Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vänta tills börsen sjunker, då är det helt plötsligt inte lika roligt längre :/

Då köper man mer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vänta tills börsen sjunker, då är det helt plötsligt inte lika roligt längre :/

Jag är nog en av de få som längtar eftet en börskrasch.

Min personliga åsikt är att en börskrasch är en omfördelning utav rikedom och förhoppningsvis kan gynna oss unga då min generation hittils inte fått något bra inköpsläga på börsen sen jag iallafall började min ekonomiska resa.

Sen ifall att folk förlorar jobbet är så klart beklagligt.

Mitt sparande är uppbyggt på den såkallade "All weather portfolio" enligt RikaTillsammans verision och det ska bli spännande att se hur den beteer sig i större nedgångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Min personliga åsikt är att en börskrasch är en omfördelning utav rikedom och förhoppningsvis kan gynna oss unga då min generation hittils inte fått något bra inköpsläga på börsen sen jag iallafall började min ekonomiska resa.

Tidigare har det väl varit så att de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare efter en nedgång och upphämtning.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Tidigare har det väl varit så att de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare efter en nedgång och upphämtning.

Absolut. Har man ett riksfyllt sparande samt en kortare spar horisont och säljer av vid nedgång så går det tyvärr som det går.

Sen underlättar det såklart att man har ett större kapital att kunna utöka aktie exponeringen under nedgång villet gemene man ofta inte har.

Allt inom ekonomi är ju relativt och ofta handlar det om hur långt man tänker och vilken risk man är beredd att ta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Om sparandet är 10 år eller längre så kommer börsen gå uppåt.

Ja vi har haft börskrasch 1929. Även finanskrisen 2008 (vi har haft fler däremellan också).

Men tittar vi på data så anpassar vi oss mycket fortare pga av informationssamhället som kan nå oss alla på bara timmar istället för veckor.

Tar vi en titt på gropen som skapades i diagrammet 2008 pga av finnansrisken.
Och sedan tittar på börsen nu så är det återställt.

Har man då kontinuerligt sparande i fonder och aktier man tror på så går det bara framåt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Jag är nog en av de få som längtar eftet en börskrasch.

Min personliga åsikt är att en börskrasch är en omfördelning utav rikedom och förhoppningsvis kan gynna oss unga då min generation hittils inte fått något bra inköpsläga på börsen sen jag iallafall började min ekonomiska resa.

Sen ifall att folk förlorar jobbet är så klart beklagligt.

Mitt sparande är uppbyggt på den såkallade "All weather portfolio" enligt RikaTillsammans verision och det ska bli spännande att se hur den beteer sig i större nedgångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har ju varit bra köpläge i 10 år om man ska vara krass

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det har ju varit bra köpläge i 10 år om man ska vara krass

Absolut, om man jobbade samt hade kapital till att investera.

Jag är idag 23 år och började spara för cirka 2 år sen vilket jag kanske borde ha specificerat i mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Absolut, om man jobbade samt hade kapital till att investera.

Jag är idag 23 år och började spara för cirka 2 år sen vilket jag kanske borde ha specificerat i mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska vara krass har det varit köpläge de senaste två åren också. OMX är väl upp cirka 20 procent?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat börsen på ett tag men jädrar vilken känga jag hade fått på Saltängen
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/532956/saltangen-... (6feb-7feb)
Någon som har koll på inlösen på Saltängen eller vilken summa det är om det skulle gå till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Om man ska vara krass har det varit köpläge de senaste två åren också. OMX är väl upp cirka 20 procent?

Absolut börsen har som du sa i ditt tidigare inlägg varit på uppgång sedan senaste kraschen.

Dock så är ju börsen väldigt högt värderat i nuläget vilket förståss kan fortsätta i många år framåt men utgångsläget för en som börjar spara idag är ju inte lika bra som det kunde ha varit ifall man hade kunnat börja för 10 år sen eller åtminstonde 5 år tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Absolut börsen har som du sa i ditt tidigare inlägg varit på uppgång sedan senaste kraschen.

Dock så är ju börsen väldigt högt värderat i nuläget vilket förståss kan fortsätta i många år framåt men utgångsläget för en som börjar spara idag är ju inte lika bra som det kunde ha varit ifall man hade kunnat börja för 10 år sen eller åtminstonde 5 år tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

När du säger högt värderat menar du då höga P/E-tal eller aktiernas pris i absoluta tal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Absolut börsen har som du sa i ditt tidigare inlägg varit på uppgång sedan senaste kraschen.

Dock så är ju börsen väldigt högt värderat i nuläget vilket förståss kan fortsätta i många år framåt men utgångsläget för en som börjar spara idag är ju inte lika bra som det kunde ha varit ifall man hade kunnat börja för 10 år sen eller åtminstonde 5 år tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt: att de som har investerat under tio år har tjänat pengar är (lite av) drivkraften bakom hela investeringsidén. Exponera pengarna för risk => få avkastning för riskexponeringen.

Det är intressant med femårsexemplet. Faktum är att börsen i absoluta tal gått upp mer den senaste tvåårsperioden (cirka 21 %) än vad den gjort den senaste femårsperioden (cirka 13 %). Med andra ord skulle du ha mer pengar på börsen idag om du investerade 100 kronor i februari 2018 jämfört med om du investerade 100 kronor i februari 2015.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Hur mycket har ni i sparkvot i snitt varje månad?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur mycket har ni i sparkvot i snitt varje månad?

netto eller brutto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

netto eller brutto?

hmm bra fråga. vad brukar man räkna på. netto kanske?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

hmm bra fråga. vad brukar man räkna på. netto kanske?

Det blir alltid lite svårt att räkna fram på ett entydigt sätt om man dessutom har både netto ("vanligt" sparande) och bruttosparande (t ex löneväxling).

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur mycket har ni i sparkvot i snitt varje månad?

Menar du som i hur stor del av lönen som går till sparandet?

Jag har ingen fast summa så det varierar väl en del, men som regel så är det nog ~60%. Sätter in allt som blir över, och en typisk månad klarar jag mig på mindre än halva lönen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur mycket har ni i sparkvot i snitt varje månad?

Netto ca 70%. Bor billigt och konsumerar inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När du säger högt värderat menar du då höga P/E-tal eller aktiernas pris i absoluta tal?

Yes högt P/E tal,
det är ju inte direkt någon riktig sanning i det hela men min uppfattning är att börsen är högt värderad efter så många års uppgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Nu när vi inte har barn lägger vi(jag+fru) undan ca 55% av lönen efter skatt.
Problemet är att vi startade spara pengar först november 2019. Så det är inte mycket kapital som är undanlagt än så länge.
Synd att ingen hade utbildat/berättat om fondsparandet för oss tidigare, typ 2008.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur mycket har ni i sparkvot i snitt varje månad?

Runt 50% av nettolönen i stående överföringar. Det som är kvar på kontot när nya lönen kommer sparas också vilket brukar innebära ytterligare 0-20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nu när vi inte har barn lägger vi(jag+fru) undan ca 55% av lönen efter skatt.
Problemet är att vi startade spara pengar först november 2019. Så det är inte mycket kapital som är undanlagt än så länge.
Synd att ingen hade utbildat/berättat om fondsparandet för oss tidigare, typ 2008.

De borde undervisa privatekonomi i skolorna på högstadiet.. istället är det syslöjd och träslöjd som premieras. Glöm inte hemskunskapen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av griid:

De borde undervisa privatekonomi i skolorna på högstadiet.. istället är det syslöjd och träslöjd som premieras. Glöm inte hemskunskapen

Du menar att privatekonomi skulle vara viktigare än att kunna tillverka sin alldeles egna smörkniv?

Nä, du skojar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Koffe_93: Ganska skum syn att hoppas att börsen kraschar och folk får en ekonomisk smäll för att du inte hann med att köpa in dig innan den här ökningen ändå. Det kommer fler chanser, du kan köpa in dig nu också och vara långsiktig om det nu kommer en nedgång.

Jag lyckades spara en hel del på CSN och sommarjobb/jobb under lov så det är inte som att det är omöjligt. Du har också gott om tid att läsa på och följa bolag närmare när du studerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du menar att privatekonomi skulle vara viktigare än att kunna tillverka sin alldeles egna smörkniv?

Nä, du skojar.

Jaja, vi använder fortfarande de där smörknivarna!

Skrivet av Gainsgoblin:

@Koffe_93: Ganska skum syn att hoppas att börsen kraschar och folk får en ekonomisk smäll för att du inte hann med att köpa in dig innan den här ökningen ändå. Det kommer fler chanser, du kan köpa in dig nu också och vara långsiktig om det nu kommer en nedgång.

Bästa dagen att börja investera var igår, näst bästa är idag.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De borde undervisa privatekonomi i skolorna på högstadiet.. istället är det syslöjd och träslöjd som premieras. Glöm inte hemskunskapen

Skrivet av Dunder:

Du menar att privatekonomi skulle vara viktigare än att kunna tillverka sin alldeles egna smörkniv?

Nä, du skojar.

Nu är det så att vi inte har träslöjd i högstadiet, den tar ju slut i mellanstadiet om jag inte missminner mig, och jag tycker även att sådant som börsen/fonder mm är för svårt för en fullvuxen allmänbildad människa.
En 13-15 åring är för omogen och outvecklad för att lära denne om privatekonomi.
Men som en del av gymnasieutbildningen - definitivt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Runt 50% av nettolönen i stående överföringar. Det som är kvar på kontot när nya lönen kommer sparas också vilket brukar innebära ytterligare 0-20%.

Skulle gemene man spara 50% av sin nettolön skulle ekonomin krascha och folk skulle bli arbetslösa. Detta är baksidan av en konsumtionsdriven ekonomi. Staten skulle definitivt behöva sänka räntan till - 2% och hög skatt på sparande. För min del får de andra gärna slösa, medan vi som sparar får bra villkor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur mycket har ni i sparkvot i snitt varje månad?

Jag räknar in min amortering av bolån i sparandet och då försöker vi hålla oss runt 40% av nettolön, eventuellt att vi kan tycka 35% är okej också.

Har haft högre ambitioner än så tidigare men insett att det här känns som en vettigare fördelning av spendera nu och spendera sen.

EDIT: Jag tycker också att bland det viktigaste att jobba med är att tjäna mer så att 35% blir fler kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Koffe_93: Ganska skum syn att hoppas att börsen kraschar och folk får en ekonomisk smäll för att du inte hann med att köpa in dig innan den här ökningen ändå. Det kommer fler chanser, du kan köpa in dig nu också och vara långsiktig om det nu kommer en nedgång.

Jag lyckades spara en hel del på CSN och sommarjobb/jobb under lov så det är inte som att det är omöjligt. Du har också gott om tid att läsa på och följa bolag närmare när du studerar.

Jag tror han menar det faktum att vi har flera generationer av unga vuxna (födda från 1990) som inte har råd att flytta hemifrån om inte pappa betalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Skulle gemene man spara 50% av sin nettolön skulle ekonomin krascha och folk skulle bli arbetslösa. Detta är baksidan av en konsumtionsdriven ekonomi. Staten skulle definitivt behöva sänka räntan till - 2% och hög skatt på sparande. För min del får de andra gärna slösa, medan vi som sparar får bra villkor.

Skickades från m.sweclockers.com

Men inte om man investerar, då går ju pengarna in i ekonomin igen. Om man lägger pengarna på hög däremot..