Övertryck eller undertryck, spelar det _verkligen_ någon roll?

Permalänk
Medlem

Övertryck eller undertryck, spelar det _verkligen_ någon roll?

Hej hej.

Man har ju alltid hört att ett övertryck i chassit är bättre än ett undertryck, kanske främst för att minimera risken att damm kommer in i lådan.

Nu när jag försöker låta bli att köpa prylar till datorn så har jag googlat runt lite angående just detta och hittat förvånansvärt lite om det. Det enda jag hittat är att det bara är bättre men något ordentligt belägg för det finner jag icke.

Många gillar att fylla datorn med fler fläktar än porr (men det kanske är samma sak?) och då är det i regel insug i fronten och utsug i toppen och och baktill, vilket genererar ett undertryck. Har de mer dammråttor i chassit än vad som ligger bakom mitt sängbord eller är det ingen större skillnad jämfört med ett chassi med undertryck? Hur är det med luftflödet, spelar det någon roll?

Jag hittade ett youtubeklipp igår när jag druckit en flädervodka för mycket och jag vill minnas att de ansåg att ett undertryck var bättre för luftflödet jämfört med ett övertryck. Vettesjutton vart det klippet tog vägen...

Permalänk
Medlem

Jag eftersträvar alltid övertryck pga dammet, om det är bäst vet jag inte. Dessvärre brukar det bli undertryck när jag glömt rensa damfitren på ett tag. Med undertryck fastnar det damm överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Keeper of the Bamse

Luftflödet spelar ingen större roll, källa

Anledningen till att folk gillar övertryck är att all luft som kommer in i chassit går via insugsfläktarna som nästan alltid har dammfilter idag.

Har du undertryck så sugs luft in lite var som, och då på ställen som inte har dammfilter.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja, mjo, men de säger ju egentligen inte så mycket mer än vad jag skriv i första inlägget.

Skrivet av Printscreen:

Luftflödet spelar ingen större roll, källa

Anledningen till att folk gillar övertryck är att all luft som kommer in i chassit går via insugsfläktarna som nästan alltid har dammfilter idag.

Har du undertryck så sugs luft in lite var som, och då på ställen som inte har dammfilter.

Då precis som nu var jag lite skeptisk mot det försöker så jag gjorde nyss ett försök att replikera det. Jag lade böcker ovanpå chassit för att plockera toppfläktarna och jag lade dessutom ett par tidningar inuti chassit för att blockera fron- och bakfläktarna.

Jag startade furmark och CPU-stresstest med aida64 för att skapa en onödigt hård belastning och nådde ganska snabbt ett jämvikt i temperatur och fläkthastighet. CPU på 71 grader och GPU på 57 grader. Detta var innan jag lade dit böckerna och tidningarna.

Ganska omedelbart efter jag lade dit böckerna så steg temperaturen med ca fem grader plus att hastigheten på fläktarna ökade med ca hundra RPM. När jag efter 2-3 minuter gick ned för att göra en drink så steg temperaturen och fläktarna sakta men säkert. När jag sedan kom tillbaka så möttes jag av en bluescreen, vilket inte hänt tidigare trots att datorn klarat av liknande stresstester under flera timmar.

Så för mig tyder allt på att ett totalblockerat luftflöde har en inverkan, varför det inte gör det för LTT vet jag inte. Ska dock nämna att jag har en custom water loop till skillnad från deras försök. Och i och med det så bör jag även nämna att jag prioriterar tysta fläktar mycket högre än svala temperaturer, därav de relativt höga temparna i det inledande testet.

Du nämner dock en sak som jag tror är det viktigaste när det här diskuteras; dammfilter.
Eftersom vi reda tagit upp en video från LTT så kan vi ta en till; https://www.youtube.com/watch?v=5r58fGVaaDQ&t=47s
Det fallet är visserligen långt från något man ska lite alltför mycket på men resultatet pekar ändå på att det viktigaste när det kommer till dammhantering är att ha bra dammfilter snarare än hur man placerar fläktarna.

Permalänk
Medlem

Jag kör faktiskt utan chassifläktar helt och hållet. Inga problem med tempsen på varken CPU eller GPU (3700x och 1080ti).

🤷‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har också plockat bort en heldel fläktar, får riktigt bra temp ändå, trots att jag kör lätt överklockad processor och modernt gafikkort. Har typ två fläktar för evakuering av chassiet, tror inte ens de behövs egentligen, dock har jag ett ganska välventilerat fulltower med gott om lufthål nära toppen.
Har ett par fläktar till grafikkortet, men det är mest för att stockkylaren är halvkass på det fabrikatet och jag planerar att byta till ett vattenblock när jag får tag i det chassi jag vill ha (dock tillverkas inte den modellen längre, därför jag inte gjort det ännu... men körde aldrig mer än dessa fyra 120mm i somras heller och hade bra temps då också vad jag kunde se.).

Edit, har en till på processorn kom jag på, men frågan är om den egentligen behövs... Den kommer i allafall att försvinna då vattenkylningen åker på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number