Kan man sänka HZ på en skärm till lägre än 30?

Permalänk
Medlem

Kan man sänka HZ på en skärm till lägre än 30?

Hej, förstår att det låter konstigt, men min flickvän var med om en hjärnskakning för ett halvår sedan och har sedan dess inte kunnat spela eller kolla på TV på grund av att den höga uppdateringsfrekvensen på våran TV och våra datorskärmar uppdateras för fort och ger henne huvudvärk och ännu mer hjärntrötthet. Det här har börjat tära på oss då våran främsta hobby tillsammans har varit att spela datorspel och kolla TV-serier ihop.

Jag tänkte att om man hade en skärm som bara uppdaterade t.ex 24 hz (eller ännu lägre) så kunde vi iallafall kunna spela något point & click spel ihop ibland.

Är det här något som ens går att göra med dagens skärmar? Alltså att sätta en så låg uppdateringsfrekvens?

Tack för svar!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Är du verkligen säker på att det är en lägre uppdateringsfrekvens ni är ute efter? Generellt så brukar människor uppleva utmattning av för låg frekvens, inte för hög. Den högre frekvensen är snarare botemedlet.

Vid en allt för låg frekvens skulle bilden synbart blinka, likt en stroboskop-effekt.
EDIT: Eller tänker jag fel nu... den skulle snarare "hacka"? 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det handlar möjligtvis inte om PWM flicker?
https://iristech.co/pwm-flicker-test/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smolbert:

Hej, förstår att det låter konstigt, men min flickvän var med om en hjärnskakning för ett halvår sedan och har sedan dess inte kunnat spela eller kolla på TV på grund av att den höga uppdateringsfrekvensen på våran TV och våra datorskärmar uppdateras för fort och ger henne huvudvärk och ännu mer hjärntrötthet. Det här har börjat tära på oss då våran främsta hobby tillsammans har varit att spela datorspel och kolla TV-serier ihop.

Jag tänkte att om man hade en skärm som bara uppdaterade t.ex 24 hz (eller ännu lägre) så kunde vi iallafall kunna spela något point & click spel ihop ibland.

Är det här något som ens går att göra med dagens skärmar? Alltså att sätta en så låg uppdateringsfrekvens?

Tack för svar!

Detta låter ovanligt. Som ovan skriver är det vanligast att låg frekvens orsakar det.

Det är inte så att det är själva TV/skärmarnas bakgrundsbelysning (om det är en LCD-skärm) som egentligen har just för låg frekvens?

Detta har då alltså nödvändigtvis inte mycket, eller alls med själva bildfrekvensen att göra. Och finns inget att göra åt med mindre än att fysiskt modifiera den delen av skärmen.

Det är också extra viktigt med bakgrundsbelysning (alltså inte bara den bakom LCD-panelen i skärmen, utan på väggen bakom TVn) för skärmen om man är känslig. Men tänk även på att belysningen i rummet också har en frekvens.

Eller/och gå och kolla på en bättre OLED och se om det gör någon skillnad kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem

Dasung har en monitor med e ink teknik, den uppdaterar bilden när den behöver förändras så det går att ladda på nått och stänga av strömmen så finns bilden kvar "för evigt" eller åtminstone tills man byter ut den mot nått annat, det är som ett återanvändbart papper och nu finns det som vanlig monitor och inte bara på läsplattor.
https://www.indiegogo.com/projects/first-e-ink-monitor-with-f...

Å andra sidan tror jag inte att det är skärmens uppdateringsfrekvens som påverkar utan bakgrundsbelysningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

För att försöka svara på frågan: Om du har en bildskärm med adaptiv synkteknik så kan du tillsammans med en inställning i spelet begränsa bildfrekvensen och därmed uppdateringsfrekvensen, så länge du håller dig inom bildskärmens intervall där adaptiv synk fungerar.

Med detta sagt tror jag inte heller att *låg* uppdateringsfrekvens är lösningen på dina problem.

Finns det någon bildskärm eller liknande som hon kan kolla på som hon inte känner sig sjuk av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vid en allt för låg frekvens skulle bilden synbart blinka, likt en stroboskop-effekt.

Ja, det är gamla CRT-skärmar som blinkar vid låg frekvens, eftersom bilden ritas upp av en elektronstråle som rör sig över skärmen. Uppdateras skärmen inte tillräckligt ofta så hinner ögat uppfatta att skärmen blir svart mellan varje uppdatering.

Detta sker inte på LCD-skärmar, där ligger bilden kvar till nästa uppdatering och skrivs bara över av nästa bild. Det finns dock en del LCD-skärmar som har en funktion som kallas black frame insertion vilket ska minska rörelseoskärpa genom att härma CRT-skärmar och infoga svarta bildrutor mellan varje riktig bildruta. Detta är dock något man brukar behöva aktivera avsiktligt.

Sen kan som sagt bakgrundsbelysningen på LCD-skärmar flimmra. Men det beror då på att de styr ljusstyrkan med PWM, och skärmen blinkar då normalt mer vid lägre ljusstyrka snarare än lägre frekvens. Man kan kontrollera om skärmen använder PWM genom att rikta en kamera mot den, om skärmen använder PWM så fångas det ofta upp av kameran som vågor som går över skärmen.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för klargörandet

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Ja, det är gamla CRT-skärmar som blinkar vid låg frekvens, eftersom bilden ritas upp av en elektronstråle som rör sig över skärmen. Uppdateras skärmen inte tillräckligt ofta så hinner ögat uppfatta att skärmen blir svart mellan varje uppdatering.

Detta sker inte på LCD-skärmar, där ligger bilden kvar till nästa uppdatering och skrivs bara över av nästa bild. Det finns dock en del LCD-skärmar som har en funktion som kallas black frame insertion vilket ska minska rörelseoskärpa genom att härma CRT-skärmar och infoga svarta bildrutor mellan varje riktig bildruta. Detta är dock något man brukar behöva aktivera avsiktligt.

Sen kan som sagt bakgrundsbelysningen på LCD-skärmar flimmra. Men det beror då på att de styr ljusstyrkan med PWM, och skärmen blinkar då normalt mer vid lägre ljusstyrka snarare än lägre frekvens. Man kan kontrollera om skärmen använder PWM genom att rikta en kamera mot den, om skärmen använder PWM så fångas det ofta upp av kameran som vågor som går över skärmen.

Finns ju också ULMB som går ut på att backlighten strobar i synk med bilduppdateringen. Det måste man också slå på manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ja, hackande vore mer korrekt.

En "modern" skärm idag har ju inte blanking-intervaller likt hur det funkade förr med celluloidprojektorer eller katodrör. Och även på dessa var ju lösningen mot flimmer just att höja frekvensen trots att detta faktiskt just ökade på blankningsblinkandet sas.

Ett stroboskop är bara en ljuspunkt som blinkar. När den kommer upp i hastigheten som betraktaren inte kan uppfatta så lyser den helt enkelt, enligt betraktaren. (testa med mobilen, finns det inte i den befintliga ficklampeappen så finns det att ladda ner)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns ju också ULMB som går ut på att backlighten strobar i synk med bilduppdateringen. Det måste man också slå på manuellt.

Ja, det är ju i grunden samma teknik, även om namnet och den specifika implementationen kan skilja en del mellan olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

Säker på att det är den höga uppdateringsfrekvensen och inte ljuset från TV-apparater och Datorskärmar som gör att hon får huvudvärk?
Har ni pratat med läkare om detta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jar hon kollat upp synen efter hjärnskakningen?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Även jag tycker det läter konstigt att det är en hög fps som ger huvudvärk och hjärntrötthet. I så fall borde hon ju uppleva samma sak även när hon inte tittar på en skärm, jag syftar på att antalet ”fps” är ganska så högt i verkliga livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är du verkligen säker på att det är en lägre uppdateringsfrekvens ni är ute efter? Generellt så brukar människor uppleva utmattning av för låg frekvens, inte för hög. Den högre frekvensen är snarare botemedlet.

Skrivet av AndreaX:

Detta låter ovanligt. Som ovan skriver är det vanligast att låg frekvens orsakar det.

Det är inte så att det är själva TV/skärmarnas bakgrundsbelysning (om det är en LCD-skärm) som egentligen har just för låg frekvens?

Detta har då alltså nödvändigtvis inte mycket, eller alls med själva bildfrekvensen att göra. Och finns inget att göra åt med mindre än att fysiskt modifiera den delen av skärmen.

Det är också extra viktigt med bakgrundsbelysning (alltså inte bara den bakom LCD-panelen i skärmen, utan på väggen bakom TVn) för skärmen om man är känslig. Men tänk även på att belysningen i rummet också har en frekvens.

Eller/och gå och kolla på en bättre OLED och se om det gör någon skillnad kanske.

Skrivet av mrqaffe:

Dasung har en monitor med e ink teknik, den uppdaterar bilden när den behöver förändras så det går att ladda på nått och stänga av strömmen så finns bilden kvar "för evigt" eller åtminstone tills man byter ut den mot nått annat, det är som ett återanvändbart papper och nu finns det som vanlig monitor och inte bara på läsplattor.
https://www.indiegogo.com/projects/first-e-ink-monitor-with-f...

Å andra sidan tror jag inte att det är skärmens uppdateringsfrekvens som påverkar utan bakgrundsbelysningen.

Skrivet av pv2b:

För att försöka svara på frågan: Om du har en bildskärm med adaptiv synkteknik så kan du tillsammans med en inställning i spelet begränsa bildfrekvensen och därmed uppdateringsfrekvensen, så länge du håller dig inom bildskärmens intervall där adaptiv synk fungerar.

Med detta sagt tror jag inte heller att *låg* uppdateringsfrekvens är lösningen på dina problem.

Finns det någon bildskärm eller liknande som hon kan kolla på som hon inte känner sig sjuk av?

Skrivet av simon253:

Säker på att det är den höga uppdateringsfrekvensen och inte ljuset från TV-apparater och Datorskärmar som gör att hon får huvudvärk?
Har ni pratat med läkare om detta?

Skrivet av Trunk:

Även jag tycker det läter konstigt att det är en hög fps som ger huvudvärk och hjärntrötthet. I så fall borde hon ju uppleva samma sak även när hon inte tittar på en skärm, jag syftar på att antalet ”fps” är ganska så högt i verkliga livet.

Ja jag är säker på att lägre Hz är vad jag är ute efter, läs gärna här om ni är nyfikna om varför det är så https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6079648/

Permalänk
Medlem

@Trunk: Livet har inga "fps", så nej, det fungerar inte så.

Permalänk
Medlem

@windblownsnow: värt att kolla upp, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smolbert:

Ja jag är säker på att lägre Hz är vad jag är ute efter, läs gärna här om ni är nyfikna om varför det är så https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6079648/

"As noted above, LCD computer screens refresh or flicker at a rate of 60 times per second. This is tolerable for a healthy individual, but studies have shown that concussed individuals with photosensitivity have a higher critical flicker frequency (CFF) threshold. This means that patients with concussions may perceive light as flickering at higher flicker frequencies, leading to headaches, cognitive fatigue, and eyestrain"

dvs, patienterna i studien har en högre tröskel där det inte längre upplevs som flimmer -> högre Hz behövs.

"This non-LCD screen is nonbacklit and does not constantly refresh the page the way an LCD screen flickers; instead, it refreshes only when the content on the screen is changed, and it refreshes at only 8–12 frames per second. This technology is similar to commercialized hand-held devices including the Kindle and Kobo e-readers."

Lösningen i studien är inte lägre Hz, utan flimmerfri teknik.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som lägst kan vissa skärmar gå ned till 24Hz, men de flesta kör då panelen i 48 Hz. Men det är inte det som är grejjen här.

Som skrivet ovan – den där studien säger egentligen ingenting om att det är frekvensen som är avgörande. Specialskärmen med magnetiska polymer som användes saknar egen bakgrundsbelysning och har en statiskt display som uppdateras 8-12 gånger. LCD-skärmen den jämförs är en icke-specificerad – 60 Hz så klart – 15-tums laptop där det av bilden går att skönja ASUS.

Jag ser ingenting i studien som säger något om:

1. hur ljusstark skärmarna är vid jämförelsen?

2. hur mycket ljuset moduleras i LCD-skärmen, dvs dess PWM-nivå?

3. jämförelser med uppdatering i andra frekvenser på LCD-skärmen?

4. vad det är för LCD-skärm till att börja med?

Av detta drar man slutsatsen att det är den låga uppdateringshastigheten på specialskärmen som är avgörande vilket för mig är väldigt märkligt. Den medicinska aspekten har jag inga sypunkter på. Det är slutsatserna om LCD-skärmar jag inte köper. Finns en hel del andra förklaringar som är möjliga här till varför upplevelsen är vad den är.

Slutsatsen av studien är inte att man ska sänka frekvensen på sin befintliga skärm. Slutsatsen är att specialllösningen var behagligare än en random LCD i en random laptop. Ja, det kan jag också tro! En hel del laptops har gruvligt kassa skärmar där man använder just pulsbreddmodulerad bakgrundsbelysning i kanske 120 Hz.

@Smolbert: Vad har ni för skärm idag? Du lär inte få tag på en specialskärm med magnetiska polymer. Men skärmen som ger problem kan ju vara helt felinställd i ljusstyrka och dessutom ha en pulsbreddmodulerad belysning. Man behöver inte ha hjärnskakning för att uppleva dem som obehagliga.