Återaktivering av Windows efter byte av moderkort

Permalänk

Återaktivering av Windows efter byte av moderkort

Hej! Jag kan inte längre återaktivera mitt windows efter jag har bytt mitt moderkort. Enligt windows kan jag inte återställa pga följande:

JAg vet inte hur jag skall gå tillväga då jag försökt använda deras usla jäkla botar på internet som inte ger mig något svar alls, samt försökt ringa dem flera gånger. Dock får jag bara svaret att kontoret är stängt just nu och att jag skall ringa senare...

Min produktnyckel var länkad till mitt konto, och jag kunde återställa min dator och allt sånt för en tid sen. Jag har också troligen tappat bort mitt papper på min produktnyckel, då jag egentligen aldrig har behövt den sen jag länkade produktnyckeln till mitt windowskonto.
Finns det någon här på Swec som vet hur jag skall gå tillväga? Måste jag köpa en ny produkt nyckel eller får jag bara vänta tills nissarna på windows svarar?

Permalänk
Medlem

Beror på vilken version av windows du hade, lisensen är knyten till ditt moderkort och inte till hårdisken vilket många tror. Är det en OEM kopia av windows du hade så vill dom att du köper en ny. Finns säkert vägar förbi det men jag köper enbart retail nycklar av denna anledning så det får nån med mer kunskap av OEM nycklar svara på.

Ha det göt

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=M3bezYerYxQ

Här tar de upp detta, du borde kunna klura ut hur du ska göra efter denna

Permalänk
Medlem

Uppgraderat från win 7 - win 10?
Då får du en OEM-licens vad jag förstått.

Jag köpte en ny på ebay för 30:- för att slippa strula

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Testa Win + R.
Kör "slui 4" utan citat
Du borde få upp en ruta där man kan ringa en automattelefon för aktivering av windows.

Utöver det så skulle jag prova allt på denna sida
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om inget av ovan fungerar så skulle jag testa att reparera installationen av windows.
Kör powershell som admin och kör SFC /Scannow
Kör sedan DISM /Online /cleanup-image /Checkhealth

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Uppgraderat från win 7 - win 10?
Då får du en OEM-licens vad jag förstått.

Jag köpte en ny på ebay för 30:- för att slippa strula

Det vore märkligt. Jag uppgraderade från 8 till 10 och har kunnat byta moderkort. Det borde ju inte ha varit någon skillnad i hanteringen av uppgraderingen av gamla licenser.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Det vore märkligt. Jag uppgraderade från 8 till 10 och har kunnat byta moderkort. Det borde ju inte ha varit någon skillnad i hanteringen av uppgraderingen av gamla licenser.

Gjorde detta nyss, ange din KEY du hade i Windows 7/8 för gissar du gjort som alla andra uppgraderat. När du angett den nyckeln blir allt aktiverat. Hjälper inte ringa till supporten heller

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

@Bmannu: Beror på vilken typ av licens du har. OEM tror jag kopplas till just moderkortet, byter man då ut det så försvinner licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Bmannu: Beror på vilken typ av licens du har. OEM tror jag kopplas till just moderkortet, byter man då ut det så försvinner licensen.

OEM lisens "forsvinner" ikke. Det eksisterer også legitime grunner til å skifte moderkort, som for eksempel når den er gått i stykke og må erstattes med et annet (forutsatt en kan fortsatt bruke resten av hårdvaren - prosessor, RAM etc) og da gjelder fortsatt en OEM lisens.