Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

DVI,HDMI,DisplayPort eller vga för 144 hz skärm?

Permalänk
Medlem

DVI,HDMI,DisplayPort eller vga för 144 hz skärm?

Så jag har en 144 hz skärm 1920x1080 på gammalt 980 grafikkort och undrar vad som faktist är bäst för 144 hz.

Funkar HDMI för 144 hz 1920x1080?

Vad ger bäst kvalite och vad ger bäst fps och vad är absolut sämst? Googlade lite och hitta bara trådar från 2013

Permalänk

nu för tiden är alltid DisplayPort bäst, HDMI kan oftast bara köra 1080p i 120hz har jag för mig. VGA ska du absolut inte köra, det är typ den sämsta som finns nu, så du får välja mellan DP och DVI, DP är ju mycket nyare så jag skulle kört med en DisplayPort kabel om jag var du.

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 4X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nevalopo:

Funkar HDMI för 144 hz 1920x1080?

I teorin gör det det (beroende på version), i praktiken nästan aldrig. Förlita dig inte på HDMI för att få ut 144Hz, I stort sett alla dagens skärmar har artificiella begränsningar på HDMI-ingången som gör att det inte fungerar.

Skrivet av nevalopo:

Vad ger bäst kvalite och vad ger bäst fps och vad är absolut sämst? Googlade lite och hitta bara trådar från 2013

VGA är en analog koppling som ingen bör använda till skärmar längre. Glöm bort den direkt.
Alla övriga anslutningar är digitala och varken kvalitet eller FPS kommer att skilja. De beror på hårdvaran i din dator och inte hur du kopplar den till skärmen.
För 144Hz ska du i första hand använda DisplayPort som är det moderna sättet att göra det på. Annars är Dual Link DVI det enda som kommer att garanterat fungera men även detta interface är föråldrat och håller på att fasas ut så undvik om du kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nevalopo: De olika gränssnitten specificerar bara vad som är teoretiskt möjligt, vilka praktiska begränsningar som sedan finns beror helt på grafikkortet och skärmen. Det är med andra ord viktigt att du talar om vilken skärm det är du faktiskt har om du vill få svar på vad som är bäst för just dig.

Permalänk
Avstängd

Nyare grafikkort klarar nog 144Hz över HDMI men skärmen måste också vara ny för att den ska kunna ta emot det. Ditt grafikkort är inte så nytt dock så kör på DP.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nevalopo: Går igenom frågan i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/27861

TL;DR – vad som är optimalt beror helt och hållet på vilken skärm du har. Ditt grafikkort kan köra det mesta. Men varje skärm är olika. Äldre skärmar har svårt för HDMI och höga frekvenser, medan nya skärmar har bättre förutsättningar för full kapacitet över DP och HDMI.