Justering av RAID - Synology NAS

Permalänk
Medlem

Justering av RAID - Synology NAS

Hellu,

Har idag en Synology DS918+
Två diskar på 3 TB vardera som kör SHR.

Jag vill sätta upp en Linux VM men virtuella maskiner kan inte köras på SHR, därför måste jag ändra min RAID-konfig.

Jag köpte även en extra 3TB disk, min plan är nu:
1. Sätta i den nya 3TB disken
2. Backa up SHR-datat till den nya disken
3. Ändra de två diskarna som kör SHR till RAID-1
4. Flytta över data som jag backat
Slutligen: ändra alla diskarna till RAID-5.

Är detta ens möjligt?
Tack på förhand!

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Skrivet av martak:

Hellu,

Har idag en Synology DS918+
Två diskar på 3 TB vardera som kör SHR.

Jag vill sätta upp en Linux VM men virtuella maskiner kan inte köras på SHR, därför måste jag ändra min RAID-konfig.

Jag köpte även en extra 3TB disk, min plan är nu:
1. Sätta i den nya 3TB disken
2. Backa up SHR-datat till den nya disken
3. Ändra de två diskarna som kör SHR till RAID-1
4. Flytta över data som jag backat
Slutligen: ändra alla diskarna till RAID-5.

Är detta ens möjligt?
Tack på förhand!

Ja, tekniskt sett är det möjligt: https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial...

Men:
- Om din data är viktig för dig är RAID5 en dålig idé med dagens diskstorlekar
- Om du behöver skrivhastighet i dina virtuella maskiner är RAID5 en dålig idé.

Motförslag:
Om all data du har på SHR idag ryms på en ensam 3TB-disk, varför inte bara migrera den, byta ditt ursprungliga SHR till RAID1 (som både skapar mindre I/O-overhead än RAID5 vid random write, och är mindre påfrestande för övriga diskar i gruppen att laga i händelse av hårddiskhaveri), och sedan migrera tillbaka data. Då kan du sedan fortsätta använda den extra disken till backuper, och du har ändå din "produktionskopia" av datat dubbelt upp så du slipper neretid om en av diskarna pajar. Den extra fördelen är att det inte kommer att kännas som att jobba i sirap den dag det händer, till skillnad från RAID5/RAID6.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket: Hmm..
Jo RAID-1 är kanske vettigaste alternativet.
Och jo, all data får plats på en 3TB disk idag.

Satt i en SSD för cache också.
Den data jag når kommer jag accessa flertalet gånger så hoppas att hastigheten är OK tack vare cache-lagringen.

förutom VMs så kör jag ett par Docker-instanser (Sonarr, Radarr, Transmission, Jackett).

Det är ju inte några jättetunga grejer.
Det "tråkiga" med RAID-1 är att jag bara får ut 3TB lagring totalt trots 3 diskar. Med RAID-5 så får jag 6 TB.

Såg länken, det verkar inte att gå att migrera från SHR till RAID-1 eller 5.
Så får backa all data (dvs filer och skit) men det blir att börja om på ruta 1 verkar det som.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

@martak:
Jo, det är som sagt lite av en avvägning - inget av dina möjliga alternativ har bara fördelar.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket: Kanske får köpa en till disk och köra RAID-6 istället.
Känns trist att bara kunna nyttja 3 TB av totalt 9 möjliga idag.

RAID-0 vore kul men dumt

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Jag vill sätta upp en Linux VM men virtuella maskiner kan inte köras på SHR, därför måste jag ändra min RAID-konfig.

Det där stämmer inte, jag kör det på SHR. Blandar du ihop SHR med något annat? Vilken disksetup du kör är helt osynligt för de virtuella maskinerna.

*edit*
Jag googlade lite fort och kravet är Btrfs, inte RAID. Btrfs är filsystemet så du kan köra Btrfs både på RAID och SHR så du har snurrat ihop det här lite.
Du kan göra såhär om du kör Ext4 eller nåt annat idag:
1. Sätt i din nya disk. Välj SHR(!) och formatera den med Btrfs.
2. Flytta över datan dit
3. Formatera en av dina gamla diskar och expandera SHR-volymen till SHR-1. (3gb lagring)
4. Formatera den andra och expandera SHR-volymen till SHR-1 (6gb lagring)

Permalänk
Medlem

Om möjligt så kör det virtuella på ssd:n (detta gjorde jag på min qnap i ett par timmar) men i annat fall kör raid5 och lägg det där. Det är ändå rätt kass prestanda så diskarna kommer inte göra att ngt blir långsammare gällande det virtuella, möjligtvis om dom swappar mot disk konstant men knappt ens då

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag gjorde såhär...
Kör mina "viktiga" diskar med SHR (Dvs synologys egna RAID).
En SSD som cache.
och en 3TB disk som "ingenting", den är helt fristående och kör VMs.

Gör inte så mycket att jag inte har redundans på VM-disken då denna är till för lab

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Ah just. Jo jag körde EXT4 på SHR diskarna. Då var det därför.
Den nya kör jag Btrfs och det funkar prima.

Får göra om skiten sen

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart