Google kräver snabba systemuppdateringar med Android 11

Permalänk
Melding Plague

Google kräver snabba systemuppdateringar med Android 11

Med nästa stora version av Android tvingar Google tillverkare att stöda sömlösa uppdateringar till senaste systemversionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

En av de största fördelarna iPhone har över Android är att man är garanterad uppdaterat OS i många år.
Så förstår verkligen om Google vill pusha för snabbare och enklare uppdatering 👍

Permalänk

Som jag förstår det kan tillverkare fortfarande använda Android 11 utan att implementera systemet med enkla uppdateringar, men de får då inte använda GMS (Google mobile services) precis som Huawei inte får göra det i dagsläget. Själva grejen med Android är ju att alla kan använda det...

Permalänk
Medlem

Android one på en Nokia (HMD) gått från android 8 till 10 med månatliga säkerhetsuppdateringar...

Förstår inte varför man skulle köpa en telefon som inte har minst 2års garanterade uppdateringar. Men jag vet de flesta förstår inte hur viktigt det är med uppdateringar nu när telefonen har så mycket info och kopplat så att den har tillgång till hela ens ekonomi mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

Som jag förstår det kan tillverkare fortfarande använda Android 11 utan att implementera systemet med enkla uppdateringar, men de får då inte använda GMS (Google mobile services) precis som Huawei inte får göra det i dagsläget. Själva grejen med Android är ju att alla kan använda det...

Ja, så är det ju. Eftersom Android är open source medans play services inte är det.

Skrivet av Dravond:

Förstår inte varför man skulle köpa en telefon som inte har minst 2års garanterade uppdateringar. Men jag vet de flesta förstår inte hur viktigt det är med uppdateringar nu när telefonen har så mycket info och kopplat så att den har tillgång till hela ens ekonomi mm.

Precis, finns ju till och med folk här, som borde vara mer medvetna än gemene man, som skiter i att patcha sina system.

OT: jag får fortfarande säkerhetspatchar varannan månad på min OnePlus 5t, trots att den är 2,5 år nu. Det är jag väldigt nöjd med. Android 10 ska tydligen komma snart till den också. Blir Oneplus nästa gång med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

Som jag förstår det kan tillverkare fortfarande använda Android 11 utan att implementera systemet med enkla uppdateringar, men de får då inte använda GMS (Google mobile services) precis som Huawei inte får göra det i dagsläget. Själva grejen med Android är ju att alla kan använda det...

Ja, det enda som kan lösa problemet är väl om fler är medvetna om problemet och slutar köpa lurar som inte underhålls.

Då uppstår plötsligt ett incitament att underhålla mjukvaran, någon ansvarskänsla finns ju helt uppenbart inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Android one på en Nokia (HMD) gått från android 8 till 10 med månatliga säkerhetsuppdateringar...

Förstår inte varför man skulle köpa en telefon som inte har minst 2års garanterade uppdateringar. Men jag vet de flesta förstår inte hur viktigt det är med uppdateringar nu när telefonen har så mycket info och kopplat så att den har tillgång till hela ens ekonomi mm.

Folk är dumma helt enkelt. De orkar inte bry sig. Och när man läser recensioner av Android telefoner speciellt flaggskepp nämns oftast ingenting om uppdateringar och hur bra företaget varit att uppdatera sina föregående modeller.

Men Google borde hålla truten när de själva inte kan lämna längre uppdateringar än tre år. Fem år som Apple kör med borde vara absolut minimum.

Skrivet av dlq84:

OT: jag får fortfarande säkerhetspatchar varannan månad på min OnePlus 5t, trots att den är 2,5 år nu. Det är jag väldigt nöjd med. Android 10 ska tydligen komma snart till den också. Blir Oneplus nästa gång med.

Det är fortfarande dåligt! Det borde komma säkerhetsuppdateringar varje månad. Sedan utelämnar många tillverkare flera säkerhetsfixar, det är nog bara Google som inkluderar alla med säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är fortfarande dåligt! Det borde komma säkerhetsuppdateringar varje månad. Sedan utelämnar många tillverkare flera säkerhetsfixar, det är nog bara Google som inkluderar alla med säkerhet.

Inte optimalt, men bättre än de flesta andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk är dumma helt enkelt. De orkar inte bry sig. Och när man läser recensioner av Android telefoner speciellt flaggskepp nämns oftast ingenting om uppdateringar och hur bra företaget varit att uppdatera sina föregående modeller.

Men Google borde hålla truten när de själva inte kan lämna längre uppdateringar än tre år. Fem år som Apple kör med borde vara absolut minimum.

Att leverera månatliga uppdateringar i tre år är ju dock mycket bättre än normen.

Man kan alltid önska sig mer, men att de "borde hålla truten" verkar som en knepig inställning när de är på en annan nivå jämfört övriga Androidtillverkare.
Om Google med de här arkitekturförändringarna lyckas få fler tillverkare att iaf närma sig Googles policy så vore det ett *enormt* framsteg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk är dumma helt enkelt. De orkar inte bry sig. Och när man läser recensioner av Android telefoner speciellt flaggskepp nämns oftast ingenting om uppdateringar och hur bra företaget varit att uppdatera sina föregående modeller.

Men Google borde hålla truten när de själva inte kan lämna längre uppdateringar än tre år. Fem år som Apple kör med borde vara absolut minimum.

Det är fortfarande dåligt! Det borde komma säkerhetsuppdateringar varje månad. Sedan utelämnar många tillverkare flera säkerhetsfixar, det är nog bara Google som inkluderar alla med säkerhet.

Varför ska Google hålla truten?

Med den inställnigen är det ingen idé att någon satsar på att ställa krav och förbättrar säkerhet. "Det är ju bara skit ändå vad man än gör."

Jag tycker att det är jättebra att Google ställer högre krav på säkerhetsuppdateringar av de som ska licensiera Googles tjänster till sina telefoner. Det leder till att det finns flera mobiltelefontillverkare som jag kan välja mellan för min nästa telefon. Idag har jag högt ställda krav på att tillverkarna ska ha en track record på att vara bra på att tillhandahålla uppdateringar och ínte ha för mycket bloatware. Nu senast blev det en OnePlus 6.

Sedan är det ju synd att tillverkarna inte gör detta själva. En anledning är att många tillverkare tillverkar extremt många modeller, vilket leder till extremt mycket arbete med att hålla dessa up to date. Något de kanske får sluta med om de tvingas supporta alla sina modeller...

Att Google ställer krav och dessutom gör det enklare att hålla telefonerna uppdaterade kommer inte direkt bli sämre för någon konsument.

Sen är det ju så klart föredömligt att Apple supportar sina gamla lurar med nya versioner i 5 år! Det tycker jag att andra tillverkare också ska göra. Bra för miljön om inte annat, särskilt om lurarna får flera ägare allt eftersom de blir äldre.

Permalänk
Medlem

Dom flesta tillverkare har ju så fruktansvärt mycket skräp ovanpå Android så det är ju klart att det tar tid för dom att uppdatera. En av anledningarna till varför jag nyligen köpte en Pixel 3a istället för många av de andra märkena.

Skrivet av Dinkefing:

Men Google borde hålla truten när de själva inte kan lämna längre uppdateringar än tre år. Fem år som Apple kör med borde vara absolut minimum.

Jo faktiskt kan jag också tycka det är rätt snålt med 3 års stöd för telefonerna bara. Men förmodligen räknar dom med att väldigt få personer har samma telefon längre än 3 år. Tyvärr så håller ju knappt dagens litiumbatterier 3 år ens.

Permalänk
Proffsmoddare

Den enda androidtelefonen som går att någorlunda lita på är Pixel enligt mig. Alla OEMs är enbart ute efter att kränga dig ny hårdvara så ofta som möjligt. För att inte tala om den undermåliga kvaliteten på egen mjukvara de av någon anledning känner sig tvungna att skräpa ner UX med.

Tycker personligen det borde vara lagkrav på 5års support och månatliga uppdateringar. Tror nästa telefon blir en iPhone av just den anledningen

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Dom flesta tillverkare har ju så fruktansvärt mycket skräp ovanpå Android så det är ju klart att det tar tid för dom att uppdatera. En av anledningarna till varför jag nyligen köpte en Pixel 3a istället för många av de andra märkena.

Jo faktiskt kan jag också tycka det är rätt snålt med 3 års stöd för telefonerna bara. Men förmodligen räknar dom med att väldigt få personer har samma telefon längre än 3 år. Tyvärr så håller ju knappt dagens litiumbatterier 3 år ens.

Telefoner borde bli som Windows eller Linux när det gäller uppdateringsprocess men det kommer väl aldrig hända.

Skrivet av SleepstreameR:

Den enda androidtelefonen som går att någorlunda lita på är Pixel enligt mig. Alla OEMs är enbart ute efter att kränga dig ny hårdvara så ofta som möjligt. För att inte tala om den undermåliga kvaliteten på egen mjukvara de av någon anledning känner sig tvungna att skräpa ner UX med.

Tycker personligen det borde vara lagkrav på 5års support och månatliga uppdateringar. Tror nästa telefon blir en iPhone av just den anledningen

Jag tycker man borde kräva av både Google och Apple att man uppdaterar telefoner så länge det går. Mest pga säkerhet. De flesta telefoner även lågbudget är så pass snabba att de klarar de senaste versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis, finns ju till och med folk här, som borde vara mer medvetna än gemene man, som skiter i att patcha sina system.

Så länge allting fungerar för mig varför ska jag riskera att förstöra grejerna med en update?

T.ex Windows update som ska hålla på att ändra massa inställningar helt i onödan

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

En av de största fördelarna iPhone har över Android är att man är garanterad uppdaterat OS i många år.
Så förstår verkligen om Google vill pusha för snabbare och enklare uppdatering 👍

Onekligen, det var en av anledningarna till att jag bytte sida i höstas. Inte den enda, men den enskilt största.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Android one på en Nokia (HMD) gått från android 8 till 10 med månatliga säkerhetsuppdateringar...

Förstår inte varför man skulle köpa en telefon som inte har minst 2års garanterade uppdateringar. Men jag vet de flesta förstår inte hur viktigt det är med uppdateringar nu när telefonen har så mycket info och kopplat så att den har tillgång till hela ens ekonomi mm.

För mig som byter telefon efter 2 år så gör det mig inte mycket.
Har flera android/Iphone telefoner liggandes som är gamla nu och dom funkar ju till att ringa på, surfa lite segt.
Har en iPhone 7 nu som i höst antingen byts mot en iPhone 11+ eller när nu 12 kommer ut..
Sen oja jag förstår hur viktigt det är med updateringar men min s8 är inte updaterad på säkert ett 1 och lite till å den sköter jag Bank id med

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Folk är dumma helt enkelt. De orkar inte bry sig. Och när man läser recensioner av Android telefoner speciellt flaggskepp nämns oftast ingenting om uppdateringar och hur bra företaget varit att uppdatera sina föregående modeller.

Men Google borde hålla truten när de själva inte kan lämna längre uppdateringar än tre år. Fem år som Apple kör med borde vara absolut minimum.

Det är fortfarande dåligt! Det borde komma säkerhetsuppdateringar varje månad. Sedan utelämnar många tillverkare flera säkerhetsfixar, det är nog bara Google som inkluderar alla med säkerhet.

Att köpa en flaggskepps telefon för nästan 10 000kr med motivering att man kräver väldigt bra hårdvara och sedan ha telefon i väldigt många år med motivering att man inte alls kräver bra hårdvara. Ja folk är dumma helt enkelt.
Förutom att den nya hårdvaran hitills efter 2år har blivit så mycket bättre så man bör byta så blir telefon ofta sliten. Batteriet börja blir sämre, repor och skit blir på telefonen när man använder den som hammare och annat för att dra in spikar med när man saknar en riktig hammare.

För mig och många andra som kräver bättre hårdvara för att utföra ens arbetsuppgifter så har man sin telefon i högst 2år.
Det handlar senare om begagnadsmarknaden och visst är det synd att de tidigare ej uppdaterades så länge, men det var knappast något jag la större vikt vid nyköp. Alltså det är en väldigt massa saker som man ska ta hänsyn till och detta kommer långt ner i listan.

För de som köper en mobil för runt 2000kr. Ja de får en som är hyfsat uppdaterad i något år. Sedan om de är försiktig så klarar de sig i något år utan uppdateringar. Säg att mobilen klarar sig i 4år, det blir en kostnad på 500kr/år. De billigaste iPhones kostar runt 7000kr, ska man ha ner priset till 500kr/år så får man ha samma mobil i 14år. Byter man batteri och skärm på mobilen under tiden så kanske man närmar sig 20år med samma årskostnad.

Permalänk
Medlem

Det har sagts de senaste typ 10 åren att funktion xyz nu ska lösa att android-telefoner får fler och snabbare uppdateringar. Tror det när jag ser det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Huawei verkar ju sköta uppdateringar, även fast dom är i onåd hos Trump(Apple). Dotterns P30 Lite har fått Android 10 och har Googles security patch för Mars 2020. Den har den lite äldre Kirin 710 som SoC vilken inte omfattas av Google-ban så den har fulla Playstore.

Min egen LG G7 har bara Android 9(och det dröjde lääänge) och security patch för Januari 2020.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det har sagts de senaste typ 10 åren att funktion xyz nu ska lösa att android-telefoner får fler och snabbare uppdateringar. Tror det när jag ser det

Mobilerna har nu blivit mycket snabbare och bättre så det blir enklare den vägen.
Jag minns 2010 när jag köpte min android telefon kontoant för 499kr inkl 3 månaders surf med 0,5GB/mån. (en butik hade en drive)
Here jävlar vilken uberslö telefon. När jag skulle ringar någon så var det:
Tryck 0, vänta, vänta, vänta, där kom 0an. Sedan tryck 8, vänta, vänta, där kom 8an..

Idag är alla snabbare inklusive de billiga. De behöver då inte göra osen så skräddarsydda utan samma fungerar bättre till alla. Väldigt få nya mobiler idag är dessutom slöa så att de ej klarar av kommande os de närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mobilerna har nu blivit mycket snabbare och bättre så det blir enklare den vägen.
Jag minns 2010 när jag köpte min android telefon kontoant för 499kr inkl 3 månaders surf med 0,5GB/mån. (en butik hade en drive)
Here jävlar vilken uberslö telefon. När jag skulle ringar någon så var det:
Tryck 0, vänta, vänta, vänta, där kom 0an. Sedan tryck 8, vänta, vänta, där kom 8an..

Idag är alla snabbare inklusive de billiga. De behöver då inte göra osen så skräddarsydda utan samma fungerar bättre till alla. Väldigt få nya mobiler idag är dessutom slöa så att de ej klarar av kommande os de närmsta åren.

Skräddarsydda OS har inget med prestanda att göra, det är för att tillverkarna vill att telefonen ska skilja sig från mängden. Att telefonerna saknat prestanda för nyare versioner har i regel varit rena lögner från tillverkarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Huawei verkar ju sköta uppdateringar, även fast dom är i onåd hos Trump(Apple). Dotterns P30 Lite har fått Android 10 och har Googles security patch för Mars 2020. Den har den lite äldre Kirin 710 som SoC vilken inte omfattas av Google-ban så den har fulla Playstore.

Min egen LG G7 har bara Android 9(och det dröjde lääänge) och security patch för Januari 2020.

Om den har "March 5, 2020" så är det väl bra även om det ju varit april ett tag nu, bättre än hur många andra sköter sig.
Om den däremot har "March 1, 2020" så är det lite tveksamt hur man ska se på det, det är ju bättre än inget från mars men det är INTE den kompletta mars-uppdateringen.

För tydlighets skull är "April 5, 2020" nuvarande version, vilken levererats till t.ex. Googles telefoner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Har du drabbats av Android-uppdateringar som drar ut på tiden eller lider av buggar..."
Jag förstår inte frågan... Min telefon är så bra att Samsung inte tyckt att det behövts någon (säkerhets-)uppdatering sedan juni 2018!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om den har "March 5, 2020" så är det väl bra även om det ju varit april ett tag nu, bättre än hur många andra sköter sig.
Om den däremot har "March 1, 2020" så är det lite tveksamt hur man ska se på det, det är ju bättre än inget från mars men det är INTE den kompletta mars-uppdateringen.

För tydlighets skull är "April 5, 2020" nuvarande version, vilken levererats till t.ex. Googles telefoner.

Du överdriver kanske lite när du anser att det varit April ett tag 8 dagar in i April, men kanske har Huawei skickat ut även April-patchen har ingen möjlighet att kolla eftersom det inte är min telefon. Det var ett tag sen jag såg att Mars-patchen var installerad

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Det här är riktigt bra! Som tidigare sagts är det ett område som verkligen släpat efter hos många (de flesta?) tillverkare. Brukar sluta med att jag tröttnar på att vänta, rootar och slänger in senaste custom ROM istället

Säga vad man vill om Apple men på det här specifika området är de faktiskt bra. Brukar ha uppdateringar till lurarna i upp mot 5 år. Långsiktigt tror jag det ökar folks förtroende för märket och vilja att betala mer för en produkt som får uppdateringar så pass länge. Helt rätt att fler går (måste gå) den vägen nu.

Håller helt med tidigare kommentar att det är fullständigt galet att inte kunna köra senaste patchar på en hårdvara där man har sådana enorma mängder personliga data, utöver bank-id osv.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ja. Samsung är inte direkt snabba på bollen när det gäller nya android-versioner till befintliga telefoner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk är dumma helt enkelt. De orkar inte bry sig. Och när man läser recensioner av Android telefoner speciellt flaggskepp nämns oftast ingenting om uppdateringar och hur bra företaget varit att uppdatera sina föregående modeller.

Folk är inte dumma, men många saknar utbildning och kunskap inom detta, likt många andra områden.

Skrivet av Dinkefing:

Men Google borde hålla truten när de själva inte kan lämna längre uppdateringar än tre år. Fem år som Apple kör med borde vara absolut minimum.

Det är fortfarande dåligt! Det borde komma säkerhetsuppdateringar varje månad. Sedan utelämnar många tillverkare flera säkerhetsfixar, det är nog bara Google som inkluderar alla med säkerhet.

Skrivet av Jackbob:

Dom flesta tillverkare har ju så fruktansvärt mycket skräp ovanpå Android så det är ju klart att det tar tid för dom att uppdatera. En av anledningarna till varför jag nyligen köpte en Pixel 3a istället för många av de andra märkena.

Jo faktiskt kan jag också tycka det är rätt snålt med 3 års stöd för telefonerna bara. Men förmodligen räknar dom med att väldigt få personer har samma telefon längre än 3 år. Tyvärr så håller ju knappt dagens litiumbatterier 3 år ens.

Ja, det är synd att Google bara har 3 år support på Pixel, de borde sätta ribban högre och även få partnertillverkarna med på spåret, Apples 5 år är en rimlig nivå.

Skrivet av Json_81:

Skräddarsydda OS har inget med prestanda att göra, det är för att tillverkarna vill att telefonen ska skilja sig från mängden. Att telefonerna saknat prestanda för nyare versioner har i regel varit rena lögner från tillverkarna.

Stämmer väl bara delvis, har varit problem med mängden RAM och disk i många modeller, kollar man på t.ex. HTC Nexus One (Android 2) som släpptes 2010 så hade den 512MB RAM och 4GB disk medan HTC Nexus 9 (Android 5) som kom 2014 med 2GB RAM och 16/32GB disk så är det enorm skillnad, tror inte Android 5 ens fungerade med bara 512MB RAM, iallafall inte om tillverkaren lagt till något eget i gränssnittet.
Kollar man på många budget-telefoner så har de ofta haft väldigt lite disk så nyare versioner av Android+tillägg inte fått plats.

Övergången till 64-bitars ARM började för 6 år sedan men det har släppts en hel del 32-bitars sedan dess, förra året började Google fasa ut supporten för 32-bitars appar, så det finns en del tekniska förklaringar till att inte uppdateringar släpps, inte bara att tillverkarna skiter i det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung släpper snart sista uppdateringen till S7, 4 år efter lansering. Vilket är hyffsat bra jämfört med konkurrenterna, men det känns fånigt kort när hårdvaran är långt ifrån utdaterad och hade lätt varit gångbar 4 år till med ett batteribyte.

Bra att google trycker på i den här frågan, då det skadar varumärket android när tillverkarna pumpar och dumpar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Stämmer väl bara delvis, har varit problem med mängden RAM och disk i många modeller, kollar man på t.ex. HTC Nexus One (Android 2) som släpptes 2010 så hade den 512MB RAM och 4GB disk medan HTC Nexus 9 (Android 5) som kom 2014 med 2GB RAM och 16/32GB disk så är det enorm skillnad, tror inte Android 5 ens fungerade med bara 512MB RAM, iallafall inte om tillverkaren lagt till något eget i gränssnittet.
Kollar man på många budget-telefoner så har de ofta haft väldigt lite disk så nyare versioner av Android+tillägg inte fått plats.

Jo, det har varit tillfällen där det är så, men många gånger har den nya versionen krävt mindre av hårdvaran och det har ändå sagts att det varit för klen hårdvara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Köp inget annat än pixel. Biff kirrad.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision