Permalänk
Medlem

I detta läget så låter det som att man skulle behöva prova med ett annat moderkort. Det kan kanske vara så illa att det fått sig en ESD-kyss?

Har du provat att ha moderkortet utanför datorn med endast följande monterat

CPU
1xMinne
Tangentbord
Skärm (Kopplad till moderkort)
Nätaggregat

Fungerar inte detta så skulle jag nog säga att moderkortet har gett med sig och att det som behövs är ett nytt moderkort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Precis detta har hänt mig.

Bytte CPU, burken vägra starta, bytte tillbaks till gamla, startade ändå inte. Tog ut grafikkort och alla RAM-stickor utom 1, startade inte.
Kliade mig i huvudet ett tag, felet visade sig vara en ESD skada på ram-stickan närmast CPU'n (vilket ju såklart är den jag lät sitta kvar när jag tog ut de 3 andra eftersom den är jobbig att komma åt). Märkte inget alls när jag bytte CPU men bara att komma åt ram-stickan med baksidan av fingrarna hade dödat den. Har jag den stickan i (oavsett slot) så postar inte maskinen.

Så även om du provat med bara 1-ramsticka i, så prova även att byta till en annan, kan ju vara just den du lämnat kvar som felar

Annars är det mest troligt att något hänt med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Bytte du kylare med backplate i samband med cpun?
Jag tänkte om det är backplaten som kanske kortsluter något

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Bytte du kylare med backplate i samband med cpun?
Jag tänkte om det är backplaten som kanske kortsluter något

Ja, det gjorde jag.

Permalänk

Har fått för mig att sälja delarna av min dator istället, då den verkligen vägrar att ge bild.
Ska sälja allt förutom moderkortet då det säkerligen är det som felar.
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

När du gjorde bytet, hade du ESD armband?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@hypergrizzly64: Du borde nog se till att du vet vilken del det är som felar innan du säljer det till någon stackare. Åtminstone om du har någon moral i kroppen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

@Slimmie: Du borde nog se till att du vet vilken del det är som felar innan du säljer det till någon stackare. Åtminstone om du har någon moral i kroppen.

Absolut! Ska bara sälja GPUn, nätaggregat och chassit. CPU och CPU kylaren skickar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ditt moderkort troligen behöver en uppdaterad bios för att köra en 7700k, så sikta på att få igång den med din 6600k om du fortsätter felsöka. Uppdatera därefter bios direkt.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Skrivet av Garvey:

Tänk på att ditt moderkort troligen behöver en uppdaterad bios för att köra en 7700k, så sikta på att få igång den med din 6600k om du fortsätter felsöka. Uppdatera därefter bios direkt.

Uppdaterade bios innan jag skulle byta CPU. Får inte igång den med 6600k heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Uppdaterade bios innan jag skulle byta CPU. Får inte igång den med 6600k heller.

Som jag frågade innan, använda du ESD armband vid montering?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Som jag frågade innan, använda du ESD armband vid montering?

Nej. Och det är nog där felet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Nej. Och det är nog där felet ligger.

Trist! Jag är själv dålig på ESD armband men har aldrig varit med om något liknande heller. Men det säger väl precis hur mycket som kan gå fel! Hoppas du lyckas få igång det ändå efter lite mer felsökande Annars finns ju iaf hemförsäkringen.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Trist! Jag är själv dålig på ESD armband men har aldrig varit med om något liknande heller. Men det säger väl precis hur mycket som kan gå fel! Hoppas du lyckas få igång det ändå efter lite mer felsökande Annars finns ju iaf hemförsäkringen.

Hittade en böjd pin på moderkortet nu. Så är nog det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Testa även att ha i ett RAM bara, eller flytta om minnena, brukar fungera.

This. Det låter som att du har minnesproblem om allt är som det ska.

Step 1) Kolla att du inte glömt 8pinnen. Classic noob-mistake.
Step 2) Säkerställ att skärmen fungerar (koppla in i annan dator med samma skärm och sladd)
Step 3) Testa med en minnessticka. Testa i minst två olika portar. Testa minst två olika stickor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Ser att du hittade en böjd pin på moderkortet nu.

Men bara för kuriosa så hade jag precis samma symptom som du har.
Då var det ena minnesmodulen som hade gått sönder, så kan vara värt att prova med en modul i för att kolla om det gör någon skillnad.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Uppdaterade bios innan jag skulle byta CPU. Får inte igång den med 6600k heller.

Jag tänkte nu, om du nollställt bios/cmos under tiden du felsökte.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Hedersmedlem

@hypergrizzly64 *Tråd rensad*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då sådana inlägg resulterar i ett orättvist forum där andras trådar hamnar i skymundan.

Skrivet av hypergrizzly64:

Någon? Något? Snälla. Behöver all hjälp.

Skrivet av hypergrizzly64:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Step 1) Kolla att du inte glömt 8pinnen. Classic noob-mistake.

Jepp, exakt detta hände mig vid nått tillfälle vill jag minnas. Kommer inte ihåg om jag glömde bort den eller om den satt dåligt, men symptomen var exakt samma som trådskaparens.

(Kolla så ni inte blandat ihop 4+4 pins med en 6+2 pins PCI-E kabel också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.