna justerats för den nya verkligheten ser jag stor potential i Stadia. Darksiders: Genesis kommer jag garanterat spela på Stadia, kanske även Baldur's Gate III längre fram. Ska bli väldigt intressant att se hur bra det fungerar vid lanseringen!

Kommer vi att få se ett test eller tidig recension från dig på swec eller eventuellt fz gänget?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant men jag har fortfarande negativ inställning till prenumationstjänster man måste dessutom betala för spelen.

Jag spenderar hellre en fast summa och spelar än få nått på prenumeration.
Det är alltid dyrare i längden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Acherry: Jag vet att FZ ska åka över till Googles kontor här i Stockholm för att testa Stadia, så de kommer garanterat göra någon form av test på det. Vi kommer också göra olika typer av material på Stadia, jag tycker det skulle vara kul att göra både video och artikel på det runt lansering, för att längre fram testa stora spellanseringar på Stadia. Vi kommer ju exempelvis skriva om spel som Cyberpunk 2077, Baldur's Gate III med flera när de släpps för PC, och då skulle det vara kul att göra en uppföljande artikel/video om spelet på Stadia också.

Så TL;DR: ja, vi gör något på Stadia, i mån av tid både video och tester

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Vilken trist utveckling, hoppas denna lösning aldrig kommer helt ersätta stationära kraftpaket för oss som gillar egna lösningar.

Det här blir en <valfri-snabbmatsrestaurang>-meal.

Samt att Google kommer väl spionera så hårt det bara går kring spelpreferenser, moraliska val, etc, etc.

Lite svårt att sia om framtiden, men med vissa historiska inslag så kan man iaf göra ett försök.

Hur många av er köper blueray skivor längre sedan netflix, hbo å dom andra streamingsiterna började tillhandahålla hd-kvallitet på filmerna/serierna? Visst, det tog några år men när väl streamingsiterna fick fäste så gick det bra snabbt att utradera det mesta av dvd/blueray marknaden.

Människan är lat av naturen och får dom tillräckligt bra kvallitet fast billigare så kommer det troligen förändra alltihopa och kvar finns bara fantasterna. Vinylskivan är ett bra exempel på det där ljudkvalliten oftast är mycket bättre på vinyl än på spotify men ändå är vi vinylkännare i minoritet jämtemot de som lyssnar på spotify.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Detta kan va framtiden vi ser och denna typ av tjänst kommer förmodligen ta död på både konsol och speldator i framtiden, dock lär det dröja. Men kolla på tex spel som dom flesta nu laddar ner istället för att köpa en fysisk skiva. Utvecklingen går mot molnet som Bill Gates förutspådde. I takt med att bredband utvecklas och fler får det kommer denna typ av tjänst att öka. Det kommer va väldigt attraktivt för folk som vill spela men inte lägga ut pengar på själva datorn eller konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

För dem som varken äger dator eller konsol är startavgiften på 1400kr inte värst mycket nej men för den som redan har PC eller konsol är 1400kr en del pengar trots allt (ja såvida man inte väntar till "någon gång 2020".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mocka: värt att lägga till i funderingen på Stadia är ju att dessa 1 400 kronor ger dig kontrollen, en Chromecast Ultra och tre månaders Stadia Pro. Man måste fortfarande köpa spelen precis som med vilka andra spelplattformar som helst, så man behöver ju bestämma sig för om man vill chansa på att det fungerar bra nog på Stadia för att man ska äga det där (om man inte är knäpp som jag och köper multipla kopior av spel dvs).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Vilken trist utveckling, hoppas denna lösning aldrig kommer helt ersätta stationära kraftpaket för oss som gillar egna lösningar.

Det här blir en <valfri-snabbmatsrestaurang>-meal.

Samt att Google kommer väl spionera så hårt det bara går kring spelpreferenser, moraliska val, etc, etc.

Skrivet av dlq84:

Du behöver inte oroa dig, den kommer inte ersätta PC mer än konsoller har lyckats ersätta PC. Alltså inte alls. Och känner vi Google rätt kommer detta hamna på https://killedbygoogle.com/ om 3-4 år.

Varför tror ni att valve håller på med sin egen lösning?

Kommer spelföretagen fram till att de tjänar mer pengar på att den här typen av lösningar så kommer det här bli standard, precis på samma sätt som Disney nu kommer med sin egen tjänst för filmer och tv-serier.

Och blir det standard så kommer det bara finnas indie-spel som släpps för att köras lokal, vilket innebär att det inte finnas en marknad för dyra grafikkort för hemmabruk och så fortsätter spiralen neråt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Mocka: värt att lägga till i funderingen på Stadia är ju att dessa 1 400 kronor ger dig kontrollen, en Chromecast Ultra och tre månaders Stadia Pro. Man måste fortfarande köpa spelen precis som med vilka andra spelplattformar som helst, så man behöver ju bestämma sig för om man vill chansa på att det fungerar bra nog på Stadia för att man ska äga det där (om man inte är knäpp som jag och köper multipla kopior av spel dvs).

Att låta folk testa ett spel innan ett köp kommer ju vara hur mycket enklare som helst med tjänster som Stadia.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@filbunke: absolut, där har Google en fördel i att man kan titta på en Youtube-stream från ett spel och kasta sig in i spelet genom att bara trycka på Play-knappen för Stadia. Det är en betydligt lägre tröskel än att ladda ner demoversioner på PC eller någon av konsolplattformarna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det som många kritiker missar är att flera utvecklare har varit skeptiska till Stadia, men ändrat sig när de fått chans att prova det. Stadia verkar helt enkelt fungera bra!

Jag läste precis en artikel om att GRID på Stadia kommer att ha ett läge där 40-spelare/bilar kommer att kunna racea samtidigt. Detta på grund av den låga latensen mellan spelinstanserna, då alla körs hos Google. På konsol och PC är samma gräns 12-spelare. https://wccftech.com/grid-has-a-40-car-mode-on-google-stadia-...

Det har även pratats om Battle Royalspel med 500 eller tom 1000 spelare samtidigt. Det kan bli verklighet i Stadia.

Skickades från m.sweclockers.com