Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stationär dator börjar bete sig konstigt, ljud och ibland film hackar till

Permalänk
Medlem

Stationär dator börjar bete sig konstigt, ljud och ibland film hackar till

Hej!

Jag har senaste veckan/veckorna börjat märka lite märkliga fel på min dator. Jag har precis flyttat och min nya bostad har just nu riktigt dåligt 4G internet så först tänkte jag att det säkert berodde på detta men efter att det började hända även i Premiere Pro när jag redigerar film så blev jag mer fundersam.

Det som händer är att när jag kollar på YouTube och nu även när jag redigerar film i Premiere Pro så hackar ljudet till, liksom glitchar till. Även ibland videon glitchar till en frame eller två. Nu senaste dagarna har jag även märkt att datorn tjuter när jag kör WoW Classic (enda spelet jag spelar som inte är särskilt krävande). Har även märkt att det laggat sista dagarna vilket jag också trodde var internet men börjar misstänka att det kan vara datorn då det inte var så första dagarna i nya huset.

Så min fråga vad tror ni det kan vara? Finns det något enkelt sätt att testa komponenter själv för att utesluta något? Känns som ett grafikkortsproblem men det är den nyaste komponenten i datorn...

Datorn är från 2015 utöver grafikkortet så är det nåt önskar man ju att det är processor/RAM man blir tvungen att byta ut så man får lite mer prestanda

Uppdaterade grafikdrivrutinerna på kortet häromdagen och problemen kvarstår, kör Nvidia Studio Drives då jag jobbar med redigeringen, spelet är extremt sekundärt.

Datorn:
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 (inköpt hösten 2018)
Hårddisk 3: WD Black 6TB (inköpt 2019)

Resten är inköpt när jag byggde datorn 2015 så börjar ju bli med åren.
Processor: Intel Core i7-5820K
RAM: 32GB (4x8GB) DDR4 Hyper-X Fury 2133MHz
Hårddisk 1 C:-drive med Windows på: Crucial BX100 250GB SSD (blåste ur denna våren 2019 och ominstallerade Windows)
Hårddisk 2: Seagate Barracuda 3TB
Moderkort: Asus X99-A
Nätagg: Corsair CX750M

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3950X Moderkort: Asus ROG Strix X570-F Gaming Minne: HyperX Fury 3200MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce 2080 Super Aorus SSD 1: PM981a 1TB NVMe M.2 SSD 2: Crucial MX500 2TB 2,5" SSD 3: Samsung 870QVO 4TB 2,5" Nätagg: Corsair TX750M 750W Chassi: Corsair Obsidian 500D Tempered Mid Tower

Permalänk
Medlem

Kontrollera dina temperaturer (CPU och GPU).
Kör en kontroll på din HDD, en disk som är på väg att rasa kan orsaka problem med hela systemet.

Har själv problem med att explorer.exe hänger sig då och då när jag spelar vilket orsakar fryslagg på 3-5 sekunder, kan ju vara värt att ha aktivitetshanteraren uppe så du ser om något liknande händer dig (är säker på att mitt problem löses med en ominstallation då jag redan felsökt all hårdvara men är för lat)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.