Windows 10X uppdateras inom 90 sekunder

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du får väl stänga av uppdateringar helt då och bara köra igång det när du anser dig ha tid att starta om din dator då? Kör "Windows Update Mini Tool" när jag känner att det är dax att uppdatera så inga problem med ofrivilliga omstarter här inte. Fast jag har inte datorn igång 24/7 heller så skulle kunna uppdatera hela tiden men blir väl varannan månad eller så nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

1909 tog mindre än 90 sekunder att installera på min och mina kollegors arbetsmaskiner.

90 sekunder räcker inte ens att återställa ens val av standardwebbläsare, och avinstallera de nya appar (Microsoft Teams) som kommer bundlat med uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha en windows home version igång i månader i sträck?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar hur hårt prestandan tankas för Win32. Skulle vara trevligt med en Win10 surfplatta, men vill ju inte köra programmen i handikappat läge.

Håller förövrigt med @Superegg om Win10 kärnan+Win7 GUI = <3 för desktop.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

"Nu med ännu mindre frist att panikspara det du höll på med!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

90 sekunder räcker inte ens att återställa ens val av standardwebbläsare, och avinstallera de nya appar (Microsoft Teams) som kommer bundlat med uppdateringen.

Teams hade vi redan installerat sedan innan. Det är ju möjligt att i vissa optimala situationer så blir en uppdatering relativt liten.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

En SSD kan klara 500MB/s skrivningar sekventiellt, men troligtvis inte random. Kopierar man tex en stor fil på 4,5GB kommer det att gå relativt fort, men kopierar du tex 100.000 filer på 4kb/fil kommer det ta betydligt längre tid. Är det massvis med IOPS till småfiler så kommer även en SSD att få kämpa att skriva till ett NTFS-filsystem. Sen kan det vara synkrona skrivningar till krypterade komprimerade filer, vilket ökar tiden ännu mer. Har ingen aning vad Windows gör under huven dock.

En modern dator har runt 2500MB/s skriv / läs sen. visst lägre vid 4k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bort med windows 10, wtf Microsoft? gör en ny windows med namnet G vilket betyder windows Gaming med enbart själva OS till bara gaming inga jävla Blotwares och inga jävla Microsfot Store och Xbox bundel! jag hatar windows 10 personligen det är fan en bugg OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förstår inte varför det ska ta sådan evinnerlig tid att uppdatera på vanliga Windows 10. Nedladdningen är ju oftast bara ett par hundra MB, så det borde bara ta några sekunder om man har hyfsad uppkoppling. Skrivhastigheten för SSD's är flera hundra MB i sekunden även om man har en billig SATA-enhet. Ändå står den och snurrar i flera minuter utan att varken CPU eller disk belastas speciellt mycket enligt aktivitetshanteraren...

Jag gillar varken Microsoft eller Windows men är uppdateringarna verkligen så besvärliga? Tycker alltid det har gått fort för mig, fortfarande störigt men inte det värsta jag kan komma på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PNCSWE:

bort med windows 10, wtf Microsoft? gör en ny windows med namnet G vilket betyder windows Gaming med enbart själva OS till bara gaming inga jävla Blotwares och inga jävla Microsfot Store och Xbox bundel! jag hatar windows 10 personligen det är fan en bugg OS.

Så Windows 10 LTSC som redan finns.

Permalänk
Medlem

@Nivity: du menar den här: https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-1...
det är bara 90 dagars licens orka formatera? dessutom det är utdaterade och DirectX på den där versionen funkar inte korrekt crachar då då! hoppas kommer ut snart en only gaming Windows till oss gamers jag behöver inte mobil OS på min gaming PC! hoppas du förstår mig!

Permalänk
Medlem

@Nivity: Hur mycket kostar LTSC att köpa för en privatperson och var köper man det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PNCSWE:

@Nivity: du menar den här: https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-1...
det är bara 90 dagars licens orka formatera? dessutom det är utdaterade och DirectX på den där versionen funkar inte korrekt crachar då då! hoppas kommer ut snart en only gaming Windows till oss gamers jag behöver inte mobil OS på min gaming PC! hoppas du förstår mig!

Jag förstår inte riktigt vad det är du är ute efter, W10 är ju ett gaming OS så mycket som något OS. Vad du vill ha bort, alltså butiken och XBox-appen vad jag förstår, är ju mer eller mindre riktade direkt mot gamers. LTSC innefattar inte senaste DirectX just för att det är en LTSC-version och alltså inte ska ha senaste av något utom säkerhetsuppdateringar. Så behöver du senaste av någon Windows-komponent så är det fel version för dig.

Skrivet av ToddTheOdd:

@Nivity: Hur mycket kostar LTSC att köpa för en privatperson och var köper man det?

LTSC säljs inte direkt till privatpersoner eftersom det är en licens för företag, men man kan prenumerera på VS och få en massa licenser för diverse Windowsversioner från 3.1 och framåt (dock inte 9x vad jag kan se) och en massa annat, servrar, Exchange, Sharepoint, SQL Server och förstås Visual Studio. Där ingår en MAK-nyckel till LTSC som enligt uppgift ska fungera för att aktivera 20 maskiner. Det är inte billigt om man bara behöver en LTSC-licens förstås, men sett till vad man får är det sjukt prisvärt i mina ögon. Bara $1199 för första helåret, som ger oändliga licenser för allt nämnt ovan. Vill man fortsätta prenumerera så kostar det $799 per år men om man bara vill ha sin LTSC så finns det ingen anledning att fortsätta.

https://visualstudio.microsoft.com/vs/pricing/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inga problem med att starta om när jag själv får bestämma tiden men det går inte att skjuta på det mer än en vecka innan det "bara sker när som helst", skulle man kunna få bestämma tid inom åtminstone en månad vore det mycket bättre eller om datorn kunde bli återställd till sitt tidigare tillstånd med alla program öppna och alla fönster på samma ställe.

Precis.

Det är därför jag kör med Sledgehammer + en scheduled task som startar den en gång i veckan. Hemma och på jobbet.

Fungerar utmärkt, jag väljer själv vad jag vill installera (inklusive feature updates som jag gömmer tills jag själv har lust att installera dem), när jag vill göra det och det blir inga automatiska omstarter någonsin.

Om man kör med Windows Defender så läggs det för övrigt även in en task som uppdaterar malwaredatabasen var 6:e timme, så man inte blir utan dessa uppdateringar under tiden man har Windows Update nedstrypt.

Borde det behövas ett specialhack som Sledgehammer för detta? Nej, men Microsoft vägrar ju lyssna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"Windows10 blir vårt sista operativsystem"
Also Windows10X (Istället för 11)

Also, april fools day, vi sabbar ännu mer!

Det är ett välkänt faktum att endast siffrorna får räknas gentemot en ny generation. Och med tanke på hur räkning fungerar borta hos MS (1, 2, 3, 95, 98, 2000, 1000, 7, 8, 8.1, 10) skall vi nog vara glada för det.