Testpilot: Arlo Pro 3 – trådlös kamera i mellanklassen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av reza666:

@Yoshman:
Måste säga jag är nu mer nöjd med min köp än någonsin
Vad du säger är då att min snart 2 år gamla Circle2 är snabbare och bättre och billigare är Arlo3. Mina 3 kameror brukar starta på ca 3-4 sek men kan ta upp till 5-6 också. Bilden är också hel klart ok.
Den bilden du har med nu är betydligt bättre än i artikeln.
Men att ha en fördröjning innan inspelningen börjar tycker jag är helt oacceptabelt för en säkerhetskamera.
På min Cricle2 så spelar det alltid in ca 3-5 sek innan händelsen sker. Förstår att det går på batteri men det är ingen ursäkt att missa början av en händelse. Speciellt inte för det priset (nästan 6000kr!). Tycker inte reviews ska ge produkten något hög betyg och verkligen trycka på de brister som produkten har. Då hade Netgear kanske förbättrat de sakerna.

Om du är nöjd har du ju hittat en produkt som passar dig perfekt, det är där man vill hamna!

Vissa saker är enkla att objektivt bedöma, programvara som är instabil är hur man än vrider och vänder det dålig, huruvida en finess finns eller ej är en annan.

Prisnivå blir direkt mycket svårare då det väldigt sällan är exakt samma finesser, det gäller både HW och tjänster. Kikade på ett par tester för Circle2, det är en kamera som fått väldigt bra kritik så när som på en punkt: precis som Arlo är det nästan ett krav på att ha abonnemang. Utan abonnemang tappar man t.ex. möjlighet att sätta upp rörelsezoner vilket inte är fallet för Arlo.

Likt Arlo kräver objektidentifiering abonnemang och likt Pro/Pro 2 har man tidsbegränsad molnlagring även utan abonnemang. Men prisnivån för Circle2-måltjänsten var ju inte så rolig, 99 kr/månad (999 kr/per år -> 83 kr/mån) för en kamera (motsvarande kostar 29 kr/månad hos Arlo). Det är en merkostnad över Arlo, man "tjänar" in en Arlo Pro 3 på ~2 år (pris för en kamera är i skrivande stund 3223 kr, inte 6000 kr).

Har man fler kameror har båda produkterna rabatt på tjänsterna. De mest jämförbara är "Premier Plan" som kostar 99 kr/månad och "Circle Premium" som kostar 179 kr/månad (alt. 1799 kr/år -> 149 kr/mån).

Att jämföra pris på kameror blir ändå snett, Circle2 verkar ha fördelen att köra direkt mot Wifi-accesspunkt (om vi jämför mot den trådlösa). 6000 kr (5650 kr i skrivande stund) är priset för två Arlo Pro 3 kameror och en Arlo Smart Hub. Råder inget tvivel om att Arlo är dyrare i inköp, men de har lägre månadskostnad (det är ett stort plus i min bok, men andra gör andra prioriteringar).

Gillar inte när man tvingas till extra prylar för att köra saker som borde kunna gå direkt mot standard WiFi. Kör Nedis-lampor i stället för Phillips Hue just då de förra pratar vanlig Wifi (även om just argumentet försvann lite när Arlo smarthub lade in stöd för hue, hade inte en hub när jag började köpa lampor). Tar jag på mig Arlo hatten finns ett hyfsat mervärde med deras hub: om/när internet går ned tappar Circle2 alla möjligheter till att spela in videoklipp, Arlo 3/Ultra (kan inte svara på hur det är för Pro 2) kommer fortfarande spela in förutsatt att man har SD-kort/USB-disk kopplad till Smarthub:en.

Att det är en viss fördröjning från att objekt träder in i scenen till att videoinspelning startar är något som är nackdel, men det verkar vara något de flesta trådlösa kameror dras med då batteritid blir kraftigt lidande om kameran inte spendera relativt långa perioder i sleep. Det är möjligt att streama konstant, finns även en tjänst där man spelar in en live-stream mot molnet "CVR – 24/7 recording" (79 kr/månad per kamera). Här är plussidan valmöjlighet, har själv ingen nytta av 24/7 ström då min övervakning är mer "fastighetsövervakning". Kör man den mer som ett inbrottslarm bör man nog överväga den tjänsten.

Valde att inte kommentera bildkvalité då jag inte har någon möjlighet att direkt jämföra med. Efter att läst en del tester så hittar jag ingen där man ställer Circle2 direkt mot Pro 3/Ultra. Ställd mot Pro 2 är det enligt de flesta tester hyfsat jämnt men de flesta gav Circle2 något bättre betyg. Så Circle2 verkar helt klart vara en riktigt bra kamera för sitt pris!

Närmaste en direkt jämförelse mellan Circle2 och Arlo Ultra (hittar inget liknande för Pro 3, men den ligger rätt nära Ultra bortsett från upplösning) är detta. Att jämföra bildkvalité är inte helt objektivt, men jag skulle då säga att Ultra är väsentligt bättre än Circle2. Om det sedan är värt prisskillnaden är upp till var och en att bestämma

Arlo Ultra

Logitech Circle2

Upplyst rum

Arlo Ultra

Logitech Circle2

Mörker utan LED-spotlight

Arlo Ultra

Logitech Circle2

Mörker med LED-spotlight

Vi borde båda vara nöjda: dina prioriteringar gör Circle2 till ett bättre val, jag skulle fortfarande välja Ultra. Skiljer 500 kr för en Ultra-kamera mot Pro3, skulle definitivt klara mig med Pro3 men gissar att kameran kommer används >=5 år och då känns 500 kr inte hela världen. Åter igen, andra kan mycket väl göra andra prioriteringar därför ska man inte lägga allt för stor vikt vid vilken "poäng" en produkt får i ett specifikt test: dina krav ändrar garanterat nivån.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Bra jämförelse.
Ju jag kör endast GRATIS versionen för min användning. Jag kan sakna zoner men vill inte betala så mycket bara för det. Det som intresserar mig är att få meddelande vid händelse och att inte tappar något även vid snabba rörelse + att få se bilden relativt snabbt. Jag har förstått att det är problem med trådlösa varianter vilket är en anledning jag köpte Circle2.
Deras abonnemang är sjukt dyrt så det är inget bra. Däremot finns det en fifig funktion som gör att jag ser alla händelse som skett under 24h som en

För din personliga användning kan jag helt o hållet förstå att du är nöjd och det är ju jätte bra. Så länge produkten uppfyller dina personliga krav så är det perfekt

Min poäng kring det negativa för Arlo var mest att är att Netgear kör hård med deras kamera som en BRA trådlös lösning & produkt och lyfter bara det positiva (så klart). Ni som en review site ska vara opartiska och skriva även de dåliga sakerna. En som läser er review kan tro allt är super bra tilsl de köper kameran och kommer hem med det (som jag gjorde).
Enkelheten med att det är trådlöst ska inte innebära att man ska ge upp viktiga aspekter för en säkerhetskamera.

Förresten jag trodde inte det var möjligt att köra live-stream mot molnet utan ström kabel inkopplad (tror det var så på tidigare versioner). Oavsett så är det nog inte så smart som du säger. Batteriet skulle dö ganska snabb gissar jag.

Jag är lite suger på att testa EuFy som någon tipsade om:
https://www.amazon.de/dp/B081F32ZT1/ref=sr_1_5?crid=2UBC2YQ9Y...

Kanske ni kan reviewa dessa näst?

Permalänk
Medlem

Skickar inte tll Sverige?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Någon med Arlo system kanske kan förklara detta.

Allt kopplas ju samman med ens wifi som det mesta annat idag.

Men om ens internet skulle gå ner slutar allt då fungera?
Eller kan det gå över till att automatiskt börja spela in på SD kort eller liknande?
Men även detta verkar ju sitta i basenheten som då använder ens wifi för kommunicera.

Permalänk

@reza666:

Jag har kört med två Arlo 2 kameror sedan 2015, och varit nog nöjd med dem, men då bott i lägenhet. Senare vid husköp kompletterat med en till Arlo 2, och sist nu 2 st Arlo Pro 2.

Och någon gång har någon uppdatering krånglat lite, men knappt någon gång haft problem med gamla eller nya appen på iOS i varierande versioner osv.

Enda konkurrenten som kom en tid efter då, var Dlink, och den har jag hjälpt vänner med och kan bara sucka, var inget pålitlig då.

Sedan har det ju dröjt ett tag, men sedan kom ju Logitech och sedan alltmer konkurrenter med liknande batteridrivna lösning och jag tvivlar inte på att någon kan få till det lika bra som Arlo, och att man också kommer ligga lägre i pris osv, annars har man ju inget att konkurrera med.

Kör gratisabb så jag kommer stanna vid fem kameror, och är nog nöjd , ev. kommer jag passa på att uppdatera o köpa en Pro 2 kamera nu när de säljs ut.

Håller tummarna att flera av de konkurrenter som är här nu, kommer stödja sin lösning lika länge som Netgear/Arlo gjort.

Det jag saknat är att man ifrån Arlo inte kom igång med larm också, där skulle det vara kul att se något fräscht.

Finns system som Ajax, eller Nookbox osv, men hade varit kul och få in en till konkurrent som liksom Ajax har lite mer av ett helhetsbegrepp att göra det enkelt för användaren i alla led.

(Själv tänker jag dock satsa på larm från Vanderbilt/SPC Siemens, även om det känns bakåt att återigen t o m stöda på RS485 och andra saker ifrån min barndom, så ger det mig mer valfrihet o välja vad jag vill koppla in och hur. Kan ändå fortsätta o köra Arlo för kamera förstås)

Kortade ned inlägg
Permalänk
Avstängd

För er som vill ha ett alternativ kan jag varmt rekommendera Wyze Cam, finns inte att köpa officellt i Sverige tror jag men det är bara att köpa genom eBay, typ 300kr per kamera. Kompakt, extremt prisvärd, HD, GRATIS 14 dagars lagring... Helt enkelt grymt bra! Funkar även utomhus om man täcker över den.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte abonnemang inte heller molndata när det handlar om säkerhet.
Jag sätter hellre upp zoneminder eller liknande och kontrollerar data själv.
Batteridrivna kameror utomhus är tycke jag inte är någon succé i det nordiska klimatet då det krävs uppvärmda kamerahus på vinterhalvåret.

Däremot är det nog bra för den som bara vill ha en enkel lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Hur står sig system av den här typen jämfört tex med Ubiquiti Unify, skulle behöva testa ett system med mindre kameror i en industriapplikation.
Hade då tänkt köra trådat då jag vill undvika att köra trådlöst pga risken att störa annan utrustning.

Arlo står sig inte alls, hade det i någon månad och det funka skit.
Kör nu Unify och är jäkligt nöjd för en lägre kostnad.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv

Köpte en Reolink E1 Pro för 500kr och tycker den slår alla de här premium-subscription kamerorna på fingrarna i såväl bild som hantering.

Permalänk
Medlem

Sitter kameran fast i fästanordningen med en magnet bara? Vad hindrar någon från att bara ta ner den o gå iväg?

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nivity:

Någon med Arlo system kanske kan förklara detta.

Allt kopplas ju samman med ens wifi som det mesta annat idag.

Men om ens internet skulle gå ner slutar allt då fungera?
Eller kan det gå över till att automatiskt börja spela in på SD kort eller liknande?
Men även detta verkar ju sitta i basenheten som då använder ens wifi för kommunicera.

Ditt wifi hemma går ju inte ner bara för internet brakar. Hemnät != internet.
Om strömmen går däremot, så är du ju kokt i bajs oavsett. Även om kameran fortfarande funkar, så finns inget som lyssnar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@yoshman Ser ut som du kör Home assistants inbyggda Arlo stöd, om det är så rekommenderar jag att du kollar på AArlo custom komponenten. Den har mycket mer funktioner och fungerar ljusår bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ditt wifi hemma går ju inte ner bara för internet brakar. Hemnät != internet.
Om strömmen går däremot, så är du ju kokt i bajs oavsett. Även om kameran fortfarande funkar, så finns inget som lyssnar.

Nej det är sant iofs.
Så då går den över på att spela in på SD kort i basenheten om internet skulle dö, sker detta automatiskt då?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Crall_h:

@yoshman Ser ut som du kör Home assistants inbyggda Arlo stöd, om det är så rekommenderar jag att du kollar på AArlo custom komponenten. Den har mycket mer funktioner och fungerar ljusår bättre!

Tackar ska kolla på det!

När jag tog den bilden hade jag precis satt upp Home assistant. Använder det primärt för övervakning av temperatur och energiförbrukning av sommarhuset och där har det blivit en rad förbättringar. Bl.a. ska man se till att ha filtrering av enskilda uppenbart felaktiva värden, händer inte ofta för mig men sett något enstaka sådant under våren (t.ex. luftfuktighet på tiotusentals procent...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av moffe89:

Sitter kameran fast i fästanordningen med en magnet bara? Vad hindrar någon från att bara ta ner den o gå iväg?

Med de medföljande fästena sitter den endera med en magnet eller fastskruvad.

Om någon verkligen är ute efter att stjäla kameran lär de få med sig den oavsett hur den är fäst. I det läget kan man argumentera att det är en feature om det går lätt då man slipper skador på fasaden.

Man får här i stället fundera på hur kameran kan placeras så att den är svår att stjäla, t.ex. genom att placera den så pass högt att det krävs stege eller liknande. Det hindrar fortfarande inte något som absolut ska stjäla kameran, men är de så motiverade lär det kvitta.

I vissa lägen går det att ha kameran inomhus men ändå riktad utåt. Värt att veta då är att mörkerseendet fungerar inte genom en normal glasruta. Har just nu en kamera mot baksidan uppsatt på det sättet.

Skrivet av Nivity:

Nej det är sant iofs.
Så då går den över på att spela in på SD kort i basenheten om internet skulle dö, sker detta automatiskt då?

Rätt säker att det ska fungera på det sättet om man har SD-kort/USB-disk (Ultra vs Pro 3 basstation), d.v.s. den spelar in förutsatt att ström+Wifi fungerar lokalt när internet-anslutning är temporärt nere.

Edit: den kommer spela in på SD-kort/USB-disk. Dock så kommer man ju inte få upp klippen i app:en innan internet-anslutningen kommer tillbaka alt. så måste man koppla ur SD-kort/USB-disk och stoppa in dem i en dator för att se inspelade klipp.

Så man ska se SD-kort/USB-disk som en cache om/när internet temporärt går ned, man behöver en internetanslutning för att sakerna ska fungera som tänkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Arlo står sig inte alls, hade det i någon månad och det funka skit.
Kör nu Unify och är jäkligt nöjd för en lägre kostnad.

Vad har du för Unify-grejer?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nivity:

Nej det är sant iofs.
Så då går den över på att spela in på SD kort i basenheten om internet skulle dö, sker detta automatiskt då?

Ingen aning, men det får jag väl anta. Vore en sjukt värdelös funktion annars.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Vad har du för Unify-grejer?

4st G3 flex och en Mac mini som server, ska köpa en Cloudkey gen 2 plus snart men har inte orkat bara.
Sparar all data på Google drive

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@sinclairhacker: Kul att du är nöjd, det är det som räknas. Jag tänkte testa denna själv om någon månad. Verkar som en bra kamera för det priset. Har grymt större batteri än Arlo och stödjer IFTTT också. Tror ändå kabel är bäst när det kommer till hur snabbt kameran vaknar upp och fångar video så jag får se om jag blir mer imponerad av denna

@lasseTM:
G3 verkar som helt ok Kamera. Lite synd att det inte har WiFi bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@sinclairhacker: Kul att du är nöjd, det är det som räknas. Jag tänkte testa denna själv om någon månad. Verkar som en bra kamera för det priset. Har grymt större batteri än Arlo och stödjer IFTTT också. Tror ändå kabel är bäst när det kommer till hur snabbt kameran vaknar upp och fångar video så jag får se om jag blir mer imponerad av denna

@lasseTM:
G3 verkar som helt ok Kamera. Lite synd att det inte har WiFi bara.

Jag förstår att vissa tycker det men ska man vara helt ärlig så är poe det enda rätta när det kommer till kameror.
Så jäkla enkelt att döda en wifi signal om man vill och då göra kameran obrukbar.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Kör lite trådnekrofili

Håller på att kolla på kameror för att kunna gå in och kolla i ladugården under lammning då vi inte bor på gården (svärmor gör).
Kollade då på Arlo Pro 3 för att den verkar vettig.
Behov, titta live, kunna zooma eventuellt.
Sparas det lite bakåt så gör det inget, men generellt så är det vad som händer live som är aktuellt.

Stämmer det att för att få tillgång till kameran utanför lokala nätet och att få 2k upplösning och uppåt så måste jag ha aktivt abbonemang?

https://www.arlo.com/en-us/arlosecure.html om man kollar under compare plans långt ned på sidan.
Där står live video-streaming, men hittade att det bara är lokalt nätverk och att video har lägre upplösning.

Ni som har kameror, stämmer detta? Är ju absurt om jag inte vill ha några av deras tjänster så kan jag inte se på högre upplösning utanför lokalt nätverk. Förvisso säkerhetsmässigt är det ju bra att bara kunna se lokalt och sätta upp en vpn är ju inte så knepigt. Samt att jag läste att basstationen har någon vpn.

Så IRL-test ni som inte bara läser som jag också kan, även om informationen varierar överallt även i deras support och på deras hemsida, hur funkar det hands on för er som kör dom?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Så, vad är det mest prisvärda valet om man vill ha utomhuskamera med hyfsat mörkerseende som har tillgång till fast strömförsörjning? Funderat länge på en Arlo eller eufy kamera men finns det mer prisvärda som har bra mörkerseende?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌