Crysis Remastered bekräftas med fokus på ray tracing

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sKRUVARN: Precis som @Thomas skriver syftar meningen på att originalversionen var extremt tungdriven, och fick datorer att gå på knäna många år efter spelet släpptes. En Remaster med senaste versionen Cryengine kommer rulla betydligt bättre på modern hårdvara, oavsett hur mycket visuellt godis som har tillkommit. Om den ursprungliga kodbasen skulle köras på Nintendo Switch skulle den förmodligen snudd på fatta eld En Remaster med alla inställningar på max och RT-stöd kommer så klart vara krävande för dagens datorer, men det är i alla fall möjligt, vilket det inte hade varit med första generationens Cryengine.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

En stor anledningen till att Crysis var och förblev tungrott var att det inte skalade bra med fler än 4 trådar.
Om jag kommer ihåg rätt så skalade det inte bra ens med 4 trådar men någon kan rätta mig om jag har fel.
Det finns en anledning till att Crytek uppdaterade motorn i spelet till CryEngine 3.0 när det skulle portas till PS3/360.

Man ska även komma ihåg att Crytek propagerade starkt för fyrkärnigt och 64-bit OS, och när spelet väl släpptes var det tomma ord

Sweclockers artikel om ämnet är en bra sammanfattning om varför Crysis väcker dåliga minnen till liv
https://www.sweclockers.com/artikel/5988-crysis-far-mig-att-m...

Permalänk
Inaktiv

Släpps spelet på GOG kan det nog bli ett köp. Ganska nyfiken på hur Switch-utgåvan kan bli också.

Permalänk
Medlem

@loevet
Vad är det som säger att det inte skulle bli en groteskt krävande historia även denna gång - enbart för att det ska släppas till Switch? De flesta multiplattformspel som har släppts till Switch har varit rejält nedbantade. Kolla bara på Doom och Witcher 3.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Någon som tycker att Crysis var ett bra spel? Själv ser jag spelet som en pöl stort som ett hav. Inge djup. Som att det är riktigt snyggt som fan men knappt optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@AplAy: tyckte Crysis kändes lite som Farcry 1 i hur det spelades. Sedan var nog hela miljön en stor anledning.

Kan bero på att första Far Cry gjordes av Crytek men utgivaren var Ubisoft. När sen Crytek ville göra en Far Cry 2 ihop med EA så blev det lite gnäll då Ubisoft ägde rättigheterna till namnet Far Cry, och vips var namnet Crysis fött.

Permalänk
Medlem

Remastered alltså inte en Remake dvs exakt samma innehåll fast bättre grafik. Kan vara nice ändå ju eftersom jag aldrig spelat första Crysis.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Känns härligt - hoppas Crytek lyckas biffa upp hela kalaset och re-lanserar Crysis som en kallblodig datormördare 13 år senare igen. Jag spelade första Crysis på den tiden det begav sig, men förmodligen i drygt 15-20 fps med alla grafikreglage körda så långt ner i vattenlåset att allting liknade trolldeg.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Crysis är helt ok, men jag föredrar Warhead.

Men visst, kan tänka mig att köra igenom det en gång till, det var tillräckligt länge sen för att ha glömt det mesta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta är väl mest lite reklam för Cryengine? Oavsett så blir Digital Foundrys kommande video intressant!

quote postid="18384252" userid="273941" name="employed"]
Någon som tycker att Crysis var ett bra spel? Själv ser jag spelet som en pöl stort som ett hav. Inge djup. Som att det är riktigt snyggt som fan men knappt optimerat.
[/quote]

Spelmässigt var det väldigt bra, som en Predator I djungeln eller Rambo med superkrafter. Gillade friheten och fysiken framförallt. Dock var det ju rent prestandamässigt ganska dåligt och var svårare än nödvändigt att driva.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AplAy:

Medan Crysis kändes mer som linjär kampanj kändes Far Cry-spelen mer som öppna sandlådor utan något slut på eländet.

Skrivet av psilobe:

@AplAy: tyckte Crysis kändes lite som Farcry 1 i hur det spelades. Sedan var nog hela miljön en stor anledning.

Skrivet av Masyve:

Första Far Cry var väl t.om. Crytek som gjorde själva?

Crysis bör ses som den andliga efterföljaren till Far Cry, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av loevet:

En Remaster med alla inställningar på max och RT-stöd kommer så klart vara krävande för dagens datorer, men det är i alla fall möjligt, vilket det inte hade varit med första generationens Cryengine.

CryEngine 2 är det som används i Crysis till och med!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske blir något om priset är rätt. Multiplayer?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tyckte det fungerade hyfsat med Ati 4850 på 512MB, men det var i stort sett omöjligt att komma nära 60fps även med lägre upplösning, men frameraten i sig var rätt stabil kring 30 om jag minns rätt. Så fullt spelbart.

Skrivet av sKRUVARN:

Eftersom vi tydligen idag börjar klaga på ooptimerade titlar så fort utvecklarna är snälla att erbjuda valmöjligheter och roliga grafikalternativ, så hoppas iaf jag att det är i den kontexten väldigt ooptimerat. Rullar spelet med allt på MAX så har inte utvecklaren gjort en ordentlig PC-version Liksom Witcher 2 går fortfarande knappt att spela med ubersampling och allt på MAX, men det behöver knappast betyda att det inte var dåligt optimerat för det, för man sket helt enkelt i den inställningen. Vi har liksom blivit av med brute force alternativ som MSAA osv just pga av att folk gnäller på prestandan, vilket är synd, för det är fortfarande den bästa AA metoden... Liksom släng in så mycket det går och låt oss dra upp inställningarna allteftersom hårdvaran blir bättre, och strunta i folk som blir ledsna i ögat för att det blir dyrt att "maxa", precis som orginal Crysis som iom detta fortfarande ser riktigt bra ut.

Dock får det ju väldigt gärna vara optimerat i den bemärkelsen att det är skalbart, och enkelt att driva på låga inställningar.

Tänkte mer på hårdvara på senare år, HD 4850, det var ju typ purfärskt när Crysis lanserades.

Mycket bra video från DF över dagens hårdvara och hur det klarar Crysis.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Crysis var ett hårvarutest och inte så mkt mer. 2an sket i den grafiska biten och satsade på story och action och mer linjärt.
3an byggde på "boxar" av öppenhet medan historien berättades mellan dessa oftast. 3an tog även tillbaka tunga hårdvarukrav och mycket inställningar.

crysis öppna värld som de flesta hyllar var rätt värdelös då man snabbt tröttnade på att kasta sköldpaddor i vattnet och då återgick man till storyn och följde alla uppdrag rätt linjärt. öppna världar är bra men tråkiga om de är tomma.

väntat på ett nytt crysis spel men det här är nog inte det även om det är kul att se att de inte dumpat serien helt och hållet.

kommer köpa om inte annat för att visa att intresse finns för denna serie.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Thomas: nej inte just för Switch, men i och med att RT-lösningen är hårdvaruagnostisk är det väl ingen högoddsare att det släpps en version till PS5 och Xbox Series X med stöd för ray tracing framgent

Veckans fråga råkade för övrigt synka rätt väl med Cryteks avslöjande.

Det känns som att Switch (och till viss del konsolerna) får en Remaster av Crysis medan PC blir mer av en remake isåfall.
M.t.p. att Crysis till en början var delvis ett tech-demo för Cryengine så är det en av förhållandevis få titlar som tillåts vara så over the top att de knappt går att drivas. Global raytracing där högsta inställningarna är precis allting strålspårat? Man kan alltid hoppas!

Permalänk
Medlem

Härligt härligt även fast jag hellre hade sett ett nytt - Crysis 4. Men antar att de kollar läget. Säljer detta bra så kommer mest troligt ett Crysis 4. De är säkert i full gång med det, och denna remaster är väl något de slänger ihop på kaffe rasten
Men ack så välkommet. Skall verkligen be trevligt att besöka denna Ö igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Crysis var ett hårvarutest och inte så mkt mer. 2an sket i den grafiska biten och satsade på story och action och mer linjärt.
3an byggde på "boxar" av öppenhet medan historien berättades mellan dessa oftast. 3an tog även tillbaka tunga hårdvarukrav och mycket inställningar.

crysis öppna värld som de flesta hyllar var rätt värdelös då man snabbt tröttnade på att kasta sköldpaddor i vattnet och då återgick man till storyn och följde alla uppdrag rätt linjärt. öppna världar är bra men tråkiga om de är tomma.

väntat på ett nytt crysis spel men det här är nog inte det även om det är kul att se att de inte dumpat serien helt och hållet.

kommer köpa om inte annat för att visa att intresse finns för denna serie.

Alla tycker olika. Personligen gillade jag verkligen Crysis (1) men inte 2:an och 3:an.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk

Crysis 1 hade ju även bra annan världshantering i form av hur man interagerade med omvärlden inte bara hur den såg ut. Men jag saknar onekligen tiden då att delidda sin cpu med ett rakblad kunde göra markant skillnad på fps eller som för mig skicka sin Opteron till kyrkogården. För att sedan rita ledningsbanor i blyerts på moderkortet för att kunna överklocka nästa processor. Eller löda ihop punkter. Synd inte alla fick uppleva den tiden. Those where the Days!

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Man ska även komma ihåg att Crytek propagerade starkt för fyrkärnigt och 64-bit OS, och när spelet väl släpptes var det tomma ord

Sweclockers artikel om ämnet är en bra sammanfattning om varför Crysis väcker dåliga minnen till liv
https://www.sweclockers.com/artikel/5988-crysis-far-mig-att-m...

Det var lite samma stuk med Far Cry. AMD släppte 64 bits CPUer och då fick Far Cry en patch som bara fungerar i x64 läge, fast det hackades rätt snabbt och gick att köra med 32-bit OS.

Crysis 2 fick också rätt meningslös tesselation som enormt påverkade prestandan negativt, i det här fallet så var den en samarbete med Nvidia istället. AMD korten fick rejält stryk av tesselation..förstås.
https://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Alla tycker olika. Personligen gillade jag verkligen Crysis (1) men inte 2:an och 3:an.

Jag gillar story rätt mkt. Så det är nog därför 2an och 3an är rätt bra för mig.
Var även lite farcry över 1an att spelet dog av efter ungefär hälften då alla aliens dök upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag gillar story rätt mkt. Så det är nog därför 2an och 3an är rätt bra för mig.
Var även lite farcry över 1an att spelet dog av efter ungefär hälften då alla aliens dök upp.

Linjärt är ju i sig inget problem, jag älskade Doom 2016. Crysis 2 och 3 höll däremot på med alldeles för mycket QTE, kontrollen tas ifrån spelaren och massa cutscenes som kom ivägen för spelandet i sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Här är en 4K version från Crytek
https://www.youtube.com/watch?v=bZr8BoRImJs

De verkar ha en del bildkvalitetsproblem, titta till höger om vapnet ovanför den nedre delen av växtens stora blad i slutdelen av teasern.

Permalänk
Medlem

Även om Crysis var visuellt imponerande och var värd meme:et så känns det i efterhand som att anledningen till att det är tungkört handlar mindre om att dess grafik var flera år i framkant utan mer om att orginalspelet var överlag rätt dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem

Gillade alla Crysis , ska bli kul med en remaster

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Satte just nu och funderade på att köpa spelet av nostalgiska skäl,tur man tittade in här tvärt.

Blir ett köp när det släpps🙂

Permalänk
Medlem

För orginal crysis så flöt det bra på 5870.

Jag undrar om nVidia har ett finger med i spelet. Optimerat för RTX 3080 ti för 30000kr

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Även om Crysis var visuellt imponerande och var värd meme:et så känns det i efterhand som att anledningen till att det är tungkört handlar mindre om att dess grafik var flera år i framkant utan mer om att orginalspelet var överlag rätt dåligt optimerat.

Det är inte så enkelt. Sett till den tidens hårdvara då folk generellt satt med CPU:er med två trådar, 4GB RAM och grafikkort med 256-512MB minne så var det ett sensationellt steg framåt. Det var så oerhört mycket snyggare, större och tätare än allt som kom då.

Sedan har inte de flesta lösningarna som Crytek valde varit sådana som skalar väl med modernare hårdvara. Så prestandan ökade väl inte så som man trodde när man gick från ett GTX 8800 Ultra till ett Radeon HD5870 och biffigare CPU något år senare och tänkte att: "Nu jävlar ska jag rasta Crysis!"

Vi får se hur detta blir, ska bli kul att besöka ön igen. Första halvan av Crysis var genuint kul. Jag hoppas även AI:n får sig en uppgradering, den betedde sig helt OK för tiden, men inte hundra alla gånger.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kul!
Jag spelar gärna detta på nuvarande Xbox One X eller kommande Series X

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Då hoppas man på riktigt snygg grafik och en öppen interaktiv värld!
Största grejen med Crysis va ju grafiken och den interaktive & öppna världen. 🌴