Frågor gällande server

Permalänk

Frågor gällande server

Hej jag har börjat lära mig grunderna om server och Raid, Jag behöva lite Hjälp av er som kan mer jag har några frågor och skulle vara tacksam om jag fick hjälp av tack på förhand

Hur man förbereder raid på en server,
hur man installerar Windows server 2016
Hur man sätter upp Active Directory
Hur man ansluter en laptop till domänen
Hur man sätter upp användare och grupper
Hur man tilldelar olika rättigheter.

Permalänk
Medlem

@jockerss123:

Om vi börjar från början.
1. Beror på om du ska köra hårdvaru/mjukvaruraid. Beror också på vilken tillverkare du har på burken (om hårdvaruraid)
2. Du förbereder en ISO/Skiva och installerar som vilket annat OS som helst.
3. Active Directory installeras som en roll. Gå till server manager och välj installera roll samt välj Active Directory. Det finns mycket information om detta där ute.
4. Finns många sätt att göra detta på. Enklaste, gå till System under kontrollpanalen. Sedan tryck "Ändra inställningar" bredvid Datornamn, Fullständigt datornamn. Sedan kan du trycka på Ändra knappen och bocka för domän samt skriv in domännamnet här.
5. I Active Directory Users and Computers skapar du upp användare och grupper.
6. Beror på vad för rättigheter du vill tilldela. Det snyggaste är att skapa en grupp i Active Directory och sedan lägga denna som medlem i en mapp. Det du kan göra sen är att lägga till användare i denna grupp via Active Directory.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är väldigt stora frågor du har. Vad har du för syfte med att lära dig det?

När det gäller raid så börja lär dig de olika raid-nivåerna och skillnaden mellan mjuk och hårdvaru-raid

Om du har installerat Windows 10 eller 7 så är det ingen större skillnad. Men har du inte installerat Windows tidigare så är du lite långt ifrån det här projektet. Kör inte server 2016, kör 2019. 2016 är typ som Windows 8 var, ingen färdigpolerad produkt.

Om det är förta gången så titta på en Youtube-video där man gör det. Så du kommer in i det fort. Sedan kan du läsa guider och best practice på hur man gör saker. Att göra det du ska göra är inte det svåra, det svåra är att bygga en bra struktur som går att växa i.