Permalänk
Avstängd
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Frispel:

Ska man vara lite kinkig så gäller det nog båda sidor. Man fastnar lätt i en bild av verkligheten som man sedan har svårt att släppa, även om det finns vettiga argument och vettig information som tyder på att ens världsbild kanske inte är helt korrekt. Fast jag kan inte garantera att det jag just skrev stämmer utan att själv måla in mig i ett hörn...så ta det med en nypa salt

Ja definitivt, för att förtydliga hur jag menar: oberoende av politiska ställningstaganden kan man vara en person som är mer eller mindre receptiv för andra perspektiv och mottaglig för fakta. Man måste inte ändra sina åsikter bara för att man deltar i en diskussion, utan själva utbytet, värderandet och prövandet av egna och andras åsikter gör att man lär sig och växer som människa. Vi lyder naturligtvis alla efter hur våra hjärnor fungerar, och är därmed mer fientligt inställda till information som inte matchar våra etablerade "sanningar", benägna att tolka omvärlden med bias istället för objektivitet, ser mönster där inga mönster finns och grupperar människor efter fördomar istället för deras personliga egenskaper. Desto mer medveten en person är om allt detta desto mer konstruktiv blir en dialog med dem, även om deras åsikter kanske gravt skiljer sig från mina. En person som däremot är helt låst i sitt tankesätt, eller än värre bara är en megafon för andras tankesätt, är svår att diskutera med då de inte vill eller kan utmana sina egna idéer.
En del individer i tråden passar (enligt mina egna fördömar) in i den senare kategorin och det är ingen större nytta att diskutera ingående med en sådan person (även om jag lite naivt frekvent försöker mig på det), utan det blir mer än fråga om att visa för andra att detta är en individ vars påståenden inte är tillförlitliga. Detta är definitvt en fördom jag själv bär på, och blir alltid glad när en person visar sig vara mer än vad jag först trott och utmanar mina generaliseringar.

Visst är det som du skriver att vi alla bygger borgar som ibland är svåra att lämna, även om det visar sig att vi byggt borgen i ett träsk och den börjar sjunka

Ursäkta mitt offtopic rant, egentligen en helt separat diskussion men en tråd som den här blir lite av en smältdegel av allt från sansad diskussion till vilt känslostyrda inlägg, och därmed ett tillfälle att rannsaka hur man själv reagerar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Skulle in och göra en normal fredags handling. Det var en väldigt märklig känsla.
De flesta gjorde det samma men ändå fanns där några som ska hamstra. Såg en som fyllde en kundvagn med knäckebröd och pasta.

Det som var helt slut:
Mjölk
Några sorters flingor

Det som var nästan slut
Mjöl
Pasta
Ris
Toapapper
Bröd
Havregryn
Fryst kyckling

Sen var där flera hyllor det såg ut att vara ganska lite av en del varor.

Jag förstår inte denna hysteri. Handla som vanligt så att det kan fördelas mer jämnt om det skulle bli nödläge.
Eller är ryssen på väg också?

Fullt i butikerna i Uppsala än i alla fall.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MrMadMax:

Jag förstår inte denna hysteri. Handla som vanligt så att det kan fördelas mer jämnt om det skulle bli nödläge.
Eller är ryssen på väg också?

När väl människor ser att leveranser fortsätter som vanligt kommer detta beteende också ebba ut. Förhoppningsvis kommer många tänka efter lite framgent så att de har ett lager av essentiella varor hemma och vi som samhälle därmed står bättre rustade för eventuella kortvariga störningar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är köttfärsen slut i hela Växjö eller? Varit i tre butiker under eftermiddagen.. Fan, vi som tänkte äta tacos ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Är köttfärsen slut i hela Växjö eller? Varit i tre butiker under eftermiddagen.. Fan, vi som tänkte äta tacos ikväll.

Kyckling eller Lax går lika bra till tacos.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Netonet har höjt priserna på febertermometerna

2020-03-13 990 kr +291 kr Beurer FT 95
2020-03-13 69 kr +40 kr Andersson Febertermometer THM 1.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fast nu är det ju inte så att alla experter säger att det bästa är att fortsätta ha skolorna öppna. Tvärtom så menar många experter både i Sverige och utomlands är det är ett viktigt steg att ta, exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvX6j/virus-professorer...

Folkhälsomyndigheten är ganska ensamma om den här åsikten..nu får vi se i efterhand om det var rätt eller fel. Risken är att situationen eskalerar och att man behöver ändå stänga skolorna under säg nästa vecka, då kan man ha orsakat stor skada genom att inte ta beslutet tidigare.

" While COVID-19 causes disease in children, it is mostly mild, and it is not known whether or the
extent to which asymptomatic or mildly symptomatic children play an important role in transmission of the virus. Therefore,
proactive school closures should be carefully considered in the context of a series of other prevention and mitigation layers
to reduce the transmission of COVID-19 weighing the expected impact of the epidemic against the adverse effects of such
closures on the community. School closures may have an impact on availability of healthcare staff, due to the need to caring
for their children when not in school. Also, if grandparents are asked to care for the children, the benefits of lower
transmission between children might be offset by transmission into a more vulnerable population group. In order for school
closures to be effective, mixing of school-aged children in other settings outside of schools should be avoided.
Proactive school closures may be considered as a means of reducing the burden of influenza cases on healthcare systems,
especially if influenza is circulating in the community. This could thereby create capacity for managing cases of COVID-19 in
scenarios 2 and 3. Reactive closures of schools may be necessary as a consequence of widespread virus transmission in the
community and educational settings in scenario 4. Such reactive school and day-care closures will probably not reduce the
impact of the epidemic, but may be needed due to high absenteeism and operational issues."

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/RRA-...

Från ECDC... Uppdaterad 12/3 - 2020

Kan vi lägga skoldiskussionen åt sidan och diskutera de proaktiva åtgärderna vi som invånare kan göra?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kyckling eller Lax går lika bra till tacos.

Även halloumi eller belugalinser går fint

Permalänk
Medlem

Danmark stänger nu sina gränser.

"Beslutet gäller från och med klockan 12.00 imorgon lördag. Danska medborgare får återvända, däremot kommer turister och andra att avvisas, det skriver norska tidningen Verdens gang."
https://www.svd.se/danmark-stanger-sina-granser

Permalänk
Medlem

Själv lever jag mitt liv som om viruset inte ens existerade. Lägger inte en extra tanke om det alls, däremot så är det omöjligt att inte se det på så sätt då det dyker upp i media precis hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Hur exponerar man en hel befolkning "kontrollerat"? När du väl släpper ut virusjäveln bland pöbeln är det väl i det närmaste omöjligt att "kontrollera" det, folk blir ju hejvilt sjuka till höger och vänster?

Italien har ju i praktiken kört med att släppa det fritt innan man tog i med hårdhandskar, och där är väl vårdkapaciteten snart slut. De har runt 13 000 bekräftade fall, och även om det skulle i verkligheten vara, säg, 20 ggr så många dvs. 260k fall, så är det fortfarande bara 0,3 % av hela befolkningen. Och man går på knäna.

Jag talar bara om mig personligen. Ja många kommer smittas. Får hoppas det inte är förgäves då en del nog kommer dö, förhoppningsvis får vi ett starkare immunförsvar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Danmark stänger nu sina gränser.

"Beslutet gäller från och med klockan 12.00 imorgon lördag. Danska medborgare får återvända, däremot kommer turister och andra att avvisas, det skriver norska tidningen Verdens gang."
https://www.svd.se/danmark-stanger-sina-granser

Det är en fin balansgång där man kan ta i för mycket(ekonomin tar skada) och för lite (smittspridningen ökar),
Tycker danskarna gjort en hel del rätt, men här tar de i så de spricker.
Viruset finns redan i landet och detta kommer slå hårt mot ekonomin, både deras egna men också för alla pendelarbetare i t.ex. Skåne.

Edit: Plus att det kommer spä på folks oro, antagligen helt i onödan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nice att mitt inlägg togs bort bara för jag uttryckte frustration över regeringens hantering. Palla!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Nice att mitt inlägg togs bort bara för jag uttryckte frustration över regeringens hantering. Palla!

Du kan ju skriva vad dom gjort som du tycker är undermåligt. Istället för att skriva att dom bara suger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är en fin balansgång där man kan ta i för mycket(ekonomin tar skada) och för lite (smittspridningen ökar),
Tycker danskarna gjort en hel del rätt, men här tar de i så de spricker.
Viruset finns redan i landet och detta kommer slå hårt mot ekonomin, både deras egna men också för alla pendelarbetare i t.ex. Skåne.

Ja, det känns som detta är ett känslomässigt beslut från henne för att hon var rädd själv att vara smittad. Man måste vara lite kall i såna här lägen med.

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis:

Det är precis vad jag gjorde när någon bad mig, men efter författat inlägg möttes jag av "du måste vara medlem i x månader för att kunna svara på inlägg" (eller vad det nu stod ordagrant) ocjh detta i samband med att mitt inlägg togs bort.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Det är en fin balansgång där man kan ta i för mycket(ekonomin tar skada) och för lite (smittspridningen ökar),
Tycker danskarna gjort en hel del rätt, men här tar de i så de spricker.
Viruset finns redan i landet och detta kommer slå hårt mot ekonomin, både deras egna men också för alla pendelarbetare i t.ex. Skåne.

Ja, nu tar de allt i ganska rejält.

Verkar dock som att att personer som arbetar i landet får fortsätta med in/ut-resor.

Citat:

från SVT
JUST NU: Danmark stänger sina gränser från klockan 12 på lördagen, uppger landets statsminister Mette Frederiksen vid en pressträff. Beslutet gäller till den 13 april.

Danska medborgare får korsa gränserna, men turister och utlänningar som inte kan bevisa att de har ett skäl att komma in i landet utestängs. Att man arbetar i Danmark är skäl att få resa in, säger justitieminister Nick Hækkerup enligt Ekstra Bladet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

@K-D][Aramis:

Det är precis vad jag gjorde när någon bad mig, men efter författat inlägg möttes jag av "du måste vara medlem i x månader för att kunna svara på inlägg" (eller vad det nu stod ordagrant) ocjh detta i samband med att mitt inlägg togs bort.

Du kan ju uppenbart fortfarande skriva inlägg, sker inte någon förhandsgransking.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att hamstringen till del beror på MSB’s info som gått ut om att man ska klara x-antal dagar. Folk överlag har nog viftat bort det, men nu insett att skit faktiskt kan hända.

Personligen låg vi redan rätt bra till, men hamstrade på rätt bra ändå av det enkla skälet att vi vill slippa gå till affären den närmsta veckan och bli nersölade av andra...

Mest surrealistiska jag sett ute idag, alla gick med minst 2m marginal och folk blev typ förbannade om nån råkade komma för nära.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Skarpsynt av dig! Det kan jag. Men -det- inlägget gick inte att skicka.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ja, nu tar de allt i ganska rejält.

Verkar dock som att att personer som arbetar i landet får fortsätta med in/ut-resor.

Ahh skönt, var lite logik i beslutet trots allt.
Såg först ut som att det var totalstopp för alla icke-danskar, även för de som jobbar där samt för varutransporter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har klistrat in ett uppskattat inlägg av honom tidigare, men ju mer jag läser av det han skriver kan jag rekommendera Henrik Brändén. Han har gedigna meriter på relevanta områden och har stor erfarenhet av att föreläsa. Hans inlägg är populärvetenskapliga så inte särskilt komplicerade. Han utgår hela tiden från ett vetenskapligt perspektiv och grundar det han skriver i aktuell forskning. Han skriver dessutom med humor och kritiserar på ett vettigt sätt.

Klistrar in hans senaste (20 timmar gammalt) och längsta inlägg, för de som inte vill ha facebook-virus

Citat:

Ett långt inlägg om coronaepidemien.
--------------------------------------------------

Så, den europeiska folkhälsomyndigheten säger alltså att försöken att hejda smittan med coronavirus genom att stänga in den misslyckats, att vi kan räkna med att epidemier av samma storleksordning som i Wuhan och norra Italien sveper över de flesta europeiska länder, att det är en fråga om dagar eller veckor, och att smittskyddet nu ska inrikta sig på att minimera smitta genom att förhindra att folk träffas i onödan och i onödigt stora grupper och reser i onödan. Och på att skydda äldre, immunsvaga och sjukvårdspersonal från att smittas, varför tester främst ska användas för att hitta smittade som kommer till eller finns på sjukhus, så man kan hindra dem från att sprida smitta vidare där.

Hur farligt är då viruset? Enligt de forskarrapporter jag sett, och som också den europeiska smittskyddsmyndigheten lutar sig mot, skedde ett skifte under epidemiens gång: Från att ha haft dödstal på 5-10% av de smittade i Wuhan fram till januari, har dödligheten i Whuan från februari, och i andra kinesiska provinser, och i de flesta andra länder i världen varit mellan 0,5 och 1%. Länge trodde man att det berodde på jättemånga fler smittade i Wuhan än man kände till, men när man nu i en månad testat i massiv skala i Kina har man inte hittat de enorma mörkertal man trott fanns. Så många forskare lutar mot att det skett någon slags förändring av viruset, som gjort det mindre dödligt. Vi vet inte om så skett. Men i mina öron är det den rimligaste förklaringen till de dödstal man kan se. (Den alternativa förklaringen är skillnaden mellan fungerande och icke-fungerande vård. Sedan kan man naturligtvis tänka sig bägge förklaringarna överlagrade på varandra.)

Så 0,5-1% dödlighet är betydligt mindre än 5-10%. men det är fortfarande sådär fem eller tio gånger mer än en normal influensa. Och den slår ännu mer än influensan olika mot olika åldersgrupper. För barn och unga som insjuknar är dödligheten i princip noll. För folk i min ålder, som just passerat 50, ligger den i räjongerna 1%. Men när man närmar sig ett decennium till stiger den snabbt, och ligger över 15% för de äldsta. Av de sjuka får 70% en mild sjukdom blott något värre än förkylning, men en ordentlig tårtbit behöver sjukhusvård, och av dem en stor tårtbit intensivvård, och de behöver den länge. Och det är en lömskare lunginflammation än den man får vid vanlig influensa. Den kan mycket snabbare gå från sådär till kritisk, så de med en lite allvarligare variant behöver ständig uppsikt, för att se om tillståndet försämras.

Hur många kommer då smittas? Det kan vi naturligtvis inte veta, och det beror på vad vi gör för att motverka smitta, och hur effektivt det visar sig vara. I Kina lyckades man hejda smittan så effektivt att blott sådär en av tiotusen blev smittade. Med 600 smittade i Sverige när jag skriver detta är den andelen säkert passerad när många av er läser det här. Men det kinesiska exemplet visar att smittan kan hejdas, och att det spelar roll vad vi gör, både individuellt och samhälleligt. Det avgör om andelen smittade hamnar på 0,4 promille, på 4 promille, på 4 procent eller på 40 procent.

Jag känner mina begränsningar, och vet inte vad som just nu i det läge smittan befinner sig i Sverige är det optimala sättet att begränsa folks mötande med varandra. Om 500, 100, 40 eller 10 pers är det lämpliga taket för vilka möten som över huvud taget får vara tillåtna. Ifall skolor ska stängas eller ej. Vilka som ska uppmanas hålla sig hemma från jobbet. Om alla flyg ska ställas in, om alla resor från Italien förbjudas. För varje sådant beslut har konsekvenser i en massa andra ändar som amatörer som jag inte alltid kan förutse, men som också kan påverka möjligheten att hejda epidemien och förmågan att vårda de sjuka. För sådana överväganden har vi experter, som vet vilka parametrar som bör läggas i de olika vågskålarna.

Däremot tror jag mig veta vad vi alla kan göra i våra vardagsliv. Om vi behöver hosta, hosta i armvecket. Tvätta händerna ofta, tvål och vatten duger utmärkt, men tvätta noga och skölj länge. Undvik trängsel och ställen där många människor vistas samtidigt. Ställ inmöten som inte är absolut nödvändiga och jobba hemifrån om det går. Det sista kan man naturligtvis se som medelklasslyx, men för var och en av oss i medelklassen (som kanske varit i italienska Alperna på sportlovet) som inte trängs i tunnelbanan minskar risken för de som absolut måste jobba någon annan stans än hemma att smittas på väg till jobbet.

Och de råden gäller oss som ännu är relativt ogamla och friska. Hade jag varit betydligt äldre, immunsvag, haft immunosuppressiv behandling eller liknande, så hade jag stängt in mig hemma eller gett mig iväg till ett fritidshus, och försökt få någon starkare vän att göra de resor till affärer som då och då blir nödvändiga. Och därmed har vi en sak till vi ogamla och relativt friska ska fundera över: Har vi någon granne, bekant, fiende eller vän, som behöver sådan handräckning? Så jag ska passa på att handla till henne också, och hämta hennes mediciner, när jag åker och handlar?

Men, invänder kanske någon, jag är ung, har inga kronska sjukdomar, och ett piggt immunförsvar. Jag klarar väl av om jag skulle bli sjuk? Ja, du ja! Men kanske inte din gamla mamma eller mormor. eller din grannes sysslings kusins farfar, som kanske smittas av den som smittades, när du fick den där hostattacken på vernisaget, du bara måååste gå på, eftersom din bästa väninnas lillasyster ställde ut första gången. Vi som fortfarande inte är lastgamla och någorlunda friska måste förstå att det här inte i första hand handlar om oss själva, utan om solidaritet med de svaga, gamla och sjuka. Dem som ett civilicerat samhälle värnar.

Och: riskerna för dem är inte bara de direkta, att de riskerar smittas av coronaviruset, och drabbas av covid-19. De riskerar också att drabbas av att alla intensivvårdsplatser på sjukhusen är upptagna av coronapatienter, när de får en stroke eller infarkt. att alla syrgasmasker är upptagna när de behöver hjälp mot sin KOL. Sjukhusvården är slimmad i Sverige, platserna är få, intensivvårdsplatserna ännu färre, exakt hur få är hemligstämplat.

Därav diskussionen om att "platta ut kurvan". Att vi har nytta av åtgärder även om de inte minskar det totala antalet smittade, bara fördröjer smittan för somliga.Så att vi får en längre period där är situationen för sjukvården är mycket ansträngd, istället för en kortare där den närmast bryter samman. Som vi såg i Kina skulle det möjligen (om nu inte inte viruset förändrades) det kunna innebära skillnaden mellan 10% och 1% dödlighet. Det betyder inte att de åtfgärder som nu diskuteras "bara" skulle vara till för att "platta ut kurvan" Men det betyder att vi även bör göra saker som kanske inte har betydelse för det slutliga totalantalet smittade, men för att sprida ut smittan i tiden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

@filbunke: Skarpsynt av dig! Det kan jag. Men -det- inlägget gick inte att skicka.

Återigen, sker inte någon förhandsgranskning. Mer troligt är att du skickade inlägget medans tråden var låst pga att en moderator modererade.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Trump kommer att införa undantagstillstånd.

https://www.cnbc.com/2020/03/13/trump-will-hold-a-press-confe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Danmark stänger nu sina gränser.

"Beslutet gäller från och med klockan 12.00 imorgon lördag. Danska medborgare får återvända, däremot kommer turister och andra att avvisas, det skriver norska tidningen Verdens gang."
https://www.svd.se/danmark-stanger-sina-granser

Förstår Danmarks politiker. Pöbeln kräver stängda gränser och total lock-down, det är inte bara i Sverige vi hör allt detta "gnäll". Tillslut viker sig regeringarna. Tror inte folk riktigt förstår effekterna i samhället. Kan ju säga att Norge var ett riktigt stålbad idag på arbetsmarknaden. Allt stod still i totalt kaos. De flesta gästarbetare åkte hem inatt för de vågar inte vara kvar i landet eftersom de tror de kan bli tvingade i karantän i flera veckor, byggen står helt still och ingen vet inte hur det ska lösas. Faktureringen stoppas, lönerna kommer behövas frysas och en del företag kommer att gå i konkurs det står redan klart. De norrmän jag har haft kontakt idag på jobbet är mycket imponerade att vi i Sverige ändå kan hålla ett lugn och önskar att de skulle gjort som Sverige.

Det finns ändå ett värde i hålla nationen intakt, vad gör en total lock-down i några veckor som permanent skadar ekonomin innan man måste gå tillbaka när nästa virusvåg kommer nu efter sommaren, väldigt vanligt att det kommer en retur.

FHM, regeringen mfl. Agerar enbart rationellt och utgår helt från fakta i allt de gör, de är fullt medvetna om den massiva kritik och jag tycker ändå att det är beundransvärt att de står mot oavsett hur impopulärt det är, en enkelt utväg hade varit att göra de mest kraftfulla åtgärderna man kan göra, skita i tajmningen så att de ger absolut mest effekt, strunta helt i vad det kommer kosta samhället bara de kan bli omvalda för en ny mandatperiod.

Permalänk
Medlem

Får sticka ut lite och säga att jag anser att FHM hanterat detta korrekt än så länge. Eftersom regeringen gjort vad de blivit tillsagda har även de hanterat korrekt. Man måste alltid väga in andra samhällsrisker, att göra som flera här tycker skulle troligen döda fler och rasera Sveriges ekonomi helt vilket skulle driva fram ännu fler dödsfall än vad som kommer dö i Corona. Tyvärr är detta verkligheten och inte en superhjälte film, vissa kommer att ”offras” för att rädda fler. Tråkigt för drabbade med familj men så fungerar det. Att killgissa fram beslut är inte bättre än att reagera på det man vet. Men det låter bra för de som tror de gissat rätt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Rätt ska va rätt, jag skämtade, för herrans massa sidor sedan, om att corona inte skulle vara någon fara då inte Astrid 80+ står och sköter ringhals.

läste precis detta: "Sveriges kärnkraftverk har gått upp i stabsläge sedan både Ringhals och Forsmark har bekräftade coronafall bland sina anställda, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Vårt mål är att säkra en säker och stabil drift för vår verksamhet, säger Anna Wallrud, presskommunikatör på Ringhals, till tidningen" - aftonbladet.se

Drar tillbaka kommentaren tidigare i tråden

Permalänk
Medlem

Matvarorna är långt ifrån slut. Det tar slut på hyllorna för att alla köper så mycket som det bara går. Dom hinner inte fylla på hyllorna. Men det är inte slut.

Kina och Sydkorea verkar ha fått stopp på spridningen helt. Förstår inte varför man tar och kör exakt samma åtgärder som de gjorde. Titta inte på Italien och hur de agerar, de har tappat kontrollen helt.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad man spyr av detta. Bara alla jäkla nyhetsflöden etc om coronaviruset. Jag tror jag mår sämre av de än om jag skulle haft coronaviruset själv.

Jobbar i butik och såg 2 kunder idag som hade ansiktsmask över mun och näsa. Även plasthandskar. Tur att de fick något rätt iallafall.

PS. Pulvermjölken är slut hos leverantören, och bristvara på torrjäst också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2