Fan Control - styr chassifläktar från både GPU och CPU temp

Permalänk
Medlem

Fan Control - styr chassifläktar från både GPU och CPU temp

Hej alla, jag sedan några veckor använt ett nytt program för fläktstyrning, Fan Control, som utvecklas av "Rem0o".

Programmet är under utveckling och det finns en diskussionstråd här:
https://linustechtips.com/main/topic/1099996-openfancontrol-m...

Man kan definiera fläktkurvor utifrån olika temperaturkällor och sedan kombinera fläktkurvorna för att styra chassifläktar m.m.

Det som jag uppskattar mest är att kunna ha chassifläktarna på riktigt lågt varvtal (tyst dator) när både CPU och CPU är svala vid kontorsarbete, men att chassifläktarna drar igång när GPUn (ett RTX 2070 Super) jobbar hårt vid spelande och avger >200W samtidigt som CPUn är ganska sval (kör 4K-skärm).

Visst har SpeedFan funnits ett bra tag, men jag har alltid tyckt att det borde finnas något som är enklare att konfigurera.

Här är en bild på ett enkelt exempel med en fläktkurva "Linear CPU" och en fläktkurva "Linerar GPU"
Båda kurvorna sedan blir input till Mix-kurvan "Chassi" som sedan används för att kontrollera "Front FANs".
Ofta är det nog att rekommendera att köra två CPU-kurvor, en som styr CPU-fläkt och en som ger input till en kombinerad fläktkurva "Mix" för vidare styrning av chassifläktarna.

Permalänk

Tack för tipset, ser bra ut. Körde själv speedfan men ska prova detta nästa gång för speedfan känns krångligt och opålitligt, detta ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Laddade själv ner programmet i veckan för att kunna styra enskilda chassifläktar baserat på gpu-temp istället för cpu/sys som var default på mitt mb. UI är väl inte fullständigt genomarbetat men det är lättanvänt och gör det som det ska!

Permalänk

Suveränt bra program ju, enastående bra tipsat! Fick avaktivera den egna kurvprofilen i MSI Afterburner och lägga den i OpenFanControl istället, sen var det ju lätt att skapa en egen Mix-kurva. Enkelt, men ack så effektivt!

Permalänk

Kanon program, bra mycket bättre på att styra än via Asus bios!

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Kanon program, bra mycket bättre på att styra än via Asus bios!

Det är "The Swiss army knife" vad avser fläktstyrning. Med de senaste uppdateringarna är den i princip fulländad för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Hej alla, jag sedan några veckor använt ett nytt program för fläktstyrning, Fan Control, som utvecklas av "Rem0o".

Programmet är under utveckling och det finns en diskussionstråd här:
https://linustechtips.com/main/topic/1099996-openfancontrol-m...

Man kan definiera fläktkurvor utifrån olika temperaturkällor och sedan kombinera fläktkurvorna för att styra chassifläktar m.m.

Det som jag uppskattar mest är att kunna ha chassifläktarna på riktigt lågt varvtal (tyst dator) när både CPU och CPU är svala vid kontorsarbete, men att chassifläktarna drar igång när GPUn (ett RTX 2070 Super) jobbar hårt vid spelande och avger >200W samtidigt som CPUn är ganska sval (kör 4K-skärm).

Visst har SpeedFan funnits ett bra tag, men jag har alltid tyckt att det borde finnas något som är enklare att konfigurera.

Här är en bild på ett enkelt exempel med en fläktkurva "Linear CPU" och en fläktkurva "Linerar GPU"
Båda kurvorna sedan blir input till Mix-kurvan "Chassi" som sedan används för att kontrollera "Front FANs".
Ofta är det nog att rekommendera att köra två CPU-kurvor, en som styr CPU-fläkt och en som ger input till en kombinerad fläktkurva "Mix" för vidare styrning av chassifläktarna.

https://i.imgur.com/ZMMuvdQ.png

Tack för tipset! Skall ta och testa när mitt grafikkort dyker upp idag (förhoppningsvis *knocks on wood*).

Fläktarna på mitt CPU kan jag inte ens justera i BIOS under Q-FAN-delen utan att BIOS hänger sig, så det här är intressant. Kan göra det genom monitor-delen, men det känns så fyrkantigt.

Permalänk
Medlem

Liten bump här. Det känns som detta borde vara (bli) mer känt. Varit i många diskussioner om temperaturer och fläkthastigheter. Det här är nog det bästa jag använt vad gäller detta. Det är sjukt smidigt att göra olika configs och styra allt precis som du vill. Du kan ersätta andra softwares som styrt kontroll (Tycker de flesta känns rätt knepiga, iallafall sådant som hänger med t.ex ASUS osv).

Jag har dessutom alltid använt MSI Afterburner för fläktkurvan, men nu kör jag på detta istället. Når ännu bättre resultat. Fläkten går långsammare och jag har bättre temperaturer än vad jag kunnat lösa i AB.

Tråden är rätt gammal, men har vi några som fortfarande använder detta?

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Liten bump här. Det känns som detta borde vara (bli) mer känt. Varit i många diskussioner om temperaturer och fläkthastigheter. Det här är nog det bästa jag använt vad gäller detta. Det är sjukt smidigt att göra olika configs och styra allt precis som du vill. Du kan ersätta andra softwares som styrt kontroll (Tycker de flesta känns rätt knepiga, iallafall sådant som hänger med t.ex ASUS osv).

Jag har dessutom alltid använt MSI Afterburner för fläktkurvan, men nu kör jag på detta istället. Når ännu bättre resultat. Fläkten går långsammare och jag har bättre temperaturer än vad jag kunnat lösa i AB.

Tråden är rätt gammal, men har vi några som fortfarande använder detta?

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Jag använder Argus Monitor, något du jämfört med?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag använder Argus Monitor, något du jämfört med?

Nej! Fanns massor med grejer där. Men, Fan Control kan alltså sätta regler på hur fläktar ska agera vid vissa tillfällen. Tänk IFTTT.
Såg inte ut som Argus kunde göra så?

Typ, ändra styrningen så alla fläktar blåser på när GPU når en viss temp, stänga av allt om möjligt i idle m.m.

EDIT: Läste mer och det ser ut som det är samma princip. Nu är jag rätt nöjd med denna dock Men, kul att det finns alternativ. Förr snackades det jämt om t.ex SpeedFan. Det verkar inte vara ett lika brett ämne idag.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis hittat det här enastående programmet!

Den löser det inga moderkortstillverkares skitmjukvara har kunnat lösa.
Vrid upp chassifläktarna om man kör processorn ELLER grafikkortet. Man måste inte ta in temp från "antingen eller". Möjligheterna för att anpassa är heeelt suveräna.

Det här rekommenderas varmt! Jag har tittat på argus också - inte kört det själv däremot. Prenumerationsmodellen kändes lite för dyr.

Men jag har donerat till utvecklaren på hans paypal iäför fan control. Det här var absolut värt att betala för - om än högst frivilligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled