Permalänk
Medlem

Värt med ny skärm?

Som rubriken lyder.

Jag är sugen på en ny gaming skärm(gibbar i princip bara CSGO i 250-300fps om det är relevant?) Detta är skärmen jag har nu. https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl

Frågan är nu är det ens värt med en ny skärm om jag inte så mycket som hoppar till 240hz för typ 5k?

Eller kommer jag märka skillnad på en nyare modell 144hz kanske 165hz? Min skärm är ju typ 5 år gammal men kanske håller måttet ändå?

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X - RTX 3070 Phantom GS - Corsair TX650M, 650W - DDR4 16GB 2933MHz - TUF GAMING B550-Pro, DDR4

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter bättre bildkvalitet så finns det säkert möjlighet för uppgradering. Men om du bara är ute efter bättre flyt i CS så är jag tveksam till att du kommer märka någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

Nej.

Om du inte bryr dig om bildkvaliteten och klarar dig med TN-panelen i skärmen du har nu så skulle jag inte säga att det är värt uppgraderingen. Än nog bättre att spara ihop till att uppgradera datorn t.ex.

Skulle nog utgöra en mer betydande skillnad att byta upp dig i storlek/upplösning (t.ex. 27" 1440p eller ultrawide).

Andra alternativet är om du vill köra med dubbla skärmar, men då behöver du ju absolut inte lägga ut mer än nån enstaka tusenlapp för en vettig sekundär skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@KoveLeh: Vad som är "värt" beror helt på vad du prioriterar. Äldre och enklare basgamingskärmar är ofta det allra sämsta man ge sig själv i fråga om bidlkvalitet. Styrkan ligger i 144 Hz och eftersläpskontroll i förhållande till priset.

En modern TN-panel på 240 Hz-skärm är bättre på i princip alla punkter. Och ligger du på 240+ FPS konstant så finns det helt klart saker att hämta här eftersom eftersläpen är än mer kontrollerade på rappare paneler. Om du sedan märker av den högre frekvensen eller inte går inte att avgöra på förhand. Rent objektivt kommer 240 Hz-skärmen i de fallen att kunna presentera mer information på samma tid. Om din koordination och precision sedan vinner på detta är däremot en öppen fråga.

Så kan det bli bättre? Ja, i fråga om bildkvalitet är det närmast givet. Ditt spelande? Förutsättningarna finns där men det är något bara du själv kan svara på.

Permalänk
CS-mästare

@KoveLeh: Jag gick från den skärmen du har nu till en BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 240hz, just för cs. Det är så svårt att svara på din fråga då det bara är du själv som kan avgöra om skillnaden på 144hz och 240hz är värd femtusen kronor för dig. Men jag kan berätta om hur jag resonerar.

Jag vill börja med att göra det tydligt att jag utgår från den panel jag själv har. Jag har aldrig brytt mig om bildkvalitén på min 240hz skärm då den inte är byggd för att ge en visuell upplevelse utan den är byggd för de som är tävlingsinriktade. Som ett tävlingsredskap så levererar den verkligen. Det är ändå en uppgradering från din gamla skärm rent visuellt.

Är du en oerhört tävlingsinriktad cs-spelare och spelar minst på en hög amatörnivå och plöjer många timmar i veckan, ja då är det absolut värt. Du får mer information på skärmen och det räcker med att dra musen över skrivbordet för att se skillnaden. Med det sagt så är det oerhört mycket större skillnad att gå från 60 - 144hz. Så förvänta dig inte det hoppet.

Spelar du mer causal så är det naturligtvis fortfarande en uppgradering. Men i min värd är det inte värt 5k för att springa runt i vanlig matchmaking med 240hz. Då kanske en IPS-panel är mer intressant med bättre bildkvalité.

Du kan alltid beställa en 240hz skärm och testa om du tycker det är värt. Du har som minst 14 dagars ångerrätt i vilket fall.

Lite matnyttig läsning på ämnet:
https://www.sweclockers.com/testpilot/25361-testpilot-benq-zo...

https://www.sweclockers.com/artikel/27924-lcd-utan-efterslap-...

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d