Söker råd... något udda här kanske!

Permalänk
Medlem

Söker råd... något udda här kanske!

Söker tips på emballage el dyl.
Avser sälja min iMac och behöver posta den, MEN jag har inte tillgång till originalembalaget kvar.
så, hur hade du/gjort för att posta den å ändå kunna känna sig trygg med att den skyddas ända fram till mottagaren?

tips och idéer tas emot tacksamt!

Vänligen
Tetiton

Permalänk
Medlem

använda postnord är otryggt oavsett emballage.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Skickade en skärm till Sverige från Spanien. Jag besökte någon lokal bygghandel och köpte wellpappkartong, frigolit och bubbelplast. Kostade mig kanske 200 kr. Lindade in skärmen i dubbla lager bubbelplast och skar sedan ut 6 st frigolitbitar och placerade runtom så att den inte kunde röra sig. Går säkert att göra på något bättre sätt men skärmen kom fram utan några problem i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Tetiton:
Ingen förpackningsexpert, men jag tänker typ så här.

Kollar man på hur saker brukar vara förpackade så är det ju 3 delar.

1. Tunt skydd för repor,
2. Skumplast/frigolit som är "figursytt" för att enheten ska ligga skyddat i mitten, och ligga stilla.
3. Kartong runt.

Detta borde väl gå att hyfsat efterlikna tänker jag mig. Annars hade jag nog ringt typ bring/posten och frågat dem vad de rekommenderar om man vill frakta känsligt gods. De kanske har någon egen lösning där de förpackar den vettigt åt dig.

Ett annat alternativ är väl ifall man kan hitta någon som ska åt samma håll som varan och låta den personen frakta imacen i sin bil. Väldigt liten risk att den tar skada då. Lättare sagt än gjort att hitta någon kanske dock, beroende på vart den är och vart den ska.

Permalänk
Medlem

alternativt gå till en apple butik och kolla om det har en förpackning till salu, kanske en oem transportförpackning?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Administrativ avgift

@Tetiton: Hade inte sålt den via distans

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Värdefulla synpunkter....
litar inte på postnord så det får blir schenker eller annat.
bra tips kring packningen tar med mig det och ger mig ut å letar efter emballage så får vi se vart jag landar.

uppskattar verkligen era tips!

ha det godis allihop!

Tetiton

Permalänk
Medlem

Om du är tjenis med personal i någon butik lik Kjell & Company skulle du kunna fråga dem om de har någon kartong de ändå tänkt slänga.