Samsung gör genombrott inom självbelyst QD-LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Han säger ju i början att man inte kan se på youtube vilka skillnader det är utan det är bara hans personliga subjektiva åsikt. Å andra sidan hävdade jag aldrig att oled inte är bättre jag hävdade däremot att det är inte så överlägset bättre än vad många påstår. Att det är skillnad som natt och dag.

Det är självklart att man inte kan jämföra bildkvalité på TV apparater via youtube. Killen i videon är väldigt omtalad på diverse forum, min personliga uppfattning är att man kan lita på hans omdöme. Men självklart handlar en del av detta om hur apparaten ska användas, i vilken miljö och lite om tycke och smak.

Egentligen kan man inte uttala sig förrns man faktiskt jämfört apparaterna sida vid sida men jag är såklart skeptisk Har du testat dem sida vid sida?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det finns en massa tester och det är skillnader mellan teknikerna, men det är inte så att OLED alltid är bättre ur alla aspekter. Fokuserar man på endast svärta eller kontrastförhållande så är OLED oslagbara, men det finns fler aspekter som också är viktiga och som high-end LCD:er kan vara bättre på. En TV är alltid en kompromiss även om du lägger en halv miljon på den liksom.

Så är det såklart men jag är ganska trött på folk som uttalar sig om att denna LED TVn är minst lika bra som OLED och sen när man väl står och jämför dem båda sida vid sida så återuppvisar LED samma problem som tidigare oavsett prislapp. Sen kan det såklart vara så att folk inte bryr sig om view angle problem och kontrast till den grad som jag.

Så, det ultimata tipset är att ska man lägga 20 000 - 40 000 kr, se till att testa apparaterna sida vid sida så du får vad du förväntar dig av pengarna. Läsa också in sig på de defekter som förväntas finnas så att man kan reda ut om det stör en. Ex så är det kanske inte alltid man tar par steg åt vänster\höger i butiken för att se hur bildkvalitén förändras.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Håller med om att CRT:er var inte så bra som nostalgiminnet vill säga.

Min poäng med CRT var snarare att utvecklingen inte var lika stor eller lika snabb på den tiden CRT var det enda som fanns. Därför kunde en bra CRT verkligen köras till den gick blev rätt kass, vilket också skedde. Och de som hade riktiga high-end-CRT:er kunde ta besväret och kostnaden att lämna in sin CRT och restaurera fosforn eftersom det kostade mer att köpa en helt ny CRT av ungefär samma kvalitet och kapacitet.

Livslängden på LCD:er med CCFL, vita LED:s etc har aldrig blivit en frågeställning, eftersom dessa tenderas att bytas av andra orsaker som bättre paneler, större pixelmatris och andra behov. Snarare än att de körs slut helt. Och när de skrotas är det sällan LCD-panelen och belysningen i sig som är slutkörd. När den platta skärmen slutar vara användbar är det för att komponenter fallerar.

Startar ibland upp min gamla crt 1280x1024@180hz och den är verkligen så bra, 0 inputlag, ljusets hastighet är snabbare än kristaller men den börjar dessvärre bli lite suddig.
Utvecklingen av crt stagnerade när man inte hittade något som var snabbare än ljuset 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är jätteimponerad, med deras egna uträkningar klarar tekniken bara av konstant 400 nits i ca ~1/4 år, eller ~2.25 år med 8 timmar per dag, detta innan man är nere till 90% ljusstyrka.

Någon som har nummer för vanliga OLED skärmar?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

Startar ibland upp min gamla crt 1280x1024@180hz och den är verkligen så bra, 0 inputlag, ljusets hastighet är snabbare än kristaller men den börjar dessvärre bli lite suddig.
Utvecklingen av crt stagnerade när man inte hittade något som var snabbare än ljuset 😉

Jag tror inte den börjar bli lite suddig. Den har alltid varit lite suddig. Men idag har du en annan uppfattning om vad som räknas som skarpt. Likt skärpan hos LCD-panel med fast pixelmatris. Snarare än diffus och mestadels ellipsformad elektronstråle som i överlappande och modulerade svep exciterar fosfor. Skärmen är förmodligen mycket skarpare om du kör 1024x768 och 60 Hz.

Både själva elektronröret och Fosforn har för övrigt en del stig- och falltid vilket på många CRT användes medvetet. Mer eftersläp – tja, efterglöd – för att undvika flimmer. Så någon ljushastighet var det aldrig frågan om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Startar ibland upp min gamla crt 1280x1024@180hz och den är verkligen så bra

Ja, det CRT är bra på är de ju bra på, men det faktum att de inte har några fasta pixlar sänker dem helt i mina ögon. De kan aldrig bli lika skarpa som en modern plattskärm... Sedan är ju en CRT modell större en tämligen klunsig pjäs som dricker elström likt en kamel och dessutom väger as. Inte för att det spelar så stor roll kanske då de ju inte är några laptopskärmar man tar med sig när man flänger ut förvisso... Dock var det ju en smärre prövning för ryggen de gånger man behövde hala runt på 20-kiloskolossen. Pust pes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan ju egentligen säga samma sak om LGs paneler (i alla fall de tidigare, vet inte om det fortfarande är så), att de inte är äkta OLED eftersom OLED bara agerar bakgrundsbelysning och inte ger några färger till skillnad från exempelvis de paneler som sitter i telefoner och liknande.

LGs WOLED har aldrig fungerat så som du beskriver.
Att de använder färgfilter innebär inte att OLED bara agerar bakgrundsbelysning. Bildprincipen, dvs den princip som reglerar resp pixels ljusintensitet, är fortfarande OLED. Begreppet bakgrundsbelysning är inte ens applicerbart här, av den enkla anledningen att bildprincipen OLED inte är i behov av någon sådan. Lite utav poängen med att vara "själv-emissiv"... (ja jag vägrar skriva "självbelyst") )

Och nej, Samsungs bruk av "QLED" är inte alls samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är självklart att man inte kan jämföra bildkvalité på TV apparater via youtube. Killen i videon är väldigt omtalad på diverse forum, min personliga uppfattning är att man kan lita på hans omdöme. Men självklart handlar en del av detta om hur apparaten ska användas, i vilken miljö och lite om tycke och smak.

Egentligen kan man inte uttala sig förrns man faktiskt jämfört apparaterna sida vid sida men jag är såklart skeptisk Har du testat dem sida vid sida?

Nej, inte sida vid sida. Jag har sett de i affären dock sida vid sida och även om jag tycker att oled ser finare ut så tycker jag inte att det är så stor skillnad som vissa vill hävda. Det är bara min smak och jag har egentligen inget emot oled. Saken är det när jag kollade runt på rtings (som ska vara väldigt professionella) så fick jag förtroende i min egen uppfattning att skillnader inte är så stora som folk hävdar. De kanske är det, för vissa.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Nej, inte sida vid sida. Jag har sett de i affären dock sida vid sida och även om jag tycker att oled ser finare ut så tycker jag inte att det är så stor skillnad som vissa vill hävda. Det är bara min smak och jag har egentligen inget emot oled. Saken är det när jag kollade runt på rtings (som ska vara väldigt professionella) så fick jag förtroende i min egen uppfattning att skillnader inte är så stora som folk hävdar. De kanske är det, för vissa.

Aha, var faktiskt en sväng i butiken o tittat på deQE65Q95 (8K) och QE65Q85RATXXC och visst har de fin bild men de lider ganska tydligt fortfarande av vidvinkel problem. Det räcker att man tar 1-2 steg vänster\höger för att se att styrka i bilden degraderas. Det är dock klart bättre än tidigare LED jag tittat på.

Min uppfattning är att man generellt blir nöjd med bilden på den TV man köper vilket styrks av det allmänt höga betygen som TV apparater ofta får. Misstänker att det är lite som med HIFI, efter hand som man lär sig att se vissa defekter så är det svårt att bortse från dem medan de allra flesta kanske aldrig ens lägger märke till det. Dessutom kan man tycka att en specifik bild är hur bra som helst i en given miljö tills man jämför en annan sida vid sida, då kan den plötsligt falla platt.

Bortser man från de uppenbara defekter som de olika teknikerna har så blir såklart resterande ganska mycket en smaksak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tills de löser de riktiga problemen med LCD\LED som är grunden i QLED tekniken så är det inte intressant för min del. QLED är redan kände för att vara det mest ljusstarka på marknaden och trotts det så får OLED apparaterna gång på gång bättre omdömen.

Vi får såklart vänta och se vad detta verkligen betyder men det låter som att de fokuserar på fel del(förutom då den miljömässiga).

Ljusstark är inte lika med den bästa bildupplevelsen. Jag tror inte det finns en enda Samsungägare som ens är i närheten av att använda QLEDs möjligjeter.
Jag menar, vem sitter med solen skinandes på TVn?
Det första man gör när man ställer in den nya TVn är att välja lägre ljusläge för att inte få migrän på 5 minuter. Ja...även på OLED.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ljusstark är inte lika med den bästa bildupplevelsen. Jag tror inte det finns en enda Samsungägare som ens är i närheten av att använda QLEDs möjligjeter.
Jag menar, vem sitter med solen skinandes på TVn?
Det första man gör när man ställer in den nya TVn är att välja lägre ljusläge för att inte få migrän på 5 minuter. Ja...även på OLED.

Tror inte du förstår vad jag menar, ta en titt på denna videon :

Jo det är en äldre video och det är helt andra apparater men man kan iallafall se problematiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljusstyrka betyder inte längre bara att skärmen funkar i ett fyrtorn. Det innebär också bättre HDR, och bra HDR kan vara riktigt kinky.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Ljusstyrka betyder inte längre bara att skärmen funkar i ett fyrtorn. Det innebär också bättre HDR, och bra HDR kan vara riktigt kinky.

Hear hear! I brist på bättre teknisk förklaring kommer en ljusstark HDR-TV ha en helt annan kraft att lysa ut bilden. Då inte bara det allra ljusaste på 1000+ nits. Utan att sätta hela bilden från skuggor till högdagrar med tydliga och distinkta nyanser även i mellantoner.

PQ-EOTF/ST.2084 är baserad på hur ögat uppfatta nivåer av ljus. Så den TV som kan lysa på kan också bättre svara mot den formeln för hur ögat fungerar. Medan TV:n som inte kan lysa på måste kompromissa med mer tonemapping och därmed också dämpa bilden mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hear hear! I brist på bättre teknisk förklaring kommer en ljusstark HDR-TV ha en helt annan kraft att lysa ut bilden. Då inte bara det allra ljusaste på 1000+ nits. Utan att sätta hela bilden från skuggor till högdagrar med tydliga och distinkta nyanser även i mellantoner.

PQ-EOTF/ST.2084 är baserad på hur ögat uppfatta nivåer av ljus. Så den TV som kan lysa på kan också bättre svara mot den formeln för hur ögat fungerar. Medan TV:n som inte kan lysa på måste kompromissa med mer tonemapping och därmed också dämpa bilden mer.

Precis, och har man en enhet som klarar hyfsad HDR är det bara att testa. OBS! Apple och YouTube funkar inte.
Det är en helt fantastisk upplevelse när det är bra. Vi behöver bara relativt billig skärmteknik för att det ska kunna slå igenom stort, och det är därför teknisk utveckling med högre ljusstyrka och större färgrymd är så intressant.
Jag menar, det är teknik som kommer vara lätt att sälja in till frugan. Vi snackar inte någon esoterisk skillnad bara mördar uppskattar, utan snarare en wow-upplevelse.

Det kommer bli fint på riktigt när bara skärmtekniken hinner ikapp standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ja, det CRT är bra på är de ju bra på, men det faktum att de inte har några fasta pixlar sänker dem helt i mina ögon. De kan aldrig bli lika skarpa som en modern plattskärm... Sedan är ju en CRT modell större en tämligen klunsig pjäs som dricker elström likt en kamel och dessutom väger as. Inte för att det spelar så stor roll kanske då de ju inte är några laptopskärmar man tar med sig när man flänger ut förvisso... Dock var det ju en smärre prövning för ryggen de gånger man behövde hala runt på 20-kiloskolossen. Pust pes!

när pixlar försvinner kommer vara en bra dag för alla då är det bara atomerna som sätter gränsen för upplösning :). tycker faktiskt att det faktum att de saknade fixar var rätt bra då de inte såg ut som skit så fort du ville ha en annan upplösning.

20 kilo? vad för lättviktare har/hade du? min 22 tum iilyama skärm väger sjukligt mycket mer än 20 kg, skulle titta på minst det dubbla. för att göra saken värre finns det inga bra handtag eller annat att grabba tag i.

synd att dom la SED på is. skulle ha alla styrkor crt hade i ett paket tjocka som dagens skärmar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Däremot kan du finna Mini-LED:s som FALD-system bakom en LCD-panel i TV-apparater. TCL:s X10 som exempel kör med 768 zoner av kvantpricksförstärkt Mini-LED bakom 65 tum VA. De använder också "QLED" som begrepp.

Det var såklart denna enklare konsumentpanel jag åsyftade (då jag sett att den går att förhandsboka på t.ex. Webhallen) och inte de något omänskliga modulära Wall-skärmar som mest används till att flasha på utställningar. Vidare användning är väl minst sagt begränsad.

Ser att tråden bytt namn btw. Så kallas det Mini/macro-led eller QD-LED?
Klingar inte lika bra som OLED men är tekniken bättre spelar det ju inte så stor roll.

Permalänk

Kul att tekniken fortsätter utvecklas, är helt ointresserad av QLED i dess nuvarande Form. Jag skulle gärna skaffa mig nått med dubbelt så stor bildyta & som inte väger 43 kg, men OLED är ännu för dyrt för att rättfärdiga pensionering av min 11 år gamla Pioneerplasma av sista generationen ❤️.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, jag kan inte annat än att hålla med. Den OLED vi har stöder Dolby Vision vilket vad jag förstår är en licens baserad HDR version(HDR10 är öppen standard). När jag köpte TVn var jag rädd för att det skulle vara få titlar som stöder det efter som man kräver licens, men det är faktiskt väldigt många titlar på NETFLIX som stöder formatet. En vild gissning är HDR10 fungerar även på en Dolby Vision TV? Den tekniska skillnaden ska vara att man med Dolby vision kan sätta meta data för ljusflöde för varje frame medan HDR10 ställs det in på förhand.

Iallafall, det skapar en grymt fin effekt som man märkligt nog aldrig saknat tidigare. Ex först filmar man inne i ett mörkt hus, när man plötsligt öppnar dörren och tar sig ut i ett soligt väder så slår ljuset på med ENORM kraft, det känns helt enkelt mycket verkligare, de e nästan så att det gör ont i ögonen precis som det skulle gjort i verkligheten. När det gäller LG OLED så vill jag påstå att det finns merän tillräckligt med ljus om man har ett nedsläckt rum, men står solen på(eller man är i ett upptänt varuhus) så kan jag tänka mig att det inte blir riktigt samma effekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, jag kan inte annat än att hålla med. Den OLED vi har stöder Dolby Vision vilket vad jag förstår är en licens baserad HDR version(HDR10 är öppen standard). När jag köpte TVn var jag rädd för att det skulle vara få titlar som stöder det efter som man kräver licens, men det är faktiskt väldigt många titlar på NETFLIX som stöder formatet. En vild gissning är HDR10 fungerar även på en Dolby Vision TV? Den tekniska skillnaden ska vara att man med Dolby vision kan sätta meta data för ljusflöde för varje frame medan HDR10 ställs det in på förhand.

Iallafall, det skapar en grymt fin effekt som man märkligt nog aldrig saknat tidigare. Ex först filmar man inne i ett mörkt hus, när man plötsligt öppnar dörren och tar sig ut i ett soligt väder så slår ljuset på med ENORM kraft, det känns helt enkelt mycket verkligare, de e nästan så att det gör ont i ögonen precis som det skulle gjort i verkligheten. När det gäller LG OLED så vill jag påstå att det finns merän tillräckligt med ljus om man har ett nedsläckt rum, men stor solen på(eller man är i ett upptänt varuhus) så kan jag tänka mig att det inte blir riktigt samma effekt.

Precis min upplevelse med. Jag har fått sänka textens ljusstyrka på grund av detta. Jag kör "hemmaläget" som skall vara mindre ljusstarkt men man kan knappt se på texten då bokstäverna lyser som strålkastare. Jag har tur då jag kan justera ljusstyrkan på texten på min UHD spelare där det är extremt.
Jag kan absolut inte förstå hur man skulle vilja ha ännu starkare HDR effekter och ljusstyrka. Min frus dotter hatar att vissa filmer har för stark HDR effekt...så nej, det är verklinget inget problem.

Samsung älskar att försöka övertala konsumenterna vad de skall tycka är viktigt. Vem minns inte curved display 😂 men det räcker ju att läsa riktiga tester för att se att OLED har ett övertag. Iaf i dagsläget.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neon:

Alla TV idag i det normala utbudet (det som jag täcker i guiderna) hanterar HDR10 sedan 2-3 år tillbaka. När någon tillverkare av skärma och TV talar om "HDR" är det närmast undeförstått att det handlar om HDR10. Har ännu inte sett något undantag.

Det du tänker på HDR10+ som är en öppen lösning för dynamisk metadata. Både Dolby Vision och HDR10+ bygger ovanpå "gamla" statiska HDR10 och är helt bakåtkompatibelt. Både HDR10+ och Dolby Vision tillför mer metadata om kapaciteten hos displayen. Dolby Vision tillför också möjlighet till 12 bitars färgdjup från källan. Dolby står för algoritmerna och reglerar tonemapping vilket konsekvent resultat baserat på kapaciteten hos Displayen. Här lyckas Dolby även korrekt mappa SDR i HDR, något som kan ge högst godtyckliga resultat med gamla HDR10.

HDR10+ ska kunna åstadkomma samma sak, fast på en öppen licens. Här finns dock inte samma erfarenhet ännu. Dolby Vision har ju haft ett par år på sig nu att visa hur väl det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Precis min upplevelse med. Jag har fått sänka textens ljusstyrka på grund av detta. Jag kör "hemmaläget" som skall vara mindre ljusstarkt men man kan knappt se på texten då bokstäverna lyser som strålkastare. Jag har tur då jag kan justera ljusstyrkan på texten på min UHD spelare där det är extremt.
Jag kan absolut inte förstå hur man skulle vilja ha ännu starkare HDR effekter och ljusstyrka. Min frus dotter hatar att vissa filmer har för stark HDR effekt...så nej, det är verklinget inget problem.

Samsung älskar att försöka övertala konsumenterna vad de skall tycka är viktigt. Vem minns inte curved display 😂 men det räcker ju att läsa riktiga tester för att se att OLED har ett övertag. Iaf i dagsläget.

Haha, ja, vi fick sätta texten till grå i Netflix(via datorn) för att kunna ha undertext, man blev ju helt bländad 😂. Känns som man missat detta under utvecklingen av apparna(i detta fall Netflix).

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

HDR10 är en absolut nivåskala. Kodnivån är direkt kopplad till ljusstyrkan i nits. Så vit text satt på nivå på referensvitt på det sätt det är i SDR (typisk då 235 för referensvittt vid videonivåer) motsvaras av nivå 940 i 10 bitar. Nivå 940 är i absoluta termer 10.000 nits.

Kör programmen vit text som man alltid gjort utan att tänka på hur det fungerar i HDR så talar man om för TV:n att texten ska lysa med 10.000 nits.

Det märks att de som gör koden inte riktigt sitter med undertexter till att börja med.

Permalänk
Medlem

Är det så illa alltså? Att undertexter ofta kodas till 940?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

LGs WOLED har aldrig fungerat så som du beskriver.
Att de använder färgfilter innebär inte att OLED bara agerar bakgrundsbelysning. Bildprincipen, dvs den princip som reglerar resp pixels ljusintensitet, är fortfarande OLED. Begreppet bakgrundsbelysning är inte ens applicerbart här, av den enkla anledningen att bildprincipen OLED inte är i behov av någon sådan. Lite utav poängen med att vara "själv-emissiv"... (ja jag vägrar skriva "självbelyst") )

Och nej, Samsungs bruk av "QLED" är inte alls samma sak.

Tja, jag vet inte om bakgrundsbelysning är precis rätt ord men WOLED funkar ju så att OLED ger vitt ljus och färgfiltret hindrar icke önskvärt ljus att komma igenom. Ganska mycket som en LCD-panel. Sen är det förstås en stor skillnad att varje pixel har sin egen belysning och den är reglerbar i styrka. En OLED-panel är också väldigt mycket tunnare än vad en LCD-panel kan vara förstås, även om det är WOLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Är det så illa alltså? Att undertexter ofta kodas till 940?

Mer att undertexten ligger som någon 8-bitars png någonstans med 235 eller 255 i vitt. Så bakas den in i strömmen och är helt okey för SDR, men översätts till 940 när den baka in i HDR. Men det räcker med att lägger texten i 75% vitt i SDR för att det ska bli 1000 nits i HDR. Om man inte tänker till, vilket uppenbarligen inte sker.

Jag har inte haft tiden/möjligheten att stämma av alla situationer (och lär aldrig få loss den tiden) men tycker detta inte alls är samma problem med Dolby Vision och undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men är det verkligen värt att bli upprörd över marknadsföringstermer?

Definitivt ja. Ful marknadsföring förtjänar allid fula ord.

Skrivet av snajk:

Alla företag gör vad de kan för att få sin teknik att verka bättre

Och de som vrider till det extra mycket, som att Samsung helt uppenbart försöker få "QLED" att framstå som "OLED med kvantprickar" (vilket är vad alla icke-insatta individer jag någonsin stött på också tror), förtjänar skit för det.

Skrivet av snajk:

Man kan ju egentligen säga samma sak om LGs paneler (i alla fall de tidigare, vet inte om det fortfarande är så), att de inte är äkta OLED eftersom OLED bara agerar bakgrundsbelysning och inte ger några färger till skillnad från exempelvis de paneler som sitter i telefoner och liknande.

Korrekt, och så vitt jag vet är det fortfarande så (då jag har för mig att problemet med snabbare avtagande ljusstyrka över tid för blå OLED inte är löst?). LG borde kalla det WOLED (white OLED) eller liknande.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte om bakgrundsbelysning är precis rätt ord men WOLED funkar ju så att OLED ger vitt ljus och färgfiltret hindrar icke önskvärt ljus att komma igenom. Ganska mycket som en LCD-panel.

Det enda som är som en LCD-panel snarare. Och som helhet väldigt olikt LCD (och "QLED") mao.

Eller är OLED ganska mycket som t.ex. en DLP-projektor också? Den nyttjar ju färgfilter med. Näe, finns ingen anledning att vinkla det åt det hållet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Definitivt ja. Ful marknadsföring förtjänar allid fula ord.

Ok, men det finns mycket att bli upprörd över då, som LED-TV som alla tillverkare kallade sina LCD-apparater med LED bakbelysning för att ta ett närliggande exempel. Men de behöver förstås försöka marknadsföra ett teknikskifte så gott de kan för att de ska få uppmärksamhet för det. QLED, eller vad du vill kalla det, är ett ganska stort teknikskifte som ger en hel del fördelar således behövde de kunna marknadsföra det.

Och att påstå att det inte är riktig QLED som du säger är ju fel, det är en "Quantum dot display" även om kvantprickarna (fånig term) inte genererar sitt eget ljus. Hade de kallat det QD-LED hade det varit fel, men de gör de inte.

Citat:

Och de som vrider till det extra mycket, som att Samsung helt uppenbart försöker få "QLED" att framstå som "OLED med kvantprickar" (vilket är vad alla icke-insatta individer jag någonsin stött på också tror), förtjänar skit för det.

Jo fast man kan ju inte gå på vad icke insatta personer tror, de tror på allt möjligt dumt. Det är därför som man ofta landar i någon enkel siffra som alla puckon kan kolla på och tro att de har gjort ett avvägt val. Kom du exempelvis ihåg när alla tvättmaskiner skröt om hur många varv deras centrifugering klarade? Eller AMDs "prestandaindex" på Athlon-tiden.

Angående QLED så hade jag samma tankar när det kom, men när jag läste in mig på tekniken så fattade jag att det fanns en poäng i den och i att skilja den från vanliga LCD-paneler.

Citat:

Korrekt, och så vitt jag vet är det fortfarande så (då jag har för mig att problemet med snabbare avtagande ljusstyrka över tid för blå OLED inte är löst?). LG borde kalla det WOLED (white OLED) eller liknande.

Jo, det har ju sina fördelar gentemot "vanlig" OLED i hållbarhet och uniformitet och framför allt tillverkningskostnad, men också nackdelar i förbrukning bland annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Det enda som är som en LCD-panel snarare. Och som helhet väldigt olikt LCD (och "QLED") mao.

Eller är OLED ganska mycket som t.ex. en DLP-projektor också? Den nyttjar ju färgfilter med. Näe, finns ingen anledning att vinkla det åt det hållet.

Jag vet inte, vi börjar verkligen komma in på smådetaljer här nu. Men du medger i alla fall att den delen av en WOLED-panel är likt en LCD-panel? För det var allt jag påstod. Sen huruvida det som helhet är väldigt olikt LCD eller ej är väl relativt? Tekniken i en WOLED är mer lik en LCD än en vanlig OLED eller exempelvis en plasmapanel eller för den delen MLED. Vitt ljus genom färgfilter/LCD för att få de färger man vill ha eller ljus med rätt färg direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men du medger i alla fall att den delen av en WOLED-panel är likt en LCD-panel?

Båda har färgfilter ja. Vikten av detta överdriver du dock.

Citat:

För det var allt jag påstod

Nej du påstod att WOLED var väldigt likt LCD.

Citat:

Tekniken i en WOLED är mer lik en LCD än en vanlig OLED

Nej det är det inte. WOLED är dock väldigt likt "vanlig" OLED.

Skillnaden ligger i att i WOLED består varje subpixel av Röd och Grön och Blå emitters. Till skillnad från "vanlig OLED" där varje subpixel består av Röd eller Grön eller Blå emitters. Denna konstruktion medför att WOLED även behöver addera färgfilter. Att påstå att detta gör WOLED mer lik än en LCD än "vanlig OLED" är dock rätt absurt.

Citat:

Vitt ljus genom färgfilter/LCD för att få de färger man vill ha eller ljus med rätt färg direkt.

Det där är en inkorrekt förenkling. LCD och OLED har helt olika principer för hur ljuset alstras och hur ljuset regleras. Det ger i förlängningen att de nyttjar helt olika material och ger helt olika bild-karaktäristik.

Skrivet av snajk:

Ok, men det finns mycket att bli upprörd över då, som LED-TV som alla tillverkare kallade sina LCD-apparater med LED bakbelysning för att ta ett närliggande exempel. Men de behöver förstås försöka marknadsföra ett teknikskifte så gott de kan för att de ska få uppmärksamhet för det.

Snarare att alla andra måste anpassa sin marknadsföring när en tillverkare börjar skeva med begreppen. Trots att den tillverkaren inte var först ut med detta "teknikskifte". Vilken tillverkare det var tror jag de flesta kan gissa vid det här laget...

Ärligt talat, alla fular sig i sin marknadsföring men Samsungs historia att nyttja begrepp som förvirrar och bryter mot etablerade namngivningsprinciper sticker faktiskt ut i sammanhanget.