Köpa från Aliexpress idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

"myglas med tull"...
Varför är du så för att tullen MÅSTE finnas och betalas? Vad *** spelar de för roll? Vad tjänar tullen eller varför vill dom ens tjäna, låt posten tjäna sitt men skit i tullen.
Svenskarna med sin jävla skatt på ALLT, dra åt pipsvängen.

Hur skulle samhället gå runt utan skatter?

Please enlighten me.

PS. Tullen gör mer än begära skatt på importer. Men det hade du ju koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

"myglas med tull"...
Varför är du så för att tullen MÅSTE finnas och betalas? Vad *** spelar de för roll? Vad tjänar tullen eller varför vill dom ens tjäna, låt posten tjäna sitt men skit i tullen.
Svenskarna med sin jävla skatt på ALLT, dra åt pipsvängen.

Nu verkar du ha oerhört dålig koll på hur saker fungerar. Tull är inget svenskt påhitt som endast drabbar svenska Alibaba-köpare. Tull finns (mig veterligen) i alla länder med huvudsyftet att skydda den inhemska produktionen och säkra statens intäkter. När produktion sker i Sverige så genereras alltså intäkter för staten i Sverige i form av exempelvis skatt på arbete, vinster, handel, etc. Om man helt slopar tull så skulle svenska staten få noll och ingenting för alla produkter som produceras utomlands (vilket alltså är de allra flesta produkterna).

Att EU har en tullunion är ganska unikt och kan endast fungera om de ingående länderna är någorlunda jämbördiga rent utvecklingsmässigt. Det måste vara "vinnare" på båda sidor så att säga, annars faller hela syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu verkar du ha oerhört dålig koll på hur saker fungerar. Tull är inget svenskt påhitt som endast drabbar svenska Alibaba-köpare. Tull finns (mig veterligen) i alla länder med huvudsyftet att skydda den inhemska produktionen och säkra statens intäkter. När produktion sker i Sverige så genereras alltså intäkter för staten i Sverige i form av exempelvis skatt på arbete, vinster, handel, etc. Om man helt slopar tull så skulle svenska staten få noll och ingenting för alla produkter som produceras utomlands (vilket alltså är de allra flesta produkterna).

Att EU har en tullunion är ganska unikt och kan endast fungera om de ingående länderna är någorlunda jämbördiga rent utvecklingsmässigt. Det måste vara "vinnare" på båda sidor så att säga, annars faller hela syftet.

Du har rätt i vad det gäller tull men men situationen är väl annorlunda här? De här extra avgifterna som du betalar för att du köper från Aliexpress är inte pga tullen. Folk brukar inte köpa för 1600kr från Aliexpress t.ex. I andra EU länder kan du fortfarande köpa saker från Aliexpress osv utan att du behöver betala moms och 75kr i avgift till Posten. Det finns ofta en övre gräns innan du behöver betala moms, den ligger väl på ungefär 300kr om jag minns rätt. Sverige gick i förväg här och har valt att lösa problemet med att Posten subventionerar paket från Kina på egen hand istället för att vänta på EU lösningen som är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns ofta en övre gräns innan du behöver betala moms, den ligger väl på ungefär 300kr om jag minns rätt.

Nej, det finns ingen gräns för när du måste betala moms. Det är tullavgiften som har en gräns; kostar varan över 1600:- inkl. frakten så ska tull betalas. Momsen däremot ska betalas oavsett värde på försändelsen. Undantaget är gåvor mellan privatpersoner.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Nej, det finns ingen gräns för när du måste betala moms. Det är tullavgiften som har en gräns; kostar varan över 1600:- inkl. frakten så ska tull betalas. Momsen däremot ska betalas oavsett värde på försändelsen. Undantaget är gåvor mellan privatpersoner.

Jag pratade inte om Sverige men om andra EU länder, det är ju det jag förklarar i mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag pratade inte om Sverige men om andra EU länder, det är ju det jag förklarar i mitt inlägg.

Ah, bugger. Jag missade att det var det du syftade på...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite här men borde det inte gå att slippa avgiften på 75 kr om man betalar in momsen på postnords hemsida direkt vid köp av vara från aliexpress?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Vilka fraktalernativ ska man välja för att slippa tull+moms när man beslöt från Aliexpress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Bumpar tråden lite här men borde det inte gå att slippa avgiften på 75 kr om man betalar in momsen på postnords hemsida direkt vid köp av vara från aliexpress?

Mig veterligen så kan man inte betala sin moms/tull i förväg till postnord?

Permalänk
Skrivet av Thunderbolt:

Mig veterligen så kan man inte betala sin moms/tull i förväg till postnord?

Det kan man inte men vissa butiker erbjuder TPD (tax prepaid duty) och då ska paketet komma fram som vanligt utan extra avgifter.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Jag har hittat en grej på aliexpress som jag vill köpa. Det företaget finns i Shenzhen, min kusin bor i samma stad. Om jag skickar det till honom och han sedan skickar det till mig som en gåva skulle jag då kunna slippa moms och allt vad det heter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har hittat en grej på aliexpress som jag vill köpa. Det företaget finns i Shenzhen, min kusin bor i samma stad. Om jag skickar det till honom och han sedan skickar det till mig som en gåva skulle jag då kunna slippa moms och allt vad det heter då?

www.tullverket.se gå in och kika där

Permalänk
Medlem

Apropå att gräva i gamla trådar. Var en frekvent användare av Ali innan det nya momssystemet sattes i drift. Nu använt Superbuy och Banggood i något år, men testade för någon vecka sedan att beställa via Ali då de produkter jag sökte inte fanns på Taobao. Insåg då att fraktallternativet "AliExpress Standard Shipping" nu ger ett PostNL kolli-id, vilket ju även är fallet med "Priority Direct Mail" på Banggood. Skall bli mycket intressant att se ifall paketet blir taxerat i Nederländerna, dvs att det inte taxeras då Nederländerna följer EUs direktiv på den punkten, eller om det precis som tidigare taxeras här i Sverige.

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Skrivet av Loweirst:

Apropå att gräva i gamla trådar. Var en frekvent användare av Ali innan det nya momssystemet sattes i drift. Nu använt Superbuy och Banggood I något år, men testade för någon vecka sedan att beställa via Ali då de produkter jag sökte inte fanns på Taobao. Insåg då att fraktallternativet "AliExpress Standard Shipping" nu ger ett PostNL kolli-id, vilket ju även är fallet med "Priority Direct Mail" på Banggood. Skall bli mycket intressant att se ifall paketet blir taxerat I Nederländerna, dvs att det inte taxeras då Nederländerna följer EUs diriktiv på den punkten, eller om det precis som tidigare taxeras här i Sverige.

Gick inte bra för min del =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Gick inte bra för min del =/

Intressant. För typ två tre år sedan, innan det nya systemet, gick ju stanard shipping via PostNords dotterbolag DirektLink. För något år sedan hade dom istället bytt till att på liknande sätt som banggood skicka via EU, fast via estniska Omniva istället för PostNL. I det fallet sattes gula ettiketer på paketet där det typ stog skrivet något I still med att paketet inte förtullats när det kom in i EU (Estland), och att det därför skulle förtullas i Sverige trotts att det redan kommit in i EU. Var detta även fallet för dig nu när det skickats via Estland, att paketet var märkt på något vis?

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loweirst:

Apropå att gräva i gamla trådar. Var en frekvent användare av Ali innan det nya momssystemet sattes i drift. Nu använt Superbuy och Banggood i något år, men testade för någon vecka sedan att beställa via Ali då de produkter jag sökte inte fanns på Taobao. Insåg då att fraktallternativet "AliExpress Standard Shipping" nu ger ett PostNL kolli-id, vilket ju även är fallet med "Priority Direct Mail" på Banggood. Skall bli mycket intressant att se ifall paketet blir taxerat i Nederländerna, dvs att det inte taxeras då Nederländerna följer EUs direktiv på den punkten, eller om det precis som tidigare taxeras här i Sverige.

Mitt blev taxerat tyvärr från ali

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Loweirst:

Intressant. För typ två tre år sedan, innan det nya systemet, gick ju stanard shipping via PostNords dotterbolag DirektLink. För något år sedan hade dom istället bytt till att på liknande sätt som banggood skicka via EU, fast via estniska Omniva istället för PostNL. I det fallet sattes gula ettiketer på paketet där det typ stog skrivet något I still med att paketet inte förtullats när det kom in i EU (Estland), och att det därför skulle förtullas i Sverige trotts att det redan kommit in i EU. Var detta även fallet för dig nu när det skickats via Estland, att paketet var märkt på något vis?

Köpte tre saker a10$ styck från samma butik på aliexpress, det skickades var för sig så tre ggr tull och avgifter... 😭

Permalänk
Medlem

Hade nog inte beställt grejer som ska kopplas in på elnätet från Kina. Vet inte om grejerna är CE-märkta eller "CE"-märkta.
Oftast så är nätdelar etc inte så mycket dyrare: elfa, amazon.de, reichelt, Meanwell gör bra grejer.
Värt att bränna ner huset för att spara en hundring?
Undantag typ Anker och andra erkänt bra märken men se upp att du inte får en kopia.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Har haft två dräkter åt sönerna liggandes i tullen sedan den 10:e som skickats med Aliexpress/Cianiao. Är då flyförbannad de hinner ju fan växa ur dem innan skiten kommer fram. Inte hört ett ord från dem. Helvetes jävla f**** s**** f**** #@%

Fan är fel på det här landet. Någon som vet om tullavgiften är inkluderad iaf när de levereras av Cianiao genom aliexpress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Finns den inte på Wish? För där är det väl ingen extra kostnad längre?

Har jämfört Wish och Aliexpress för några olika varor och de saker jag kollade på var billigare från AE även med hänsyn taget till moms, tull, avgift etc. Dessutom är utbudet större och sidan upplevs som betydligt mer seriös. Wish är ju en horribelt kass sida att besöka. Typ sök efter en insexnyckelsats och få förslag på löstuttar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur skulle samhället gå runt utan skatter?

Please enlighten me.

PS. Tullen gör mer än begära skatt på importer. Men det hade du ju koll på.

håller på mycket med frakt osv ifrån kina till europa och även andra länder. Sverige är det enda landet jag känner till som har moms ifrån första krona (eller motsvarande valuta såklart) och betalkrav på alla paket utanför eu innan de kommer fram (i alla fall med postnord). Alla andra länder jag känner till i EU låter dig föra in saker ifrån kina värda 100-200kr utan att behöva betala momsen eller någon hanteringsavgift för den delen. För det är ju den som är problemet ifrån första början. Sedan vet jag folk som beställer paket för flera tusen som väger 10kg och deklarerar de som 200kr och betalar då bara 50kr moms ändå. Så de som faktiskt borde betala moms slipper ju i princip betala ändå.
Sverige betalar bland högst skatt i hela världen redan, låt folk köpa iphone skal för 10kr utan att betala ca 80kr i avgifter. Herre gud.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en grej som skickades från Kina till Belgien och sen vidare. Nu har den ändå fastnat i tullen? Varför det? Det står på paketet att det är skickat från Belgien.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jag beställde en grej som skickades från Kina till Belgien och sen vidare. Nu har den ändå fastnat i tullen? Varför det? Det står på paketet att det är skickat från Belgien.

Troligtvis har den en gul sticker som säger: "Goods which do not meet the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the treaty on the functioning of the EU". Se denna länk för lite info https://tompai.pro/ecommerce/goods-not-fulfilling-conditions-... enkelt sagt, paketet har inte tagit hand om tullen i det land paketet först kom in i EU, i detta fall Belgien och då ska svenska tullen ta ut tullavgift istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Troligtvis har den en gul sticker som säger: "Goods which do not meet the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the treaty on the functioning of the EU". Se denna länk för lite info https://tompai.pro/ecommerce/goods-not-fulfilling-conditions-... enkelt sagt, paketet har inte tagit hand om tullen i det land paketet först kom in i EU, i detta fall Belgien och då ska svenska tullen ta ut tullavgift istället

Mm jag ser ju nu att det finns en sån lapp på paketet. Vad är det då för mening om paket skickas från Europa om dom fastnar i tullen? Öppnar en dispute på Ali, hoppas man kan få tillbaka pengarna. Det stod på produkten vid beställningen att den skulle skickas från Polen. Känns ju inte direkt som att det går att lita på företagen på Ali.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Mm jag ser ju nu att det finns en sån lapp på paketet. Vad är det då för mening om paket skickas från Europa om dom fastnar i tullen? Öppnar en dispute på Ali, hoppas man kan få tillbaka pengarna. Det stod på produkten vid beställningen att den skulle skickas från Polen. Känns ju inte direkt som att det går att lita på företagen på Ali.

Om företaget skickar paketet från EU på rätt sätt, så är det inget problem. Jag har handlat en del på Banggood och om jag välder Priority Direct line så skickas paketet via Nederländerna och där har jag inte fått någon gul lapp någon gång, så det gäller att företaget gör på rätt sätt. Och skickas paketet från EU från hela början är det inga problem. Jag har fått försändelser från Amazon som både skickats från Tyskland, Frankrike och Storbritannien och det har gått bra, så som det ska göra också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Fick ett paket idag som var beställt i Januari månad från Ali, ingen tull el moms. Smått fantastiskt att det hittat fram efter 10mån

Ska göra några testbeställningar från ali nu, Kina har ju öppnatt upp mer el mindre allt så det borde rulla på igen i vanlig ordning

Permalänk
Medlem

Beatällde en grej för 50 kr för ett par veckor sedan. Skrev direkt till säljaren att märka paketet med "gåva" samt att värdet är under 30 euro. Fick svar från säljaren att det skulle ske.

Se om det gjordes eller hjälptes. Kommer om några veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jag beställde en grej som skickades från Kina till Belgien och sen vidare. Nu har den ändå fastnat i tullen? Varför det? Det står på paketet att det är skickat från Belgien.

Skrivet av anon910:

Fick ett paket idag som var beställt i Januari månad från Ali, ingen tull el moms. Smått fantastiskt att det hittat fram efter 10mån

Ska göra några testbeställningar från ali nu, Kina har ju öppnatt upp mer el mindre allt så det borde rulla på igen i vanlig ordning

Skrivet av DooDZVIL:

Beatällde en grej för 50 kr för ett par veckor sedan. Skrev direkt till säljaren att märka paketet med "gåva" samt att värdet är under 30 euro. Fick svar från säljaren att det skulle ske.

Se om det gjordes eller hjälptes. Kommer om några veckor

Vad är det ni köper som gör att ni måste välja just aliexpress? Finns det inga bättre miljövänligare alternativ?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Kom igen, svara på frågor kan vi göra utan att bli otrevliga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av 1337_d00d:

Har haft två dräkter åt sönerna liggandes i tullen sedan den 10:e som skickats med Aliexpress/Cianiao. Är då flyförbannad de hinner ju fan växa ur dem innan skiten kommer fram. Inte hört ett ord från dem. Helvetes jävla f**** s**** f**** #@%

Fan är fel på det här landet. Någon som vet om tullavgiften är inkluderad iaf när de levereras av Cianiao genom aliexpress?

Svarar för sakens skull då det är ett tag sedan.

Kommer paktet ifrån kina och det inte är förbetald tullavgift så kommer tullen lägga på tullavgift på detta.
Sist fick jag ett nederländskt kolli-ID så det gick Kina - Nederländerna - Sverige.

Detta för att dom tror att det är "inom" EU men posten räknar det som att paketet har ursprung i Kina och därför ska slutkund betala för detta.

Deras system vet så klart att paketet inte skickades inom EU och sorterades automagiskt till tvinga-kunder-till-att-betala avdelningen.

(sen får du ju tracking direkt på aliexpress sida, samt kan spåra det själv via andra tjänster som visar mer utförlig info. Du får nog prata med någon om dina issues gällande frakt tid. Det står garanterat när du beställde vilken tid det skulle ta)