Problem med D disken - spikar 100%

Permalänk

Problem med D disken - spikar 100%

Hej,

Försökte spela in med OBS och fick upp meddelandet "encoding overload" och vad mer det nu står exakt... Lyckades inte lösa det på något av sätten som jag har läst om på google, men det visade sig att problemet låg med min HDD. Det var så att disk D spikade 100% när jag försökte spela in.

Jag bytte vart inspelningen skulle sparas till en mapp i min SSD C disk istället och problemet löste sig. Jag kan nu spela in med OBS utan problem.
Jag har ju dock inte lika mycket utrymme på min SSD som min HDD och tänkte därför att jag skulle föra över den inspelade filen från C disken till D disken.

Det gick dock inte heller. Överförningen fastnade på 5% och återigen spikade D disken på 100% och det stod att överförningen skulle ta 5 timmar. Testade med två filer. En fil var 25GB och den andra 19GB.

Jag läste på google att en potentiell lösning på problemet skulle kunna vara att defragmentera disken, så jag testade det. Jag kom dock inte långt eftersom när jag gick in i Windows verktyget för att optimera disken så återigen spikade D disken 100% och defragmenteringen fastnade på 0%. Det tog sen typ 20 minuter för den att faktiskt avbryta när jag klickade på "stop".

Jag verkar alltså i princip inte kunna använda min D disk oavsett vad jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej,

Försökte spela in med OBS och fick upp meddelandet "encoding overload" och vad mer det nu står exakt... Lyckades inte lösa det på något av sätten som jag har läst om på google, men det visade sig att problemet låg med min HDD. Det var så att disk D spikade 100% när jag försökte spela in.

Jag bytte vart inspelningen skulle sparas till en mapp i min SSD C disk istället och problemet löste sig. Jag kan nu spela in med OBS utan problem.
Jag har ju dock inte lika mycket utrymme på min SSD som min HDD och tänkte därför att jag skulle föra över den inspelade filen från C disken till D disken.

Det gick dock inte heller. Överförningen fastnade på 5% och återigen spikade D disken på 100% och det stod att överförningen skulle ta 5 timmar. Testade med två filer. En fil var 25GB och den andra 19GB.

Jag läste på google att en potentiell lösning på problemet skulle kunna vara att defragmentera disken, så jag testade det. Jag kom dock inte långt eftersom när jag gick in i Windows verktyget för att optimera disken så återigen spikade D disken 100% och defragmenteringen fastnade på 0%. Det tog sen typ 20 minuter för den att faktiskt avbryta när jag klickade på "stop".

Jag verkar alltså i princip inte kunna använda min D disk oavsett vad jag gör.

Första steget är ju att testa disken.
Finns en uppsjö program som kan göra detta, bl.a Crystal Diskinfo som läser diskens egna loggar på fel.
Ser allt OK ut där så dra igång DiskMark och testa disken.

Visar info/mark på en massa problem så kollar du om kabeln till disken är OK.
Ser den OK ut och är ordentligt i tryckt i båda ändar så testa med en annan kabel.

Gissar på att redan diskinfo kommer att ge resultat.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Första steget är ju att testa disken.
Finns en uppsjö program som kan göra detta, bl.a Crystal Diskinfo som läser diskens egna loggar på fel.
Ser allt OK ut där så dra igång DiskMark och testa disken.

Visar info/mark på en massa problem så kollar du om kabeln till disken är OK.
Ser den OK ut och är ordentligt i tryckt i båda ändar så testa med en annan kabel.

Gissar på att redan diskinfo kommer att ge resultat.

Dold text

Caution känns ju inte bra, men jag vet inte riktigt hur jag tolkar dessa siffrorna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Caution känns ju inte bra, men jag vet inte riktigt hur jag tolkar dessa siffrorna.

Det ser ut som om du har fysiska skador på disken, jag tycker inte du ska hålla på pina den med nått utan gör en backup på innehållet först och sedan kan du börja felsöka/testa den på riktigt.
Se alltså till att du inte har nått viktigt på den och har du det så prioritera omedelebar backup av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Roterande diskar har reservytor som dom använder när en liten del av disken inte fungerar korrekt.
Med tiden så tar reservytan slut och du får läs/skrivfel.
Din disk har ju ha varit med ett tag (>30000 timmar) så det är nog dags att pensionera den

Mitt tips är att rycka ur ström och datakabel ur den och inte pillra mer på den förrän du har en annan disk att försöka flytta över den gamla datan till.
Som bonus så gillar Windows verkligen inte diskar som strular, så OS'et kommer troligen att kännas betydligt bättre utan din gamla disk.

Permalänk
Medlem

Defrag är tyvärr viktigt på ntfs, tag tillfälligt bort några stora filer och kör igen, och regelbundet. Programmet ultradefrag är gratis och väldigt bra för att optimera filsystemet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Roterande diskar har reservytor som dom använder när en liten del av disken inte fungerar korrekt.
Med tiden så tar reservytan slut och du får läs/skrivfel.
Din disk har ju ha varit med ett tag (>30000 timmar) så det är nog dags att pensionera den

Mitt tips är att rycka ur ström och datakabel ur den och inte pillra mer på den förrän du har en annan disk att försöka flytta över den gamla datan till.
Som bonus så gillar Windows verkligen inte diskar som strular, så OS'et kommer troligen att kännas betydligt bättre utan din gamla disk.

Följer dessa instruktionerna just nu:

Dold text

Men på grund av detta är disken nu spikad på 100% igen och dessutom verkar proccessen ha fryst:

Dold text

Tycker ni jag borde låta den fortsätta tills den förhoppningsvis blir klar, eller bör jag avbryta på något sätt och slänga disken i sjön?

Disken är dessutom tom just nu. Den säger att 11GB används, men det ända som finns på disken är en tom mapp som jag skapade just för att spara videofilerna i. Anledningen till att den är tom är för att jag ominstallerade datorn för x-antal månader sedan (kan inte komma ihåg exakt när).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Följer dessa instruktionerna just nu:

Men på grund av detta är disken nu spikad på 100% igen och dessutom verkar proccessen ha fryst:

Tycker ni jag borde låta den fortsätta tills den förhoppningsvis blir klar, eller bör jag avbryta på något sätt och slänga disken i sjön?

Disken är dessutom tom just nu. Den säger att 11GB används, men det ända som finns på disken är en tom mapp som jag skapade just för att spara videofilerna i. Anledningen till att den är tom är för att jag ominstallerade datorn för x-antal månader sedan (kan inte komma ihåg exakt när).

Japp, windows gillar verkligen inte diskar som strular.
Testa med en annan kabel för att vara säker, men chansen är stor att det är själva disken som helt enkelt gjort sitt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör prioritera att göra backup/dataräddnnig om du har nått du inte vill mista, sedan kan du felsöka. Checkdisk kommer att slita på disken det också och kan ju bara reparera logiska fel men din disk verkar ha fysiska fel så backup bör vara prio ett om du har nått som är värt att spara lagrat på den.
Har du inget som du vill bevara på den så kör vidare med olika tester.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör prioritera att göra backup/dataräddnnig om du har nått du inte vill mista, sedan kan du felsöka. Checkdisk kommer att slita på disken det också och kan ju bara reparera logiska fel men din disk verkar ha fysiska fel så backup bör vara prio ett om du har nått som är värt att spara lagrat på den.
Har du inget som du vill bevara på den så kör vidare med olika tester.

Och vilka testar är dessa?

Permalänk
Medlem

Skicka disken i återvinningen och ersätt med en ny ssd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Och vilka testar är dessa?

Du har alltså inget du vill spara på disken ?
Kör tex https://hddscan.com/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså inget du vill spara på disken ?
Kör tex https://hddscan.com/

Kommer nog faktiskt bara göra så att jag köper en ny disk.

Seagate Barracuda Harddisk ST2000DM008 2TB 3.5" SATA-600 7200rpm

2TB för 640kr var inte ett dåligt pris så slog till på det.

Permalänk

Vet någon om det finns ett kommando för att avbryta den här chkdsk processen eller avbryts det om jag bara klickar ner command prompten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Vet någon om det finns ett kommando för att avbryta den här chkdsk processen eller avbryts det om jag bara klickar ner command prompten?

Den ska avbrytas om du stänger fönstret, men det är tänkbart att den fastnat och hålls kvar igång. (Processer brukar inte bete sig vettigt om disken tar evigheter på sig att svara.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS