Retur paket jag skickade har inte kommit fram (Postnord)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ithorion:

Postnord lämnar inga garantier på brev.

På webhallens sida kan man läsa:
Man kan köpa en fraktsedel via Postnords hemsida här (länk): Skickadirekt - annars kan man även göra det direkt via ombud.
Välj tillvalet företagspaket. Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt vilka kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kan hämtas ut av oss. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.

Har du skickat det som brev och inte företagspaket/brev så hämnar det på ett utlämningsställe. (Alla större brev hamnar hos ombud). Har du skrivit dig som avsändare med adress så borde det komma tillbaka till dig tillslut om inte.. tough luck.

Du kan chansa att ringa till utlämningsstället som har hand om webhallens adress och fråga. Dock så returneras paket och brev efter 14 dagar.

Webhallens svar:
Vet inte om det kan ha kommit fel, men om det inte skickades som ett företagspaket kan det ha lett till att det kom till ett ombud hos oss, och sedan returnerades till ett ombud nära er.
Vad som kan ha hänt därefter vet jag inte riktigt, men prova att gå till ert ombud och kolla.

Vi kan inte se något i ordern, och kan tyvärr inte söka på ert namn.
----------------------------

Ja det har definitivt lämnat deras utlämningsställe vid det här laget, det är en månad sen jag skickade det.

Jag har lite ny info dock, det verkar som det skickats som ett paket och inte brev trots allt, det väger över 2kg. Jag köpte 140kr portot Postnord har, om det hjälper er nåt: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villko.... Jag pratade med mitt ombud och hon sa att hon inte kunde skriva ut mitt "köp" på returen så det suger. Det kan varit så att jag skickade det som privatpaket som du säger, men jag tror inte jag fick välja det, jag sa bara att den ska returneras och så betalade jag portot och gick.

Webhallen svarade och sa att de inte hittar något paket, så har det kanske returnerats ner till min stad vid något ombud? Ska jag gå runt till alla ombuden och fråga om något paket i mitt namn finns eller?

Och om i värsta fall det inte går hitta paketet så kan jag kanske få ut ersättning då det verkar vara ett paket och inte ett brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja det har definitivt lämnat deras utlämningsställe vid det här laget, det är en månad sen jag skickade det.

Jag har lite ny info dock, det verkar som det skickats som ett paket och inte brev trots allt, det väger över 2kg. Jag köpte 140kr portot Postnord har, om det hjälper er nåt: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villko.... Jag pratade med mitt ombud och hon sa att hon inte kunde skriva ut mitt "köp" på returen så det suger. Det kan varit så att jag skickade det som privatpaket som du säger, men jag tror inte jag fick välja det, jag sa bara att den ska returneras och så betalade jag portot och gick.

Webhallen svarade och sa att de inte hittar något paket, så har det kanske returnerats ner till min stad vid något ombud? Ska jag gå runt till alla ombuden och fråga om något paket i mitt namn finns eller?

Och om i värsta fall det inte går hitta paketet så kan jag kanske få ut ersättning då det verkar vara ett paket och inte ett brev.

För att få ersättning krävs säkert kolli-numret, så att PostNord kan se vad som har hänt. Det är som sagt möjligt att det inte gick att leverera och istället gått i retur. Om du inte skrev avsändare vet de dock inte vem de ska returnera paketet till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

För att få ersättning krävs säkert kolli-numret, så att PostNord kan se vad som har hänt. Det är som sagt möjligt att det inte gick att leverera och istället gått i retur. Om du inte skrev avsändare vet de dock inte vem de ska returnera paketet till.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer i så fall? Ligger det kvar hos vart det nu skickades till eller återvänder det till ett ombud nära avsändaren (alltså mitt ombud)?

Permalänk
Medlem

Post och telestyrelsen som jag sade ovan. Den kommer märkas som olevererbar och du får ringa och beskriva paketet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

Du verkar inte supersugen på att lösa ditt problem då när jag läser tråden så svarar du inte på folks frågor som försöker hjälpa dig. Det är ju ett tips till nästa gång du ber om hjälp.

Killgissar en del här: Vad det låter som så har du skickat ditt paket på ett sätt där Webhallen ej kan ta emot det, dvs allt utom företagspaket. Vad jag antar händer när de inte hämtar ut paketet är att det returneras till den returadress som angivits. Dvs om du skrev med din adress som returadress så borde paketet komma tillbaka till dig/ett ombud nära dig och att du får en avi att hämta ut paketet. Om du inte angav en returadress så befinner ju sig paketet i någon form av "limbo" där det inte kan nå mottagaren och postnord inte vet vart de ska returnera det. Det låter ju inte heller som att du valt ett spårningsbart paket och då är det omöjligt även om du skulle få tag på ombudet som paketet befinner sig hos, då paketet inte har "ett namn".

Även om du kommer i kontakt med rätt plats/ombud som sitter på ditt paket så har de ju ingen möjlighet att identifiera att paketet de står och kollar på är ditt just ditt paket. Den enda chans jag kan tänka mig är ifall du kan ringa postnord och ta reda på vilket ombud som den borde ha skickats till om den skulle till webhallen på denna adressen. Sen får du ringa det ombudet och hoppas att de har kvar paketet även att det gått mer än de standard 14 dagarna. Om det ska finnas någon chans att lyckas behöver nog också kartongen vara utmärkande på något sätt, dvs inte brun papp utan typ mer en produktkartong. Kan de hitta paketet fysisk så kanske du kan bevisa att det är ditt paket igenom att att uppge tid det skickades och från vilket ombud (vilket jag antar står på fraktsedeln).

Om det däremot har returnerats till postnord utan spårningsnummer och returadress så är det bara att säga "God Jul kära arbetare på postnord som får detta på deras julfest"

Permalänk

Har det inte skickats som spårbart så är det bara att glömma och gå vidare tyvärr.

Gjorde det misstaget för 2 månader sen och kommer undvika posten som pesten framöver.

Trots att mitt paket innehöll både avsändare och mottagare så är det helt borta.
Vad dom gör med paket som faller bort eller vad dom gör för att paket ska försvinna kan man ju bara spekulera i men att det kommer nå fram till mottagaren eller tillbaka till avsändaren är 0% chans.

Kan påpeka att deras kundservice har en master i att undvika svara på frågor.

Posten blir det aldrig mer för min del om jag har möjlighet att välja fraktbolag, varken till eller från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Post och telestyrelsen som jag sade ovan. Den kommer märkas som olevererbar och du får ringa och beskriva paketet

Skickades från m.sweclockers.com

Ringde precis till PTS, de sa att Postnord sköter paket över 2kg, så jag ringde Postnord.

Tydligen kunde man reklamera om man inte har försändelse ID eller nåt sånt (det var en liten länk jag inte såg bara) och jag har fyllt i den nu. Jag får väl bara vänta och hålla tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ringde precis till PTS, de sa att Postnord sköter paket över 2kg, så jag ringde Postnord.

Tydligen kunde man reklamera om man inte har försändelse ID eller nåt sånt (det var en liten länk jag inte såg bara) och jag har fyllt i den nu. Jag får väl bara vänta och hålla tummarna.

Skrev du din returadress på försändelsen?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skrev du din returadress på försändelsen?

Ingen aning, men det verkar som jag inte gjort det för som jag förstått det skulle jag fått ett avi att paketet kommit tillbaks, det fick jag aldrig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mithaniel:

Har det inte skickats som spårbart så är det bara att glömma och gå vidare tyvärr.

Gjorde det misstaget för 2 månader sen och kommer undvika posten som pesten framöver.

Trots att mitt paket innehöll både avsändare och mottagare så är det helt borta.
Vad dom gör med paket som faller bort eller vad dom gör för att paket ska försvinna kan man ju bara spekulera i men att det kommer nå fram till mottagaren eller tillbaka till avsändaren är 0% chans.

Kan påpeka att deras kundservice har en master i att undvika svara på frågor.

Posten blir det aldrig mer för min del om jag har möjlighet att välja fraktbolag, varken till eller från.

Så du gjorde ett misstag och ska nu undvika posten? Uppfattat!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Så du gjorde ett misstag och ska nu undvika posten? Uppfattat!

Oj, trampade jag på en öm tå?

Ja det kommer jag definitivt göra.
Brist på information och kundservice har jag aldrig varit med om på något företag tidigare.

Finns många serviceföretag som erbjuder samma tjänster och dom kommer jag välja framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Oj, trampade jag på en öm tå?

Ja det kommer jag definitivt göra.
Brist på information och kundservice har jag aldrig varit med om på något företag tidigare.

Finns många serviceföretag som erbjuder samma tjänster och dom kommer jag välja framöver.

Jag håller med att Postnord i allmänhet varit dryga. Personligen inte så illa som deras rykte föregår, men om detta paketet inte kan hittas kommer jag definitivt överväga andra postleverantörer i framtiden om möjligt, eller i alla fall ta extra säkerhetsåtgärder så inte Postnord kan fucka mig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag håller med att Postnord i allmänhet varit dryga. Personligen inte så illa som deras rykte föregår, men om detta paketet inte kan hittas kommer jag definitivt överväga andra postleverantörer i framtiden om möjligt, eller i alla fall ta extra säkerhetsåtgärder så inte Postnord kan fucka mig igen.

Dock rätt så svårt att hitta ett oförsäkrat icke spårbart paket, så lite förståelse borde du nog ha, där du inte ens bemödat dig själv att skriva din egna returadress..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dock rätt så svårt att hitta ett oförsäkrat icke spårbart paket, så lite förståelse borde du nog ha, där du inte ens bemödat dig själv att skriva din egna returadress..

Som sagt jag vet inte om jag hade en returadress eller ej. Jag skrev ju min egna adress i ångerblanketten inuti i alla fall, minns inte vad som stöd på blanketten på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror ombudet borde kunna söka upp paketet om han vet inlämnad tid och har ett id kort med sig (detta förutsätter såklart att det var just ett paket och inte ett brev)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: tydligen fel av mig enligt svaret ovan...

Skrivet av Cranzle:

Aha ok, jag trodde brev var tvungna att vara rätt så små.

Är det värt att fråga ombudet om de kan göra nåt? De borde ha transaktionen i databasen kan man tycka, och då har jag ett bevis att paketet har skickats. Vet inte om den kanske har tagits bort automatiskt efter en månad men man vet aldrig?

De kan inte kolla på personnummer eller namn. Men om du vet tiden du skickade så kan de kolla i "historiken" och möjligtvis få fram en kollinummer. Har jobbat på ett ombud men de var ju typ aldrig den här situationen som du beskriver hände, de flesta hade koll på sitt kollinummer hehe.

Som nämnt tidigare i tråden så måste man skicka med postnord parcel (hette tidigare företagspaket) om du ska skicka det som "paket". Det ska ombudet veta så om de skickat som vanligt paket kan de blivit strul.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

De kan inte kolla på personnummer eller namn. Men om du vet tiden du skickade så kan de kolla i "historiken" och möjligtvis få fram en kollinummer. Har jobbat på ett ombud men de var ju typ aldrig den här situationen som du beskriver hände, de flesta hade koll på sitt kollinummer hehe.

Som nämnt tidigare i tråden så måste man skicka med postnord parcel (hette tidigare företagspaket) om du ska skicka det som "paket". Det ska ombudet veta så om de skickat som vanligt paket kan de blivit strul.

Hon sa att hon inte kunde skriva ut något, det verkar som de inte har sparat det (vilket låter konstigt imo). Jag såg att det var den 31 December jag skickade paketet, man kan tycka de borde spara sånt 30 dagar tillbaks. Kanske hade otur med hon som arbetade där och kan försöka igen senare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mithaniel:

Oj, trampade jag på en öm tå?

Ja det kommer jag definitivt göra.
Brist på information och kundservice har jag aldrig varit med om på något företag tidigare.

Finns många serviceföretag som erbjuder samma tjänster och dom kommer jag välja framöver.

Ja jag är postmords VD, jag tog väldigt illa upp.

Eller så skickar man viktiga grejer spårbart och försäkrat

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hon sa att hon inte kunde skriva ut något, det verkar som de inte har sparat det (vilket låter konstigt imo). Jag såg att det var den 31 December jag skickade paketet, man kan tycka de borde spara sånt 30 dagar tillbaks. Kanske hade otur med hon som arbetade där och kan försöka igen senare?

Bäst om du går dit och pratar igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

Om du fick uppge mailadress eller telefonnummer så kan du kanske spåra den via PostNords app? Det gör man nämligen alltid när man bokar frakt online

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Ja jag är postmords VD, jag tog väldigt illa upp.

Eller så skickar man viktiga grejer spårbart och försäkrat

Ja hade jag vetat eller fått den informationen av postnord så hade jag inte skickat det som brev.
Man förväntar sig ju att dom tar något ansvar för det dom faktiskt lovar, att leverera någon annans ägodelar.

Det blev en dyr läxa denna gången och en väldigt ledsen dotter dock så ändrar det inte hur dålig deras kundservice är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Ja hade jag vetat eller fått den informationen av postnord så hade jag inte skickat det som brev.
Man förväntar sig ju att dom tar något ansvar för det dom faktiskt lovar, att leverera någon annans ägodelar.

Det blev en dyr läxa denna gången och en väldigt ledsen dotter dock så ändrar det inte hur dålig deras kundservice är.

Håller med. Problemet är att det är random butiksmedarbetare som kan stå i disken för postombud.
Sist jag bad dom om alternativ för att skicka ett paket så var deras icke spårbara förslag dyrare än att bara köra en ”skicka lätt” där man reggar själv online samt får det spårbart.

Det idiotiska är att postnord i ett digitaliserat 2020 öht erbjuder en icke spårbar tjänst, man kan tycka att det borde blivit en lägstanivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Cranzle:

Om du fick uppge mailadress eller telefonnummer så kan du kanske spåra den via PostNords app? Det gör man nämligen alltid när man bokar frakt online

Ser inget i appen, jag gjorde beställningen hos ombudet så gjorde inte det riktigt via Postnord. De matade in adressen, skrev ut följdsedeln och klistrade på den sen skickade vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ser inget i appen, jag gjorde beställningen hos ombudet så gjorde inte det riktigt via Postnord. De matade in adressen, skrev ut följdsedeln och klistrade på den sen skickade vi.

Då bör du ha fått ett inlämningskvitto. Trist att dom slarvade med den rutinen. Men som sagt, inte förvånad, brukar vara varierande nivå på dom som står bakom disken hos mitt ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då bör du ha fått ett inlämningskvitto. Trist att dom slarvade med den rutinen. Men som sagt, inte förvånad, brukar vara varierande nivå på dom som står bakom disken hos mitt ombud.

Kanske fick ett, minns som sagt inte om jag fick eller ej. Fick jag så slängde jag det såsmåningom.

Permalänk
Medlem

Priset antyder att du skickade som postpaket, och leveransen hamnade alltså hos ombud.

Så vitt jag vet får man alltid fylla i avsändaradress, men oavsett har du inte pratat med ombudet (igen?) än?

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Som jag (och somliga andra i tråden) var övertygade om så fanns inlämningen kvar hos ombudet. Jag gick till ombudet igen och denna gången ställde jag bättre frågor och fick ännu bättre svar från denna ombudskvinnan istället. Hon lyckades hitta min inlämning!

Så lite snabba bullet points nu när jag har allting:

  • Det är ett paket

  • Paketet har ett kolli

  • All information angående mottagare var korrekt (adress och allt)

  • Den har varit i omlopp fram till och med den 22e Januari (så 3 veckor nästan exakt)

Och här nedan beskriver jag vart försändelsen åkt (bara de viktigaste punkterna för där är typ 20 olika), tänk på då att försändelsen ska från Kristianstad till Solna.

  1. Lämnade Kristianstad

  2. Växsjö

  3. Veddesta

  4. Postnord: mottagaren har aviserats per brev

  5. Ica Nära Bergshamra: försändelsen har levererats till ett serviceställe (Här allt gick snett? Det ska ju direkt till Webhallens terminal väl?)

  6. Ica Nära Bergshamra: försändelsen returneras

  7. Veddesta

  8. Växsjö

  9. Kristianstad: försändelsen transporteras till ny mottagare på avsändarens begäran (inte jag)

  10. Växsjö

  11. Veddesta

  12. Växsjö: försändelsen har felsorteras

  13. Kristianstad: försändelsen returneras

Och där tar det slut. Så paketet bör befinna sig i Kristianstad (där det lämnade och där jag bor såklart), men de är ju inte schyssta nog att säga var, så jag får väl ringa Postnord ändå och se vad de kan göra.

Kan jag få ersättning på de 140kr jag betalade för frakten/portot, förutsatt att misstaget inte var mitt? Då mottagar-adressen stämmer är jag osäker vad som gått fel. Det kanske är som vissa sa; att det inte skickades som företagspaket, för det låter väl rimligt att det i så fall hamnar hos ett ombud då de inte tror det är till ett företag. Om jag förstått det rätt (från det jag läst lite online) så säger många att man ska be att skicka paketet som företagspaket. Verkar inte vara nån lapp eller så, utan bara mitt ord? Hur som helst vet jag att jag inte sa något sånt direkt, utan jag sa mer i stil med "det ska returneras till Webhallen". Man kan dock tycka att ombudet ska fatta att det då ska vara ett företagspaket men men.

Men där har ni det, detta var nog allt jag hade att dela med mig. Jag har nu ett kollinummer, kvitto och allting så det borde vara rätt så enkelt härifrån.

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Nej? Varken Postnord eller ombudet är skyldiga att upplysa dig om ett annat företags rutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Cranzle: Nej? Varken Postnord eller ombudet är skyldiga att upplysa dig om ett annat företags rutiner.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Vad menar du?

Du kommer inte få någon ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kommer inte få någon ersättning.

Så även om det är Postnords eller ombudets fel så måste jag betala det igen? Suck...