Swish kommer till Huawei App Gallery

Permalänk
Melding Plague

Swish kommer till Huawei App Gallery

En viktig pusselbit faller på plats när Huaweis egna applikationsbutik App Gallery får betaltjänsten Swish.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Switch, BankId, ens busskort, kommande körkortet/id kortet när det kommer. Ja det är väl de appar som den stora skaran kräver. Sedan spotify eller någon konkurrent, men det har de nog löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Switch, BankId, ens busskort, kommande körkortet/id kortet när det kommer. Ja det är väl de appar som den stora skaran kräver. Sedan spotify eller någon konkurrent, men det har de nog löst.

De appar jag INTE hade klarat mig utan är Spotify, BankID, Swish, DJI GO 4, Cardo Smartset, Xiaomi Home, Lastpass, Microsoft authenticator, Steam authenticator, Hue, Parkster/Qpark, Google home osv osv. Finns en jäkla skara appar som behöver finnas för att jag skulle byta.
Utöver det har jag en hel del "good to have" eller "fun" appar. De kan jag dock leva utan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

De appar jag INTE hade klarat mig utan är Spotify, BankID, Swish, DJI GO 4, Cardo Smartset, Xiaomi Home, Lastpass, Microsoft authenticator, Steam authenticator, Hue, Parkster/Qpark, Google home osv osv. Finns en jäkla skara appar som behöver finnas för att jag skulle byta.
Utöver det har jag en hel del "good to have" eller "fun" appar. De kan jag dock leva utan.

Vilka av dem kräver google play services då? Annars är det ju bara att installera via APK.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

De appar jag INTE hade klarat mig utan är Spotify, BankID, Swish, DJI GO 4, Cardo Smartset, Xiaomi Home, Lastpass, Microsoft authenticator, Steam authenticator, Hue, Parkster/Qpark, Google home osv osv. Finns en jäkla skara appar som behöver finnas för att jag skulle byta.
Utöver det har jag en hel del "good to have" eller "fun" appar. De kan jag dock leva utan.

Jag kan också rada upp en drös appar. Vissa av dessa appar har under 20 användare men kostar mer i inköp än vad de flesta personers datorer kostar.
Men för den stora skaran så är de jag nämnde en dealbreaker där det inte går med något annat alternativ. Det är också appar av arten folk är rädd för att ladda hem från mer känsliga saker. Visst busskortet är inte så farligt, men jag brukar ladda det för 3st månader varje gång)
Angående DJI GO 4 så klarar jag mig själv fint utan den då jag enbart använder Smart controllern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Switch, BankId, ens busskort, kommande körkortet/id kortet när det kommer. Ja det är väl de appar som den stora skaran kräver. Sedan spotify eller någon konkurrent, men det har de nog löst.

Jag tillägger motsvarigheten till android auto för stt kunna använda den stora skärmen i nyare bilar till tex gps-navigering. Aldrig att jag klarar att köra i en större stad utan den funktionen XD

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag har ett par bekanta som satsade på Nokia Lumia ca 2015 och då Windows mobile. I flera år så drogs de med problem att de inte hade tillgång till många av de nya appar som släpptes då hela plattformen dog av. Det är ju inte som säger det blir så för Huaweis store, men det känns ju helt klart mer risky än att köra vidare med googles tjänster. Jag har dock varit ett stort fan av Huawei sedan jag bytte från apple för ca 4 år sedan. Med det sagt så lutar jag nog åt att överge dem, men det ska bli kul att se vad testare och testpiloter upplever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kan också rada upp en drös appar. Vissa av dessa appar har under 20 användare men kostar mer i inköp än vad de flesta personers datorer kostar.
Men för den stora skaran så är de jag nämnde en dealbreaker där det inte går med något annat alternativ. Det är också appar av arten folk är rädd för att ladda hem från mer känsliga saker. Visst busskortet är inte så farligt, men jag brukar ladda det för 3st månader varje gång)
Angående DJI GO 4 så klarar jag mig själv fint utan den då jag enbart använder Smart controllern.

Helt rätt det du skriver.
DJI GO 4 behöver jag för att kunna se vad kameran i min Mavic Pro ser. Jag råkar också ibland flyga den något för långt bort utom synhåll. Tyvärr verkar inte smart controllern fungera för min "gamla" modell.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av en lista på appar ni inte kan använda även om ni installerar dess APK.

Det är en deal breaker.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

finns med stöd för bank id ? annars funkar inte Swish

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

finns med stöd för bank id ? annars funkar inte Swish

Ja, det gör det - iallafall om man ska tro artikeln.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av pytonOrm:

finns med stöd för bank id ? annars funkar inte Swish

Ja Bank ID finns redan för några befintliga modeller, och det dyker upp för Mate Xs och P40-telefonerna när de släpps i Sverige.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra jobbat av Huawei!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hur kan Swish garantera säkerhet i Huaweis system?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Swish, now approved by the Chinese governement. Njae vette fan alltså.
Staten litar inte ens fullt ut att bjuda in Huawei i 5G uppköpen men privatpersoners ekonomi är helt OK?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Hur vet man om BankID kommer fungera om 1-2 år? De gav ju upp på Windows mobile som gjorde alla lumia telefoner värdelösa :<

Permalänk
Medlem

Det är nog definivt inte riskfritt att köpa P40 Pro och kanske inget jag hade lagt ut pengar på om man inte redan har en del kapital i övrigt. Vill man ha något stabilt, mer säkert över tid så bör man nog titta på något annat.

Men det ska bli jäkligt spännande, var riktigt nöjd med P30 Pro när jag hade den och vill gärna testa på P40.
Som med allt annat med Kina så vet man ju aldrig säkerhetsaspekten men känner spontant att man hela tiden bygger upp de värsta tankarna, tilslut blir man ju paranoid.

Permalänk
Medlem

Bra att de kommer in mer i deras galleri så Google app stor inte är ensamma på Android sidan.
Skulle vara fint om en oberoende hade hand om apparna som ingen land kan styra över uta de måste vara flera länder om besluten.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur kan Swish garantera säkerhet i Huaweis system?

På samma sätts om de inte garanterar säkerheten i Android eller iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Swish, now approved by the Chinese governement. Njae vette fan alltså.
Staten litar inte ens fullt ut att bjuda in Huawei i 5G uppköpen men privatpersoners ekonomi är helt OK?

Ganska troligt att Google får tillstånd att samarbeta med Huawei igen under året. Att svenska staten fått påtryckningar och blivit tvingade att uttala sig negativt om Huawei i mobilnät har ingenting med deras konsumentprodukter att göra, särskilt då vi aldrig införde några sanktioner mot företaget. Operatörer är fria att använda Huawei för den delen, de formella förändringarna förändrar egentligen inget. Nokias och Ericssons kinesiska verksamhet faller under samma lagar om det är dessa man är orolig för, och de har omfattande FoU i fastlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vilka av dem kräver google play services då? Annars är det ju bara att installera via APK.

Problemet med det är ju att man själv behöver ladda ner uppdateringar och att man inte kan göra köp i apparna

Permalänk
Medlem

Är det någon som känner till ifall denna utveckling att "större" appar blir tillgängliga utan google plays tjänster kommer att hjälpa ifall man vill göra en googlelös telefon? Jag är sjukt intresserad av att börja använda lineageOS eller liknande, men att inte kunna använda Bank-ID eller swish på ett vettigt sätt är en dealbreaker.

Hur löses det här? Deras egna stängda tjänster eller på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är det någon som känner till ifall denna utveckling att "större" appar blir tillgängliga utan google plays tjänster kommer att hjälpa ifall man vill göra en googlelös telefon? Jag är sjukt intresserad av att börja använda lineageOS eller liknande, men att inte kunna använda Bank-ID eller swish på ett vettigt sätt är en dealbreaker.

Hur löses det här? Deras egna stängda tjänster eller på annat sätt?

I detta fallet är den deras egna ersättare till Google Play Services, så något öppet system är det inte tal om. HMS heter det, och jag tror det står för Huawei Mobile Services.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Switch, BankId, ens busskort, kommande körkortet/id kortet när det kommer. Ja det är väl de appar som den stora skaran kräver. Sedan spotify eller någon konkurrent, men det har de nog löst.

Det låter bra, men har svårt att lita på Kina just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur kan Swish garantera säkerhet i Huaweis system?

Vilket system kan Swish garantera säkerheten på?

Skrivet av alfs:

Det låter bra, men har svårt att lita på Kina just nu.

Litar du på USA?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Bra, klipper gärna alla band med Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

I detta fallet är den deras egna ersättare till Google Play Services, så något öppet system är det inte tal om. HMS heter det, och jag tror det står för Huawei Mobile Services.

Damn. Inte oväntat, men lite synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur kan Swish garantera säkerhet i Huaweis system?

det kan dom ju knappast, o jag har svårt att se bara för att swish finns i deras system hur ska det hjälpa dom sälja utan googles tjänster? blir nog svårt...

Permalänk
Medlem

@frong: Det har jag aldrig gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilket system kan Swish garantera säkerheten på?

Litar du på USA?

Jag litar mer på USA än Kina

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"