Köpa från Aliexpress idag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Niivpzi:

"myglas med tull"...
Varför är du så för att tullen MÅSTE finnas och betalas? Vad *** spelar de för roll? Vad tjänar tullen eller varför vill dom ens tjäna, låt posten tjäna sitt men skit i tullen.
Svenskarna med sin jävla skatt på ALLT, dra åt pipsvängen.

Hur skulle samhället gå runt utan skatter?

Please enlighten me.

PS. Tullen gör mer än begära skatt på importer. Men det hade du ju koll på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Niivpzi:

"myglas med tull"...
Varför är du så för att tullen MÅSTE finnas och betalas? Vad *** spelar de för roll? Vad tjänar tullen eller varför vill dom ens tjäna, låt posten tjäna sitt men skit i tullen.
Svenskarna med sin jävla skatt på ALLT, dra åt pipsvängen.

Nu verkar du ha oerhört dålig koll på hur saker fungerar. Tull är inget svenskt påhitt som endast drabbar svenska Alibaba-köpare. Tull finns (mig veterligen) i alla länder med huvudsyftet att skydda den inhemska produktionen och säkra statens intäkter. När produktion sker i Sverige så genereras alltså intäkter för staten i Sverige i form av exempelvis skatt på arbete, vinster, handel, etc. Om man helt slopar tull så skulle svenska staten få noll och ingenting för alla produkter som produceras utomlands (vilket alltså är de allra flesta produkterna).

Att EU har en tullunion är ganska unikt och kan endast fungera om de ingående länderna är någorlunda jämbördiga rent utvecklingsmässigt. Det måste vara "vinnare" på båda sidor så att säga, annars faller hela syftet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av Blomman90:

Nu verkar du ha oerhört dålig koll på hur saker fungerar. Tull är inget svenskt påhitt som endast drabbar svenska Alibaba-köpare. Tull finns (mig veterligen) i alla länder med huvudsyftet att skydda den inhemska produktionen och säkra statens intäkter. När produktion sker i Sverige så genereras alltså intäkter för staten i Sverige i form av exempelvis skatt på arbete, vinster, handel, etc. Om man helt slopar tull så skulle svenska staten få noll och ingenting för alla produkter som produceras utomlands (vilket alltså är de allra flesta produkterna).

Att EU har en tullunion är ganska unikt och kan endast fungera om de ingående länderna är någorlunda jämbördiga rent utvecklingsmässigt. Det måste vara "vinnare" på båda sidor så att säga, annars faller hela syftet.

Du har rätt i vad det gäller tull men men situationen är väl annorlunda här? De här extra avgifterna som du betalar för att du köper från Aliexpress är inte pga tullen. Folk brukar inte köpa för 1600kr från Aliexpress t.ex. I andra EU länder kan du fortfarande köpa saker från Aliexpress osv utan att du behöver betala moms och 75kr i avgift till Posten. Det finns ofta en övre gräns innan du behöver betala moms, den ligger väl på ungefär 300kr om jag minns rätt. Sverige gick i förväg här och har valt att lösa problemet med att Posten subventionerar paket från Kina på egen hand istället för att vänta på EU lösningen som är på gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av pine-orange:

Det finns ofta en övre gräns innan du behöver betala moms, den ligger väl på ungefär 300kr om jag minns rätt.

Nej, det finns ingen gräns för när du måste betala moms. Det är tullavgiften som har en gräns; kostar varan över 1600:- inkl. frakten så ska tull betalas. Momsen däremot ska betalas oavsett värde på försändelsen. Undantaget är gåvor mellan privatpersoner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av Svampbobby:

Nej, det finns ingen gräns för när du måste betala moms. Det är tullavgiften som har en gräns; kostar varan över 1600:- inkl. frakten så ska tull betalas. Momsen däremot ska betalas oavsett värde på försändelsen. Undantaget är gåvor mellan privatpersoner.

Jag pratade inte om Sverige men om andra EU länder, det är ju det jag förklarar i mitt inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av pine-orange:

Jag pratade inte om Sverige men om andra EU länder, det är ju det jag förklarar i mitt inlägg.

Ah, bugger. Jag missade att det var det du syftade på...