GIF eller JIF, hur uttalar ni det?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

GIF eller JIF, hur uttalar ni det?

Hur man uttalar vissa filtyper är inte alltid självklart och den som har fått ta mest stryk är nog GIF. Nu har Giphy och Jif (som producerar jordnötssmör) gått ihop för att reda ut hur det egentligen ska uttalas. Svaret är... tja... GIF... med ett G och inte J som en del brukar säga, men tycker ni det är rätt? Hur uttalar ni GIF?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att G står för graphics - GIF. Jag har aldrig hört någon säga JIF.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

http://howtoreallypronouncegif.com/

Citat:

Speaking of Steve Wilhite, when he explains the pronunciation of GIF, he himself has to explicitly write, “It's pronounced 'JIF'.” He has to explain it this way because it goes against how it would naturally be pronounced.

Citat:

Chief Editor of the Oxford English Dictionary, disagrees with Mr. Wilhite:

“However, the pronunciation with a hard g is now very widespread and readily understood. A coiner effectively loses control of a word once it’s out there…”

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

GIF, förstås. Uttalas som det stavas.

En relaterad klassiker som följt mig genom livet är huruvida man läser ut .EXE som ett ord eller uttalar varje enskild bokstav (”E. X. E.”)? Blev påmind om denna oupphörliga vattendelare när jag lyssnade på P3 Spels podcast igår, där den ene ur gänget läste ut det som ett ord, medan jag själv tänker mig att varje bokstav ska uttalas var för sig. Trots att förkortningen står för ”Executable”.

Visa signatur

---

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Rollese:

Med tanke på att G står för graphics - GIF. Jag har aldrig hört någon säga JIF.

"They are out there". Verkar som att alla (förutom en??) har rätt hittills

Permalänk

G I F

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Detta är ett ämne som har förekommit lika länge som GIF-formatet, d.v.s. sedan 1987.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

GIF, förstås. Uttalas som det stavas.

En relaterad klassiker som följt mig genom livet är huruvida man läser ut .EXE som ett ord eller uttalar varje enskild bokstav (”E. X. E.”)? Blev påmind om denna oupphörliga vattendelare när jag lyssnade på P3 Spels podcast igår, där den ene ur gänget läste ut det som ett ord, medan jag själv tänker mig att varje bokstav ska uttalas var för sig. Trots att förkortningen står för ”Executable”.

Nu fick jag myror i huvudet! GIF!?!? G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud. Tror det krävs ett förtydligande

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av [SmR]BMF:

Nu fick jag myror i huvudet! GIF!?!? G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud. Tror det krävs ett förtydligande

Har vi hittat den skyldige som alltså röstade för JIF?

Säger du JIFFLAR också? Det är orimligt!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag uttalar GIF som "giff" med hårt G. Men om någon annan vill uttala det som djiff så får gärna göra det istället. I min värld så är båda giltiga variantuttal. "Yiff" kan jag möjligen också tillåta som variant om det är på svenska.

Enda jag går bananas på är om någon börjar bokstavera det som G.I.F.

Permalänk
Medlem

Den naturliga följdfrågan blir förstås: Uttalar ni gifflar på samma sätt som ni uttalar filformatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

"They are out there". Verkar som att alla (förutom en??) har rätt hittills

Detta har ältats till förbannelse med sanningen är den att det finns inget rätt.

Upphovsmannen själv hävdar att han säger JIF. Jag misstänker att det i slutändan är en diaktral fråga. G uttalas ibland som engleskt J (dj).

Edit: På svenska säger vi giff. Men på engelska så finns det ingen regel som förespråkar det ena framför det andra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p.lindblom:

Den naturliga följdfrågan blir förstås: Uttalar ni gifflar på samma sätt som ni uttalar filformatet?

Nej, det blir "yifflar".

Bara för att man uttalar GIF med hårt G som i gris betyder det inte att man plötsligt ska uttala alla andra ord som börjar med G likadant. Jag uttalar inte "gift" med hårt G heller.

Permalänk
Medlem

är ju lite kex vs chex på detta

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

är ju lite kex vs chex på detta

Jag tänkte precis på det också! Har exakt samma inställning till det uttalet också. Jag säger kex med hårt K, men om någon vill säga chex istället så för han gärna göra det. Det stör mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Med tanke på att G står för graphics - GIF. Jag har aldrig hört någon säga JIF.

Har nog endast hört det fåtal gånger i sverige, verkar dock vanligare utomlands. Hör ofta det utalas JIF på youtube etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har vi hittat den skyldige som alltså röstade för JIF?

Säger du JIFFLAR också? Det är orimligt!

xD inte jag men jag har vänner som säger kaneljifflar! Ett sådant otyg! Själv håller jag i åtminstone de båda nämnda exemplen på hårt G, GIF pga att det är ett akronym med start i ordet Graphics och i GIFFEL fallet pga att min bagare till morfar alltid uttalde med hårt G TROTS att god svenska rimligen förespråkar "j", men samtidigt är giffel ett egennamn och kan som sådant uttalas lite hur som.

edit: förtydligande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

GIF pga att det är ett akronym med start i ordet Graphics

Hur uttalar du JPEG?

Står för Joint Photographic Expert Group.

Tänker särskilt på P:et där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur uttalar du JPEG?

Står för Joint Photographic Expert Group.

Tänker särskilt på P:et där.

Nu satte du mig på pottkanten!

Men får väl börja uttala det jayfegg hädanefter xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Nu fick jag myror i huvudet! GIF!?!? G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud. Tror det krävs ett förtydligande

Skrivet av Dunder:

Har vi hittat den skyldige som alltså röstade för JIF?

Säger du JIFFLAR också? Det är orimligt!

Rätt, men ibland gör vi lite som vi vill i det Svenska språket...
https://www.youtube.com/watch?v=ZoOhdd2QLSk

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Hedersmedlem

Jiffy Bag has joined the conversation.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på om det är en förkortning eller om det är ett "riktigt" ord.

Enklare att korrelera förkortningen till verkliga orden om uttalet inte är förändrat bara för att det är en förkortning.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, Atlanten förefaller att vara en vattendelare i dubbel bemärkelse, en fysisk men också en där uttalet av gif skiljer sig beroende på vilken sida du befinner dig, amerikaner förefalller säga jif och britter gif men det finns givetvis undantag på båda sidor. Jag talar utifrån min erfarenhet och har inga vidare belägg än så

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört någon som hejar på "JIF" Sundsvall.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som jag tror vi måste förtydliga, när vi skriver "JIF" här så föreställer jag mig två möjliga uttal som det kan anspela på, nämligen "djiff" eller "yiff".

"Djiff" är ju ett rätt vanligt alternativt uttal bland engelskspråkiga, men "yiff" kan jag ju tänka mig på svenska.

De som skriver att de säger "JIF" hade nog gjort klokt i att förtydliga vilken av dessa två alternativa uttal de faktiskt menar.

Permalänk
Medlem

GIF står för "Graphics Interchange Format". Eftersom jag uttalar det Graphics och inte Jraphics så uttalar jag även G:et i GIF som ett G.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

GIF står för "Graphics Interchange Format". Eftersom jag uttalar det Graphics och inte Jraphics så uttalar jag även G:et i GIF som ett G.

OK så du säger alltså också "ji-phegg" om JPEG alltså?

Permalänk
Medlem

GIF
EX E (som början på executable)
Jifflar
Kex (inte chex och chetchup)
ji-phegg

Tror att jag har kvar ljudfilen från tidig stenålder där Linus talar om hur han uttalar Linux

Edit:
uppdaterade jpg efter jag såg inlägget från @p2bv det är ju så jag uttalar det.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

GIF lika självklart som KEX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikgus:

GIF
EX E (som början på executable)
Jifflar
Kex (inte chex och chetchup)
ji-phegg

Tror att jag har kvar ljudfilen från tidig stenålder där Linus talar om hur han uttalar Linux

Edit:
uppdaterade jpg efter jag såg inlägget från @p2bv det är ju så jag uttalar det.

Men okej, men då uttalar du "joint" med mjukt J också (alltså, som i gift, inte som i djinn). I allafall på svenska?